The Invisible Man (1933)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door James Whale
met Claude Rains, Gloria Stuart en William Harrigan

Een Engelse wetenschapper (Rains) heeft de formule voor onzichtbaarheid ontdekt. Maar het middel heeft zo zijn onaangename bijwerkingen en het duurt niet lang voor de man verandert in een waanzinnige moordenaar. Naar het boek van H.G. Wells.

avatar van bunkerboy
een klassieker en de trucage is nog zeker te pruimen , die voetafdrukken in de sneeuw ....
we spreken over de jaren dertig....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een 'monsterfilm' die zijn tijd ver vooruit was met de nodige speciale effecten. Opvallend is dat in deze reeks films alles draait rond een monster en er niet echt een held is, wat tegenwoordig wel het geval is. The Invisible Man wordt gespeeld door Claude Rains. Later bekend voor titels als Casablanca, The Adventures of Robin Hood, Lawrence of Arabia en Mr. Smith goes to Washington. Maar in deze film was hij nog een nieuwe naam wel theaterwerk deed, maar nog een onbekende was in Hollywood. De film zou ook dicht bij het originele verhaal gebleven zijn van H.G. Wells, bekend van oa The War of the Worlds en The Time Machine. Een verschil met pakweg Dracula en Frankenstein, waar de sfeer dan wel beter uitgewerkt is.

The invisible Man is een goeie film geworden en met momenten maakt de onzichtbare man meer indruk dan tijdsgenoten als The Mummy, Frankenstein en Dracula die iets knulligs/theatraal hadden, begrijpelijk gezien de tijdsgeest. Wel irritant, en al meer meegeven hier, is de bijrol van Una O'Connor als screamlady. Dat gescream was er met momenten over en werkt toch wel op mijn zenuwen. Jammer, want het haalde de sfeer weg en stond toch haaks op de prestatie van Rains. Het is een goeie film geworden die als horror een beter verhaal en acteerwerk bezorgt dan zijn tijdsgenoten, maar wel iets minder in stijl is. In elk geval van genoten.

avatar van alexspyforever
Ik ben onder de indruk van deze film. Voor een film uit de jaren 30 best wel spectaculaire special effects. Dan is er de stem van Raines erg dreigend net als zijn verschijning en nog akeliger als je hem niet ziet of net aan het verdwijnen is. Karakterontwikkeling op het hoofdfiguur na misschien wat minder, maar verhaal is echt wel goed. Denk dat dit exact is wat zou kunnen gebeuren als iemand met slechte bedoelingen zich onzichtbaar kan maken. Ondanks enkele komische stukken toch erg duister en een van de betere horror die ik tot nog toe heb gezien van Universal.

avatar van FillumGek
Erg toffe 'monster'film uit de stal van Universal. Misschien zelfs net wat leuker dan Frankenstein, ook van regisseur James Whale. Het idee dat je kan doen wat je wilt als je onzichtbaar bent is enorm fascinerend, en Whale laat hier zien dat het ook zomaar het slechtste in een mens kan bovenhalen.

Claude Rains steelt de show. Je ziet hem niet, maar zijn stem is uniek en dreigend. Het meest geniale vond ik nog zijn gestoorde lachje. Waar ik me dan weer aan stoorde was de barvrouw die enorm liep te krijsen. Het moest voor humor doorgaan, maar ik mag aannemen dat die na de opnames op de brandstapel terecht is gekomen. Wat een irritante heks. Grappig om te zien dat er overduidelijk wat raakpunten zijn met het twee jaar jongere Frankenstein. Ook hier weer een doorgedraaide wetenschapper die zijn geliefde op een tweede plaats zet, terwijl ze wordt ingepalmd door diens assistent.

De humor is gitzwart en wordt mede mogelijk gemaakt door de vooruitstrevende effects. Een mijlpaal in die tijd en wat ziet het er goed uit wanneer Griffin zich van zijn doeken ontdoet en je hem 'onthoofd' ziet. De humor die er uit voortvloeit zoals een achtervolging en het smijten met verschillende voorwerpen is vermakelijk. Zo'n wandelende pyjama zorgt toch voor een lach op je gezicht.

Toch is The Invisible Man op zijn tijd ook duister. Dat Griffin aan hoogheidswaanzin lijdt is een understatement en het is beangstigend wat je allemaal wel niet kunt doen als je onzichtbaar bent.

avatar van Erick1985
Film Pegasus schreef:

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Wat is dit een fantastische film zeg. En ja, dat krijsende mormel in het begin kan je inderdaad wel haar nek omdraaien, maarja, toendertijd werd er vaker overdreven geacteerd toen het geluid eenmaal zijn intrede had gedaan in de film.

Het knullige, bijna komische acteren van de agent die "wel es even die onzichtbare uit het huis gaat zetten", plus de mensen die daar te gast zijn, vond ik minder goed. Het werd bijna semi-komisch met die vreemde manier van praten. Dat verpeste eigenlijk die sterke eerste 10 minuten van de film.

Ik vond de special effects echt waanzinnig goed, en ga de film daarom van de week nog een keer kijken maar dan met het audiocommentaar, en ben benieuwd naar hoe ze dat toen gedaan hebben. Ik heb de Univeral "Monsters - Essential Collection" BluRay boxset gekocht, waar 8 klassieke horrorfilms inzitten, inclusief deze. En alle films zijn werkelijk ongekent prachtig mooi gerestored en geremastered met werkelijk bloedmooie beeldkwaliteit. En het grappige is dat je dus ook dat flesje ziet hangen aan twee heel dunne draadjes, wat dus moet lijken alsof de onzichtbare dat flesje optilt hihi.

Als hij er even later vandoor gaat op z'n fiets, zie je al dat de sporen in de modder zitten, dus dat hebben na het oefenen niet even weggehaald, wat er dan wel weer neppig uitziet, maargoed. 1933 jongens!! Toch knap gedaan!

Verder is het allemaal wat knullig geacteerd, niet te vergelijken met bijvoorbeeld de moderne remake Hollow Man uit 2000. Ik heb ook het idee dat de film wat is afgeraffeld de laatste 15 minuten.

De scene waarin hij in bed ligt te sterven en weer zichtbaar wordt, is fantastisch! En dat voor 1933... heel mooi gedaan.

Hoe dan ook een leuke film!

Veel commentaar bij deze film is identiek en ik sluit me er dan ook grotendeels bij aan.

Nog altijd een zeer genietbare prent met een verfrissend korte speelduur en leuke trucage. Het acteerwerk is wisselend, maar de theatrale voordrachten van Rains en Harrigan verdienen wel extra aandacht. En die snerpende lach of het harde gekrijs - lekker vintage griezelen!

Het script kent een aantal leuke vondsten, maar is soms ook weer iets te simpel. Ik vraag me af hoe dicht men bij het oorspronkelijke verhaal van Wells zit.

avatar van thunderball
Deze klassieke Universal Horror film is een pareltje.

Het sterke is dat ze niet gekozen hebben voor het gebruikelijke conventionele standaard verhaaltje over een sympathieke wetenschapper, wiens experiment fout gaat en langzaam maar zeker in een monsterlijk figuur verandert.

Nee, de film vangt aan ergens midden in het verhaal, waarbij de transformatie al heeft plaats gevonden en de wetenschapper vanaf het begin van de film als een waanzinnige en feitelijk psychopaat te keer gaat. Hij is dan ook niet bepaald een held, maar eerder de schurk en dit heeft als gevolg dat er eigenlijk geen nobel en heldhaftig personnage mee speelt. Er wordt ook nergens een poging gedaan, het hoofdkarakter ook maar iets van enige sympathie mee te geven.

Hoofdrolspeler Rains weet alleen al met zijn krachtige stem de spanning er in te houden, die alleen nog wordt overtroffen door zijn werkelijk maniakale schaterlach.

Rains werd voor deze rol louter op zijn stem gekozen. Hij had een auditie voor een andere film verknald, maar regisseur Whale was zo onder de indruk van zijn stem, toen hij opnames van desbetreffende auditie zag, dat hij prompt Rains uit koos voor de rol, vooral omdat de acteur, die de hoofdrol speelt, het louter van zijn stem moet hebben, gezien het feit dat hij pas in de laatste ca. twintig seconden van de film nog even in beeld te zien is..

De SFX zijn -zeker voor die tijd- subliem te noemen. Op een voor nu vaak simplistische, doch uiterst effectieve manier wordt de suggestie van onzichtbaarheid gewekt. Eind scene is een klassieker!

Enig minpuntje van deze film is de aanwezigheid van Una O'Connor, die met haar geschmier en gekrijs ook al The Bride of Frankenstein wist te verknallen, maar gelukkig hier slechts de eerste helft van de film mocht opdraven. Regisseur Whale scheen een zwak voor dit soort van markante figuren te hebben.

Erg sterke horrorfilm.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Mescaline
Bijna 6 jaar geleden gezien en dus werd het tijd voor een herziening! Gelukkig blijft deze classic ook bij een 2de keer makkelijk overeind staan.
De jaren 30 had leuke horror filmpjes, denk bijvoorbeeld aan Frankenstein maar voor mij persoonlijk heeft The Invisible Man een streepje voor. Het is in vergelijking met sommige andere films uit die tijd een stuk minder gedateerd en de effecten zijn voor deze tijd erg knap.
Het verhaaltje is kort, maar dat zorgt er juist voor dat er geen zwakke momenten in het verhaal te vinden zijn en het tempo lekker door blijft gaan.

Blijft een terechte classic!! En mijn 4,5 blijven zonder twijfel staan.

avatar van Richard_Voorhees
Ik neig een beetje naar dezelfde waardering als Mescaline.
Voor een film van deze leeftijd heeft het verhaal de tijd nog prima weten te doorstaan.
Het verhaal over deze onzichtbare onderzoeker in zijn neerwaartse spiraal naar krankzinnigheid is eigenlijk tijdloos te noemen. Claude Rains zet op een indrukwekkende wijze het personage, dat meer te horen dan te zien is , neer. Je 'geloofd' haast in dit 'monster' en dat is nou juist het knappe aan deze films.
Daarnaast zijn de special fx voor een film uit '33 haast baanbrekend te noemen. Mede door de korte speelduur van de film heeft het verhaal ook een lekkere vaart en is het een vlot filmpje om te zien.
Wat mij betreft een aanrader die ook voor non-horrorliefhebbers nog een plezierige kijkervaring kan zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geestig. Veel minder een horrorfilm / horrorfiguur dan Whale met Frankenstein liet zien, maar wel duidelijk een film waar hij zichtbaar met veel plezier zijn trucages showt. Ook hier wordt het vaak wat melig, wat weer wegneemt van de kracht en kwade intenties van Rains. Dit is wel één van de redenen waarom ik zelden pre 60's horror keek. Vind de tone of voice zelden bij de inhoud passen. Maar that's just me. Verder uitstekende rollen, behalve die van O'Connor. Die was in Bride of Frankenstein ook al verschrikkelijk.

avatar van baspls
"An invisible man can rule the world. Nobody will see him come, nobody will see him go. He can hear every secret. He can rob, and rape, and kill!"

The Invisible Man begon al meteen sterk met de komst van een mysterieuze man in een ondergesneeuwde herberg. Daarna wordt de film echter iets te geestig en is de massale zoektocht naar de onzichtbare man niet zo spannend als gehoopt.

Veel personages vond ik ontzettend irritant (de dorpelingen) en Gloria Stuart vond ik hier ook niet echt goed. William Harrigan deed het aardig, maar wie toch echt de show stal was Claude Rains met zijn mooie Britse accent en woeste stem.

De film was sfeervol in beeld gebracht en het uiterlijk van de onzichtbare man (bril, doek om het hoofd, hoed, lange jas) vond ik bijzonder sterk. En dan die woede-uitbarstingen geweldig. De effecten vind ik voor die tijd erg indrukwekken, dat moet enorm veel wegpoets en visdraaitjes-werk zijn geweest. De muziek mag er wezen en er zitten een aantal gave shots in.

The Invisible Man is een goede Classic Horror. Er had echter veel meer potentieel in gezeten. Ik had de onzichtbare man graag aan het moorden gezien en dan een detective die hem moet zien te vangen, maar dat was helaas niet het geval. Voor wat het is is de film echter zeker niet slecht, heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Gang_Star
Sterke klassieker die in de monster reeks van Universal toch mogelijk het beste werk is of in ieder geval er tot behoort. Met werkelijk indrukwekkende special effects (zeker voor een jaren '30 film) wordt dit verhaal verteld over een man die experimenteert en uiteindelijk daardoor doordraait. Het is een verhaal dat hedendaags vaker verfilmd is, maar deze ruim 80 jaar oude versie is hedendaags nog erg sterk. Heeft een prima sfeer, en is geregeld ook nog grappig zoals bijvoorbeeld wanneer je een dansende broek op straat ziet. De voetstappen in de sneeuw is één van de vele sterke scenes. Aan het einde is het weer zichtbaar worden van de stervende Rains eveneens een sterke scene.

avatar van joolstein
Kort maar krachtig! Wat een heerlijke film. En mijn tweede James Whale. Mijn eerste was The Old Dark House (1932). Maar deze is nog beter, al was het maar omdat hier fantastische special effects. De film was op sommige momenten zeer grappige maar er hangt toch de hele tijd ook een dreigende sfeer. Doordat de fim zijn tijd ver vooruit was, is het nu nog steeds een leuke film om naar te kijken.

avatar van james_cameron
Vermakelijk filmpje, met (zeker voor die tijd) verbluffende special effects. Af en toe erg flauw en overdreven, maar de plot is best meeslepend en hoofdrolspeler Claude Rains, die we hoofdzakelijk leren kennen door zijn markante stem, zet een gedenkwaardige rol neer.