Rear Window (1954)

Alternatieve titels: De Stille Getuige | De man aan het Venster

Thriller / Mystery

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met James Stewart, Grace Kelly en Thelma Ritter

L. B. Jefferies (James Stewart) is een fotograaf die vanwege een gebroken been in een rolstoel zit. Om de tijd te doden kijkt hij, vaak met zijn telelens, door het raam naar de levens van zijn buren. Overtuigd dat een van zijn buren een moord gepleegd heeft schakelt hij de benen van vriendin Lisa (Grace Kelly) in om de zaak te onderzoeken.

avatar van maxo922
Zeer charmant, grotendeels door het decor en het schattige Technicolor. Onderhoudend is het allemaal ook nog wel. Maar dan oei, een anti-climax van jawelste. Zit nog hongerig internet af te struinen, of ik misschien iets over het hoofd heb gezien. Maar nee, de film wordt geprezen voor z'n innovativiteit. Snap ik ook wel, het was allemaal leuk gevonden hoor met al die ramen enzo. Heel metaforisch. Wauw Hitchcock: wat een baas! Bij mij blijft die fascinatie, bij gemis aan een sublieme ontknoping , helaas uit.

Grappig, heb op school juist geleerd dat: 'When the scene is about where the scene is about, it's a bad scene.' Toch frapant dat een hollywoodiaan dat beweerde, maar deze film alsnog geprezen wordt. Ondanks de zeer aanwezige ondubbelzinnigheid.

avatar van tbouwh
Dit is dan de eerste Hitchcock die me zwaar teleurstelt. En dat is vrij opmerkelijk, aangezien dit één van zijn hoogst gewaardeerde werken is. Maar helaas, ik werd eigenlijk geen moment echt geboeid door dit verhaal, waarin L.B. Jefferies (een hier matige James Stewart) middels voyeurisme een moord op weet te lossen.

Rear Window mag qua setting knap zijn vormgegeven (de gehele film speelt zich binnen één huizenblokje af), dat sterke punt werd voor mij op den duur juist de doodssteek.
Het plot vond ik namelijk maar wat simpel, en de wat saaie, weinig actiedichte uitwerking droeg er nog maar eens aan bij dat de film mijn aandacht nauwelijks vast kon houden. Op een gegeven moment had ik het wel gezien met Stewart’s verrekijker, camera en de taferelen aan de overzijde.

Dan mag het de vakman Hitchcock zijn, hier stelde hij mij toch teleur. Kelly en Stewart heb ik beiden veel beter gezien, en ook op narratief vlak vond ik bijvoorbeeld Vertigo en North by Northwest stukken beter.

Een kleine domper, 2*

avatar van Walter S.
The Master of Suspense, dan verwacht ik een superspannende old school thriller met een verrassende twist.

Wat ik kreeg was een tergend saaie langzame film met wat gekibbel tussen een man en zijn vrouw, wat gluurbuur (dat deden Rembo & Rembo beter) en vooral heel veel gepraat en heel weinig suspense. En het einde... Tsja. Niks verrassends, precies wat je kon verwachten en het enige raadsel wat ik niet al tijdens de film op wist te lossen is waarom dit een klassieker is?

Een thriller/murder mysterie voor zes jaar en ouder, dat had bij mij al een belletje moeten doen rinkelen. En dat het mooi gemaakt is en dat het leuk is dik 60 jaar terug in de tijd te gaa, het kon deze film voor mij niet redden.

"Niet gedateerd" las ik elders op deze pagina. I beg to differ.

avatar van mrklm
"Some films are slices of life, mine are slices of cake”, zegt Hitchcock tijdens zijn gesprekken met Francois Truffaut zoals ze zijn opgeschreven in het beroemde boek ‘Hitchcock/Truffaut’. Hitch had geen interesse in realiteit of politiek in zijn films, hij maakte films zonder pretentie die tot doel hadden het publiek te vermaken door middel van puur cinematografische middelen. En hoewel ik enorm houd van ‘Frenzy’, ‘Topaz’, ‘The Birds’, ‘Strangers On A Train’, ‘Notorious’, ‘Shadow of a Doubt’, ‘Sabotage’, ‘The Lady Vanishes’ en ‘The 39 Steps’, is ‘Rear Window’ mijn absolute favoriet. Hitchcock hield zelf ook van de film en het was een enorm kritisch en commercieel succes. Dit is een film die onder anderen uitblinkt door een geweldig scenario en een perfecte cast, maar het is vooral dé ultieme film voor een ieder die de pure cinema van Alfred Hitchcock wil bestuderen. Dat begint bij het openingsshot, waarin Hitchcock ons puur door middel van een mooi, vloeiend trackingshot ons de belangrijkste informatie vertelt zonder dat er een woord aan te pas komt, namelijk het volgende.

LB “Jeff” Jeffries [James Stewart] is een journalist/fotograaf die zijn werk onder gevaarlijke omstandigheden moet doen en als gevolg van een ongeluk in een rolstoel zit met een gebroken been. Jeff doodt de tijd met het begluren van zijn buren in dit appartementencomplex: de voluptueuze danseres Miss Torso [Georgine Darcy], de eenzame Miss Lonelyhearts [Judith Evelyn], een liedjesschrijver [Ross Bagdasarian], een echtpaar [Sara Berner en Frank Cady] dat verzot is op hun hondje, een pasgetrouwd stel [Rand Harper, Havis Davenport] dat de slaapkamer nauwelijks uit komt, een beeldhouwster met een gehoorapparaat [Jesslyn Fax] en Lars Thorwald [Raymond Burr] die regelmatig ruziet met zijn bedlegerige vrouw [Irene Winston]. Waarom er ook enkele modetijdschriften in zijn flat liggen wordt duidelijk wanneer Lisa Carol Freemont [de beeldschone Grace Kelly in één van de mooiste introductieshots ooit] hem wakker maakt. Een aantal vreemde incidenten doet Jeff vermoeden dat Thorwald zijn vrouw iets heeft aangedaan en hij roept de hulp in van zijn vriend en detective Thomas Doyle [Wendell Corey], die echter geen concrete aanwijzingen kan vinden en gelooft dat er niets aan de hand is. Jeff kan zelf zijn flat niet uit, dus is het aan Lisa om met de hulp van Jeffs verpleegster Stella [Thelma Ritter] op onderzoek uit te gaan.

Hitchcock liet voor de opnames het appartementenblok waar alles zich afspeelde volledig nabouwen. De film is volledig geschoten vanuit Jeffs perspectief: we zien alle andere bewoners alleen van afstand of door de Jeffs telelens, gevolgd door een reactieshot, perfect geregisseerd door Hitchcock. Een voorbeeld: Jeff kijkt naar Miss Torso die, gekleed in een korte broek een topje, een sensuele dans oefent. Vervolgens een shot van Jeff: hij grijnst besmuikt. Een ander mooi voorbeeld: Jeff ziet Miss Lonelyhearts, die een tafel voor twee heeft gedekt en een denkbeeldige gast welkom heet. Ze schenkt twee glazen vol en heft haar glas. Vervolgens een shot van Jeff: hij kijkt bedrukt, maar heft zijn glas naar haar om te laten zien dat hij met haar meeleeft. Jeff vertaalt de reactie die het publiek op deze karakters heeft en maakt ons daarmee medeplichtig aan de inbreuk op de privacy van deze mensen. Rear Window is gebaseerd op een kort verhaal van Cornell Woolrich waarin geen sprake was van een romance. Assistent-regisseur Herbert Coleman bracht ruim een week door met Grace Kelly en wist er zo op toe te zien dat haar rol perfect op haar persoonlijkheid aansloot. Modeontwerpster Edith Head was verantwoordelijk voor de gracieuze, prachtige kleding waarin Grace Kelly steeds verschijnt. Thelma Ritter zorgt voor de nodige verlichting in een sublieme rol waarin we niet alleen Hitchcocks kenmerkende zwartgallige humor terugvinden, maar ook scherpe observaties over menselijk gedrag. Let ook op het knappe gebruik van geluid: dialogen, geluiden en muziek werden ook opgenomen vanuit Jeffs perspectief en doen je vergeten dat je in een filmstudio zit. Het klinkt volstrekt authentiek en dragen er toe bij dat je je laat meeslepen door de karakters en het boeiende, spannende verhaal. En na de finale is er nog een schitterend coda, waarin de belangrijkste personages uit de film een passend en verdiend happy end krijgen. Cinema op zijn aller-, allerbest!

avatar van Alathir
Mwah redelijk. Eerste film die ik van de beroemde Hitchcock zie en ik denk ook onbewust meteen zijn hoogst gewaardeerde film op MM eruit genomen. Of dit voor mij zijn beste film zal worden... ik gok van niet. Meestal liggen '1 locatiefilms' me wel. Ik denk maar aan typische haunted house horrors, maar ook aan andere sfeerfilms zoals Bound of een Reservoir Dogs of zelfs het recentelijke The Voice from The Stone met Emilia Clarke. En er zijn er vast een heleboel die ik vergeet, maar het punt is dat deze film iets te lang is. De sfeer vond ik verder ook niet ijzersterk hier. Zeker het plot dat uiteindelijk wat te simplistisch in elkaar steekt doet me mijn waardering iets verlagen. Echter in het laatste kwartier voelde ik wel degelijk even echte spanning dus dat belooft wel voor toekomstige films die ik van Hitchcock ga zien. Er zal vast wel eentje bijzitten die ik erg kan waarderen of dat hoop ik althans.

Deze was niet meer dan onderhoudend en ik vond het soms helaas iets te langzaam verlopen. Ook ben je die ramen na 2uur gewoon kotsbeu. Helaas daarom ook niet direct een film die ik snel zal herkijken vrees ik.

avatar van Kenzomovies
1 van de sterke Hitchock's

James Stewart is sowieso al een uitstekend acteur, sterk camerawerk voor die tijd.
blijft samen met Psycho 1 van zijn betere. (Vertigo moet ik nog zien).

avatar van FillumGek
Mijn tweede Hitchcock pas en hopelijk toch niet zijn sterkste, zoals ik her en der lees. Sowieso vind ik Psycho al beter, en Rear Window is zeker ook niet slecht, maar die ik werd niet volledig gegrepen door de spanning.

De setting is wel erg leuk, schattig misschien zelfs met mensjes die hun dagelijkse bezigheden uitvoeren, karikaturaal bijna. In het raam tegenover zit de invalide fotograaf en voyeur Jeff. In die tijd keek je nog naar aapjes in het echte leven, nu hoef je maar een keer te zappen en je ziet ze al in de vorm van Big Brother's en Utopia's.

Ik vermaakte me er best wel mee, zeker toen ook de prachtige Grace Kelly kwam opdraven. En ook zodra Jeff een vermoeden van een moord heeft neemt de spanning toe. Stukje bij beetje wordt er een mysterie ontrafeld tot die ene keiharde klap in je gezicht. Einde. Wat? Dus alles wat er wordt verondersteld is waar? Geen twists, niks? Wat een domper. Een aantal momenten zijn heus wel spannend, zoals wanneer Lisa bij Thorwald thuis is. Maar buiten dat gebeurt alles wel op afstand waardoor het ontbreekt aan direct gevaar. Niet verkeerd, maar ik hoop toch echt dat ik het beste van Hitchcock nog niet heb gezien.

avatar van Kuck-x
FillumGek schreef:

Dat was exact mijn gevoel - toen ik deze film voor het eerst zag. Juist omdat je bij Hitchcock wel een of andere twist verwacht. Sindsdien ben ik de film bij elke kijkbeurt beter ga vinden en kwam ik uiteindelijk tot de maximale waardering. Eigenlijk doet de moord er helemaal niet toe. Dit juweeltje moet het toch vooral van de sfeer hebben. En eigenlijk, eigenlijk zou je het moeten zien tijdens een plaknacht in een vette hittegolf. Maar ja...

avatar van durange
Ik had na het zien van Vertigo wel een beetje een climax verwacht maar het was teleurstellend. Jammer. Het voelde minder als een Hitchcock film. Eerder een commentaar op de samenleving - hoe we eigenlijk nooit ingrijpen als het verkeerd gaat, al zien we dit vaak wel gebeuren. Dat iedereen teveel met zichzelf bezig is.

avatar van durange
mrklm schreef:
de voluptueuze danseres Miss Torso [Georgine Darcy]

excuse me??

avatar van Fisico
Dit is ook mijn tweede Hitchcock (flarden van de The birds tel ik even niet mee), maar gezien er de komende twee maand elke zaterdag een Hitchcock op de buis is, zal hier snel verandering in komen. Net als Psycho bevat deze Rear window een vrij eenvoudig narratief verhaaltje waarin op zich heel weinig gebeurt.
Dat is net de kracht van een Hitchcock waarbij hij met een eenvoudig verhaal toch de nodige spanning kan ontlokken en de interesse wekken van de kijker. De setting van Rear window is geweldig met al die kleine huiskamertjes waarbij je als voyeuristische big brother kan aan deelnemen.

Ondanks alle positieve elementen van opbouw, sfeer en decorsetting is het toch vooral de erg gracieuze Grace Kelly die de show steelt en het peper- en zoutvaatje is van de film. Wat een stijl, wat een presence! De chemie tussen haar en Stewart was aanwezig met de passionele en soms bitse dialogen. Ook de geluiden waren prima: afhankelijk waar de camera zich op richtte waren de geluiden van de buren te horen.

De film is in zijn geheel ook te gestuurd. Iedereen zit mooi voor zijn raampje en alle ramen en gordijnen staan open wat in werkelijkheid nooit het geval zal zijn. Het einde is een climax, maar eindigt vrij snel met een sisser wanneer Mr. Thorwald wel erg snel bekent en het mysterie in één handomdraai opgelost is.