Sunset Blvd. (1950)

Alternatieve titel: Sunset Boulevard

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

Joe Gillis, een filmschrijver die bankroet is, verstopt zich voor zijn schuldeisers in de garage van een landhuis dat er verlaten uit ziet. Het huis blijkt echter de woning te zijn van Norma Desmond, een gepensioneerde filmster. Joe trekt bij haar in, en probeert tegelijkertijd Norma's hopeloze "comeback"-screenplay te herschrijven. Weken gaan er voorbij, en Joe raakt steeds meer afgezonderd van de buitenwereld.

avatar van cinemanukerke
Mijn favoriet moment van de film is het einde nl Swanson wordt gearresteerd maar door de aanwezigheid van de camera's voelt ze zich opnieuw een ster. Ze daalt in haar theatrale stijl de trap af en zegt tegen haar butler Von Stroheim : I'm ready for my close up. De ironie van fictie (het plot) en realiteit (Von Stroheim is wel degelijk een regisseur uit de jaren '20 die samen met Swanson de film Queen kelly heeft gemaakt; Ze kregen echter ruzie over de visie van de film en de film werd halfweg gestaakt en gemonteerd tot een film. Het werd voor beiden het begin van einde carrière) wordt in deze scene prachtig door elkaar verweven. Nog maar eens een bewijs dat Billy Wilder tot de allergrootsten van de studio periode hoort. In een film noir getinte atmosfeer (voice over van een dode man weliswaar) is deze analyse van verloren dromen en vergane glorie een staaltje van perfecte cinema. Enkele onvergetelijke oneliners deden de rest om deze film tot een klassieker te dopen.

avatar van arno74
Ik voel me bijna schuldig door hier alleen 3* aan toe te kennen, de film is een duidelijke hommage aan (de vergane glorie van) Hollywood. Over acteerprestaties en in zekere zin ook over het script valt er eigenlijk weinig te klagen, toch had ik tweemaal moeite om de concentratie vast te houden, de eerste keer was dat na ongeveer 45 minuten, toen de mannelijke hoofdrolspeler het huis wou verlaten, toen was ik het verhaal binnen dat huis zelf net zo beu. De film vond ik helaas niet over de hele linie sterk en evenwichtig genoeg, veel te veel valt het in herhaling met het ijdele en het labiele van de vrouwelijke hoofdpersonage. 3* dus.

Tweede visie van deze klassieker. Echt een film waarin alles op zijn plaats valt en die blijft uitnodigen tot herbekijken. Veel valt er niet toe te voegen aan wat er al geschreven is op dit forum. Behalve misschien dat het uniek is dat twee legendarische regisseurs - Cecil B Demille en Erich Von Stroheim - acteren in de film van een al even legendarische collega. Een genot om de heren aan het werk te zien naast de andere voortreffelijke acteurs.
En wanneer je verder kennis neemt van de geschiedenis die zich in het echte leven heeft afgespeeld tussen Gloria Swanson en Erich Von Stroheim ... ontroerend vind ik dat. En Von Stroheim casten als de butler ... dat getuigt van visie én ballen in het pleasende Hollywood van toen. Misschien is het wel Von Stroheim die in deze film op mij het meest indruk heeft gemaakt, met een onderkoelde performance die tegelijk Hollywood in het gezicht mept.

avatar van remorz
Kundig en sfeervol.

De film begint als intrige met een fijn shot van een drijvend lichaam in een zwembad, maar gaandeweg schudt het dat film-noir-complotgehalte steeds meer van zich af. Nooit helemaal, want de broeierige sfeer en snedige voice-over blijven hun werk doen, maar uiteindelijk worden de femme-fatale-elementen van Desmond overschaduwd door de tragiek van een actrice op leeftijd, die niet kan accepteren dat de wereld haar niet meer adoreert.

Goede rol van Swanson, die haar overdreven delivery en mimiek als oud-silent-movie star goed kwijtkan. De rol van de butler zet het sneue karakter van haar personage mooi aan, terwijl Gilles steeds meer onderworpen wordt aan haar manipulatieve greep, tot het uiteindelijk te laat wordt om eraan te ontsnappen.

Minpuntje was het gebrek aan chemie tussen Gilles en Schaefer, overduidelijk een plot device om hem wakker te schudden zonder dat er effectief in geïnvesteerd wordt. Ergens op driekwart van de film vallen de laatste stukjes intrige weg en is het wachten tot de uitgerangeerde actrice definitief doorslaat. Een fijne eindscene, maar ook een beetje een sisser.

Uiterst fijn sfeertje toch, maar doe mij maar Double Indemnity. 3,5*