Mona Lisa (1986)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Neil Jordan
met Bob Hoskins, Cathy Tyson en Michael Caine

George komt net uit de gevangenis, en het enige baantje dat hij kan krijgen is die van chauffeur voor een callgirl. Aanvankelijk bemoeit George zich nergens mee, maar na verloop van tijd krijgt hij toch gevoelens voor haar en inzicht in het smoezelige wereldje. Wanneer hij haar besluit te helpen haar vermiste vriendin te zoeken, krijgen ze problemen met de plaatselijke crimineel Mortwell.

gimli f
Gelukkig heb ik deze film met Hoskins gezien gisteravond, en niet het wel aardige, doch enigszins onevenwichtige Twenty-Four Seven.

Wat een sterk filmpje is dit, zeg! Echt sterk geacteerd, prima rollen van Hoskins, Caine en zeker ook van de ietwat ingehouden, maar zeker niet spanningsloos spelende Tyson.
Erg mooi gefilmd allemaal, prima locaties en sferische beelden van Londen.
Het verhaal is mooi en aangrijpend, indrukwekkend ook. Op niet-sentimentele wijze wordt hier een mooi relaas verteld over een net uit de gevangenis komend hulpje van een maffia-baas, die een nette call-girl moet rondrijden en haar eerst helemaal niet ziet zitten.

Erg indrukwekkend: als de vrouw erg boos en verward wordt en Hoskins met een soort leren riem (te gebruiken bij slaafse spelletjes, schat ik zo) in het gezicht slaat, en Hoskins gewoon blijft staan en haar laat uitrazen... mooi!

Prima drama-film, van hoog niveau!
****

Mooie, harde, wrange, intimistisch en diepmenselijke kleine film. Een verademing die thuishoort in het rijtje van o.a. 'Leaving Las Vegas'en'My Beautiful Laundrette'

jordans sterkste film.

avatar van Jonathan Crane
Ik wil deze heel graag zien. Harold Shand en Jack carter in 1 film!

Dit heb ik altijd een hele goede film gevonden. ****

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb die film vandaag gekocht in Media Market voor één EURO! Ik herinner mij die film vroeger eens gezien te hebben, maar ik weet er niet meer zoveel van. Zo te zien toch beslist een tweede visie waard. Ik heb al meerdere erg goede films gezien van Neil Jordan.

Wow, erg goede aankoop voor zo weinig geld.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er is een remake in voorbereiding, met Mickey Rourke en Eva Green in de hoofdrollen en onder regie van, verrassend genoeg, Larry Clark.

Doet een beetje hier aan denken:

Lille Soldat (2008)

avatar van Uzza_Sparta
vanmiddag weer gezien, en voor maar een euro op DVD bij Bart Smit.

Een goede Britse drama van de jaren 80, met Bob Hoskins, die beste acteur had gewonnen in 1986 op de Cannes Film Festival, en ook voor deze rol was genomineerd voor de Oscar.
Was weer een tijdje sinds ik hem had gezien en was weer verbaasd over het geweldadige einde

avatar van Icer
Niets bijzonders, het verhaal is verder niet echt sterk.

Je komt uit de gevangenis, wordt chauffeur voor een criminele organisatie en valt voor de dame in kwestie waarna een koude douche volgt.

Tja...

neo (crew)
De achterkant van de Nederlandse dvd uitgaven verraadt weer mooi (deels) het einde....

Icer schreef:
Maar wel voor €1,- !!!

Af en toe zijn dit soort berichten de moeite van het herhalen waard. Dvd was prima en de film zelf is dat zeker ook. Goed geacteerd, dramatisch sterk en je kunt merken dat Neil Jordan een getalenteerde filmmaker is met visie. 4 sterren. Absolute aanrader, de mensen die hem nog niet hebben (gezien), verplicht alle Bart Smit bakken doorspitten.

avatar van Dogie_Hogan
Icer schreef:
Waar in 2012/2013?

Wordt beschouwd als Britse Neo-Noir: uitgebreid artikel.
edit
Direct linken werkt niet, maar onder thumbnail Mona Lisa.

Ah, weer een bevestiging dat mijn berichten door niemand gelezen worden Bart Smit dus. Weet niet of ie nu nog te vinden is. Gewoon een goede dvd uitgave (en een goede film).

avatar van Insignificance
Geraffineerde film die geruisloos verschillende genres aan elkaar knoopt. Daarbij heeft het onderweg (en achteraf) ook best wat te bieden. Zoals dwergen, maar vooral Hoskins, die met zijn drift de film op sleeptouw neemt, en Tyson als thin black tart. Haar beroep, Mona Lisa en de vele shots van haar in de achteruitkijkspiegel, het zal gaan over hoe je wordt bekeken, niet wie je bent.

En daar maakt deze Simone handig gebruik van. Hoskins is inderdaad geweldig op dreef. Vurige vent, maar gaandeweg breekbaar en vol ongeloof, terwijl hij en de film steeds dieper verzeild raken in een sleazy wereld van prostitutie en alles wat daarbij komt kijken. Dat gaat er wel eens heet aan toe, maar door de natuurlijke flow van Jordans regie komt het nooit als vals over.

Ook als het zich als thriller gedraagt, gaat dat niet gepaard met bombarie, het is er simpelweg ineens. Caine heeft geen grote rol, atypisch inmiddels, maar wel iets dat prima bij hem pas(te). Een smeerlap. De film is grappig (dat bekvechten!), smerig, zuur en heeft een pittige finale in huis, waar daarna nog een addertje onder het gras blijkt te zitten. Eentje die op allerlei vlakken werkt.

avatar van Vinokourov
Mwaoh, vond het lichtelijk ongeloofwaardig hoe dit verhaal wordt ingezet: Hoskins komt uit de gevangenis en gaat in de prostitutiewereld werken als privéchauffeur. Hij raakt meer dan bevriend met een dame en werpt zich ook op als heldhaftige redder in een treurige zaak die zich in dat netwerk afspeelt. Naja, daar over heen zettend is het laatste gedeelte van Mona Lisa toch nog wel aardig, maar over het algemeen vond ik het toch niet heel geweldig.

avatar van Basto
Soort Engelse tegenhanger van Taxi Driver. Menselijker, subtieler, beschaafder. Met een glansrol van Bob Hoskins.

Bob Hoskins is een kanjer! Ik kan me niet herinneren ooit een zwakke rol van hem gezien te hebben. Ook in deze film is hij uitermate op dreef. Dat geldt ook voor Cathy Tyson, die in haar rol van luxe call girl een aangename verrassing vormt. Samen tillen zij deze film naar een tamelijk hoog niveau. In vergelijking met Taxi Driver, die zo’n beetje hetzelfde thema kent, vind ik deze film net iets beter. Zoals Basto terecht opmerkt: "Menselijker, subtieler, beschaafder."

Prachtige film met een ontzettende knappe rol van Hoskins, prima tegenspel van Tyson ook wel, maar Hoskins steelt weer de show. Het charisma van deze acteur is geweldig en hij weet zijn rol perfect te treffen. Het verhaal is verder niet bijzonder, maar weet wel mooi de balans tussen drama, romantiek en misdaad te vinden.