Shen Nu (1934)

Alternatieve titel: The Goddess

China

geregisseerd door Yonggang Wu
met Lingyu Ruan, Li Keng en Tian Jian

Shen Nu is het verhaal van een vrouw die wordt gedwongen door een gokker om als prostituee te gaan werken, om zo genoeg geld te verdienen voor de opvoeding van haar zoon. Wanneer de vrouw haar zoon probeert in te laten schrijven op een school, wordt ze aangeklaagd door de andere ouders. Dit vanwege het feit dat ze een prostituee is. Daardoor wordt haar zoon door de school geweigerd. Maar wanneer ze haar baas, de gokker, doodslaat, wordt ze beschuldigd voor moord en moet ze haar zoon afstaan.

lowhusky
Shennü werd een cultfilm, doordat hoofdrolspeelster een jaar na deze film, zelfmoord pleegde. 300.000 mensen kwamen op haar begrafenis.

Wu, de regisseur van deze film leerde het werken met camera's en montages door naar sovejet-unie films te kijken en het is resultaat is deze 'mooie film' die niemand moet missen.

avatar van Poisonthewell
staat in uitstekende kwaliteit en met engelse tussentitels op youtube!

de plot is hetzelfde archetypische verhaaltje dat bijvoorbeeld ook in Japanse shomingeki rond deze tijd minstens 1 op de 3 films kende, maar Shen Nu steekt er bovenuit door goed camerawerk, en fantastische acteerprestatie van Lingyu Ruan.

avatar van TheUsualSuspect
Deze film ben ik gaan kijken nadat ik op internet ben tegengekomen dat Time Magazine dit de beste Chinese film vindt.

Dit is een mooie stille film over het leven van een prostituee (Lingyu Ruan). De hoofdrolspeelster is daarnaast ook moeder van een zoon die ze een betere toekomst wil geven dan ze zelf heeft. Het kind ondervindt last van zijn moeders beroep, maar desondanks blijft de moeder doorvechten, zodanig dat het zelfs haar vrijheid kost.

Voor een film uit 1934 is dit een verrassend onderwerp. De film vertelt het verhaal sober en met niet te veel poespas. Dmv van shots met tekst werd er extra uitleg gegeven waardoor het verhaal nog beter te begrijpen is voor de kijker. Dit is mijn eerste silent film en ik heb er absoluut geen 'last' van gehad, integendeel ik vond de film zo beter tot zijn recht komen.

Tot nu toe slechts 2 kijkers, dat kan beter.

****

avatar van Spetie
Hele mooie stomme film en tevens veruit de oudste Chinese film, die ik zag.

Hoewel de “talkies” in 1934 inmiddels al helemaal in waren, werd er blijkbaar af en toe nog een stomme film gemaakt. Het verhaal daarentegen is juist verrassend scherp en sterk en enige zoetsappigheid hoef je hier dan ook absoluut niet te verwachten. Het acteerwerk is sterk, vooral Lingyu Ruan blinkt hier echt uit. Aziaten acteren vaak een stukje ingetogener dan westerlingen en dat past hier heel goed. Verder zijn de beelden helder, is het camerawerk mooi en verzorgd en wordt het verhaal ook niet verstoord door teveel stukjes tekst tussendoor.

Weinig op aan te merken dus. Boeiende cinema, dat 80 jaar later nog gemakkelijk overeind blijft, zoals het de betere films betaamd.