menu

Out of the Past (1947)

Alternatieve titel: Build My Gallows High

mijn stem
3,70 (249)
249 stemmen

Verenigde Staten
Film noir / Misdaad
97 minuten

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Robert Mitchum, Jane Greer en Kirk Douglas

De voormalige privé-detective Jeff Bailey denkt als garagehouder in een klein dorp zijn criminele verleden achter zich gelaten te hebben, maar zijn toenmalige opdrachtgever, de vermogende beroepsgokker Whit Sterling, weet hem te traceren. Whit wil Jeffs speurtalenten inhuren om zijn onweerstaanbare vriendin Kathie Moffat, die er met zijn geld ter waarde van $ 40.000 vandoor is gegaan, op te sporen. Whit wil zowel Kathie, ondanks dat ze op hem heeft geschoten, en het gestolen geld terug. Jeff gaat met tegenzin akkoord, maar al snel blijkt hij zich heel wat op de hals gehaald heeft en lijkt er geen weg terug te zijn.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=bMgGuCIZnsM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Phoenix
3,5
Van de film-noirs die ik tot nu toe gezien hebt vond ik deze de minste ouderdomsverschijnselen vertonen. Hij keek het lekkerste weg, ookal leek er wat minder aandacht besteedt te zijn aan die typische film-noir look en meer aan de plottechnische kemerken van noir (flashbacks, hauting past, hard-boiled hero, femme fatale). Door de vele wendingen en cynische dialogen heeft de film veel meer vaart, ookal boet hij hierdoor wat in aan uitzinnige schaduwen en mooie on-location shots waar Double Idemnity zo goed in was.

Robert Mitchum is ook gewoon cool.

3,5*

avatar van Vinokourov
3,5
De beeldvullende en fascinerende neus van Robert Mitchum is het enige wat ik me van deze noir kan herinneren. Zoals wel vaker is dit een typische 3,5*-film, een standaard oke werk dus.

avatar van Mac Hammer Fan
4,0
Won de National Film Registry Award in 1991. Vele decennia later dan toch een terechte bekroning. Eigenlijk een echt tragische film over iemand wiens verleden hem blijft achtervolgen en die een aantal misdaden in de schoenen wordt geschoven die hij niet eens heeft begaan. Robert Mitchum is in elk geval erg sterk. Een donkere, cynische prent met een intelligent script, indrukwekkende dialogen en een einde waar je toch als kijker wat ongemakkelijk van wordt. Jacques Tourneur bewees ook andermaal zijn talent als regisseur. De print van de DVD uit de Warner Film-Noir box set is vlekkeloos. Ik kan alleen maar herhalen: die Film-Noir box sets zijn stevige aanraders.

avatar van The One Ring
4,0
Er is iets aan film-noir dat ervoor zorgt dat ik films uit het genre gemakkelijk waardeer. Zelfs mindere noirs vind ik vaak nog erg vermakelijk en de 3,5* wordt gemakkelijk gehaald, terwijl ik er weinig op een onvoldoende heb staan. Het zullen de donkere beelden zijn, met de cynische hoofdpersonen, femme fatales en vaak scherpe dialogen. Daar val ik nou eenmaal snel voor. Vreemd genoeg vind ik Out of the Past, vaak geroemd als één van de beste noirs, niet echt een bijzondere toevoeging aan het genre.

Al kan dat ook aan mijn dvd-uitgave liggen. Out of the Past staat te boek als een van de visueel sterkste noirs, maar ik merkte er over het algemeen weinig van. Mijn dvd had een beetje een wazige beeldkwaliteit. Niets was ooit echt scherp. Onkijkbaar was het nou ook weer niet, maar het deed de film niet bepaald recht en eerlijk gezegd werden mijn ogen er op een gegeven moment moe van. Het was ook nooit echt zwart-wit, want er zaten vreemde groen-paarse tinten in en op de helft werd het plotseling gewoon paars-wit. Blijkbaar heb ik net een luie dvd-overzetting getroffen. Ik ga Out of the Past sowieso nog eens herkansen met een betere kopie.

Misschien was het omdat ik wat vermoeid was door het beeld, maar rond een uur kon ik het plot ook nog moelijk volgen. De eerste helft was best sterk, met die lange flashback, maar later vervalt het een en ander in een overgecompliceerde intrige rond belastingspapieren en een valse bekentenis en ik zou liegen als ik zou zeggen te snappen wie nu uiteindelijk waar bedrogen heeft. Op het einde kon ik enkele touwtjes nog wel aan elkaar knopen om het belang van de ontknoping te begrijpen, maar toch voelt de tweede helft voor mij rommelig aan. Hopelijk komt dit ook beter uit bij een herziening.

Het is extra frustrerend omdat buiten de slechte dvd-kwaliteit en het verwarrende plot later in de film ik toch duidelijk wel een fijne noir spotte en verder alles zeer goed in orde lijkt te zijn. Mitchum is geboren voor dit soort rollen en hij is hier misschien nog beter op zijn plaats dan ooit (prachtig hoe hij zegt: "Baby, I don't care."). Jane Greer spreekt mij als femme fatale eigenlijk meer aan dan enige andere actrice die ik kan bedenken (al komt Linda Fiorentino in The Last Seduction dichtbij). Ze is erg knap, maar weet bovenal de balans tussen sexy, onschuld en kwaadaardigheid goed te behouden. Kirk Douglas is in een vroege rol misschien wel beter dan in zijn latere werk.

Boven alles is het echter de dialoog die werkelijk fantastisch is. Mij heb je al om met een zin als "Let's go down to the bar. We can cool off while we try to impress each other." Net als bij meesterwerken als Sweet Smell of Success, Murder, My Sweet en The Big Sleep is het een klein feestje om na het kijken van de film nog even op IMDB al die quotes nog eens te lezen. Ook zijn er toch wel een aantal sterke momenten in de film te vinden, zoals de introductie van Greer terwijl ze uit het felle zonlicht komt, de moord met de vishengel, de blik in Greers ogen als Mitchum met zijn oude zakenpartner vecht en de krachtige eindscène met de dove jongen.

Hmm, als ik er zo op deze manier aan terug denk lijkt het eigenlijk wel een fantastische film, maar mijn ervaring was iets anders. Nogmaals: een fatsoenlijke herziening zal uit moeten wijzen of het dan toch echt iets geweldigs is.
3*

avatar van jordybeukeboom
3,0
BASWAS schreef:
Out of the Past viel me tegen. Het verhaal draait meer om wat valse romantiek tussen enkele hardboiled personages, dan om het lekker sluw en cynisch onderzoeken van de achtergronden bij een mogelijke misdaad. Verder storen enkele onwaarschijnlijkheden in het verhaal die nauwelijks nader verklaard worden. Op een gegeven ogenblik gaan ze afleiden en verhinderen daarna dat je nog onbevangen meegesleurd wordt door de film.

Wel prachtige rollen van Robert Mitchum en Kirk Douglas. Jane Greer maakte niet echt veel indruk.


Ik kan me hier goed in vinden. Ik vind het eerste uur sterk, daarna wordt het wat minder. Ik ben het met The One RIng eens dat het plot wat nodeloos ingewikkeld wordt. Die hele advocaat hadden ze weg mogen laten.

avatar van Spetie
3,5
Out of the Past is een aardige film-noir, die best een aardig verhaal heeft, maar soms teveel ineens probeert over te brengen, waardoor het soms ietwat rommelig overkomt.

Gelukkig heeft de film ook een aantal sterke punten, zoals de scherpe dialogen en de acteurs. Kirk Douglas en Robert Mitchum zijn erg goede acteurs en laten dat beiden ook zien. Vooral Mitchum is echt ontzettend goed hier, en speelt zijn rol met verve. Ook Douglas doet het meer dan goed en ik denk zelfs dat de beiden elkaars rol ook moeiteloos hadden kunnen spelen, zonder dat het ten koste zou gaan van het acteren in deze film. Ook Jane Greer doet het niet onaardig en is daarnaast een prettige verschijning.

Verder is het een vermakelijk filmpje met een redelijk hoog tempo en een geweldige scène; Als de stomme jongen met zijn vishengel een man op de rotsen boven hem haakt en naar beneden trekt. Ja een bovengemiddelde film dit, maar voor een film-noir op zich niet eens zo heel bijzonder.

3,5*

avatar van chevy93
2,5
Vrij povere film-noir. Er zit weinig snelheid in, het verhaal kon me niet echt boeien en de personages waren letterlijk en figuurlijk kleurloos. Dan moet een film wel van hele goeden huizen komen, wil er nog een voldoende uitkomen. Niet dus. Opzich nog redelijk te doen door de korte speelduur, maar deze film zal ik niet zo gauw nog een keer opzetten.

P.S. Af en toe wel mooie shots, zoals in het bos.

avatar van Ataloona
4,0
Ik heb er de laatste tijd een handje van om oude filmprenten blind uit te zoeken en die dan vervolgens een vreselijke misleidende vrouw (femme fatale) in de hoofdrol hebben. Denk aan Scarlet Street en Der Blaue Engel, echter weet Out of the Past een situatie te creeëren waardoor je zelf ook misleid wordt door zo'n schoonheid van een vrouw, in dit geval Jane Greer.

En je mag toch wel stellen dat ze echt verduiveld goed speelt. Ze is (als Kathie) zowel sexy als onschuldig, zowel charmant als misleidend en ze is mysterieus, maar vooral erg overtuigend, met een vinnige temptatie. Greer is gelukkig niet de enige die de show steelt, de hele film zit vol met buitengewone acteerprestaties. Kirk Douglas speelt een gewiekste wise-guy die echter hopeloos is aangetrokken tot de geraffineerde charme van Kathie. Hij speelt een kleine, maar goed gedoseerde rol en zo mag ik Kirk eigenlijk wel graag zien. De bijrolletjes mochten er ook zeker zijn. Joe is een stereotiepe crimineel die uitstekend een illustere rol speelt. De doofstomme jongen wordt fraai vertolkt en ook de twee dames, Virginia Huston en Rhona Fleming spelen een formidabele rol, eerst genoemde typisch onschuldig en de tweede zo onbetrouwbaar als de nacht.

Toch steelt vooral Robert Mitchum de show in een rol die op zijn huid geschreven is. Een krachtige uitstraling, stil en sober. Hij toont aan dat hij een acteur is van een uiterst magnifiek niveau, met puike quotes ook. Helaas loopt het noodlottig met hem af, maar het past uitstekend bij de film. Jeff en Kathie waren nou eenmaal alleen voor elkaar bestemd en moesten ook samen hun einde tegemoet zien, in een dramatische scene. Hij speelt een ex-detective die door zijn oud-werkgever, maar vooral dóór Kathie, nogmaals op een laatste klus wordt gestuurd, maar waar een vreemd luchtje aanzit. Wat volgt is een ondoordringbaar plot met een zeer sterk geschreven scenario waarin iedereen elkaar een oor aannaait en overal complotten te vinden zijn.

In de eerste 50 minuten zien wij een rustige karakterschets die laat zien hoe Mitchum afscheid nam van zijn oude leven en nu weer van zijn huidige leven, maar in de laatste 46 minuten volgt een wervelende golf van spanning en superbe dialogen. Regisseur Jacques Tourneur heeft met Out of the Past echt een geweldig werk afgeleverd. Ook qua cinematografie wist hij me royaal te verbazen.

4,5*/8,2

avatar van BBarbie
3,5
Film noir met net iets te veel onverwachte wendingen, waardoor het tweede deel van de film over de belastingpapieren en de valse beschuldigingen nogal rommelig overkomt. De cinematografie en de vlijmscherpe dialogen redden de film. En bovendien is er een nog jonge Robert Mitchum met zijn typische, nonchalante en onderkoelde Mitchum-stijl. Jammer dat de als altijd aantrekkelijke Rhonda Fleming maar een bescheiden rol heeft.
Prima film, maar zeker niet de beste in het film noir-genre.

avatar van Insignificance
3,5
Textbook noir met een sigaret op de lippen. Zelfs het scenario hult zichzelf even in nevelen, maar de mist klaart op als Jeff zich een weg baant door alle intrige. Grimmig ook. Niet dat het bol staat van het geweld, maar de keren dat er iets aan de hand is, ook wanneer dit niet in beeld komt, zijn opvallend. Daarnaast vanwege de archetypische hoofdrol die z'n verleden en het noodlot probeert af te schudden.

Mitchum lijkt in de wieg gelegd voor dit soort rolletjes. Beetje stoffig type met achteloze blikken en kalme intonatie, maar ondertussen ad rem en zo scherp als een mes. Goed voor een aantal rake opmerkingen. Andere blikvanger is Douglas, die met veel elan kleur geeft aan zijn schurk. Ook wanneer hij niet aan het woord is. Blijkbaar een familietrekje, ik moest zowaar aan zijn zoon denken bij die ferme grijs.

Hij heeft niet eens zo gek veel screentime, maar zijn aanwezigheid hangt als een donderwolk boven het moede hoofd van onze held, die willens en wetens in de val loopt, terwijl een slangachtige Greer hem op alle mogelijke manieren probeert te bespelen. Een femme fatale die over lijken gaat. Het mist een je ne sais quoi, maar het einde van de rit en het afsluitende knikje zijn goed voor een halfje extra.

avatar van gauke
4,0
Een klassieke, zwaarmoedige en "wezenlijke" film noir over een man die niet aan zijn noodlot kon ontsnappen. Het ingewikkelde verhaal (de nodige plotwendingen), met de ingrediënten misdaad, moord en intriges, waarin het noodlot alom vertegenwoordigd was, werd met vakmanschap verteld. Het mooie camerawerk (de film was in zwart-wit) maakte gebruik van licht en schaduw. De cast speelde werkelijk super, waarin Robert Mitchum als de antiheld en Jane Greer als femme fatale met een hart koud als steen, opvielen.

3,0
TMP
Degelijke film noir. Goed acteerwerk van Mitchum en Douglas, vlotte dialogen en aanvankelijk een interessant plot. Op enig moment wordt het qua verhaal minder doordat er wel erg veel plotwendingen en verhaallijnen zijn. Het had wat dat betreft rechtlijniger gemogen.

avatar van Filmkriebel
2,5
chevy93 schreef:
Vrij povere film-noir. Er zit weinig snelheid in, het verhaal kon me niet echt boeien en de personages waren letterlijk en figuurlijk kleurloos. Dan moet een film wel van hele goeden huizen komen, wil er nog een voldoende uitkomen. Niet dus. Opzich nog redelijk te doen door de korte speelduur, maar deze film zal ik niet zo gauw nog een keer opzetten.

P.S. Af en toe wel mooie shots, zoals in het bos.


You're no good and neither am I, that's why we deserve each other...

Toch wel akkoord met chevy... er is een probleem met het tempo waardoor de film mij maar niet wilde boeien. De film wordt als een schoolvoorbeeld van film noir beschouwd, en dit is één van Kirk Douglas' allereerste rollen. Je kan wel zeggen dat Jane Greer volledig beantwoord aan de definitie van femme fatale... fataal voor Mitchum! De film kende een remake met Jeff Bridges en Jane Greer (!) : Against All Odds (1984) - MovieMeter.nl

avatar van wihu61
2,5
Niet gek, tot ongeveer halverwege of iets later, daarna had ik geen idee meer betreffende "wie, wat, waar of waarom". Ondanks dat verwijder ik hem even niet, want ik sluit niet uit dat mij bij een tweede keer de dingen duidelijker worden. Maar naar mijn gevoel wordt hier toch gewoon een beetje teveel in die 90 minuten gepropt.

avatar van IH88
4,5
“You know, you're a curious man.”
“You're going to make every guy you meet a little bit curious.”


Meesterlijke misdaadklassieker/film noir. Het script van Out of the Past zit ingenieus in elkaar, en de twists en vreemde karakterontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Vooral Jane Greer als femme fatale Kathie is geweldig, en je hebt eigenlijk op geen enkel moment in de film echt grip op haar.

Maar vanaf het moment dat ze in die waanzinnige gele jurk haar intrede doet was ik (net zoals Jeff) verkocht, en de manier waarop Kathie zich ontwikkelt tot een zeer gecompliceerd personage is intrigerend en knap gedaan. Robert Mitchum en Kirk Douglas acteren ook sterk en zijn perfect gecast, en de film ziet er ook nog eens schitterend uit. De cinematografie en de locaties die worden aangedaan verdienen bijna een recensie op zich. Het tragische en onvermijdelijke einde is de kers op de taart.

2,5
Een detective met een lange regenjas en hoed, een femme fatale die al vanaf het begin met één voet in het graf staat, overvloedig gebruik van chiaroscuro, een lange flashback die aanvoelt als een warrige droom, een complex en vergezocht plot dat daarbovenop nog eens wordt omsluierd door beeldspraak en dichterlijke dialogen, de lijst gaat door. Out of the Past is een typerende Amerikaanse film noir waarin een apathische, kettingrokende P.I. wordt bedrogen door iedereen die zijn pad kruist. Er is 'suspension of disbelief' vereist als je gaat zitten voor een noir van dit kaliber, want het zesde zintuig van het hoofdpersonage en de vele toevalligheden die hieruit voortvloeien zijn allesbehalve geloofwaardig. De eerste ontmoeting met de verdwenen dame zou in eender welke andere film omschreven worden als een onwaarschijnlijk en belachelijk toeval, om nog maar te zwijgen van de latere moord met de vishengel. De 'double-cross' scènes in San Francisco vormden het hoogtepunt, mede dankzij de sfeervolle stedelijke setting. Daarna verloor het verhaaltje zo goed als al zijn fut. De personages voelen karikaturaal aan en de acteurs rammelen hun tekst af met steeds dezelfde, ongeïnspireerde intonatie en een gezicht dat wel uit steen lijkt gehouwen. Kirk Douglas was een leuke verschijning, de rest had het charisma van een wassen beeld uit Madame Tussauds.

4,0
Mitchum en Douglas vind ik 2 van de coolere acteurs uit deze filmperiode en uit dit filmgenre, dus fijn om ze samen te zien, al vind ik het wel jammer dan Douglas niet zo heel veel in de film zit. Bij de meeste noir-romances haak ik af vanwege te weinig chemistry, maar bij Mitchum en Greer was ik wel méé van het begin. Plot is weliswaar weer wat omslachtig, maar ik word die kop van Mitchum niet snel beu, dus in dit geval was het wel leuk om me er samen het hem door te worstelen. Alle aanwezige dames moeten nauwelijks onderdoen voor Douglas en Mitchum, maar de scenes tussen die 2 blijven wel de hoogtepunten van de film, samen met het lekker cynische einde.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.