• 11.521 nieuwsartikelen

Met onder meer: Harold Lloyd, Mildred Davis en Bill Strother

Gesproken taal:

• YouTube Bekijk via YouTube

Plot Safety Last!

"You're Going to Explode With "Safety Laughs" when You see This Fun Bomb."

Harold tipt zijn baas over een goede publiciteitsstunt: laat iemand tegen het immens hoge gebouw opklimmen. De baas gaat akkoord en Harold regelt 'a human fly'. Door omstandigheden kan deze de stunt echter niet uitvoeren en moet Harold dus zelf de levensgevaarlijke opdracht ondernemen.

The Boy - Harold

Newsboy with Cap

Ambulance Driver

avatar van TMP

TMP

Na diverse films van Charlie Chaplin en Buster Keaton te hebben gezien, is dit mijn eerste film van Harold Lloyd. Ik vond er weinig aan. Het laatste kwartier is zeer de moeite waard en ook knap gemaakt, maar de lange aanloop ernaartoe is dan weer veelal nauwelijks de moeite waard.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Best oké.

Harold Lloyd leunt gelukkig dichter aan bij Buster Keaton dan bij Charles Chaplin. Hij heeft niet de droge uitstraling van Keaton - dat is dan wel een gemis in al die slapstick -, maar hij teert ook wel op stuntwerk. Daar moet deze film het ook van hebben en daarin stelt het ook niet teleur. De finale is de alom bekende beklimming en die is echt knap in beeld gebracht. Daarin komt avontuur, vermaak en filmisch talent mooi samen. Uit 1923, dus bijna 100 jaar oud, maar dat is niet aan dat stuntwerk te zien. Knap gedaan.

avatar van Collins

Collins

Evenals in de films van Buster Keaton en Charles Chaplin, gebruikt Safety Last grote metaforen om maatschappelijke tendenzen te bekritiseren en te ridiculiseren. In Safety Last vertegenwoordigt het beklimmen van een wolkenkrabber door gewiekste mislukkeling Harold Lloyd de wens die in de meeste mensen leeft om de maatschappelijke ladder te bestijgen. De klim is een overduidelijke verwijzing naar het concept van het streven naar welstand, succes en geluk. Aan dat concept kleven risico’s. Functioneel en psychologisch.

In de film beklimt Lloyd de gevel van een wolkenkrabber, waar een warenhuis in is gevestigd. Lloyd werkt daar als simpele verkoper en wordt niet bepaald met respect behandeld. Niet door de klanten en vooral niet door het personeel dat hoger in de bedrijfshiërarchie is geplaatst. Veel hoop op promotie heeft Lloyd niet. De stunt waarbij Lloyd als geveltoerist zijn leven waagt, weerspiegelt een wanhopige poging om zijn positie als nietsnut te ontstijgen. Safety Last is tragikomedie ten top.

In de film komen veel verwijzingen voor naar de tirannie waaronder 'simpel´ werkvolk gebukt gaat. Ook factoren als geld en tijd spelen een rol in de film. Neem bijvoorbeeld een halsbrekende trip die Lloyd door de straten van de stad onderneemt om maar op tijd op zijn werk te komen teneinde daar gekleineerd te worden en wekelijks een miezerig loontje op te strijken. Een schitterende en oerkomische trip overigens. Of neem de overbekende maar oerkomische scène waarin Lloyd metershoog heel metaforisch boven de begane grond aan de wijzers van een klok hangt.

Ondanks de serieuze ondertonen is Safety Last vooral een ijzersterke komedie. De film is gewoon hartstikke grappig. Het personage Lloyd is een slaaf van de tijd en van zijn werk. Hij moet hard strijden om te kunnen leven. Zijn goede bedoelingen lopen spaak of worden verkeerd geïnterpreteerd. Hij wordt uitgefoeterd, opgejaagd en belachelijk gemaakt. Een fantastisch uitgangspunt voor turbulente en hilarische tragikomische verwikkelingen. Toen ik de ene na de andere komische scène voorbij zag trekken, kon me de maatschappijkritiek verder ook gestolen worden.

Safety Last is een komische parel. Aan de ene kant is er een serieuze ondertoon die ik steeds meer uit het oog verloor. Aan de andere kant is Safety Last vooral een film met doldwaze scènes, halsbrekend stuntwerk maar ook met ruimte voor subtielere humor. Kortweg, een fantastische komedie.

avatar van clubsport

clubsport

eigenlijk had ik van Lloyd nog niet echt wat gezien , dus maar beginnen met wellicht zijn bekendste film , de scene met de klok is natuurlijk zeer bekend bij filmkenners maar het verhaal erachter niet echt .

Ik vond het wel een vermakelijke komedie , het bekende gegeven dat hij het wil maken in de big city alvorens hij zijn verloofde wil laten komen zorgt voor nogal wat grappige situaties waarin hij behoorlijk inventief moet zijn om te verbergen aan haar dat hij verre van succesvol is in zijn baan bij een stoffenwinkel .

Het is allemaal niet zo extreem neergezet als bij Chaplin die vaak wel heel erg overdreven de domme sul wist neer te zetten en deze iets realistischere benadering wist ik wel te waarderen .

De stunt met de beklimming en de politieagent zijn wel leuk gedaan en zien er zeker voor die tijd best spectaculair uit .