Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 143 minuten
Alternatieve titels: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod / Siegfrieds Tod
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Fritz Lang
Met onder meer: Paul Richter, Margarete Schön en Hanna Ralph
IMDb beoordeling: 8,1 (6.504)
Gesproken taal:
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Die Nibelungen: Siegfried
Siegfried, zoon van Koning Sigmund, reist rond, maakt zwaarden en hoort verhalen over Krimhilde. Op weg naar het Bourgondische hof doodt hij de draak Fafnir en baadt in zijn bloed, wat hem onoverwinnelijk maakt. Helaas heeft hij één plekje gemist onder zijn schouderblad. Hij vindt de schat van de dwergen, ontmoet de mooie Krimhilde en trekt met Koning Günther naar IJsland.
Externe links
Acteurs en actrices
Queen Ute
Kriemhild
Brunhild
Siegfried
King Gunther
Gerenot
Giselher
Volker von Alzeÿ
Hagen Tronje
Dankwart
Video's en trailers
Reviews & comments
kos
-
- 46074 berichten
- 8459 stemmen
Ik heb ooit bij Duits grote gedeelten van het boek moeten lezen en vervolgens een erg irritant toneelstuk ervan moeten kijken.
Deze film schijnt heel goed te zijn, maar lijkt me nogal een zware zit, omdat er niet in gesproken wordt.
Angel Peacock
-
- 11 berichten
- 128 stemmen
Het is inderdaad een zware zit, maar dat komt omdat wij tegenwoordig een ander tempo gewend zijn. De beelden zijn echter prachtig! Mijn lessen Duits waren ook afschuwelijk, maar daar mag deze film niet onder lijden. Een geweldige film voor een van de mooiste verhalen uit de historie.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Ik had gisteren het voorrecht een visie van 'Die Nibelungen: Siefgrieds Tod' op groot scherm en onder live begeleiding van een 62-koppig symfonisch orkest te mogen meemaken.
Het was een prachtige filmervaring: het verhaal van de Nibelungen is leuk om volgen en wordt handig en gestructureerd verteld aan de hand van 7 'Gesange' (zoals je dat bijvoorbeeld ook hebt met de Aktes in 'Das Kabinet der Doktor Kaligari').
Naast de plot van liefde, verraad en intriges (die, toegegeven, in deze huidige tijd misschien iets diepgaander zou worden uitgewerkt) ziet de film er ook echt fantastisch uit. De decors van het woud en het kasteel zijn adembenemend, en Lang heeft een schitterend oog voor compositie en weet deze composities bovendien in een expressionistisch kleedje van schaduwen, tegenlicht en grillige vormen te steken.
Een knap epos, een meesterwerk van de stille film.
4*
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Ik had gisteren het voorrecht een visie van 'Die Nibelungen: Siefgrieds Tod' op groot scherm en onder live begeleiding van een 62-koppig symfonisch orkest te mogen meemaken.
4*
Ik dacht al je te hebben herkend...
4* it is...
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Net zo tof als metropolis. Episch, prachtige decors. Iedereen die zich interesseert in de oude duitse cinema moet dit echt per direct kijken. Een van de expressionistische pareltjes.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Magistrale verfilming van de Nibelungen sage "Siegfried". Ik vond hem beter als Fritz Lang's "Metropolis". De zeer Wagneriaans klinkende score van Gottfried Huppertz paste uitstekend bij dit monumentale werk vol mytische motieven. Dit is echt zo'n film waarbij woorden overbodig zijn; de beelden zeggen meer dan genoeg. Expressionisme ten top. Indrukwekkende decors en prachtige scènes, zoals de scène waarin Siegfried de draak bestreed. Ook de scènes in het bos en de laatste scène waarin Kriemhild wraak zwoor voor de dood van Siegfried vond ik bijzonder mooi.
Fritz Lang is voor mij zonder meer de beste Duitse filmregisseur van de jaren twintig, beter dan Murnau, wiens film "Faust", ook een verfilming van een Duitse sage, ik toch aanzienlijk minder indrukwekkend vond, ondanks de betere special effects.
5,0*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sterk fantasy-epos van Fritz Lang, die in het eerste uur en een kwartier zelfs geniaal genoemd kan worden. Metropolis is de bekendere film, maar tijdens de eerste helft van Siegfried had ik het gevoel naar een betere film te zitten kijken. Niet alleen hebben de meeste effecten de tand des tijds opvallend goed doorstaan, de sets zijn ook nog eens heel gedetailleerd en de make-up is zijn tijd ook ver vooruit. Dat Lang ook nog eens een oog heeft voor mooie belichting en kadrering is misschien zelfs nooit beter te zien geweest dan hier. Vooral het eerste deel in het bos met de draak en met de dwergen is enorm sfeervol. De draak is ook bijzonder. Natuurlijk is het duidelijk een pop, maar er is toch van alles in het werk gezet om hem zo levendig mogelijk te maken. Loopt goed vooruit op King Kong 9 jaar later. Dat een film als deze zo relatief snel na The Birth of a Nation kwam duidt toch wel aan hoe snel de ontwikkeling van film snel ging in die tijd.
Niet alles is echter even briljant helaas. De fantasy en het avontuur nemen een stapje terug in de tweede helft, wanneer men plotseling het idee krijgt om een echt verhaal te vertellen. Er ontstaat een soort van machtstrijd vol verraad en intriges. Helaas leent de stomme film zich een stuk minder goed voor zaken als dit. Hier zijn dialogen nodig en het ontbreken daarvan wordt voelbaar. Niet dat het allemaal niet te volgen is, integendeel want het wordt simpel gehouden. Het probleem is dat je toch vooral naar veel reactieshots zit te kijken en tegenover het tempo van de eerste helft valt dat wat tegen. Die tussentitels krijgen nooit de kracht die dialoog zou hebben en diepgang ontbreekt om deze helft even boeiend te houden dan de eerste. Al zijn er nog steeds momenten die het aanzien waard zijn, zoals Siegfrieds dood en het optreden van Hanna Ralph als Brunhild.
Ik ben zeer benieuwd hoe het vervolg gaat uitpakken. De titel Kriemhilds Rache geeft aan dat Kriemhild de hoofdrol gaat krijgen. Kriemhild is eigenlijk het minst boeiende karakter uit deel 1 dus hopelijk pakt dat goed uit.
4* voor deze. Verdient toch wel meer status, zelfs al is het net geen meesterwerk. Blijft overigens ook opvallend goed overeind naast recentere fantasy-epossen als The Lord of the Rings.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Pas mijn tweede film van Fritz Lang… Ik dacht dat het er wel meer zouden zijn. Het komt vast doordat ik inmiddels wel een aantal Duitse expressionistische films heb gezien, maar daarvan is Metropolis de enige van Lang. Die schade gaat ingehaald worden. Binnenkort gaat ook Kriemhild’s Rache eraan geloven. De eerste Die Nibelungen was in elk geval een lange zit. Ik weet dan ook nog niet zo goed wat ik van die ellenlange shots vind. Ook het gebrek aan gesproken dialogen, breekt me op den duur wel op. Bij korte films is dat geen probleem, maar 150 minuten aan een stuk door is lang. Als ik Kriemhild’s Rache direct erna opgezet had, had ik dat onmogelijk volgehouden.
Verder niets dan lof over het eerste deel van de tweeluik. Visueel staat het als een huis. Fritz Lang verstaat als geen ander van zijn collega’s het vak en benadert akelig dicht de perfectie wanneer het gaat om ‘angewandte kunst’. De bossen, de kastelen, alles ziet er verbluffend mooi en stijlvol uit. Het ene na het andere prachtige shot passeert de revue. Het zwart-geel werkt hier trouwens goed. Beter waarschijnlijk dan een zwart-wit beeld. Echter, hoe dol ik ook ben op het verhaal, ik ben het met mijn bovenbuurman eens dat een verhaal vol intriges niet goed genoeg tot zijn recht komt in een stomme film. Toch een beetje zonde eigenlijk, want verder is Die Nibelungen: Siegfried erg goed uitgevoerd. Ook dat overdramatische acteerwerk, vind ik prachtig. Traag en lang, maar episch en prachtig. Die Nibelungen: Siegfried is bijna negentig jaar oud, maar heeft nauwelijks aan kracht ingeboet.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Een mooi Fantasy verhaal, dat op een boeiende wijze naar het witte doek wordt gebracht. Ik ben bij dit soort stomme films met een behoorlijke speelduur, vooraf altijd wat huiverig. Maar die vrees blijkt hier totaal ongegrond te zijn. Fritz Lang weet wel hoe hij een verhaal boeiend moet krijgen en is één van de weinige regisseurs, die zowel tijdens als na het stomme film tijdperk erg goede films wist af te leveren.
Vooral de prachtige beelden van Siegfried springen meteen in het oog. De film mag dan misschien bijna 90 jaar oud zijn, maar kent buitengewoon goede effecten. De aankleding is mooi en uiterst verzorgd en het verhaal is behoorlijk boeiend. Ook het acteerwerk is prima. In Stomme films is het vaak erg overdreven en expressionistisch, wat goed te begrijpen is, maar het moet niet te worden. Hier gebeurt dat niet en worden de uitdrukkingen op de juiste manier getoond. Ook zijn de shots behoorlijk lang en zijn er relatief gezien maar weinig tekstvlakken tussendoor. Iets wat ik persoonlijk altijd wel prettig vind.
In de tweede helft zakt het niveau een klein beetje in, maar het laatste kwartier is wel weer erg sterk en doet wel verlangen naar het vervolg. Met het verhaal van Siegfried was ik wel bekend. Met het verhaal van Kriemhilds Rache ben ik totaal onbekend, dus stiekem best benieuwd wat nog gaat komen. Die Nibelungen: Siegfried is in ieder geval een aanrader in het fantasy-genre, daar doet de oudheid niets aan af.
4,0*
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Het eerste uur is erg sterk, pakweg tot en met het derde gezang (IJsland). Het tweede deel van de film vond ik al erg langdradig en dan moet het vervolg nog komen... Tolkien kan dan dankbaar hebben geput uit de Nibelungen-saga, Peter Jackson heeft zijn langdradigheid ook niet van een vreemde zo blijkt.
Ik had vooraf me meer verdiept in het verhaal en omdat ik tijdens mijn vakantie deze zomer nog op plekken, zoals de Wartburg in Eisenach, was waar Wagner enkele van zijn meesterstukken schreef/situeerde zat ik een beetje in de Duitse folklore modus. Want ik krijg de indruk dat Lang meer Wagner volgt dan de oorspronkelijke manuscripten. Én niet onbelangrijk: ik heb vroeger ook het album De Ringelingschat van Suske en Wiske stukgelezen (was het tweede of derde album dat ik ooit kreeg), dus ik was wel redelijk op de hoogte van wat ik te zien moest krijgen. Want het is niet een kwestie van je ogen knipperen voordat het voorbij is, maar het tegenovergestelde. Een kwartier later is er pas iets gebeurd dat je bij aanvang van de hele sequentie al zag aankomen of zelfs in de tussentitels wordt aangekondigd. Dat blijft wennen.
Neemt niet weg dat Lang erg, erg goed is in de decoratie van de sets en ook choreografie van zijn acteurs. Dat geeft zo'n opbaar/begrafenis-scène om maar wat te noemen wel iets extra's en voegt die lengte van zo handeling wel wat toe, maar af en toe (The One Ring noemt de scènes die dialoog zouden moeten hebben - precies die bedoel ik) hielden de uitgerekte verwikkelingen de boel enorm op. 2,5 uur vond ik dus toch wel een onoverkomelijke hobbel om van een evenaring van Metropolis te spreken, waar ik op basis van dat eerste uur wel op had gehoopt. Want man-man er zijn scènes bij van grote schoonheid en inventieve invulling van de ruimte. Daarin blijft Lang een meester. En qua inhoud blijft "schuld', "vergeving" en "vriendschap" bij hem toch een belangrijk thema. Dus daarom kon hij met dit materiaal prima uit de voeten.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Bij de filmografie van Fritz Lang staan Die Nibelungen: Siegfried en Die Nibelungen: Kriemhilds Rache verkeerd om. Dit is het eerste deel, en Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is het vervolg.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Dat klopt, maar de 'database' op MovieMeter sorteert de films per regisseur op jaartal en binnen het jaartal alfabetisch. Dat schijnt lastig 'te verhelpen' te zijn, dus vandaar (denk ik).
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Dat klopt, maar de 'database' op MovieMeter sorteert de films per regisseur op jaartal en binnen het jaartal alfabetisch. Dat schijnt lastig 'te verhelpen' te zijn, dus vandaar (denk ik).
Oh ja, volgens de database van blu-ray.com stamt Die Nibelungen: Siegfried uit 1923, maar die site kan het natuurlijk fout hebben. De films zijn immers heel erg gauw achter elkaar uitgekomen.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Die Nibelungen: Siegfried
alternatieve titels: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod, Siegfrieds Tod
Waarbij Fritz Lang met zijn latere films liet zien dat spectaculair entertainment perfect kan samengaan met politieke cinema (een voorbeeldje dan maar is Metropolis) laat hij hier zien, met Die Nibelungen: Siegfried, dat de kunst van het medium film misschien wel het hoogste niveau van entertainment is.
Ik ben niet bekend met het magnum opus Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner en heb de film eerder gekeken op basis van mijn passie voor films uit het geluidsloze tijdperk en natuurlijk omdat Duitsland al meerdere malen heeft bewezen op technische schaal het beste te zijn met het innoveren van beeld en geluid. Deze film is, echter, magisch te noemen. De kleine stijlbreuk, in vergelijking met Lang's andere films, is dat er niet gebruik wordt gemaakt van zwart-wit, maar van sepia waardoor, naar mijn mening, het universum van de film's fantasiewereld volledig bloeit. Het komt kleurrijk over, zonder dat er daadwerkelijk met kleur wordt gewerkt. Bovendien is de fantasiewereld volledig consequent en wordt het nergens te langdradig of onsamenhangend en ondanks de (logische) gedateerde dingen in beeld (let's face it guys: die draak leek op een dino) brengt het een prachtig stukje tijdperk met zich mee. Tenslotte wordt er wederom briljant gewerkt met geluid. Geluid was er natuurlijk niet, maar het viel me op dat de score van de film af en toe precies paste bij bepaalde scènes (bijvoorbeeld het timmeren op dat zwaard, die luidende klokken of het fluiten naar dat vogeltje). Je hoort de daad dan wel en dat vond ik geweldig in techniek en sowieso voor een filmtijdperk dat volledig nog met experimenteren en ontdekken bezig was.
Die Nibelungen: Siegfried is een lange zit maar brengt een fascinerende wereld met zich mee en dat is prachtig neergezet. Ben nu zeer benieuwd naar het vervolg, Die Nibelungen: Kriemhilds Rache.
*4,5
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Ik begon me af te vragen welke versie ik nu heb gezien omdat de film die ik heb gezien meer dan 2 uur duurde, zowat 3 kwartier langer dan aangegeven op imdb. Nu ik de duur hier op MM bekijk, is het wel degelijk deze die ik heb gezien. Het verhaal van Siegfried kende ik net zoals Mochizuki Rokuro ook vooral door het lezen van De Ringelingschat van Suske en Wiske. Ik herkende ook veel terug zoals het smeden van het zwaard, het vechten tegen de draak en baden in diens bloed met het blaadje dat op Siegfried zijn rug valt, de mantel van de dwergenkoning die onzichtbaar maakt etc. Ik vond ook het eerste gedeelte erg sterk vooral omdat hier de fantasy, het avontuurlijke heel sterk in beeld komt. Vooral dat gedeelte met de draak vond ik erg goed gemaakt. Eens dat Brunhilde haar verlies moet toegeven, neemt de drama en de intriges de bovenhand. Het wordt dan allemaal te langdradig ook omdat eenieder wel weet hoe het met Siegfried zou aflopen. Desondanks sterke prestaties van de vertolkers van Siegfried, Krimhilde, Gunther, Brunhilde en Hagen Tronje. Fritz Lang toonde hier al aan dat hij visueel iets prachtig kon neerzetten voordat hij Metrpolis filmde. Die laatste gaat wel een stuk dieper dan deze. Voorlopig ga ik me nog niet wagen aan het vervolg.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wederom onder de indruk van deze Lang. Prachtige restauratie ook, met een hele fijne score. Als we die Murnau Stiftung toch niet hadden...
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4739 stemmen
Knappe film weer van Lang, relatief onbekend maar behorend tot zijn beste werk (wat ik er tot nu toe van heb gezien). Ik vond de film over de hele linie sterk, sommige hoofdstukken waren wel wat minder, als ik in de voorbeschouwende tussentitels lees over hoe ze bij het kasteel komen en gaan trouwen dan moet ik een geeuw onderdrukken, maar dat was maar een paar keer het geval. Het was vooral entertaining.
Wat me wel licht stoorde was het gotische lettertype...nou is mijn Duits al niet geweldig, het eerst transformeren naar een herkenbaar alfabet en het dan nog vertalen, en dat in de paar seconden dat de tekst in beeld verschijnt was mij te veel gevraagd. Daarvoor hebben we de pauzeknop.
Benieuwd naar het vervolg, de Siegfriedsaga kende ik in grote lijnen wel, maar dat zijn vrouw wraak gaat nemen (en daar kennelijk een avondvullend programma voor nodig heeft), dat wist ik niet.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Laatste tijd heb ik meerdere films gezien uit de periode van de stomme film. Meestal werd ik zeer positief verrast, maar bij deze had ik in het begin nog wat moeite. Het verhaal is fantasievol, maar de cinematografie was erg statisch en ook de mis-en-scene weinig bijzonder. Maar uiteindelijk wist dit deel mij toch te vervoeren, want het eind is prachtig. Het is immers een enorm sterke zet om het eerste deel in mineur te eindigen. Dat maakt ook Empire tot de beste Star Wars en IW tot de beste Avengers. Erg benieuwd naar het vervolg en op de valreep toch nog vier verdiende sterren voor deze.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Net ook de making of gezien op de Masters of Cinema blu ray. Wat een geweldige productie. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. Zeker aangezien nu alles digitaal in de post wordt toegevoegd.
Opmerkelijk ook hoe de film ook toen al voor het Amerikaanse publiek werd afgevlakt omdat de (negatieve) emoties anders te sterk waren...
cinemanukerke
-
- 1157 berichten
- 737 stemmen
Snode prinsessen, naïeve ridders, kwaadwillige raadgevers, strategische huwelijken, unieke zwaarden … we wanen ons heel even in het 7 de seizoen van Games of thrones maar het gebrek aan schunnige taal (of aan taal tout court) slaat deze veronderstelling onmiddellijk aan diggelen. Film stond nog in zijn kinderschoenen, er was weinig materiaal, weinig middelen en de techniek was van een ander niveau. Hoe beperkt dit ook was toch werden er in die tijd reeds fantasy/avonturen films gemaakt. Misschien is het verhaal wat langdradig maar dat komt omdat wij nu heel wat sneller tempo gewoon zijn. Het is toch creatief in vertellen met camera zoals de droom of de onzichtbare mantel. Majestueuze sets moeten de verbeelding van het universum aanwakkeren. Lang creëert een indrukwekkende architecturale vormgeving zodat zijn beelden statisch en mythisch lijken. Shakespeare stond dan wel op de eerste rij toen de kunde der letteren werden uitgedeeld maar ik vermoed dat Fritz Lang en zijn vrouw Thea von Harbou vol ongeduld op de tweede rij stonden. Dit verhaal over liefde, verraad, eer, loyaliteit en hebzucht bezit meer drama dan het volledige seizoen van soaps als Thuis (voor de Vlaamse lezers) of Goede tijden, Slechte tijden (voor de Nederlandse lezers). Vermits dit een werk uit de stille periode is, vind ik het moeilijk om te quoteren. Maar ongetwijfeld is Lang (net als D.W. Griffith) een pionier in verhalen vertellen. Waarvan akte.
Brix
-
- 19256 berichten
- 4675 stemmen
Dit verhaal over liefde, verraad, eer, loyaliteit en hebzucht bezit meer drama dan het volledige seizoen van soaps als Thuis (voor de Vlaamse lezers)
Reken daar gerust een pak Nederlandse kijkers bij
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
- Tom Gunning, ''The Decay of Myth'' (2000)
- Fritz Lang (1975)
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Zeer indrukwekkend. Uiteraard moet het dramatische acteren voor lief worden genomen, maar net als bij Langs eerdere Dr Mabuse der Spieler valt dat eigenlijk reuze mee in vergelijking met andere stomme films. De film duurt lang, maar vanwege de fantastische sets, de uitbundige kostuums en de enorme massascènes en omdat er ook een hoop gebeurt heb ik me nergens verveeld, en na afloop liep ik nog lang met mijn hoofd in de middeleeuwse Germaanse wolken. We zien diverse acteurs die ook al in Mabuse opdoken, en van hen beviel mij het beste Hans Adalbert Schlettow, die een afschrikwekkende Hagen neerzet.
Minpuntjes? Sommige FX zien er ook na 96 jaar nog uitstekend uit, zoals de verstening van de dwergen onder de schaal met de schat en Siegfrieds onzichtbare hulp wanneer Gunther de wedkamp met Brünhilde aangaat, maar zelfs met al mijn begrip voor de beperkte technische mogelijkheden van 1924 vind ik de draak er echt beroerd uitzien en bewegen (en dan te bedenken dat hij er in een eerdere incarnatie nóg slechter uitzag: volgens Lang kroop hij daarin rond "als een afgetakelde oude man"). En ik moest in het begin echt moeite doen om bij dat achterwaarts geföhnde haar van Siegfried niet steeds aan het Nefertiti-kapsel met die witte bliksemschichten van Elsa Lanchester in The bride of Frankenstein te denken.
Overigens, alweer enige tijd geleden (3-10-2013) schreef Mochizuki Rokuro : "ik krijg de indruk dat Lang meer Wagner volgt dan de oorspronkelijke manuscripten." Vooraf heb ik het Nibelungenlied in de Engelse vertaling van A.T. Hatto gelezen, en na het zien van Siegfried kan ik zeggen dat de film het gedicht vrij nauwkeurig volgt. Er zijn een paar kleine afwijkingen: in het gedicht vertelt Hagen bij het zien van Siegfried aan zijn koning Gunther over Siegfrieds mythe (zijn verwerving van de schat en de onzichtbaarheids-mantel, zijn gevecht met de draak en zijn [helaas nèt niet volledige] onkwetsbaarheid na het baden in het drakenbloed), terwijl dat in de film niet naverteld wordt maar expliciet getoond alvorens Siegfried aan het Boergondische hof verschijnt. Bovendien verdwijnt Brünhilde na de dood van Siegfried praktisch uit het gedicht, terwijl we in de film zien hoe ze bij Siegfrieds doodsbaar zelfmoord heeft gepleegd. Met Wagners Ring ben ik totaal onbekend, maar de verhaallijn daarvan volgt schijnbaar vooral de Scandinavische helden-epossen zoals de Völsunga-saga, de Edda en de Thidreksaga.
Gezien via de (zoals altijd) superbe DVD-transfer van Eureka's Masters of Cinema, inclusief een geweldige geluidsband met de opnieuw opgenomen originele muziekscore van Gottfried Huppertz (vooral een verademing ten opzichte van de geluidsband met alleen maar een kale piano of een ouderwets zeurend orgeltje die je vaak bij Hollywood-silents krijgt) en een aardige documentaire over het filmen en later restaureren van Die Nibelungen. Helaas geen audiocommentaar van bijvoorbeeld David Kalat (die wel uitstekende audiocommentaren bij andere releases van zwijgende films van Lang en Murnau verzorgde).
MarkAjx1
-
- 220 berichten
- 54925 stemmen
Helaas kon ik de film niet vinden met Engelse ondertiteling.
Mijn Duits is al niet zo geweldig en dan krijg je ook nog eens zo'n irritante lettertype op de lettermuur waardoor ik hem nauwelijks kon volgen.
Omdat ik wel te porren ben voor zo'n soort films heb ik het toch maar wat gevolgd (meer beelden dus) en ja het zag er allemaal spectaculair uit waardoor ik zeker geen onvoldoende kon geven. Maar als ik ook nog eens kon weten wat ze allemaal zeiden had het vast nog hoger uitgevallen.
Pre- en sequels
Die Nibelungen: Kriemhilds Rache
1924
18 reacties
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
Tagebuch einer Verlorenen
Drama, 1929
22 reacties
Du Rififi chez les Hommes
Misdaad / Film noir, 1955
120 reacties
Das Testament des Dr. Mabuse
Mystery / Misdaad, 1933
46 reacties
Sunrise: A Song of Two Humans
Romantiek / Drama, 1927
208 reacties
Safety Last!
Komedie, 1923
64 reacties
Faust: Eine Deutsche Volkssage
Horror / Drama, 1926
52 reacties
Gerelateerde tags
nordic mythologyfolk heroijslandnibelungen based on song, poem or rhymestille filmbased on myths, legends or folkloreburgundy 5th centurybased on epic poemgerman mythology
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.