• 158.101 films
  • 9.638 series
  • 28.758 seizoenen
  • 607.374 acteurs
  • 353.031 gebruikers
  • 8.844.332 stemmen
Avatar
 
banner banner

Tagebuch einer Verlorenen (1929)

Drama | 104 minuten
3,91 69 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 104 minuten

Alternatieve titel: Diary of a Lost Girl

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Georg Wilhelm Pabst

Met onder meer: Louise Brooks, André Roanne en Fritz Rasp

IMDb beoordeling: 7,8 (4.701)

Gesproken taal:

Releasedatum: 30 november 1929

  • On Demand:

  • YouTube Bekijk via YouTube
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Tagebuch einer Verlorenen

Thymian is de dochter van apotheker Robert Henning. In de nacht volgend op haar vormsel, waarvoor zij als cadeau een mooi dagboek krijgt, wordt zij verkracht door de assistent van haar vader. Later blijkt ze zwanger te zijn. Ze weigert echter te trouwen met haar belager en haar ontzette ouders pakken haar het kind af en sturen haar naar een kostschool waar een naar echtpaar de scepter zwaait. Al gauw weet Thymian met haar vriendin Erika te ontsnappen, maar ze ontdekt dat haar kind gestorven is. Ze zoekt Erika weer op, die werkt in een bordeel, en omdat ze verder geen opties heeft, gaat ze er ook aan de slag.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Thymian Henning

Count Nicolas Osdorff

Karl Friedrich Henning

Aunt Frida

Meta Koch Henning

Elder Count Osdorff

The Reformatory's Dean

The Reformatory Dean's Wife

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3624 berichten
  • 5059 stemmen

IMDb zegt "With A Fine Performance By Louise Brooks", maar dit vind ik nog licht uitgedrukt. Ze was ronduit perfect. De film was overweldigend, nog nooit heb ik 2 uur (heb een extra lange editie van 116 minuten) geïnteresseerd naar een "stomme film" (silent movie) gekeken. Ik raasde er zo door heen. Niet alleen door Brooks sterk geacteerd, maar ook door de rest van de cast (die bazin van de kostschool om zo maar eens op te noemen). Het verhaal was interessant en zijn tijd ver vooruit (Rebellerende kinderen kwamen volgens mij na deze film pas voor het eerst weer terug in de jaren '50) .


avatar van lowhusky

lowhusky

  • 8230 berichten
  • 0 stemmen

Hoe kwam je aan de dvd, matthijs?


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3624 berichten
  • 5059 stemmen

Gekocht in de boudisque (winkel) in Utrecht (import DVD, dat wel, maar wat hindert dat bij "stomme films"?).

Oja, het had deze DVD cover:

http://images.amazon.com/images/P/B00005QW58.01.LZZZZZZZ.gif

Het is een leuk winkeltje, maar het lijkt me niet een winkel waar ze meerdere DVD's inkopen van één titel.


avatar van lowhusky

lowhusky

  • 8230 berichten
  • 0 stemmen

Is het echt 28 euro waard?


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3624 berichten
  • 5059 stemmen

Ik vond van wel. Is waarschijnlijk (ook incl. verzendkosten) goedkoper via eBay, maarja. Staat ook mooi tussen "je" dvd collectie. Ik ben persoonlijk dan ook een fan van stomme films.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13380 berichten
  • 788 stemmen

Binnenkort op DVD uit in R-2: Link.


avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

  • 468 berichten
  • 1197 stemmen

Ik heb dezelfde uitgave als Matthijs_013 op de kop kunnen tikken via kapaza voor 13 euro. Da's geluk hebben, hoor.

Ik moet 'm nog zien, maar ik heb het gevoel dat deze Pabst/Brooks een meesterwerk is. Maar is ie zelfs beter dan 'Büchse der Pandora' ... ?


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3624 berichten
  • 5059 stemmen

Henry Spencer schreef:

Maar is ie zelfs beter dan 'Büchse der Pandora' ... ?

Ik vond van wel, maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

In de serie Masters of Cinema vind je hem ook. Gegarandeerde kwaliteit.

http://www.eurekavideo.co.uk/moc/catalogue/diary-of-a-lost-girl/


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Briljante film,met als stralend middelpunt natuurlijk de wonderschone(nog steeds!)Louise Brooks die het totale pulpverhaaltje verheft tot iets tijdloos.Niet helemaal alleen trouwens:je ziet in deze film een paar koppen voorbijkomen die je nooit meer vergeet:de vleesgeworden foute Duitser(Rasp) en nog meer het sadistische kostschooldirectiekoppel Engelmann/Gert met als hoogtepunt(haha) de orgasme-scène tijdens de ochtendgymnastiek.Verder een voor de tijd vrijmoedige behandeling van sex zoals we die ook kennen uit de andere Pabst/Brooks Die Büchse der Pandora.Zeker een aanrader.


avatar van dimi303

dimi303

  • 3095 berichten
  • 3072 stemmen

Schitterende acteerprestatie van Louise Brooks die geschiedenis schrijft met haar samenwerking met G.W. Pabst. Verder ook weer een prachtige uitgave van de masters of cinema collectie. Hopelijk is Die Büchse Der Pandora ook te vinden in een mooie dvd uitgave.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18443 berichten
  • 3392 stemmen

Wat een superbe stomme film!

We volgen de moeizame jaren richting volwassenheid van Thymiane, een meisje dat op jonge leeftijd wordt verkracht en het huis wordt uitgesmeten. Na een vernederende tocht door de krochten van de maatschappij worstelt ze en komt boven. Een eenvoudig verhaal, maar schitterend geschoten en gespeeld, door Brooks maar zeker ook de karakters zoals genoemd door pippo il buffone.

De tijd ver vooruit in beschrijving van de zelfkanten van de samenleving, dit is een klein, nee groot, meesterwerk. 4,5*!


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Pabst heeft het voor elkaar gekregen om in 1929 een tijdloze film te maken. Op mij komt ie in ieder geval niet gedateerd over, met name door fantastisch acteerwerk (en karakteristieke koppen), script/scenario, regie en (een beklemmende) sfeer. En natuurlijk een tijdloos onderwerp.
Visueel vond ik de film ook aantrekkelijk om te zien. Echt geweldig mooi.
Ik kan mij zo voorstellen dat een aantal hedendaagse regisseurs mede door deze film geïnspireerd zijn geraakt.
Ik kwam zelf bij deze film terecht via "L'Atlantide" en "Die Büchse der Pandora" en ik kan nog steeds niet genoeg krijgen van Georg Wilhelm Pabst

Enkele persoonlijke 'notities' betreffende het verhaal:
Vanwege de types en de locaties in het verhaal (en sommige teksten) kreeg ik het idee dat een aantal dingen ingebeeld zijn door de hoofdpersoon. En de hoofdpersoon is m.i. niet het karakter van Louise Brooks, zij is een mooie, 'in control' versie van de werkelijkheid. Zij noemt zich Thymiane (tijm).
Net als bij een film van Snyder, van Lynch en ook van Refn, zelfs van Nolan is hier m.i. sprake van een fantasie om de (nare) werkelijkheid te kunnen behappen, te kunnen overleven of deze mooier te maken dan 't is.
In deze film gaat het om een dochter van een apotheker, een vader, een moeder en nog wat personen. Net als bij de film van Snyder staat hier het dansen m.i. voor iets anders, wat verdrongen is. Ook het bordeel is in Snyder's film een metafoor, zo ook hier.
De locaties betreffen m.i. het herbeleven van ervaringen in een 'mooiere' of aangepaste versie om het draaglijk te maken. Het tuchthuis vond ik een dwangmatig karakter hebben, zoals het meisje dingen wellicht beleeft of zichzelf oplegt. En wederom een 'vader' en een 'moeder' aldaar.
Het woordje 'huis' of 'thuis', wat regelmatig voorbij komt, heeft voor mij 'de (onbewuste) psyche van de hoofdpersoon' als betekenis.


Echt een heel bijzondere film, die ik zal koesteren.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12347 berichten
  • 5258 stemmen

Niet zo veel toe te voegen op de geplaatste reacties. Een sterk staaltje Duits expressionisme. Deze film loopt 'n jaar of 70 voor op de gedramatiseerde vrouwenfilms van Von Trier. Poëtisch mooie ellende. De kunstvorm van de stomme cinema is wel geschikt voor een dergelijk verhaal. Bijna 4 sterren.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Aardige en aparte film over een meisje die werkelijk alles zwaar tegenzit. Behoorlijk deprimerend en uitzichtloos eigenlijk, en dat had ik niet verwacht, misschien dat mede daardoor het voor mij ook naar het einde toe langdradig aanvoelde. Pluspunt is wel dat de film lekker onvoorspelbaar verloopt, ook de begeleidende muziek is hier goed uitgekozen, en het acteerwerk is prima. 3*


avatar van VanRippestein

VanRippestein

  • 1178 berichten
  • 1052 stemmen

Eindelijk gezien. De masters of cinema dvd stond al een tijdje stof te verzamelen in de kast. Het is een vlotte film die behoorlijk rechttoe rechtaan is qua plot maar die qua regie en natuurlijk het acteerwerk toch naar een hoger niveau wordt getild. Alle lof is redelijk terecht, hoewel ik toch redelijk wat betere films heb gezien uit die tijd. Ik vond de film erg goed, begrijp me niet verkeerd. Brooks is de reden om deze film te kijken, en daarin word je niet teleurgesteld. Ook de zeitgeist natuurlijk. En het opvallend vlotte tempo maakt dit toch iets toegankelijker dan een gemiddelde silent. De soundtrack vond ik trouwens wel erg ongeïnspireerd en vaak misplaatst. Uptempo wegwerp piano riedeltjes onder een drama scène zetten, echt, hoe verzin je het.

Om in te haken op dreieke: dat fantasie aspect zou ik plaatsen onder simpele censuur en ik zal daar vooral geen Lynch achtige taferelen achter zoeken. Die manier van denken en verhalen vertellen bestond toen simpelweg niet (in tegenstelling tot symbolisme, zoals dansen, wat veel films uit die tijd deden etc.) het terugkeren naar de betreffende plekken later in de film als mentaal sterkere protagonist en de obvious seksuele verwijzingen vegen je theorie wat mij betreft ook van tafel. De danslessen worden namelijk letterlijk opgevolgd door iemand die hitsig zijn kleren uittrekt. Klare zaak lijkt me. de onechtheid van sommige aspecten van de film zijn meer een stijlding. Je moet weten dat de film uit Weimar Duitsland komt en er toen andere ideeën waren over schoonheid, filmtaal en filmische waarheden En technische beperkingen t.o.v. Nu.

Mierenneukertje aan mister blonde: dit is geen expressionisme. De fim mist alle kenmerken qua inhoud en stijl, ook is deze film uitgebracht toen het expressionisme al was afgelopen.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12366 berichten
  • 7441 stemmen

Een absoluut meesterwerk. Nog beter dan Pabst’s ook al magistrale Die Büchse der Pandora (1929). Prachtig, al die markante koppen, waarbij je je niet hoeft af te vragen wie tot de slechteriken behoort en wie niet. Maar afgezien daarvan en zelfs afgezien van het dramatische verhaal, is het hoe je het ook bekijkt film van een fascinerende Louise Brooks. Klein van gestalte, maar wat een vrouw! Wat een actrice! Geweldig! Haast betoverend hoe alles om haar heen in het niets lijkt te verdwijnen, wanneer zij in beeld komt. Ik heb nu twee van haar films gezien en ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm onder de indruk ben. wibro had mij al gewaarschuwd, maar dit overtreft mijn stoutste verwachtingen. Deze film gaat linea recta naar mijn top-10.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4304 berichten
  • 4528 stemmen

Ik kan niet anders dan het enthousiasme voor Louise Brooks delen met BBarbie, zij spat van het scherm af, een bijzonder talent. Jammer dat ze maar relatief weinig films heeft gemaakt. Tagebuch einer Verlorenen dankt zijn legendarische status voor een niet onbelangrijk deel aan haar performance, maar heeft ook meer te bieden. Zo zijn de scenes in de kostschool fantastisch in hun waanzin, oogt de film over de hele duur mooi en verzorgd, en werd ik oprecht vrolijk van de scene op het strand: een fraai staaltje nostalgische zomerpret.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2906 berichten
  • 7519 stemmen

In de loop van de jaren 1920 moesten de buitenissige fantasieën van het Duitse expressionisme geleidelijk aan plaats maken voor de Neue Sachlichkeit of een terugkeer naar de harde realiteit. Armoede, ongewenste zwangerschappen en prostitutie werden onverbloemd getoond.

De dramatische opbouw kent enkele kantelmomenten, zoals een plotse verandering van fortuin en momenten van herkenning. Het is straf dat personages zoveel sympathie of antipathie op kunnen wekken zonder gesproken dialoog. Geen moment wordt het saai. Louise Brooks had een gezicht dat alle aandacht naar zich toe zoog, geholpen door een felle belichting, make-up en haar modieuze bobkapsel - dat ze tijdelijk inruilt voor een kostschoolkapsel. We didn't need dialogue. We had faces! Een montage met close-ups en tracking shots dient om te vertellen in beelden.

De Amerikaanse actrice speelt een ondubbelzinnig goed personage. Thymian is altruïstisch en gelooft in liefde en vriendschap. Daartegenover staat de schurk Meinert. Hij is egoïstisch en laat zich drijven door hebzucht en wellust. In een vroege scène staat hij naar pornografische plaatjes te kijken. Andere personages zijn dubbelzinniger. De vader is een zwakkeling die spijt heeft, maar niks onderneemt om z'n fouten recht te zetten. De jonge graaf is een nietsnut die slechts oppervlakkig genot zoekt. Meta is eerst de sluwe verleidster, dan de boze stiefmoeder, maar ten slotte wekt ze medelijden op in haar armoede.

Op moreel vlak komt Thymian in twee slechte omgevingen terecht. Enerzijds is er het bordeel met z'n zedeloosheid; anderzijds de tuchtschool met z'n overdreven strengheid. Zelfs het gebruik van lippenstift wordt daar als zondig beschouwd. Degenen die zich als moreel hoogstaand voordoen, zijn echter schijnheilig. Het instituut biedt de meisjes weinig uitzicht op reïntegratie in de maatschappij. De directeur en de directrice vertonen sadistische trekjes bij het tuchtigen van de jongeren. Het was een maatschappij met een dubbele moraal. Een meisje dat ongewenst zwanger was, was voor de rest van haar leven "verloren". De verantwoordelijke mannen kwamen er echter mee weg. Na negentig jaar heeft dit portret van een gevallen vrouw nog niks aan zeggingskracht ingeboet.


avatar van John Milton

John Milton

  • 20538 berichten
  • 11225 stemmen

BBarbie schreef:

film van een fascinerende Louise Brooks. Klein van gestalte, maar wat een vrouw! Wat een actrice! Geweldig! Haast betoverend hoe alles om haar heen in het niets lijkt te verdwijnen, wanneer zij in beeld komt.

Dit.

En ik kan iedereen haar autobiografie Lulu in Hollywood aanraden. Leest heerlijk vlot en erg interessant.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 7067 berichten
  • 4195 stemmen

Mooie film uit het Duitse expressionisme in de jaren 20 van vorige eeuw. Thymiane lijkt wel voor het ongeluk geboren en de tegenslagen die ze kent, volgen elkaar op. En zoals het elk sprookje belieft, komt er na regen zonneschijn en veert ze weer op. De personages die de revue passeren kan je vrij makkelijk typeren, beetje clichématig zelfs, maar niet onlogisch in een stomme film waarbij beelden en vooral expressies alles zeggen.

De film heeft een duidelijke boodschap en moraal. Louise Brooks draagt de film met verve. Maatschappelijke moraliteit komt sterk naar voren en het hoeft geen betoog dat vooral vrouwen daarvan de dupe waren. Tagebuch einer Verlorenen is een tijdeloze film die vandaag ook nog heel wat te bieden heeft!


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 4970 berichten
  • 3503 stemmen

Naakt op mijn geit.

Die Meinert, wat een kop... Net als het echtpaar dat de kostschool runt.

Over Brooks ben ik net wat minder enthousiast dan kennelijk iedereen hier. Ze is een opvallende verschijning en deed het erg goed, maar ik werd enthousiaster van bv. Sybille Schmitz (hier Elisabeth, maar direct te herkenbaar van haar rol als Léone in 'Vampyr'!) en Edith Meinhard (Erika)...

Een intrigerende film, met tal van bijzondere en bijzonder mooie scènes en een grillig verloop van het verhaal. Het einde viel me (deels) iets tegen, maar het blijkt dat Pabst voor Thymian in gedachten had dat ze zou eindigen als bazin van het bordeel.
De soundtrack is eindeloos pianogetingel, en het duurde even, maar op een gegeven moment werkte het voor mij haast hypnotiserend, ook al was het niet altijd heel toepasselijk bij sommige scènes.

Ik zal 'm nog wel een paar keer zien in de nabije toekomst en misschien zit er dan wel een hoger cijfer in, maar een nette 8 is alvast wel op z'n plaats.