• 11.521 nieuwsartikelen
  • 163.829 films
  • 10.482 series
  • 30.480 seizoenen
  • 618.923 acteurs
  • 194.210 gebruikers
  • 9.042.859 stemmen
Avatar
 
Film noir in de novembermaand: tien klassiekers
Foto: © ANP

Film noir in de novembermaand: tien klassiekers
Foto: © ANP

Onder de gebruikers van MovieMeter zijn er vele liefhebbers van film noir en ik ben daar één van (de teller staat op 819 geziene titels, uitgaande van IMDb). De maand november, ook wel 'noirvember', biedt een mooie gelegenheid extra stil te staan bij de film noir, een door France critici bedachte term voor misdaadfilms met een pessimistische verhaallijn, meestal in zwart-wit fotografie.

De toon is somber en brengt een gevoel van angst en zinloosheid. Het decor toont de duistere, corrupte en criminele zelfkant van een (stedelijke) samenleving. De hoofdpersonen: hij; ontgoocheld, immoreel, cynisch (de antiheld) en zij; genadeloos (de femme fatale). Dikwijls wordt in de vertelling gebruik gemaakt van flashbacks en een voice-over. Het genre van de film noir ontstond tijdens de tweede wereldoorlog en liep door tot in de jaren vijftig. Basis waren misdaadromans uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw die als goedkope paperbacks op de Amerikaanse markt verschenen. Hier 10 klassieke noirs, aangeraden door gauke:

In a Lonely Place (1950) • 3,77

Deze bezielende film noir in sappig zwart-wit is zenuwslopend, troosteloos, clautrofobisch, duister en heeft impact (spanning en romantiek komen samen). De cast is geweldig: misschien wel de beste rol van Humphrey Bogart ooit (donkerder dan gebruikelijk) met zijn complexe karakter, onbevreesde intensiteit, eenzaamheid, wanhoop, cynisme, alcoholgebruik en gewelddadige natuur, die in staat lijkt tot moord (gelijktijdig hoop je het tegendeel). De elegante Gloria Garhame is zwoel, mooi en lief.

Geregisseerd door: Nicholas Ray
Met onder meer: Humphrey Bogart, Gloria Grahame en Frank Lovejoy

Detective Story (1951) • 3,56

Een realistisch overkomend, gedetailleerd en gestileerd moreel portret, gebaseerd op een toneelstuk, van een doodnormale drukke dag op een politiebureau in New York. Centraal staat een uitblinkende rechercheur (Kirk Douglas), niet altijd even ethisch en al helemaal niet bereid tot compromis, die het behoorlijk voor de kiezen krijgt. Ook de overige agenten worden individueel neergezet met hun kwaliteiten en zwaktes. Deze zwart-wit film werd in vijf weken tijd gedraaid, kent geen muziek en speelt zich af op één locatie. De dialogen zijn ijzersterk.

Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Kirk Douglas, Eleanor Parker en William Bendix

Sunset Blvd. (1950) • 3,90

Een simpele, maar fascinerende, cynische en gestileerde satire op Hollywood. De stad waar menig romanticus van droomt ontpopt zich tot een nachtmerrie, een wreed monster, inktzwart en somber. In eerste instantie komt deze dialooggestuurde film misschien oppervlakkig over, maar ondertussen.... De beide hoofdrolspelers: Gloria Swanson als de gevallen ster, die haar eigen waanwereld gecreëerd heeft en William Holden, als de opportunistische, aan lager wal geraakte jonge schrijver, zijn briljant. Ook de rest van de cast draagt het steentje bij.

Geregisseerd door: Billy Wilder
Met onder meer: William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

They Live by Night (1948) • 3,46

Een ongekunsteld, markant-poëtisch, melancholiek en ontroerend romantisch melodrama (roadfilm), maar de film is ook tragisch, duister en cynisch. Het verhaal speelt zich af in de tijd van de grote depressie in Amerika en wordt zonder enige pretentie opgevoerd. Een kwetsbare, naïeve 23-jarige jongeman, die vastzat voor moord, ontsnapt uit de gevangenis en wordt verliefd op de dochter van een medeplichtige. De dromen van het verliefde paar zijn suilerzoet, maar de realiteit bikkelhard. De beelden maakten indruk op mij in dit effectvolle filmdebuut van Nicholas Ray.

Geregisseerd door: Nicholas Ray
Met onder meer: Cathy O'Donnell, Farley Granger en Howard Da Silva

Double Indemnity (1944) • 3,91

Een boeiend klassiek misdaadverhaal in zwart-wit over moord, immoraliteit, lust en hebzucht, dat in omgekeerde volgorde verteld wordt. Waarschijnlijk was de film te hot, brutaal pikant voor die tijd, zeker in Amerika. De dialogen zijn geslepen, ironisch en gewaagd. De cast speelt perfect en Barbara Stanwyck werd door deze rol een icoon van de femme fatale (manipulatief, doelbewust, gewetenloos en sexy).

Geregisseerd door: Billy Wilder
Met onder meer: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck en Edward G. Robinson

Strangers on a Train (1951) • 3,80

Deze intrigerende film noir over een amateurkampioen tennisspeler, die op weg is naar de vrouw van wie hij vervreemd is om echtscheiding aan te vragen, is het zuivere, gitzwarte verhaal van de perfecte misdaad. Het wordt tot het einde toe spannend gehouden. Op een speelse wijze, met oog voor detail, wordt het fascinerende verhaal, over gewone mensen die in buitengewoon gevaarlijke omstandigheden verkeren en over verborgen gevoelens van haat, verteld.

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Farley Granger, Robert Walker en Ruth Roman

The Big Sleep (1946) • 3,65

Een karakter noir detective (Phillip Marlowe) mysterie: sfeervol, energiek, speels, gestileerd, slagvaardig, misschien een beetje onevenwichtig. Het plot is ingewikkeld (je hebt geen moment om op adem te komen) en de conversaties zijn pittig en grappig. Dat is wel aan Humphrey Bogart en Lauren Bacall toevertrouwd (in die tijd een getrouwd stel). De seksuele aantrekkingskracht tussen de twee spat van het scherm. De soundtrack is sfeervol en Bacall zingt de klassieker: 'And Her Tears Flowed Like Wine'.

Geregisseerd door: Howard Hawks
Met onder meer: Humphrey Bogart, Lauren Bacall en John Ridgely

Laura (1944) • 3,67

Een grappig en gestileerd noir/moordmysterie in sprookjesachtige sfeer. Door het sterke en scherpe, intelligente scenario met een onvoorspelbaar plot, blijf je tot het laatste moment aan de buis gekluisterd. Menselijke psychologie, verpakt in een moordmysterie, spelend binnen een wereld vol glamour, maar o zo gevaarlijk (obsessies, jaloezie en verraad), waar geheimen worden blootgelegd en niets is wat het lijkt. De cast speelt uitmuntend.

Geregisseerd door: Otto Preminger
Met onder meer: Gene Tierney, Dana Andrews en Clifton Webb

Kiss Me Deadly (1955) • 3,58

Een donkere en gewelddadige standaard detective noir met nucleaire ondertoon (koude oorlog/nucleaire dreiging). De ingrediënten zijn bekend: vuurwapens, snelle auto's, donkere geheimen, gevaarlijke vrouwen, samenzwering, hebzucht, bruut geweld en stijlvolle kostuums. De dialogen zijn heftig, hardvochtig en de karakterisering scherp. Ralph Meeker weet de cynische, louche detective Mike Hammer perfect te verpersoonlijken.

Geregisseerd door: Robert Aldrich
Met onder meer: Ralph Meeker, Albert Dekker en Maxine Cooper

Shadow of a Doubt (1943) • 3,62

De persoonlijke favoriet van de regisseur. Een genuanceerd, subtiel, griezelig, ingenieus gedetailleerd psychologisch noir drama met thriller elementen. Het verhaal rond morele integriteit en de gecompliceerde relatie tussen een jonge dromerige vrouw en haar emotioneel gekwelde oom is sterk, vol fijngevoelige humor (met een suggestie van incest). Hitchcock weet de perfecte toon aan te slaan en Teresa Wright en Joseph Cotton spelen super.

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Joseph Cotten, Teresa Wright en Macdonald Carey

Zie ook deze forumtopics over film noir:

Film noir - Film: Genres en landen

Film noir top 10 - Gebruikers - Toplijsten en favorieten


Dit artikel is geschreven door gauke

Reacties (16)


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

  • 2063 berichten
  • 15549 stemmen

Een geweldige selectie film noir. Ik heb ze allemaal gezien.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13372 berichten
  • 1930 stemmen

Het is vroeg zondag deze week!

Naast de gelinkte forumtopics kent MM ook een toplijst met de 50 film noirs die het hoogste scoren op de site: Top 50 beste noir films aller tijden

Check ook op het forum de avonturen van starbright boy en anderen, in het kader van een Noirvember challenge


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1915 berichten
  • 1872 stemmen

Mooie lijst da's zeker. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn of haar favorieten. Van mij moet Out of the Past (1947) hier altijd bij zijn.


avatar van scorsese

scorsese

  • 11917 berichten
  • 10273 stemmen

Grindhouse62 schreef:

Een geweldige selectie film noir. Ik heb ze allemaal gezien.

me too.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Bobbejaantje schreef:

Mooie lijst da's zeker. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn of haar favorieten. Van mij moet Out of the Past (1947) hier altijd bij zijn.

Inderdaad ook een vakkundig gemaakte klassieke misdaad noir!!!!


avatar van mrklm

mrklm

  • 8659 berichten
  • 8425 stemmen

Sluit me helemaal aan bij Grindhouse62: dit is een mooi lijstje. De beide Hitchcockfilms horen overigens niet in dit rijtje thuis: die hebben een duidelijke scheiding tussen goed en kwaad, bevatten geen femme fatale en de stilering doet slechts sporadisch denken aan film noir. Ik zou gekozen hebben voor Laura (1944) en The Maltese Falcon (1941).

En ik breek zeker ook een lans voor Gilda (1946) en The Killers (1946).


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21427 berichten
  • 4506 stemmen

Ik zag van deze 10 alleen Detective Story nog niet en ik kan vast verklappen dat die ook niet op het programma staat, simpelweg omdat ik de film niet tot mijn beschikking heb en heel wat andere wel. De andere 9 doe ik dus ook niet omdat ik deze maand juist noirs kijk die ik nog niet zag. Favorieten van dit lijstje zijn beide Wilders en beide Rays. Dat is echt 40's en 50's Hollywood op zijn aller- allermooist.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3212 berichten
  • 6585 stemmen

Mooi lijstje inderdaad maar er is zoveel meer van dit genre dat de moeite waard is .

Ik mis ook titels zoals : Human desire met Glenn Ford , White heat met Cagney en Where the sidewalk ends .


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Iedereen benoemt prachtige films, maar ik moest een keuze maken.......


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1915 berichten
  • 1872 stemmen

Nou mrklm beide Hitchcock films bevatten toch behoorlijk wat ambiguïteit en thema's van seksuele repressie. Al heb ik ook zo het aanvoelen dat de films van Hitchcock een universum op zich vormen. Wat misschien vooral veel zegt over zijn talent.

Verder is het zoals cinemanukerke reeds ergens verwoord heeft op het forum: gaat film noir om een stijl of een genre? De filmprofessoren van deze wereld neigen graag naar het eerste. De femme fatale hoeft dan geen fataal criterium te zijn om een film als film noir te beschouwen. Al zien we ze natuurlijk wel graag bezig in dergelijke films .


avatar van eRCee

eRCee

  • 13372 berichten
  • 1930 stemmen

clubsport schreef:

Mooi lijstje inderdaad maar er is zoveel meer van dit genre dat de moeite waard is .

Daarom heb ik gisteren ook onderaan het stuk de links naar het forum geplaatst.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21728 berichten
  • 11832 stemmen

starbright boy schreef:

Ik zag van deze 10 alleen Detective Story nog niet

Same

Beide Wilders en Laura staan ook hoog in mijn eigen lijstje, Sunset Blvd. is een meesterwerkje wat mij betreft.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3023 berichten
  • 7775 stemmen

Een mooi overzicht. Film noir heeft die combinatie van een grauwe, cynische sfeer met gebruik van schaduw, rook en spiegelbeelden, en spannende misdaadverhalen met topacteurs. Nog enkele favorieten zijn The Maltese Falcon, Gaslight en The Postman Always Rings Twice.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

mrklm schreef:

Sluit me helemaal aan bij Grindhouse62: dit is een mooi lijstje. De beide Hitchcockfilms horen overigens niet in dit rijtje thuis: die hebben een duidelijke scheiding tussen goed en kwaad, bevatten geen femme fatale en de stilering doet slechts sporadisch denken aan film noir. Ik zou gekozen hebben voor Laura (1944) en The Maltese Falcon (1941).

En ik breek zeker ook een lans voor Gilda (1946) en The Killers (1946).

Laura staat er wel tussen


avatar van Spoelworm

Spoelworm

  • 326 berichten
  • 63 stemmen

Leuke lijst . Detective Story ken ik volgens mij niet maar dat ben ik niet honderd procent zeker. Kirk Douglas vind ik wel een goede verschijning in die oude films dus dat zou me wel bijstaan mocht ik hem gezien hebben. Grappig dat meerdere juist die niet gezien hebben. Ik heb de andere zeker weten allemaal gezien maar sommige zolang terug , die mogen best weer eens in de herziening

Bedankt


avatar van Spoelworm

Spoelworm

  • 326 berichten
  • 63 stemmen

Dievegge schreef:

Een mooi overzicht. Film noir heeft die combinatie van een grauwe, cynische sfeer met gebruik van schaduw, rook en spiegelbeelden, en spannende misdaadverhalen met topacteurs. Nog enkele favorieten zijn The Maltese Falcon, Gaslight en The Postman Always Rings Twice.

The Maltese Falcon vond ik ook goed idd. Le doulos vind ik ook mooi en L'insoumis. The third man vond ik achteraf ook goed maar niet om in een top 10 lijst te staan

Gerelateerde Clips