• 152.012 films
  • 8.732 series
  • 26.289 seizoenen
  • 581.738 acteurs
  • 330.827 gebruikers
  • 8.614.116 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sunset Blvd. (1950)

Drama / Film noir | 110 minuten
3,90 1.105 stemmen

Genre: Drama / Film noir

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titel: Sunset Boulevard

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

IMDb beoordeling: 8,4 (222.638)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 13 november 2014

  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Sunset Blvd.

"A Hollywood Story."

Joe Gillis, een filmschrijver die bankroet is, verstopt zich voor zijn schuldeisers in de garage van een landhuis dat er verlaten uit ziet. Het huis blijkt echter de woning te zijn van Norma Desmond, een gepensioneerde filmster. Joe trekt bij haar in, en probeert tegelijkertijd Norma's hopeloze "comeback"-screenplay te herschrijven. Weken gaan er voorbij, en Joe raakt steeds meer afgezonderd van de buitenwereld.

imageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Norma Desmond

Max von Mayerling

Betty Schaefer

Sheldrake

Artie Green

1st Finance Man

2nd Finance Man

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 787 berichten
  • 583 stemmen

Mijn favoriet moment van de film is het einde nl Swanson wordt gearresteerd maar door de aanwezigheid van de camera's voelt ze zich opnieuw een ster. Ze daalt in haar theatrale stijl de trap af en zegt tegen haar butler Von Stroheim : I'm ready for my close up. De ironie van fictie (het plot) en realiteit (Von Stroheim is wel degelijk een regisseur uit de jaren '20 die samen met Swanson de film Queen kelly heeft gemaakt; Ze kregen echter ruzie over de visie van de film en de film werd halfweg gestaakt en gemonteerd tot een film. Het werd voor beiden het begin van einde carrière) wordt in deze scene prachtig door elkaar verweven. Nog maar eens een bewijs dat Billy Wilder tot de allergrootsten van de studio periode hoort. In een film noir getinte atmosfeer (voice over van een dode man weliswaar) is deze analyse van verloren dromen en vergane glorie een staaltje van perfecte cinema. Enkele onvergetelijke oneliners deden de rest om deze film tot een klassieker te dopen.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Ik voel me bijna schuldig door hier alleen 3* aan toe te kennen, de film is een duidelijke hommage aan (de vergane glorie van) Hollywood. Over acteerprestaties en in zekere zin ook over het script valt er eigenlijk weinig te klagen, toch had ik tweemaal moeite om de concentratie vast te houden, de eerste keer was dat na ongeveer 45 minuten, toen de mannelijke hoofdrolspeler het huis wou verlaten, toen was ik het verhaal binnen dat huis zelf net zo beu. De film vond ik helaas niet over de hele linie sterk en evenwichtig genoeg, veel te veel valt het in herhaling met het ijdele en het labiele van de vrouwelijke hoofdpersonage. 3* dus.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1146 berichten
  • 1441 stemmen

Tweede visie van deze klassieker. Echt een film waarin alles op zijn plaats valt en die blijft uitnodigen tot herbekijken. Veel valt er niet toe te voegen aan wat er al geschreven is op dit forum. Behalve misschien dat het uniek is dat twee legendarische regisseurs - Cecil B Demille en Erich Von Stroheim - acteren in de film van een al even legendarische collega. Een genot om de heren aan het werk te zien naast de andere voortreffelijke acteurs.

En wanneer je verder kennis neemt van de geschiedenis die zich in het echte leven heeft afgespeeld tussen Gloria Swanson en Erich Von Stroheim ... ontroerend vind ik dat. En Von Stroheim casten als de butler ... dat getuigt van visie én ballen in het pleasende Hollywood van toen. Misschien is het wel Von Stroheim die in deze film op mij het meest indruk heeft gemaakt, met een onderkoelde performance die tegelijk Hollywood in het gezicht mept.


avatar van remorz

remorz

  • 1837 berichten
  • 2295 stemmen

Kundig en sfeervol.

De film begint als intrige met een fijn shot van een drijvend lichaam in een zwembad, maar gaandeweg schudt het dat film-noir-complotgehalte steeds meer van zich af. Nooit helemaal, want de broeierige sfeer en snedige voice-over blijven hun werk doen, maar uiteindelijk worden de femme-fatale-elementen van Desmond overschaduwd door de tragiek van een actrice op leeftijd, die niet kan accepteren dat de wereld haar niet meer adoreert.

Goede rol van Swanson, die haar overdreven delivery en mimiek als oud-silent-movie star goed kwijtkan. De rol van de butler zet het sneue karakter van haar personage mooi aan, terwijl Gilles steeds meer onderworpen wordt aan haar manipulatieve greep, tot het uiteindelijk te laat wordt om eraan te ontsnappen.

Minpuntje was het gebrek aan chemie tussen Gilles en Schaefer, overduidelijk een plot device om hem wakker te schudden zonder dat er effectief in geïnvesteerd wordt. Ergens op driekwart van de film vallen de laatste stukjes intrige weg en is het wachten tot de uitgerangeerde actrice definitief doorslaat. Een fijne eindscene, maar ook een beetje een sisser.

Uiterst fijn sfeertje toch, maar doe mij maar Double Indemnity. 3,5*



avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1298 stemmen

Prachtige film noir van Billy Wilder. Wat kan die man filmen. Goed verhaal dat wel altijd treurig blijft omdat je het einde al kent. De setting (het gedateerde huis inclusief inwonende) past hier perfect bij. Geweldig geacteerd ook door iedereen. Het personage Max was mijn favoriet, ook hoe hij in beeld werd gebracht.

Wilder had oorspronkelijk een zeer lugubere openingsscène in een mortuarium met overledenen die elkaar vragen hoe ze zijn omgekomen. Dit werd (helaas) massaal afgekeurd in de sneak preview. Ik had die scène graag willen zien.


avatar van notsub

notsub

  • 1229 berichten
  • 1217 stemmen

Het is toch zeker het acteerwerk, dat hier de kar trekt. Alle personages worden goed ingevuld. De opzet is echter zo gekozen dat je na anderhalf uur gaat zitten wachten tot op het eind. Daar loopt de spanningsboog wel op leeg natuurlijk. Het einde werd zo wel een lichte teleurstelling, maar de waanzin en het gestoorde gedrag van de actrice en haar bediende zijn echt briljant gedaan.


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8580 berichten
  • 3249 stemmen

Meesterwerk van Billy Wilder, die alsnog niet in mijn top 5 van zijn films zou verschijnen; zo’n fantastische filmmaker is het nu! Sunset Boulevard is het fantastische cynische verhaal over Hollywood, hoe je als ster op een gegeven moment vergeten kan worden en daardoor langzaamaan kan doordraaien. Dit alles zien we door Norma Desmond, een werkelijk fenomenale rol van Gloria Swanson en misschien wel één de mooiste filmrollen aller tijden. Haar verhaal (evenals dat van butler Max) is tragisch en enorm boeiend. Het verhaal wordt verteld vanuit de mislukte scenarist Joe, een nogal stijve hark, die op een gegeven moment een wat ongeloofwaardige relatie krijgt met ene Betty. Dit onderdeel in Sunset Boulevard is niet bijster sterk en - gezien wat Wilders normaliter kan met romantiek in films - zelfs erg karig te noemen. Maar het is maar een smetje op een verder ijzersterke film, van het iconische begin tot het iconische eind.

4 sterren.


avatar van timboslice

timboslice

  • 4 berichten
  • 88 stemmen

Iemand anders ook opgevallen? Vanaf 00:52:42 Als Norma net haar poolsen door heeft gesneden en Joe haar opzoekt hoor ik dus heel duidelijk de melodie van Andre Hazes - wij houden van oranje


avatar van mjk87

mjk87

  • 12272 berichten
  • 3511 stemmen

timboslice schreef:
Iemand anders ook opgevallen? Vanaf 00:52:42 Als Norma net haar poolsen door heeft gesneden en Joe haar opzoekt hoor ik dus heel duidelijk de melodie van Andre Hazes - wij houden van oranje


Dat is een oude bekende hymne Auld Lang Syne. Die melodie is dan ook niet van Hazes.


avatar van timboslice

timboslice

  • 4 berichten
  • 88 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Dat is een oude bekende hymne Auld Lang Syne. Die melodie is dan ook niet van Hazes.

Ah grappig kende ik niet. Ging ook wel beetje van uit dat de melodie niet van Hazes zelf is aangezien die film uit 1950 komt. Thanks voor de info


avatar van John Milton

John Milton

  • 18793 berichten
  • 10193 stemmen

timboslice schreef:

(quote)

Ah grappig kende ik niet. Ging ook wel beetje van uit dat de melodie niet van Hazes zelf is aangezien die film uit 1950 komt. Thanks voor de info

Het gaat al even mee: 10 films featuring Auld Lang Syne


avatar van david bohm

david bohm

  • 2711 berichten
  • 3012 stemmen

Sterke film zo met dat bijzondere vertelperspectief. Sterke teksten en acteerwerk ook. De personages zijn ook boeiend. Toch ben ik hier niet helemaal ondersteboven van. Het personage van Swanson is weliswaar intrigerend maar ik ben blij dat er af en toe wordt uitgeweken naar de normale wereld met Betty Schaefer en consorten. Het gebeuren in de villa vind ik enigszins vervelend.

Tof om gezien te hebben dat zeker.


avatar van Basto

Basto

  • 9082 berichten
  • 6531 stemmen

Ik had m ooit eerder gezien en was toen niet echt onder de indruk. Ditmaal op het grote scherm en op blu ray zat ik beter in de film. Het begint sterk met een sinister sfeertje. Verderop in de film als de relatie een vaste vorm lijkt te vinden zakt het wat in. Maar het bezoek aan de studio is dan weer erg mooi.

En dan het einde, het beroemde einde. Aan de ene kant past het wel, maar ik vond het ook wat te grotesk en uit de toon vallen. Dat laatste overheerst. Toch jammer.

Krappe 8


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 4006 berichten
  • 4230 stemmen

De eerste keer dat ik Sunset Blvd zag, ik vermoed 15-20 jaar geleden, kon ik het allemaal nauwelijks plaatsen: Gloria Swanson kende ik niet, ik had toen sowieso nauwelijks nog een stomme film gezien, von Stroheim was me onbekend, etc. Toch vond ik het toen al een fascinerende prent. Waarom ik deze film nu pas heb herkeken- geen idee, maar het is duidelijk dat die diepere laag en fijne ironie- Swanson die inderdaad een ster was uit het zwijgende tijdperk die nooit de overstap heeft kunnen maken naar de geluidsfilm, oud-regisseur von Stroheim die regelmatig botste met Hollywood- de film nog een stuk extra cachet geeft.

Het is een perfecte film over film, zowel parodiërend als beschuldigend. Swanson is fenomenaal, misschien wat overdreven voor sommigen, en irritant, maar zo was haar personage. Ik vond haar angstaanjagend en tragisch tegelijk. Prachtig verbeeld, die trots en hoogmoed in haar stem ("I am big, it's the pictures that got small!") met dat geweldige huis, een ego-document in optima forma, als achtergrond. Hoe ze in de laatste scène traag de trap afdaalt, de ogen open gesperd, de mond vertrokken in een grimas, het is een beeld dat me altijd is bijgebleven. Spijtig dat ze de Oscar niet heeft gekregen. Von Stroheim die in zijn eigen films zo vaak een hoge militair speelt is ook sterk. Grappig dat hij als chauffeur moest optreden, hij kon namelijk niet autorijden. Holden speelt misschien wel zijn beste rol als opportunistische schrijver, die je in het begin meteen op het verkeerde been zet door als dode de voice-over te verzorgen.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 397 berichten
  • 555 stemmen

De film begint heerlijk droogkomisch en een tikkeltje absurdistisch. Meerdere keren moest ik hardop lachen. De eerste akte van deze klassieker is perfect, een mooie aanzet tot een interessante film. Het middendeel sleept nogal eens, en richting het eind merkte ik dat ik mijn aandacht begon te verliezen. Niet omdat het slecht was, maar het werd wat trager, de komische noten steeds minder en de actrice werkte nogal op mijn zenuwen.

Het slot maakt veel goed. De waanzin die deze vrouw doormaakt is goed neergezet en leidt tot een komische en tevens triest einde.

Een mooie film om eens gezien te hebben.

3,5*


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2429 berichten
  • 1750 stemmen

Zondagavond klassiekeravond bracht gisteren Sunset Boulevard die ik een aantal weken eerder had aangeschaft samen met een aantal andere klassiekers. Hoewel de hoogste geklasseerde van de stapel, en toch ook nieuwsgierig, zag ik er een beetje tegenop om deze film in te starten. Waarom weet ik niet precies.

De synopsis mag bekend zijn rond aan lager wal geraakt screenwriter Joe die bij toeval een 'schuil' plekje vind bij Norma. Wat aanvankelijk een goed uitgekomen noodsprongetje lijkt, een I-scratch-your-back-you-scratch-my-back' achtig iets, en bijkomend de mogelijkheid om er de nodige verdienste uit te halen, blijkt toch ingewikkelder dan gedacht. Want wie heeft wie nu nodig? En wie heeft de macht over de andere? Is Norma wel te vertrouwen? Joe wordt naarmate hij meer accepteert, en langer blijft, steeds verder opgezogen, en dat ene moment dat hij er klaar mee is rest de vraag waar hij heen zal. Geen huis, geen werk, geen auto, zelfs de meeste kleren zijn niet van hem. Is Joe zonder dat hij het weet het nieuwe gedresseerde aapje...?

De vraag is dan ook waar Sunset Boulevard op een gegeven moment heen wil. Mysterieus is het op een gegeven moment wel, maar heel spannend wil het toch niet echt worden. Interessant zijn wel de kleine dingetjes kenbaar voor de tijd of een aanklacht naar de veranderende tijden. Op de achtergrond met Joe's werkeloosheid en het verhaal van de producer in het begin is niet moeilijk de tekenen van de depressie van de jaren '30 te herkennen, maar het kan ook vlak na de oorlog zijn waarna de werkgelegenheid door het eindigen van de oorlog instortte. Je zou zeggen na de oorlog omdat Joe The Three Lions zit te leven van Irwin Shaw uit '48. De veranderingen binnen Hollywood, technisch vooruitgang, krijgt een draai om de oren, maar de vluchtigheid van het bestaan en de gemakkelijk keuzes krijgt ook, en zo zal de rondleiding aan Betty vooral een verwijzing zijn naar het puissante en overdreven leventje in Hollywood kringen. En dan laat ik de aanwezigheid van Von Stroheim en Swanson voor wat het is, iets dat ongetwijfeld ook vol betekenis zal zitten.

Veel zegt het me allemaal niet moet ik toegeven, de opbouw naar de finale wel. Norma eerder nog even in de spotlight in de studio, een ronduit aparte scene, en dan de finale zelf waarin verlatingsangst, jaloezie en vergane glorie toch een opmaat lijken voor totale gekte. En ja die einde scene met de trap is bizar. Toch, hoe dit allemaal te plaatsen vind ik lastig. Interessant is het wel om terug te komen op de wisselwerking tussen de twee waarin zij hem langzaam verandert maar hij ondertussen ook regelmatig afkeer bij haar oproept.

En zo komt mijn voorgevoel kennelijk toch een beetje uit, want Sunset Boulevard laat zich zoals verwacht niet zo gemakkelijk vangen. Desondanks een veilige 3.5 wat mij betreft en waarschijnlijk op termijn voor de herkijk.