Safety Last! (1923)

geregisseerd door Fred C. Newmeyer en Sam Taylor
met Harold Lloyd, Mildred Davis en Bill Strother

Harold tipt zijn baas over een goede publiciteitsstunt: laat iemand tegen het immens hoge gebouw opklimmen. De baas gaat akkoord en Harold regelt 'a human fly'. Door omstandigheden kan deze de stunt echter niet uitvoeren en moet Harold dus zelf de levensgevaarlijke opdracht ondernemen.

avatar van niethie
Jammer, maar viel dat even tegen! Wat vind iedereen hier toch zo goed aan, briljant zelfs? Het stuk waar hij dat gebouw beklimt is inderdaad legendarisch, mooi stuntwerk in ieder geval en het werkt dan ook in zijn voordeel dat dit een groot deel van de speelduur inneemt, maar voor de rest best een flauwe bedoeling, vermakelijk en charmant misschien zelfs, maar totaal geen momorabele grappen wat mijn betreft en Lloyd is bij verre na geen koning is slapstick als collega's Keaton of Chaplin dat wel waren...

avatar van Airbakke
Hoogtepunt uit Harold Lloyd zijn carriere volgens mij, maar pas op, ik heb 'The Kid Brother' (1927) nog niet gezien! En daar verwacht ik ook nog wel wat van.
Hier haalt Harold al zijn beste moppen en stunten uit de kast om een 70tal minuten te kunnen presenteren aan continu grappen, grollen, gieren, brullen.
Hoe geniaal is de kapstokmop? (om dan één voorbeeld te noemen)
Harold Lloyd bewijst hier dat hij zeker meekan met de andere 'slapstick' kampioenen, Buster Keaton en Charlie Chaplin. Deze laatste zou naar het schijnt een streepje voor hebben op de rest door het toevoegen van drama in bijvoorbeeld 'The Kid' en 'City Lights', dit heeft eerder een negatief effect op mij en hoeft totaal niet voor mij in een slapstickfilm. Zijn maatschappijkritiek in 'Modern Times' en 'The Great Dictator' werkt dan weer wel zeer goed.
Maar terug ter zake. dit is de Lloyd op zijn best en ik raad iedereen deze film van harte aan!

Zelden zo gelachen.

Schitterende slapstick met een uitstekend spelende Harold Lloyd. Echt knap dat hij vrijwel alle stunts zelf doet. De film staat betiteld als een komedie en dat is hij zeker maar ik vond het vanwege de zeer gewaagde stunts ook zeer spannend en soms zelfs eng. In de jaren 70 en 80 (begin jaren) werd deze film best vaak op TV uitgezonden (ik kan me nog herinneren dat ik deze samen met mijn Oma bekeken heb). Verhaal is best leuk en zit ook goed in elkaar en zoals al gezegd speelt Harold Lloyd gewoon uitstekend. Ondanks dat het een film is uit de oude doos lag het tempo zeer hoog in de film. Natuurlijk zijn wel een aantal opnames versneld weergegeven om het hoge tempo min of meer te creëren.

avatar van Roger Thornhill
Zo omstreeks 1981 voor het eerst gezien toen de ARD op (naar ik meen) maandag- en/of dinsdagochtend om 10:05 een serie Harold Lloyd-films uitzond. (Duitse tussentitels zijn toch wat acceptabeler dan Duitse nasynchronisatie...) Nu deze film eindelijk weer kunnen herzien, en het blijft genieten. Prachtig detail : als Harold eindelijk op het dak staat en dan in de verte The Pal (nog stééds achtervolgd door The Law) ziet weghollen, roept die vriend dat hij de politeagent nog éven moet afschudden -- en vanwege de afstand wordt die titel dan met een kleiner lettertype weergegeven.

Van de "grote drie" heeft Chaplin de grootste reputatie en is Keaton het modernst, zodat Lloyd eigenlijk altijd een beetje ondergewaardeerd wordt. Zo hij recht heeft op een zekere rehabilitatie, dan kunnen we daar met déze film toch uitstekend mee beginnen.

avatar van maerk
Harold Lloyd, om eerlijk te zijn had ik er tot voor kort nooit van gehoord. Hij blijkt de derde komiek te zijn, naast Buster Keaton en Charlie Chaplin, die het bioscooppubliek in de jaren '20 vermaakte met zijn slapstick kunsten. Sterker nog, hij was de meeste populaire komiek toen. Nu hoor je nog maar weinig mensen over Harold Lloyd, en ik begrijp waarom.

Safety Last! is een leuke film, maar het mist wat. Het heeft niet de sterke verhaallijn die ik van Chaplin ken, en niet de kracht om steeds met nieuwe stunts en grappen te komen waar Keaton mij weet te verbazen. Hij doet wel zijn eigen stunts, en daar zitten een paar hele goede bij,zoals de scène aan het einde. Maar ik had het op een gegeven moment wel gezien met de film. De film heeft zo zijn ups en downs, en weet niet een constant echt leuk gevoel aan te houden. Daarnaast vond ik het spel van Lloyd niet bijzonder. Hij doet het op zich wel leuk, maar ik vond hem nergens in uitblinken (terwijl Keaton en Chaplin een eigen 'stijl' hebben).

Ik zat lang te twijfelen tussen 3* en 3,5*, maar het wordt toch het eerste, omdat de film me waarschijnlijk niet zo lang bij zal blijven.

3*.

avatar van anne J
maerk schreef:

En Harry Langdon heb je ook nog! (Heb ikzelf overigens nog niks van gezien, maar moet zeer binnenkort wel gebeuren). Een vierde, die na 'de grote drie' veelal vergeten wordt heden ten dage.

avatar van Roger Thornhill
Stiekem zelfs een vijfde, Roscoe "Fatty" Arbuckle, leermeester en vriend van Chaplin en Keaton, maar na een "zedenschandaal" in de vergeetboeken gejaagd. Op YouTube zijn een paar shorts van Arbuckle en Keaton samen te zien.

avatar van maerk
Van Roscoe Arbuckle heb ik wel eens gehoord, Harry Langdon niet. O jongens ik wil nog zoveel zien.

Nu alle films gezien uit de Lloyd box en daarmee zijn belangrijkste films gezien; een kleine 30. Bewaarde deze voor het laatst. Had er de hoogste verwachtingen van. Niet helemaal onterecht, want het is een geweldige film. Afgetekend zijn beste vind ik het echter niet. Vind Speedy, Girly Shy, Kid Brother en zelfs Never Weaken niet (veel) minder.

De laatste 20 minuten zijn geniaal. Feet First herhaalt trouwens wel heel erg dat stuk. Daarvoor is het ook zeer aangenaam. In deze film zit bijna alles wat Lloyd goed kan. Stunts op hoogte, innovatieve achtervolgingen, Lloyd die zich beter probeert voor te doen, visuele grapjes, misverstanden waar hij zich uit moet redden zoals die scenes in het warenhuis.

Lloyd is geweldig. Na 29 films ben ik 6x op 3 sterren uitgekomen, 14x op 3,5 sterren en 9x op 4 sterren, zo ook nu.

avatar van jarno1975
De film krijgt een digitale transformatie. Inmiddels is er ook een HD trailer uitgebracht en een nieuwe poster

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Boekcover vervangen voor de re-release poster.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Opgegroeid met Laurel & Hardy, het genre vooral leren appreciëren met Chaplin en onlangs zijn evenknie Buster Keaton meer leren kennen. Nu tijd om er een naam aan toe te voegen: Harold Lloyd. Anders dan Keaton & Chaplin, maar best wel leuk. Sommige grappen waren zeker goed gevonden. Het was vooral genieten in het warenhuis en ik dacht dat we het daarmee hadden gehad. Maar ik zat zelf op het puntje van mijn stoel als Lloyd het gebouw beklimt. Met uiteraard alle gevolgen van dien. Sublieme grappen die misschien de choreografie van Chaplin en de mimiek van Keaton missen, maar wel origineel en zeer tijdloos.

Blijkbaar zou Jackie Chan veel van zijn humor bij Lloyd gehaald hebben, en dan heb ik het niet alleen over de grap met de klok die hij nagespeeld heeft in Shanghai Knights. Soms merk je dat wel in deze film. Je moet er enkel nog de martial arts bij denken.

avatar van arno74
Mijn eerste Lloyd, en eentje die naar meer smaakt. Het bevindt zich ongeveer op hetzelfde (hoge) niveau als de films van Chaplin en Keaton die ik tot nu toe gezien heb. De film heeft ook genoeg inventiviteit met scènes als het hangen aan de klok, en het zich verbergen achter opgehangen jassen.

In deze komedie, waarin de hoofdpersoon (een winkelbediende) zich letterlijk omhoogklimt in zijn carrière wordt een romance als leidraad gebruikt: zijn vriendin aan wie hij zich voordoet als succesvol zakenman komt hem onverwacht op zijn werk bezoeken, met allerlei komische en problematische situaties tot gevolg. 3.5* voor deze eerste kennismaking.

Als kind eens gezien, met als enige bijblijfscene het gespartel aan die klok. Nu eindelijk weer
eens gekeken, en blijkt het een klein meesterwerk. Met van begin af aan geslaagde grappen,
veel leuke trucs en speelse acrobatiek van de hoofdrolspeler a la Chaplin en Keaton. Net als
in meerdere films van deze 2 grootheden, heeft ook deze film de romantiek als inzet. Heeft
me nieuwsgierig gemaakt naar meer werk van deze Lloyd, die beduidend minder
naamsbekendheid geniet dan Chaplin en Keaton.

Harold Lloyd wordt vaak in één adem genoemd met Charles Chaplin en Buster Keaton en dan vooral vanwege deze film. Ik ben het daar niet mee eens. Natuurlijk is het een grappige en spectaculaire film, maar hij blijft als komedie toch wel wat verwijderd van de vele pareltjes van Chaplin en Keaton.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Interessante film met veel memorabele scènes, stunts en gags. Stunts die door de gortdroge gelaatsuitdrukkingen van Harold Lloyd nog leuker worden. Het verhaal is alles behalve bijzonder; een wat sullige man liegt om indruk te maken op zijn eendimensionale - ogenschijnlijk verwende - vriendin en krijgt het uiteraard aan de stok met domme oom agent en een snobby filiaalmanager, compleet met knijpbrilletje, allen met hun flink overdreven gebaren en expressies. Safety Last! moet het dan ook niet hebben van zijn goed doordachte personages of plot, maar van zijn fantastische reek gags, die stuk voor stuk geweldig worden uitgevoerd. Sommige grappen worden ietwat lang gerekt en de aanloop van veel situaties mochten wel iets bondiger. Maar de uiteindelijke punchline van de talloze situaties stelt zelden teleur, Harold Lloyd laat in Safety Last! echt vakmanschap zien.

4 sterren.

avatar van Baggerman
Chainsaw schreef:

De stunts van Lloyd zijn nog indrukwekkender als je beseft dat hij in 1919 zijn rechterduim en wijsvinger verloor door een ongeluk met een bom op de set en daarna met een handschoen met daarin een prothese om de boel te camoufleren zijn stunts deed.

Eerste film die ik zie met Harold Lloyd en zeggen dat die man in meer dan honderd films optrad.
Deze "Safety Last" is een slapstick-komedie met heel wat amusante gags. Het beste gedeelte is zekerlijk de manier waarop onze held zich in het warenhuis uit de meest hachelijke en vervelende situaties redt, tegenover oversten, collega's en verloofde. De stunt tegen de gevel aan van de wolkenkrabber leek mij toch wel wat langdradig.
Ga me niet wagen aan een vergelijking met Chaplin en Keaton, al blijft mij Chaplin best herinnerd als de cineast die, komiek zijnd, zijn films zekerlijk best een sociaal, maatschappelijke inhoud, soms boodschap, meegaf.

avatar van Flavio
Leuke film met Harold Lloyd, pas de eerste die ik van hem zag.

Zoals in wel meer slapstick-films is een verder niet bijster interessante romance de kapstok waaraan het verhaal wordt opgehangen. Het onverwachte bezoek van zijn geliefde brengt "the boy" (Lloyd was al tegen de 30, maar soit) in een lastig parket wat tot grappige situaties in het warenhuis leidt. De grappen volgen elkaar snel op en het tempo ligt hoog, tot aan de klim wordt begonnen, die vrijwel in real time wordt getoond. Dat sleepte soms een beetje, maar er kwam steeds op tijd wel weer een geslaagde grap.

avatar van LuukRamaker
Spectaculaire waaghalzerij met een bijzonder komische noot. Oftewel: vermaak van de bovenste plank. Het duurt even voordat de film een beetje op gang komt maar als er eenmaal een leuke situatie is ontstaan in de vorm van een romance wordt de film alleen maar beter. Eigenlijk wordt het eerste gedeelte, dat bij vlagen al erg goed is, overkoepeld door het welbekende en fascinerende einde, maar de film maakt ook over zijn geheel bekeken zeer zeker zijn klassiekerstatus waar.

avatar van Duke Nukem
Ik heb Harold Lloyd altijd leuker gevonden dan Chaplin en Keaton. Dat komt omdat de 'gewone' man zich beter kan identificeren met de man met het brilletje, maar ook door het spectaculaire stuntwerk waar Lloyd voor bekend staat.

Deze film is mij het meest bijgebleven omwille van de beroemde beklimming van een gebouw met 13 verdiepingen en het hangen aan de wijzers van die klok. Maar ook de rest van de film is uitermate grappig. Een leuk detail is dat Bill Strother, die in deze film Harold's vriend speelt, in het echt de man was die als 'human fly' zo'n hoog gebouw had beklommen, wat Harold Lloyd het idee voor deze film heeft gegeven.

Wat mij ook opviel bij het bekijken van de film is hoe weinig jongeren er op straat liepen in die tijd. Buiten een krantenjongen zie je alleen maar volwassenen op straat, de mannen in een net pak en de vrouwen ook in hun mooiste kleren. Heel anders dan wat je nu op straat ziet lopen.

Goeie film over een jongeman die naar de stad vertrekt om geld te verdienen en zo zijn lief te huwen. Een simpel verhaaltje met een prima opbouw met genoeg komische momenten en hier en daar best inventief. Uiteraard vormt de klassieke scene met de klok het hoogtepunt. Verder ook wel boeiend vanwege de vele buitenopnamen op locatie bijna 100 jaar geleden.