Out of the Past (1947)

Alternatieve titel: Build My Gallows High

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Robert Mitchum, Jane Greer en Kirk Douglas

De voormalige privé-detective Jeff Bailey denkt als garagehouder in een klein dorp zijn criminele verleden achter zich gelaten te hebben, maar zijn toenmalige opdrachtgever, de vermogende beroepsgokker Whit Sterling, weet hem te traceren. Whit wil Jeffs speurtalenten inhuren om zijn onweerstaanbare vriendin Kathie Moffat, die er met zijn geld ter waarde van $ 40.000 vandoor is gegaan, op te sporen. Whit wil zowel Kathie, ondanks dat ze op hem heeft geschoten, en het gestolen geld terug. Jeff gaat met tegenzin akkoord, maar al snel blijkt hij zich heel wat op de hals gehaald heeft en lijkt er geen weg terug te zijn.

Schijnt een van de beste film-noirs te zijn.

Klopt Ichi, hij was nota bene onlangs op de BBC, maar ik had 'm gemist

avatar van Macmanus
Waarom geeft stennisen, deze film dan 2 sterren?

Zut alors, crapper. Ik kan mij er iets van herinneren dat ie in de gids stond, maar vergeten op te nemen. Heb je soms, dat je de gids vergeet consequent in de gaten houdt. En die twee sterren van Stinissen kan ik ook niet plaatsen. Uitleg misschien?

Ichi, hij komt weer!!

Ahh, bedankt voor de info. Vooral 's middags sta ik er vaak niet bij stil dat er een goede film op zou kunnen zijn.

Hij komt helemaal niet volgens de gids en bbc-teletekst

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hij komt onder de alternatieve titel toch?

>edit: Inderdaad, gewoon begonnen

Aaaaargh..

alternatieve titel

Uitstekende film. Goed geacteerd, prima plot, spannend en een aantal leuke plotwendingen. Deze film doet wat mij betreft niets onder voor Double Indemnity.4*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Amusant, maar een meesterwerk zie ik absoluut er niet in.

avatar van Phoenix
Van de film-noirs die ik tot nu toe gezien hebt vond ik deze de minste ouderdomsverschijnselen vertonen. Hij keek het lekkerste weg, ookal leek er wat minder aandacht besteedt te zijn aan die typische film-noir look en meer aan de plottechnische kemerken van noir (flashbacks, hauting past, hard-boiled hero, femme fatale). Door de vele wendingen en cynische dialogen heeft de film veel meer vaart, ookal boet hij hierdoor wat in aan uitzinnige schaduwen en mooie on-location shots waar Double Idemnity zo goed in was.

Robert Mitchum is ook gewoon cool.

avatar van Poisonthewell
Meesterwerk zie ik er absoluut wel in. Wat een schitterende film. Film noir pur sang. 4,5* met optie op 5* na latere herziening.

Inderdaad een fantastische film. Het verhaal is goed en heeft een lekkere vaart met een goede vertelstructuur. Verder zijn de dialogen top.
Mitchum speelt een perfecte rol als stoere held en Jane Greer zet een erg overtuigende (en knappe) femme fatale neer. Leuk ook om Kirk Douglas te zien, ditmaal niet als held.
Verder is de film mooi geschoten en is het einde ook uitstekend.
Kortom: een film noir die op alle genre aspecten uitstekend scoort.

avatar van chiquita
Voor een film-noir is Out of the Past op een bepaalde manier cinematografisch fris en vanwege het lichtgebruik bekoorlijk artistiek. Mitchum is buitengewoon goed. Alleen al de scènes en dialogen tussen Douglas en Mitchum zijn het waard om deze film te zien. 4*
--------
Voordat Mitchum gecast werd, zijn de heren Bogart en John Garfield gevraagd voor de hoofdrol.

Diesel
Jaren veertig uitblinker met cinematografie en script van hoog niveau en een drie kwartier durende flashback die verpletterend goed is. En wat een chemie tussen Robert Mitchum en Jane Greer. Build My Gallows High (klinkt lekkerder) doet niet onder aan film-noir klassiekers als The Big Sleep en Key Largo.

****

I never saw her in the daytime. We seemed to live by night. What was left of the day went away like a pack of cigarettes you smoked. I didn't know where she lived. I never followed her. All I ever had to go on was a place and time to see her again. I don't know what we were waiting for. Maybe we thought the world would end.

chiquita schreef:

Ook Dick Powell werd gevraagd voor de lead.

Wat mij betreft is Mitchum geknipt voor de rol.

Phoenix schreef:
ook al boet hij hierdoor wat in aan uitzinnige schaduwen en mooie on-location shots waar Double Idemnity zo goed in was.

Niet mee eens. Alleen die prachtige on-location shots in Acapulco al.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Prachtige, sfeervolle film noir met ijzersterk acteerwerk, een fantastisch verhaal en mooie plaatjes. Een terechte klassieker, die zelfs ruim 50 jaar na zijn release nog steeds een diepe indruk achterlaat. > 4*

Macmanus schreef:
Waarom geeft stennisen, deze film dan 2 sterren?
Ja, en die vreselijke BORDER INCIDENT 3.5*

avatar van Dogie_Hogan
"Superbly crafted. Once seen, never forgotten." - Don Macpherson, TIME OUT FILM GUIDE

Nu 5x gezien 4*=> 4.5*

Let op, DVD is steeds vaker "low stock"

=> Nog twijfels? Galerij met 94 screenshots
In chronologische volgorde.
(Click photo's to E N L A R G E .)

avatar van Dogie_Hogan
Naast een R-1 -release in 2005, heeft Universal nu ook een R-2 release besloten voor 5 febr. 2007. Prijs € 12 inkl. porto.
Gelijk met die andere prachtige Film-Noirs als THE BLUE DAHLIA, THE GLASS KEY, THIS GUN FOR HIRE, THE BIG STEAL en THE KILLERS.
Bronnen: Play.com en Amazon.co.uk.

avatar van Poisonthewell
Dogie_Hogan schreef:

Aha. Die ga ik zeker aanschaffen

avatar van Dogie_Hogan
Donderdagochtend-vroeg 21 dec. a.s., om 01.35 - 3.05u., op ZDF (met Duitse dubs).

avatar van Pieter Montana
Voor de liefhebbers, deze film zal op het witte doek gedraaid worden in Antwerpen en Brussel.

avatar van Goodfella_90
Draait vanavond in Brussel.

avatar van Dogie_Hogan
"Out of the Past" in stills: link.

Er zijn nogal wat dvd-versies. Zijn die allemaal goed?

avatar van stephan73
De Amerikaanse DVD is de beste die er is..