Double Indemnity (1944)

Alternatieve titel: Bloedgeld

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Billy Wilder
met Fred MacMurray, Barbara Stanwyck en Edward G. Robinson

De praatgrage verzekeringsagent Walter Neff ontmoet de aantrekkelijke Phyllis Dietrichson wanneer hij bij haar aanbelt om de autoverzekering van haar man te verlengen. Ze voelen zich meteen tot elkaar aangetrokken. Ze verzinnen een plan om Mr. Dietrichson te vermoorden en zo het geld van zijn levensverzekering op te strijken. Helaas gaat niet alles zoals gepland...

avatar van des1
Goed dat de Belg plek inruimt voor klassiekers als deze. Hoewel de voiceover (als een confessie) weinig ruimte laat om nog te kunnen denken dat het met de verzekeringsagent eind goed-al goed zal kunnen eindigen. MacMurray heb ik altijd een houten klaas gevonden. Edward G. Robinson was klassiek op dreef. Niet zo'n Billy Wilder mijlpaal als The Apartment, Witness For The Prosecution en Sunset Blvd.

avatar van Fisico
Double Indemnity stond al een hele tijd op mijn lijstje. De verwachtingen voor het regiewerk van Billy Wilder waren hoog gespannen na pareltjes als The apartment en Sunset Blvd. Ook de films die ik zag met
Marilyn Monroe waren best vermakelijk. Deze Double Indemnity hangt er wat tussenin. Steengoed, maar niet de meesterwerken van de eerste twee genoemde.

Wilder slaagt erin een uiterst intrigerende en spannende film noot te draaien. Het is knap om de kijker bij de les te kunnen houden wetende dat je perfect weet hoe het afloopt. Aan de hand van een voice-over en een daaropvolgende flashback die het verhaal vertelt, creëert Wilder een extra schwung aan het verhaal. Ook de speling met licht en donkereven een mysterieuze sfeer. Het verhaal is niet bijster origineel, maar Wilder verheft het boven de middelmaat met zijn uitstekende regie.

De acteerprestaties waren top. Ook de dialogen die erg scherpzinnig waren, waren van een hoog niveau. Edward G. Robinson stak er wat bovenuit als de excentrieke Keyes. Het was telkens een genot hem bezig te zien. Maar ook de flamboyante Fred MacMurray moest niet onderdoen. Hij geeft uitstekend gestalte aan de verkopende praatjesmaker. Tot slot was Barbara Stanwyck een ideale femme fatale die letterlijk over lijken gaat.

Dikke 4,0*, 17/20! Erg van genoten!

avatar van notsub
Double Indemnity is een schoolvoorbeeld van een Film Noir en komt in zijn facetten goed uit de zwart/wit verf. We hebben te maken met een enorm doortrapte vrouw, een femme fatale die werkelijk nergens voor terug deinst. Na de eerste ontmoeting met de verzekeringsagent wordt het verhaal rap uitgerold en nemen de spanningen op diverse vlakken snel toe. Dat leidt tot complexe intriges en ontwikkelingen, die ervoor zorgen dat je je geen moment verveelt.

avatar van Shadowed
Tja.

Ik was de laatste tijd een beetje in de war waarom die oude films me niet altijd even goed smaken. Nou, hier vond ik die reden wel erg goed in terug. Die romantiek ging me wel heel erg irriteren. Het voelt zo nep aan, waarbij het niet op me over kwam.

Die soundtrack kan ook echt niet. Het leek wel een soort Marvel slotfase, veel te bombastisch op rustige momenten. Stanwyck was gewoon irritant, vond haar ook niet heel knap eigenlijk .Dat het zwart-wit is, kan Wilder niet veel aan doen en daar trek ik niets voor af.

Niet heel theatraal (gelukkig) en McMurray voert zijn rol bijzonder goed uit en tilt de film naar een hoger niveau. Echter, de "perfecte" moord was helemaal niet zo perfect in mijn ogen. Hoe abnormaal wil je je nu precies gedragen? Alsof ze gewoon ontdekt willen worden. Maar daar moet je blijkbaar overheen kijken.

Ook niet erg boeiend, voelde geen moment spanning. Ik vond het niet echt saai, dat dan weer niet, maar echt heel goed, laat staan top 100 materiaal vind ik het absoluut niet. Het voelt niet alleen door het acteerwerk, maar ook gewoon door de beslissingen niet echt geloofwaardig aan en het verhaal blijft vrij voorspelbaar ook. En nogmaals, die romantiek was zo overdreven dommig en onwerkelijk dat je je begint af te vragen waarom zo'n intelligent figuur als MacMurray er nog in meegaat ook.

avatar van eRCee
Een liefhebber van de klassieke noir ben ik niet, en ook van Billy Wilder word ik niet enthousiast, maar Double Indemnity is erg geslaagd. Waarbij de vertelwijze misschien wel de belangrijkste troef is: zowel de introductie waarin de afloop wordt verteld als de opzet als een bekentenis, met voice-over, werkt mijns inziens goed. Qua vormgeving is het vakkundig gemaakt en de film kent ook zeker een aantal momenten die er net wat bovenuit steken en die dan ook langer in het geheugen blijven hangen.

avatar van Noodless
Typisch werkje van een film noir met een interessant verhaal met scherpe dialogen en degelijk acteerwerk.
Edward G. Robinson springt er wel uit als de de excentrieke Keyes. De chemie tussen Fred MacMurray(Neff) en Barbara Stanwyck (Phyllis Dietrichson) was echter niet aanwezig. Een echte femme fatale was ze ook niet. Het plan was heel leuk en slim bedacht, toch als je erover gaat nadenken is het bijlange niet de perfecte moord. Ik vond ook dat Neff zich wel heel snel door zijn gevoel laat beïnvloeden wanneer hij zogezegd geen kant op kan ondanks hij toch nog wat alibi's achter de hand had. Desondanks wel een leuk verhaal om te volgen. De zwart-wit beelden zijn mooi en de slotscène werkt bevredigend. 7/10

avatar van stephan-0115
Na ruim 3,5 jaar herzien, en nog steeds niets aan kracht ingeboet. In mijn herinnering was dit de beste van Billy Wilder (11 stemmen, gemiddelde 3,5*), en deze positie verstevigt hij alleen maar met een verhoging naar 4,5*.

Herinnerde me de details niet meer, allicht dat dat wel heeft geholpen. Dat je al in het begin de bekentenis van Walter Neff krijgt te horen, zorgt er niet voor dat de film minder spanning krijgt, integendeel zelfs. Voice-overs werken vaak averechts, maar gaf ditmaal iets extra's. Maar vooral de sfeer en dialogen maken van deze film een klassiekers die na 75 jaar nog makkelijk overeind blijft: 4,5* en kan niet wachten tot de volgende herziening.

avatar van Lovelyboy
Sobere film met ontzettend veel dialoog. Desondanks verveelt de film totaal niet in is het de film niet aan te zien dat hij al van 1944 dateert. De muziek en in die zin de algehele sfeer versterk wel weer dat gevoel van een oude film.

De vertelvolgorde laat weinig te raden over wat het einde betreft. Toch is het interessant te zien hoe Neff zich mee laat slepen in het complot terwijl hij amper weet of de dame te vertrouwen is en hij maar al te goed doorheeft wat ze wil. Ze laat er immers weinig gras overgroeien tijdens die tweede ontmoeting. Dat de vrouw niet te vertrouwen is vind ik van meet af aan duidelijk en er behoorlijk afstralen wanneer Neff de man in kwestie de papieren laat ondertekenen. Hoe zij is en vooral niet te vertrouwen blijkt later uit de informatie en verhalen die beetje bij beetje naar voren komt en natuurlijk hoe ze hem min of meer chanteert in de winkel. Uiteindelijk had Neff met alles weg kunnen komen maar een combinatie van geweten en het willen behoeden van Zachetti voor een onterechte straf doet hem zelf de das om.

Scherpe dialogen, goed plot, wellicht voor die tijd een gedurfd verhaal, en overall in dat tijdsbeeld gezien een bijzondere en goede film.