• 8.482.514 stemmen

Alternatieve titel: Build My Gallows High

Geregisseerd door: Jacques Tourneur

Met onder meer: Robert Mitchum, Jane Greer en Kirk Douglas

Plot Out of the Past

"A MAN - Trying to run away from his past... A WOMAN - Trying to escape her future..."

De voormalige privé-detective Jeff Bailey denkt als garagehouder in een klein dorp zijn criminele verleden achter zich gelaten te hebben, maar zijn toenmalige opdrachtgever, de vermogende beroepsgokker Whit Sterling, weet hem te traceren. Whit wil Jeffs speurtalenten inhuren om zijn onweerstaanbare vriendin Kathie Moffat, die er met zijn geld ter waarde van $ 40.000 vandoor is gegaan, op te sporen. Whit wil zowel Kathie, ondanks dat ze op hem heeft geschoten, en het gestolen geld terug. Jeff gaat met tegenzin akkoord, maar al snel blijkt hij zich heel wat op de hals gehaald heeft en lijkt er geen weg terug te zijn.

imageimageimageimageimageimageimage

Joe Stephanos

Leonard Eels

avatar van wihu61

wihu61

Niet gek, tot ongeveer halverwege of iets later, daarna had ik geen idee meer betreffende "wie, wat, waar of waarom". Ondanks dat verwijder ik hem even niet, want ik sluit niet uit dat mij bij een tweede keer de dingen duidelijker worden. Maar naar mijn gevoel wordt hier toch gewoon een beetje teveel in die 90 minuten gepropt.

avatar van IH88

IH88

“You know, you're a curious man.”

“You're going to make every guy you meet a little bit curious.”

Meesterlijke misdaadklassieker/film noir. Het script van Out of the Past zit ingenieus in elkaar, en de twists en vreemde karakterontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Vooral Jane Greer als femme fatale Kathie is geweldig, en je hebt eigenlijk op geen enkel moment in de film echt grip op haar.

Maar vanaf het moment dat ze in die waanzinnige gele jurk haar intrede doet was ik (net zoals Jeff) verkocht, en de manier waarop Kathie zich ontwikkelt tot een zeer gecompliceerd personage is intrigerend en knap gedaan. Robert Mitchum en Kirk Douglas acteren ook sterk en zijn perfect gecast, en de film ziet er ook nog eens schitterend uit. De cinematografie en de locaties die worden aangedaan verdienen bijna een recensie op zich. Het tragische en onvermijdelijke einde is de kers op de taart.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Een detective met een lange regenjas en hoed, een femme fatale die al vanaf het begin met één voet in het graf staat, overvloedig gebruik van chiaroscuro, een lange flashback die aanvoelt als een warrige droom, een complex en vergezocht plot dat daarbovenop nog eens wordt omsluierd door beeldspraak en dichterlijke dialogen, de lijst gaat door. Out of the Past is een typerende Amerikaanse film noir waarin een apathische, kettingrokende P.I. wordt bedrogen door iedereen die zijn pad kruist. Er is 'suspension of disbelief' vereist als je gaat zitten voor een noir van dit kaliber, want het zesde zintuig van het hoofdpersonage en de vele toevalligheden die hieruit voortvloeien zijn allesbehalve geloofwaardig. De eerste ontmoeting met de verdwenen dame zou in eender welke andere film omschreven worden als een onwaarschijnlijk en belachelijk toeval, om nog maar te zwijgen van de latere moord met de vishengel. De 'double-cross' scènes in San Francisco vormden het hoogtepunt, mede dankzij de sfeervolle stedelijke setting. Daarna verloor het verhaaltje zo goed als al zijn fut. De personages voelen karikaturaal aan en de acteurs rammelen hun tekst af met steeds dezelfde, ongeïnspireerde intonatie en een gezicht dat wel uit steen lijkt gehouwen. Kirk Douglas was een leuke verschijning, de rest had het charisma van een wassen beeld uit Madame Tussauds.

avatar van Corran

Corran

Mitchum en Douglas vind ik 2 van de coolere acteurs uit deze filmperiode en uit dit filmgenre, dus fijn om ze samen te zien, al vind ik het wel jammer dan Douglas niet zo heel veel in de film zit. Bij de meeste noir-romances haak ik af vanwege te weinig chemistry, maar bij Mitchum en Greer was ik wel méé van het begin. Plot is weliswaar weer wat omslachtig, maar ik word die kop van Mitchum niet snel beu, dus in dit geval was het wel leuk om me er samen het hem door te worstelen. Alle aanwezige dames moeten nauwelijks onderdoen voor Douglas en Mitchum, maar de scenes tussen die 2 blijven wel de hoogtepunten van de film, samen met het lekker cynische einde.

avatar van AGE-411

AGE-411

Geslaagde Noir met een zwak einde. Ik bleef toch een beetje op mijn honger zitten.

avatar van wihu61

wihu61

Tweede poging: nee, helaas... de 90 minuten lijken wel twee uur te duren... hier zou ik toch echt een geprinte routekaart bij moeten hebben, niet te volgen.

avatar van clubsport

clubsport

Goede noir maar het verhaal is dusdanig druk en gecompliceerd ( het feit dat ik alleen een engelse ondertiteling had hielp het volledig doorgronden van het plot ook niet echt ) .

Tot halverwege gaat het nog wel maar daarna raakte ik het spoor toch een beetje kwijt .

Sfeer is verder wel goed en het camerawerk is mooi gedaan , ook qua settings .

scorsese

Goeie film over een voormalig privé-detective die ooit een klus aannam om een verdwenen vriendin van een beroepsgokker te vinden. Een redelijk ingewikkeld plot. Scherpe dialogen, maar dit komt soms wat geforceerd over binnen het geheel. Verder gewoon een fijne film-noir met een fijne rol van Robert Mitchum. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het verhaal van Out of the Past is best interessant, maar de uitwerking is niet echt boeiend. Vooral Robert Mitchum moet de film dragen, de rest doet het toch te middelmatig. Het lukt de film niet altijd om de aandacht vast te houden en de personages zijn weinig boeiend. De beelden zijn wel mooi, maar ook niet zo opvallend. Een film noir die het ooit best goed deed, maar ondertussen toch wat van haar charme heeft verloren en ingehaald door betere films in het genre. Misschien ooit bij een nieuwe kijkbeurt...