The General (1926)

Alternatieve titel: De Generaal

3,74

79 minuten (24 fps) / 106 minuten (18 fps)

geregisseerd door Clyde Bruckman en Buster Keaton
met Buster Keaton, Marion Mack en Charles Henry Smith

Johnny Gray (Buster Keaton) houdt in zijn leven van twee dingen: zijn trein ("The General") en zijn Annabelle Lee. Als de burgeroorlog begint wordt hij geweigerd voor het leger, omdat hij meer waarde heeft als machinist. Annabelle denkt dat haar vriendje een lafaard is. Spionnen van de Unie veroveren The General met Annabelle aan boord. Het is nu aan Johnny om zijn beide geliefdes te redden.

191 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van HarmJanStegenga
Mijn 1e Buster Keaton prent. En 'Sherlock Jr.' zal snel volgen. Vond dit fantastisch. De hele film met een lach zitten kijken. Visueel sterk, veel humor en ongelofelijke stunts. Werkelijk verbluffend hoe Keaton dit in de 20's gerealiseerd heeft. Respect voor het eindresultaat. Heb eigenlijk geen slecht punt kunnen ontdekken in deze 'General'. Keaton speelt erg leuk en het verhaalje komt in een sneltreinvaart voorbij. Heb genoten.

avatar van dreambrotherjb
Eerste die ik zag van Buster Keaton en doet zeker naar meer smaken. Ben benieuwd wat andere bekende titels van hem als 'Our Hospitality', 'Sherlock Jr.' en 'The Navigator' me zullen brengen.

Ik zou bij deze trouwens aan iedereen de versie met muziek van Robert Israel aanraden. Was begonnen met die van Joe Hisaishi (wiens muziek uit de animé's ik meer dan kan waarderen), maar hier vond ik het er gewoon niet echt bij passen. Na 10 minuutjes dus geswitched naar die van Robert Israel, en dat leek allemaal netjes te kloppen (zeker doordat de begeleidende muziek het grootste deel van de tijd uit een bescheiden piano-begeleiding bestaat, hier en daar (op de juiste momenten) eens aangevuld met een strijkers-orkest. Ook de traditionele Amerikaanse liederen uit die tijd passeren allemaal in Robert Israel zijn versie (maar het kan natuurlijk dat dat ook voor Joe Hisaishi zijn versie het geval is?)

avatar van wendyvortex
Verbluffend sterke treinen-actie voor 1926!! Daarnaast weet de film er ook flink tempo in te houden en dan hebben we natuurlijk ook de man die nooit lacht, sterker nog, zo ongeveer maar één gezichtsuitdrukking kent: Buster Keaton. Veel fragmenten van gezien, maar geen volledige films en zijn bekendste film is erg de moeite waard. Anders, maar van hetzelfde niveau als Chaplin.

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eerste Buster Keaton pas, en is me aangenaam bevallen. De film heeft vaart, en ondanks slapstick-elementen, is de humor minder lach-of-ik.schiet. Het is natuurlijk nog in de pionierstijd, maar toch leek het wel een flink budget te hebben, met veel figuranten, en spectaculaire opnamen (zoals die treinramp). Ook vraag ik me af hoe vaak Keaton de scene met de dwarspaal die de rails verspert heeft moeten overdoen want dat zag er nog niet zo simpel uit.

Zoals films uit het stomme tijdperk wel vaker kenmerkt heeft ook The General iets anarchistisch- duidelijk is dat Hollywood zichzelf nog moest uitvinden. Ik vraag me wel af of de 4 pianostukjes die steeds langskomen origineel zijn, of later toegevoegd. Bij stomme films zat toch altijd een orkest, en ik neem aan dat die niet steeds in herhaling vielen.

avatar van Jusstinb

Waarom staat deze film bij Top Recent?

Jusstinb schreef:
Waarom staat deze film bij Top Recent?

Waarschijnlijk omdat hij opnieuw in de bioscoop gaat draaien. Maar dan nog zou hij niet in de Top Recent moeten staan natuurlijk.

avatar van anne J
Wat, wát, wat? Opnieuw in de bios draaien? Heeft iemand meer info over waar? Daar moet ik heen

avatar van Flavio
Het staat hierboven: vanaf 1 september in de bioscoop. Maar vind nergens meer info hierover, alleen een zelfde verwijzing op de mij verder onbekende site filmvandaag.nl, dus ben benieuwd of dat wel klopt.

avatar van Duke Nukem
Mooie setting tijdens de Amerikaanse burgeroorlog met veel figuranten, paarden, kanonnen, huifkarren en treinen... veel actie! Dit is beslist één van de betere films met Buster Keaton.

avatar van Mac Hammer Fan
Johnny Gray is bestuurder en eigenaar van een trein “The General”. Wanneer een burgeroorlog uitbreekt en hij in dienst bij het Zuidelijk leger wil treden wordt hij omwille van zijn beroep geweigerd. Annabelle, het meisje waarvan hij houdt denkt dat hij een lafaard is en laat hem in de steek. Maar dan stelen spionnen van de Unie zijn trein. Annabelle is daar toevallig passagier en wordt gevangen genomen. Nu ziet Johnny de kans om zijn moed te bewijzen.
Ik heb de film veel vroeger al gezien, meer dan dertig jaar geleden, maar mijn waardering toen niet genoteerd. De tweede visie stemt mij positief. Het is een leuke en spannende film. Het is toch een hele prestatie van Buster Keaton dat hij al zijn stunts zelf doet. Zijn competent, ingenieus en atletische personage in “The General” is bescheiden en onvermoeibaar. Slapstick, actie, romantiek en humor zijn allemaal troef in één van de niet zo vele stomme films die mij konden bekoren, ondanks het feit dat de kopie niet haarscherp was. De repetitieve soundtrack stak mij niet tegen, het was wel niet deze van Kino, waarop ik geen kritiek heb, want hun transfer was veel beter. (gezien op youtube)

avatar van wibro
Vandaag deze film herzien maar nu in de grote zaal en begeleid met live muziek. Is toch wel een andere ervaring dan als je deze film thuis op het flatscreen bekijkt. Mijn waardering voor deze film blijft ondanks dat wel hetzelfde. Our Hospitality en Sherlock Jr blijven voor mij nog altijd Buster Keaton's beste films.