Die Nibelungen: Siegfried (1924)

Alternatieve titels: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod | Siegfrieds Tod

Duitsland
Fantasy / Drama

geregisseerd door Fritz Lang
met Paul Richter, Margarete Schön en Hanna Ralph

Siegfried, zoon van Koning Sigmund, reist rond, maakt zwaarden en hoort verhalen over Krimhilde. Op weg naar het Bourgondische hof doodt hij de draak Fafnir en baadt in zijn bloed, wat hem onoverwinnelijk maakt. Helaas heeft hij één plekje gemist onder zijn schouderblad. Hij vindt de schat van de dwergen, ontmoet de mooie Krimhilde en trekt met Koning Günther naar IJsland.

Ik heb ooit bij Duits grote gedeelten van het boek moeten lezen en vervolgens een erg irritant toneelstuk ervan moeten kijken.
Deze film schijnt heel goed te zijn, maar lijkt me nogal een zware zit, omdat er niet in gesproken wordt.

Het is inderdaad een zware zit, maar dat komt omdat wij tegenwoordig een ander tempo gewend zijn. De beelden zijn echter prachtig! Mijn lessen Duits waren ook afschuwelijk, maar daar mag deze film niet onder lijden. Een geweldige film voor een van de mooiste verhalen uit de historie.

avatar van Friac
Ik had gisteren het voorrecht een visie van 'Die Nibelungen: Siefgrieds Tod' op groot scherm en onder live begeleiding van een 62-koppig symfonisch orkest te mogen meemaken.
Het was een prachtige filmervaring: het verhaal van de Nibelungen is leuk om volgen en wordt handig en gestructureerd verteld aan de hand van 7 'Gesange' (zoals je dat bijvoorbeeld ook hebt met de Aktes in 'Das Kabinet der Doktor Kaligari').
Naast de plot van liefde, verraad en intriges (die, toegegeven, in deze huidige tijd misschien iets diepgaander zou worden uitgewerkt) ziet de film er ook echt fantastisch uit. De decors van het woud en het kasteel zijn adembenemend, en Lang heeft een schitterend oog voor compositie en weet deze composities bovendien in een expressionistisch kleedje van schaduwen, tegenlicht en grillige vormen te steken.
Een knap epos, een meesterwerk van de stille film.

avatar van gondwana
Friac schreef:

Ik dacht al je te hebben herkend...

4* it is...

Ook een echt kunstwerk van Duitse regisseus Fritz Lang.

avatar van VanRippestein
Net zo tof als metropolis. Episch, prachtige decors. Iedereen die zich interesseert in de oude duitse cinema moet dit echt per direct kijken. Een van de expressionistische pareltjes.

avatar van wibro
Magistrale verfilming van de Nibelungen sage "Siegfried". Ik vond hem beter als Fritz Lang's "Metropolis". De zeer Wagneriaans klinkende score van Gottfried Huppertz paste uitstekend bij dit monumentale werk vol mytische motieven. Dit is echt zo'n film waarbij woorden overbodig zijn; de beelden zeggen meer dan genoeg. Expressionisme ten top. Indrukwekkende decors en prachtige scènes, zoals de scène waarin Siegfried de draak bestreed. Ook de scènes in het bos en de laatste scène waarin Kriemhild wraak zwoor voor de dood van Siegfried vond ik bijzonder mooi.
Fritz Lang is voor mij zonder meer de beste Duitse filmregisseur van de jaren twintig, beter dan Murnau, wiens film "Faust", ook een verfilming van een Duitse sage, ik toch aanzienlijk minder indrukwekkend vond, ondanks de betere special effects.

avatar van The One Ring
Sterk fantasy-epos van Fritz Lang, die in het eerste uur en een kwartier zelfs geniaal genoemd kan worden. Metropolis is de bekendere film, maar tijdens de eerste helft van Siegfried had ik het gevoel naar een betere film te zitten kijken. Niet alleen hebben de meeste effecten de tand des tijds opvallend goed doorstaan, de sets zijn ook nog eens heel gedetailleerd en de make-up is zijn tijd ook ver vooruit. Dat Lang ook nog eens een oog heeft voor mooie belichting en kadrering is misschien zelfs nooit beter te zien geweest dan hier. Vooral het eerste deel in het bos met de draak en met de dwergen is enorm sfeervol. De draak is ook bijzonder. Natuurlijk is het duidelijk een pop, maar er is toch van alles in het werk gezet om hem zo levendig mogelijk te maken. Loopt goed vooruit op King Kong 9 jaar later. Dat een film als deze zo relatief snel na The Birth of a Nation kwam duidt toch wel aan hoe snel de ontwikkeling van film snel ging in die tijd.

Niet alles is echter even briljant helaas. De fantasy en het avontuur nemen een stapje terug in de tweede helft, wanneer men plotseling het idee krijgt om een echt verhaal te vertellen. Er ontstaat een soort van machtstrijd vol verraad en intriges. Helaas leent de stomme film zich een stuk minder goed voor zaken als dit. Hier zijn dialogen nodig en het ontbreken daarvan wordt voelbaar. Niet dat het allemaal niet te volgen is, integendeel want het wordt simpel gehouden. Het probleem is dat je toch vooral naar veel reactieshots zit te kijken en tegenover het tempo van de eerste helft valt dat wat tegen. Die tussentitels krijgen nooit de kracht die dialoog zou hebben en diepgang ontbreekt om deze helft even boeiend te houden dan de eerste. Al zijn er nog steeds momenten die het aanzien waard zijn, zoals Siegfrieds dood en het optreden van Hanna Ralph als Brunhild.

Ik ben zeer benieuwd hoe het vervolg gaat uitpakken. De titel Kriemhilds Rache geeft aan dat Kriemhild de hoofdrol gaat krijgen. Kriemhild is eigenlijk het minst boeiende karakter uit deel 1 dus hopelijk pakt dat goed uit.

4* voor deze. Verdient toch wel meer status, zelfs al is het net geen meesterwerk. Blijft overigens ook opvallend goed overeind naast recentere fantasy-epossen als The Lord of the Rings.

avatar van RuudC
Pas mijn tweede film van Fritz Lang… Ik dacht dat het er wel meer zouden zijn. Het komt vast doordat ik inmiddels wel een aantal Duitse expressionistische films heb gezien, maar daarvan is Metropolis de enige van Lang. Die schade gaat ingehaald worden. Binnenkort gaat ook Kriemhild’s Rache eraan geloven. De eerste Die Nibelungen was in elk geval een lange zit. Ik weet dan ook nog niet zo goed wat ik van die ellenlange shots vind. Ook het gebrek aan gesproken dialogen, breekt me op den duur wel op. Bij korte films is dat geen probleem, maar 150 minuten aan een stuk door is lang. Als ik Kriemhild’s Rache direct erna opgezet had, had ik dat onmogelijk volgehouden.

Verder niets dan lof over het eerste deel van de tweeluik. Visueel staat het als een huis. Fritz Lang verstaat als geen ander van zijn collega’s het vak en benadert akelig dicht de perfectie wanneer het gaat om ‘angewandte kunst’. De bossen, de kastelen, alles ziet er verbluffend mooi en stijlvol uit. Het ene na het andere prachtige shot passeert de revue. Het zwart-geel werkt hier trouwens goed. Beter waarschijnlijk dan een zwart-wit beeld. Echter, hoe dol ik ook ben op het verhaal, ik ben het met mijn bovenbuurman eens dat een verhaal vol intriges niet goed genoeg tot zijn recht komt in een stomme film. Toch een beetje zonde eigenlijk, want verder is Die Nibelungen: Siegfried erg goed uitgevoerd. Ook dat overdramatische acteerwerk, vind ik prachtig. Traag en lang, maar episch en prachtig. Die Nibelungen: Siegfried is bijna negentig jaar oud, maar heeft nauwelijks aan kracht ingeboet.

avatar van Spetie
Een mooi Fantasy verhaal, dat op een boeiende wijze naar het witte doek wordt gebracht. Ik ben bij dit soort stomme films met een behoorlijke speelduur, vooraf altijd wat huiverig. Maar die vrees blijkt hier totaal ongegrond te zijn. Fritz Lang weet wel hoe hij een verhaal boeiend moet krijgen en is één van de weinige regisseurs, die zowel tijdens als na het stomme film tijdperk erg goede films wist af te leveren.

Vooral de prachtige beelden van Siegfried springen meteen in het oog. De film mag dan misschien bijna 90 jaar oud zijn, maar kent buitengewoon goede effecten. De aankleding is mooi en uiterst verzorgd en het verhaal is behoorlijk boeiend. Ook het acteerwerk is prima. In Stomme films is het vaak erg overdreven en expressionistisch, wat goed te begrijpen is, maar het moet niet te worden. Hier gebeurt dat niet en worden de uitdrukkingen op de juiste manier getoond. Ook zijn de shots behoorlijk lang en zijn er relatief gezien maar weinig tekstvlakken tussendoor. Iets wat ik persoonlijk altijd wel prettig vind.

In de tweede helft zakt het niveau een klein beetje in, maar het laatste kwartier is wel weer erg sterk en doet wel verlangen naar het vervolg. Met het verhaal van Siegfried was ik wel bekend. Met het verhaal van Kriemhilds Rache ben ik totaal onbekend, dus stiekem best benieuwd wat nog gaat komen. Die Nibelungen: Siegfried is in ieder geval een aanrader in het fantasy-genre, daar doet de oudheid niets aan af.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het eerste uur is erg sterk, pakweg tot en met het derde gezang (IJsland). Het tweede deel van de film vond ik al erg langdradig en dan moet het vervolg nog komen... Tolkien kan dan dankbaar hebben geput uit de Nibelungen-saga, Peter Jackson heeft zijn langdradigheid ook niet van een vreemde zo blijkt.

Ik had vooraf me meer verdiept in het verhaal en omdat ik tijdens mijn vakantie deze zomer nog op plekken, zoals de Wartburg in Eisenach, was waar Wagner enkele van zijn meesterstukken schreef/situeerde zat ik een beetje in de Duitse folklore modus. Want ik krijg de indruk dat Lang meer Wagner volgt dan de oorspronkelijke manuscripten. Én niet onbelangrijk: ik heb vroeger ook het album De Ringelingschat van Suske en Wiske stukgelezen (was het tweede of derde album dat ik ooit kreeg), dus ik was wel redelijk op de hoogte van wat ik te zien moest krijgen. Want het is niet een kwestie van je ogen knipperen voordat het voorbij is, maar het tegenovergestelde. Een kwartier later is er pas iets gebeurd dat je bij aanvang van de hele sequentie al zag aankomen of zelfs in de tussentitels wordt aangekondigd. Dat blijft wennen.

Neemt niet weg dat Lang erg, erg goed is in de decoratie van de sets en ook choreografie van zijn acteurs. Dat geeft zo'n opbaar/begrafenis-scène om maar wat te noemen wel iets extra's en voegt die lengte van zo handeling wel wat toe, maar af en toe (The One Ring noemt de scènes die dialoog zouden moeten hebben - precies die bedoel ik) hielden de uitgerekte verwikkelingen de boel enorm op. 2,5 uur vond ik dus toch wel een onoverkomelijke hobbel om van een evenaring van Metropolis te spreken, waar ik op basis van dat eerste uur wel op had gehoopt. Want man-man er zijn scènes bij van grote schoonheid en inventieve invulling van de ruimte. Daarin blijft Lang een meester. En qua inhoud blijft "schuld', "vergeving" en "vriendschap" bij hem toch een belangrijk thema. Dus daarom kon hij met dit materiaal prima uit de voeten.

JvB Lucas
Bij de filmografie van Fritz Lang staan Die Nibelungen: Siegfried en Die Nibelungen: Kriemhilds Rache verkeerd om. Dit is het eerste deel, en Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is het vervolg.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat klopt, maar de 'database' op MovieMeter sorteert de films per regisseur op jaartal en binnen het jaartal alfabetisch. Dat schijnt lastig 'te verhelpen' te zijn, dus vandaar (denk ik).

Mochizuki Rokuro schreef:

Oh ja, volgens de database van blu-ray.com stamt Die Nibelungen: Siegfried uit 1923, maar die site kan het natuurlijk fout hebben. De films zijn immers heel erg gauw achter elkaar uitgekomen.

Die Nibelungen: Siegfried
alternatieve titels: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod, Siegfrieds Tod

Waarbij Fritz Lang met zijn latere films liet zien dat spectaculair entertainment perfect kan samengaan met politieke cinema (een voorbeeldje dan maar is Metropolis) laat hij hier zien, met Die Nibelungen: Siegfried, dat de kunst van het medium film misschien wel het hoogste niveau van entertainment is.

Ik ben niet bekend met het magnum opus Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner en heb de film eerder gekeken op basis van mijn passie voor films uit het geluidsloze tijdperk en natuurlijk omdat Duitsland al meerdere malen heeft bewezen op technische schaal het beste te zijn met het innoveren van beeld en geluid. Deze film is, echter, magisch te noemen. De kleine stijlbreuk, in vergelijking met Lang's andere films, is dat er niet gebruik wordt gemaakt van zwart-wit, maar van sepia waardoor, naar mijn mening, het universum van de film's fantasiewereld volledig bloeit. Het komt kleurrijk over, zonder dat er daadwerkelijk met kleur wordt gewerkt. Bovendien is de fantasiewereld volledig consequent en wordt het nergens te langdradig of onsamenhangend en ondanks de (logische) gedateerde dingen in beeld (let's face it guys: die draak leek op een dino) brengt het een prachtig stukje tijdperk met zich mee. Tenslotte wordt er wederom briljant gewerkt met geluid. Geluid was er natuurlijk niet, maar het viel me op dat de score van de film af en toe precies paste bij bepaalde scènes (bijvoorbeeld het timmeren op dat zwaard, die luidende klokken of het fluiten naar dat vogeltje). Je hoort de daad dan wel en dat vond ik geweldig in techniek en sowieso voor een filmtijdperk dat volledig nog met experimenteren en ontdekken bezig was.

Die Nibelungen: Siegfried is een lange zit maar brengt een fascinerende wereld met zich mee en dat is prachtig neergezet. Ben nu zeer benieuwd naar het vervolg, Die Nibelungen: Kriemhilds Rache.
*4,5

avatar van alexspyforever
Ik begon me af te vragen welke versie ik nu heb gezien omdat de film die ik heb gezien meer dan 2 uur duurde, zowat 3 kwartier langer dan aangegeven op imdb. Nu ik de duur hier op MM bekijk, is het wel degelijk deze die ik heb gezien. Het verhaal van Siegfried kende ik net zoals Mochizuki Rokuro ook vooral door het lezen van De Ringelingschat van Suske en Wiske. Ik herkende ook veel terug zoals het smeden van het zwaard, het vechten tegen de draak en baden in diens bloed met het blaadje dat op Siegfried zijn rug valt, de mantel van de dwergenkoning die onzichtbaar maakt etc. Ik vond ook het eerste gedeelte erg sterk vooral omdat hier de fantasy, het avontuurlijke heel sterk in beeld komt. Vooral dat gedeelte met de draak vond ik erg goed gemaakt. Eens dat Brunhilde haar verlies moet toegeven, neemt de drama en de intriges de bovenhand. Het wordt dan allemaal te langdradig ook omdat eenieder wel weet hoe het met Siegfried zou aflopen. Desondanks sterke prestaties van de vertolkers van Siegfried, Krimhilde, Gunther, Brunhilde en Hagen Tronje. Fritz Lang toonde hier al aan dat hij visueel iets prachtig kon neerzetten voordat hij Metrpolis filmde. Die laatste gaat wel een stuk dieper dan deze. Voorlopig ga ik me nog niet wagen aan het vervolg.

avatar van John Milton
Wederom onder de indruk van deze Lang. Prachtige restauratie ook, met een hele fijne score. Als we die Murnau Stiftung toch niet hadden...

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Knappe film weer van Lang, relatief onbekend maar behorend tot zijn beste werk (wat ik er tot nu toe van heb gezien). Ik vond de film over de hele linie sterk, sommige hoofdstukken waren wel wat minder, als ik in de voorbeschouwende tussentitels lees over hoe ze bij het kasteel komen en gaan trouwen dan moet ik een geeuw onderdrukken, maar dat was maar een paar keer het geval. Het was vooral entertaining.

Wat me wel licht stoorde was het gotische lettertype...nou is mijn Duits al niet geweldig, het eerst transformeren naar een herkenbaar alfabet en het dan nog vertalen, en dat in de paar seconden dat de tekst in beeld verschijnt was mij te veel gevraagd. Daarvoor hebben we de pauzeknop.

Benieuwd naar het vervolg, de Siegfriedsaga kende ik in grote lijnen wel, maar dat zijn vrouw wraak gaat nemen (en daar kennelijk een avondvullend programma voor nodig heeft), dat wist ik niet.