Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Sunset Blvd. (1950)

Alternatieve titel: Sunset Boulevard

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

Joe Gillis, een filmschrijver die bankroet is, verstopt zich voor zijn schuldeisers in de garage van een landhuis dat er verlaten uit ziet. Het huis blijkt echter de woning te zijn van Norma Desmond, een gepensioneerde filmster. Joe trekt bij haar in, en probeert tegelijkertijd Norma's hopeloze "comeback"-screenplay te herschrijven. Weken gaan er voorbij, en Joe raakt steeds meer afgezonderd van de buitenwereld.

otherfool schreef:
Viel me na alle loftuigingen toch een beetje tegen. Het verhaal is wel sterk en Swanson is geweldig, maar de film is toch ietwat te langdradig. Wel goed, maar niet geweldig bijzonder.

3,5*.

ik denk dat we nu films van 50 jaar geleden met andere ogen moeten zien. Wij zijn nu sowieso een ander soort films gewoon, zeker in de manier van vertelsnelheid. Mij valt dat ook steeds op. Maar er zijn zoveel punten waarop deze film piekt en terecht een klassieker mag genoemd worden, die voor mij de zogenmaade langdradigheid doen vergeten.
Ik vind dat er tegenwoordig veel meer film langdradig zijn (Titanic, Lord of the Rings, King Kong,...) die wel door veel mensen als subliem worden bestempeld.
Opvallend vond ik de gelijkenissen met all about Eve uit hetzelfde jaar. Vreemd genoeg heeft die film hier minder quotering...

avatar van kort0235
Ik vond Sunset Boulevard zeker een goede film. De sfeer in de film is goed neergezet en de acteurs en actrices waren top. Maar ik vond de film niet subliem, daarvoor heeft hij me niet genoeg geboeid.
Boccamiseria gaf de vergelijking aan met All about Eve, en dat is nu net waar ik ook aan dacht. De vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk, maar er waren beslist raakpunten in dat Hollywoodwereldje.
Ik heb nog niet zoveel Films-noirs gezien, hetgeen ik komende weken wel ga doen (o.a. Key Largo, The big sleep, Strangers on a train e.d.) maar de beste tot nu toe was voor mij nog The third man.
Sunset Boulevard krijgt van mij een 3.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)

De verfilming van de Lloyd Webber-musical die op zijn beurt weer op deze film gebaseerd was. Sunset Blvd met liedjes dus.

avatar van fabbyke
Prachtig prachtig prachtig prachtig
Fantastisch acteerwerk, goed script een echte amerikaanse klassieker misschien wel de beste ooit voor mij.
Ik geef hem geen 5 omdat hij in het begin iets minder was maar ik denk bij herziening wel nu 4,5*

avatar van J.S.
Absoluut Meesterwerk van Wilder, wat een script, wat een personages, wat een acteerwerk, een onderwerp dat vandaag nog even actueel is dan 1950.

Het thema van de film: een vergane ster die er alles voor over heeft om terug in de belangstelling te staan is perfect uitgewerkt door Wilder en het meesterlijke script wordt ondersteund door 2 topacteur's: William Holden zet hier zijn beste rol ooit neer en ik denk hetzelfde van Gloria Swanson, wat een sterk personage zet die vrouw neer zeg !

Ik heb verder enorm genoten van het prachtige zwart-wit, het goeie camerawerk, de vele memorabele scene's en quotes, Wilders geniale regie etc etc.

Ik kan slechts 1 ding concluderen: 5 sterren voor dit meesterwerk van de klassieke Amerikaanse cinema.

I am big. It's the pictures that got small.

FisherKing
Daar spreekt een kenner.

avatar van NarcissusBladsp.
Wat zou Michael Jackson (ook een dieren liefhebber) van deze meesterlijke film vinden?

avatar van Friac
FisherKing schreef:
Daar spreekt een kenner.

Ik sluit me bij deze opmerking aan, een mooie beknopte recensie van dit pareltje.

Voor films die intussen toch al een dikke 50 jaar oud zijn, is het niet vanzelfsprekend dat ze je gedurende de volle 105 minuten blijven boeien. Bij deze film lukt dit echter uitstekend, dankzij het fan-tas-tische scenario, prachtig camerawerk en schitterend acteerwerk (ook nog even de schitterende Chaplinimitatie van Swanson aanhalen). Ook de muziek past werkelijk uitstekend bij de donkere ondertoon van het verhaal.

Sunset Boulevard is een klassieker uit de filmgeschiedenis die wat mij betreft zijn reputatie absoluut waar maakt, en vooral een must is voor iedereen met een passie voor cinema. Een boeiend verhaal met spitsvondige dialogen en legendarische quotes en knap acteerwerk. Een fantastische filmervaring die handelt over passie, eenzaamheid en twijfel: moet het nog gezegd worden dat deze film een grote aanrader is?

avatar van maxcomthrilla
Een script dat staat als een huis, soms ingenieuze shots met name de vanaf de bodem bekeken Joe, die in het zwembad drijft , weergaloos acteerwerk van met name Gloria Swanson, die een fantastische rol neerzet als een nog steeds naar roem hunkerende filmdiva, een fijn tempo en ook fijne dialogen. Dat is wat deze film te bieden heeft.

Maar alles valt in het niet bij het magistrale eind, een ongeëvenaarde trapscène, waar Norma Desmond toch nog eenmaal van haar al lang vergane roem kan genieten .

Deze film heeft zijn status van klassieker bij mij meer dan waargemaakt. Het camerawerk is niet gedateerd en deed mij telkens weer verlangen naar de gezichtsuitdrukkingen van Norma Desmond, van de butler of van het landshuis en de omgeving. De film handelt over desillusies en hoe pijnlijk het hebben van een illusie wel niet kan zijn, dromen is leuk maar als je er alles voor opgeeft en stopt met het leven van je leven dan kan het een kwelling zijn, wat het voor Norma Desmond ook regelmatig was. Mooi, vond ik dat je aan alles wat Norma Desmond uitstraalde zag dat ze gewoon een maatje nodig had, een emotieloos leven is immers geen leven .

Tel daarbij ook nog eens een flinke portie humor op, ik heb in ieder geval erg gelachen om het excentrieke gedrag van Norma Desmond. Maar ook de vele afstandelijke reacties van Joe op affectieve toenaderingen van Norma `s kant waren lachwekkend en tegelijkertijd tragisch.

Ik geef de film voor nu nog even net geen 4,5* omdat ik niet de fout wil maken, die ik laatst bij Casablanca maakte, na 1 dag moest ik de film alweer met een punt verlagen. Deze film mag in ieder geval omhoog kijken en hoeft zich geen zorgen te maken over een terugval. Precies zoals het een echte filmdiva betaamd. Ruime 4*

avatar van Prudh
Na in de ochtend een bioscoopvoorstelling van Citizen Kane te hebben meegemaakt, bracht de middag mij het privilege om Sunset Boulevard op groot scherm te zien. Nuwel... eigenlijk een projectie op de muur in plaats van dat scherm, maar dat drukte de pret zeker niet.

Want wat een briljante film is dit. Een paar weken geleden keek ik slechts het begin, maar dat smaakte naar meer. Sunset Blvd. had de smaak van zoet vermaak met een bittere rand. En God wat hoopte ik dat de volledige vertoning deze smaak zou behouden. Preserve that Flavor!

En ja, van begin tot eind was het smullen geblazen met deze film! De vreselijke ironie, de melancholie die Swansons personage met zich mee draagt, de pracht waarmee zij dit voor de camera uitbeeldt! Er zijn momenten geweest dat ik door mijn vingers moest gluren uit plaatsvervangende schaamte. Maar behalve schaamte roept Norma Desmond vooral medelijden op. De illusie van roem heeft haar tot eenzame waanzin gedreven.

Ik denk dat ze altijd wel heeft geweten dat haar bestaan een zeepbel was, wat haar fragile, haast bi-polaire geestestoestand verklaart. Wegkwijnend in eenzaamheid, een monument van vergane glorie: wie wil dat onder ogen zien? Elke naald die de zeepbel kan lek prikken wordt vermeden, elk stukje bewijs van haar roemdagen wordt bewaard en elk nieuw bewijs van de voortzetting van deze populariteit grijpt zij met beide handen aan. Knijpt er zelfs in, tot het stuk gaat.

Een verwrongen oude vrouw. Een vrouw die dood ging op het moment dat ze aan de kant werd geschoven. En als een zombie, een ondode, dwaalt ze door een bizarre mix van heden en verleden. Tragisch.

Tot zover de bittere rand. Want de zoete smaak van de film komt vooral van de immer sarcastische Holden, die noodgedwongen het toneelstuk van Norma moet meespelen. Moet? Hij had natuurlijk kunnen weg lopen nadat hij per abuis haar oprit in reed. Maar de dollartekens vulden zijn ogen na een periode van chronisch geldgebrek. Toch is het uiteindelijk medeleven dat de boventoon gaat voeren in zijn besluit bij Norma te blijven, hoewel het geld op zijn minst goed uitkomt. Dit medeleven komt hem helaas vrij duur te staan, maar zijn personage heeft de eer gehad een luchtige tint aan de anders zo tragische film te geven.

Het constante spel van humor en tragiek, de uitmuntende acteerprestaties, sublieme regie en rotsvast script laten mij geen kans de film anders te bekronen dan met 4,5*. En verhoging tot 5 lijkt onvermijdelijk.

avatar van maxcomthrilla
Prudh schreef:

Omdat Gloria Swanson `s magistrale optreden nu nog door mijn hoofd spookt verhoog ik mijn stem naar 4,5* Werkelijk fantastisch dat 1 personage de film naar zo `n hoog niveau weet te tillen.

avatar van Razorcut
Had ernorme verwachtingen bij deze film(sowieso omdat ik Wilder steeds fantastisch vind en dit zogezegd zijn beste film is). Wist niet echt dat het merendeel van de film zich in het (spook)huis afspeelt, wat ik enigzins wel jammer vond...maar... Het begin van de film is schitterend! De voice-over bestaat niet alleen uit geniaal spitvondige en sarcastische tekst, maar word door Holden schitterend gelezen. Wat een timbre! Het scenario is uiterst origineel en geeft een leuke (maar zeer harde) blik in het hypocriete wereldje van Hollywood. Enig minpuntje vind ik de rol van Gloria Swanson, die naar mijn mening iets teveel over the top speelt (alhoewel dit natuurlijk deels de bedoeling is, gezien haar stomme filmverleden). Ik vermoed echter dat ik na herbeziening dit zal bijstellen. Von Stroheim is een zéér interessant karakter, maar de ster van de film blijft voor mij echt wel William Holden. Zijn uitstraling en stemtimbre dragen veel van de film. Het einde van de film is eenvoudigweg briljant! Man man man: zowat 3 opeenvolgende scènes krijgt men verassingen én beresterke scènes.
Eerst verschoot ik toch wel serieus van de afwijzing van Joe's meisje, en op wat voor een sarcastische manier!; dan zie je Joe zijn koffers pakken en blijkt hij te vertrekken, waarop zich de voor mij nog meest beklijvende scène afspeelt waarin hij tegen Norma zegt dat de mensen haar al lang vergeten zijn "Wake up Norma, you'd be killing yourself before an empty house. The audience left twenty years ago. Now face it!" Wat een dialogen! En dan natuurlijk nog de fameuze trapscène... What can I say?
Boven dit alles nog eens een briljante muziekscore, terecht bekroond met een oscar. Een dikke 4,5*, maar zeker nog te verhogen.

avatar van NarcissusBladsp.
Leuk om te weten: een paar jaar later wordt dezelfde villa en zwembad weer in een legendarische film gebruikt: "Rebel without a Cause".

avatar van thomzi50
Zijn er nog meer films daar opgenomen, want beide zijn ze meesterlijk. Prachtig verhaal, geweldige rollen, niets op aan te merken eigenlijk, alhoewel de voice-overs van mij niet hadden gehoeven. 4,5*: een van de betere oude films die ik ken.

avatar van Goodfella_90
Voice over lijkt me hier vrij essentieel.

avatar van thomzi50
Ja, maar ik vind het tegelijkertijd ook vaak iets gedateers of stunteligs met zich meebrengen.

avatar van Dogie_Hogan
thomzi50 schreef:

Of juist een extra dimensie.

avatar van PaulieWalnuts
Ik vond die vrouw maar verschrikkelijk irritant. Het zal best een mooie film zijn qua kritiek op Hollywood, maar kon er slecht naar klijken. Ik zat ook maar te wachten wanneer die man nu doodging aangezien je dat al wist -> geen spanning.

avatar van The One Ring
PaulieWalnuts schreef:

Lijkt me vrij logisch dat dit pas op het einde gebeurt. Jammer dat veel mensen schijnbaar de neiging hebben om films met enige moord op het begin meteen te zien als een detective waarom alles draait om de vraag wie nu de moordenaar is. Bij In a Lonely Place gebeurt dat ook en er zijn nog wel meer films. Maar bij Sunset Blvd. draait het om iets heel anders. Zelf zag ik al mijlenver aankomen dat Desmond Gillis had vermoord. Sterker nog: ik denk dat het de bedoeling is dat je het al snel weet.

Sunset Blvd. is een Wilder-film en Billy Wilder staat voor mij synoniem met een geweldig script. Sunset Blvd. bevat wellicht Wilders sterkste script (al twijfel ik nog tussen deze en One, Two, Three). Het verhaal is volslagen uniek. Natuurlijk, er bestaan meerdere verhalen over ouder wordende actrices, zoals All About Eve uit hetzelfde jaar (die ik toevallig ook nog eens deze week zag). Maar de manier waarop dit verhaal in Sunset Blvd. verteld wordt is beslist uniek. Deels tragisch drama, deels zwarte komedie en zelfs deels griezelfilm. Natuurlijk is deze film niet eng, maar het heeft wel constant de sfeer van een ouderwetse horrorfilm a la Dracula. Sterker nog: deze film schijnt een belangrijke inspiratiebron te zijn geweest voor latere horrorfilms. Een film-noir herken ik hier overigens niet in, maar ik heb wel vaker het gevoel dat MovieMeter en IMDB films film-noirs noemen alleen maar omdat er een moord en schaduweffecten inzitten.

Zou deze film zo interessant geweest zijn zonder deze acteurs? Dan doel ik niet op Olsen en Holden (die trouwens beiden ook schitterende rollen spelen), maar vooral op Swanson, von Stroheim, DeMille, Keaton en anderen. Juist de link met de echte wereld maakt dit een van de meest bijtende, cynische films die ooit gemaakt zijn. Het wordt allemaal nog gemener als je beseft dat al deze acteurs wisten dat Wilder hen 'misbruikte' voor zijn film. Maar de echte Swanson wou waarschijnlijk ook geen kans missen om weer in de spotlights te staan. Het is haar gelukt. Nog interessanter dan Swanson vind ik eigenlijk von Stroheim. Zijn bulterrol voegt een bijzondere extra dimensie toe. Ook is het leuk om DeMille bezig te zien op de set. We zien hem hier ook daadwerkelijk een film opnemen.

Waarschijnlijk is dit ook Wilder's best geschoten film. De film zit vol met schitterende beelden, waar met name Holden in het zwembad in het oog springt. Maar vlak ook de daadwerkelijke moordscène niet uit. Daarnaast heeft de film een aantal scènes die ik niet snel zal vergeten. Ik zag het al aankomen dat Desmond na de moord alsnog weer eens in de spotlights zou komen te staan, maar het uiteindelijke moment was grootser dan ik had verwacht. Een waar kippevel moment. Schitterend ook om te zien dat Max dan weer even als regisseur diende. Dat wist me wel aan het lachen te maken en die kop van von Stroheim op dat moment is onbetaalbaar.

Grootse film dus. Lijkt me ook wel een film om nog heel vaak te zien. Ik gaf de film daarnet 4 sterren, maar besluit toch over te gaan naar een kleine 4,5*. De film zal me nog wel lang bijblijven, denk ik.

avatar van Goodfella_90
Leuk dat hij beviel, alhoewel ik niet anders verwacht had.

avatar van J.S.
Mooi gezegd One Ring .

FisherKing
Briljant ja !

avatar van Goodfella_90
Alleen jammer dat je het openingsshot van de Sunset Boulevard niet noemt, hier kon de film voor mij al niet meer stuk.

avatar van The One Ring
Ik noem het openingsshot wel degelijk:

Dit was dacht ik toch het openingsshot. Prachtig inderdaad

avatar van Goodfella_90
Dat is waar ook, ik doelde op het bewegende shot over de straat.

sju
The One Ring schreef:

Ik wel, want de film bevat, kenmerkend voor film-noir:
- De voice-over van de hoofdpersoon die verslag van zichzelf doet.
- De femme fatale, in dit geval Swanson
- Een "verzorgende" meer zachtmoedige vrouwelijke tegenhanger van de femme fatale (Nancy Olson als Betty Schaefer)
- De hoofdpersoon heeft niets te verliezen. Vaak is de hoofdpersoon een hard-boiled detective, maar in dit geval dus een armoedige scenarioschrijver (William Holden).
- De hoofdpersoon heeft een obsessie voor de verkeerde vrouw (de femme fatale). Daarnaast krijgt de hoofdpersoon niet de juiste vrouw, maar sterft vaak
- De film heeft een ]somber einde.

Schaduweffecten die jij noemt zijn stijlkenmerken van het genre. De licht-donker effecten zijn overdreven weergegeven (heeft een naam maar weet ik 1-2-3 niet).
Voor de rest sluit ik mij helemaal bij jou stuk aan. Enig minpuntje vond ik het iets te overdreven spel van Swanson. 4,5*

Sander2
sju schreef:
Enig minpuntje vond ik het iets te overdreven spel van Swanson. 4,5*

Dat was juist de bedoeling. Verder ben ik het wel helemaal met je eens dat het een echte film-noir is.

avatar van Goodfella_90
Swanson komt natuurlijk ook uit de stomme periode, zoals Sander ook al aangeeft.

sju
Mja, ik begrijp de oorzaak van haar spel (mede door jullie verklaringen). Het voelde bij mij alleen een beetje misplaatst...

Sander2
Dat is het dus absoluut niet. Dus nu kun je gewoon een 5* geven.