Body Double (1984)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Brian De Palma
met Craig Wasson, Melanie Griffith en Gregg Henry

Jake Scully verliest vrijwel gelijktijdig zijn werk als acteur, zijn vriendin en het dak boven zijn hoofd. Het toeval wil echter dat een vriend een paar maanden naar het buitenland moet, waardoor Jake tijdelijk in zijn luxe appartement kan doorbrengen. Via een telescoop kan hij elke avond een striptease zien van de overbuurvrouw Gloria Revelle. Op een dag is hij getuige van een gevecht op leven en dood tussen Gloria en een inbreker.

Ik vind dit best een aardige film.

Wel weer heel wat anders na scarface Brian de Palma ging weer terug naar zijn hitchcock achtige invloeden.

Het verhaal is best leuk verzonnen.

Zeker niet de beste van Brian de Palma maar wel vermakelijk

3 sterren

avatar van de grunt
Nieuwe screens van de aanstaande Blu-ray van Carlotta. Ziet er naar uit dat er prachtwerk is afgeleverd; 4.75 score voor beeld is er ook afgegeven door Svet Atanasov.

avatar van mikey
Montorsi schreef:
He wat? alleen al dat hele eerste stuk met die achtervolging, waar die griet het gordijn van het pashokje gewoon half open laat, wat eindigt in een ongelofelijk over the top zoenscene bij een tunneltje.. )
Shots uit Vertigo.

avatar van SmackItUp
Ik las pas later dat er stukken waren "gejat" van Vertigo. Dit had ik op het moment zelf helemaal niet door, al doet het me vrij weinig. Maar dit is my kind of movie. Mysterieus, ingenieus en ingewikkeld. IJzersterke opbouw met een aantal prima acteurs en een tof einde. Die Brian is echt een baas, maar dat zal 'm in de naam zitten!

avatar van de grunt
SmackItUp schreef:
Die Brian is echt een baas

avatar van Harmonika
Goede, spannende thriller met een prima verhaal. Onvergetelijk telescope scene met meesterlijke muziek.

avatar van baspls
"I like to watch."

Ik geniet er altijd enorm van als Brian De Palma Hitchcock 'nadoet'. Sommige veroordelen het als imitatie, maar ik vind het een geweldig eerbetoon aan de Master of Suspense.

Jake Scully, een acteur die moeilijk aan werk kan komen en aan claustrofobie lijdt, is opzoek naar een plaats om te overnachten omdat hij weg is bij zijn vriendin. Een vriend bied hem aan om voor hem op een huis te passen. Vanuit het luxe appartement ziet hij iedere avond hoe de overbuurvrouw een soort strip-tease act opvoert. Hij raakt geobsedeerd door deze vrouw en gaat haar achtervolgen, maar dan ziet hij ook een inbreker die het huis binnendringt...

Craig Wasson speelde een goede hoofdrol en ik vond dat hij de obsessie en de frustraties van zijn personage goed wist te brengen. Deborah Shelton, Gregg Henry, Melanie Griffith hadden ook prima rollen. Opvallend weinig bekende acteurs en frequente collaborateurs van De Palma, mischien bewust gedaan.

De film speelt zich af in Hollywood en neemt de Hollywood-cultuur aardig op de hak. De manier waarop gewerkt word met acteurs, de tirannieke regisseurs, de porno-industrie, niets is veilig. Enkele keren wordt op geniale wijze de manier waarop films illusies wekken op de hak genomen. Het title-shot van de film lijkt een woestijn met een cactus, maar dan zien we dat het gewoon een achtergrond is. De film begint met een soort foute jaren '80 videoclip variant op een Hammer Film en dat blijkt een film-in-een-film te zijn, zoals De Palma dat eerder in Blow Out al zo leuk gedaan had. De hoofdpersoon wordt ons voorgesteld en als het verhaal eenmaal begint zit het mysterie er al dik in.

Het bespieden van de knappe overbuurvrouw is voyeurisme ten top en doet ons denken aan Rear Window, waar Hitchcock speelde met een vergelijkbaar idee. De daarop volgende moordscène doet denken aan Dial M for Murder - het shot dat de indiaan Gloria wurgt met de telefoonsnoer - en Dario Argento's Tenebre. De film waar Body Double het meest op lijkt is Vertigo. In plaats van hoogtevrees lijdt Scully aan claustrofobie. Een vriend misleid hem zodat hij getuige is van een moord en hij zelf een alibi heeft. Alleen speelt hier ook mee dat hij een acteur is en dus letterlijk de rol van getuige moet spelen, wat het toch weer een heel originele invalshoek geeft. De Palma kreeg het idee voor de film tijdens het maken van Dressed to Kill, waar hij werkte met een body double voor een douche-scène.

Destijds was de film erg controversieel door het naakt, de rol van de pornofilm-industrie in de film en de moordscène. De Palma had eerder al kritiek gekregen op het geweld en de 'vrouwonvriendelijke' scènes in zijn films. Daar trok hij zich absoluut niets van aan, sterker nog, het spoorde hem aan om deze film nog schokkender te maken. De moordscène waar de drilboor als fallus-symbool dient, zorgde voor veel ophef, maar is natuurlijk briljant. Dat brave Amerikaanse publiek kan gewoon niets hebben.

De film is mooi opgenomen, helaas geen Panavision maar dat zie ik door de vingers. Het gebruik van de telelenzen in de achtervolging scènes heeft De Palma van de Giallo overgenomen, het voelt alsof je als kijker de acteurs aan het bespieden bent. De telescoopscènes waren meesterlijk opgenomen en de muziek maakt het helemaal af. Pino Donaggio, vaste componist van De Palma, maakt een meesterlijke soundtrack. Een ideale combinatie van mooie pianomelodiën, suspensevolle muziek en jaren '80 synthesizerklanken. Ook leuk hoe Relax van Frankie Goes to Hollywood in heteroseksuele context wordt gebruikt.

Body Double is een erg goede thriller van Brian De Palma. Vermakelijk, spannend en een heerlijk eerbetoon aan de meester. De films van De Palma zijn de missing link tussen de Suspense van Alfred Hitchcock, de Giallo van Dario Argento en de jaren '80 Thriller. Voor wie houd van suggestieve thrillers en kitscherige jaren '80 setting is dit een must-see.

Aanrader.

onrealistisch , slaapverwekkend Kortom BAGGER

avatar van Hans Gruber
Vroeger in de bios gezien en eind jaren 80 voor het laatst op video. Vorige week nogmaals bekeken. Wat een thriller is dit, de spanning druipt er vanaf. Zorgvuldig opgebouwd, met beangstigende claustrofobische scenes en grof geweld. Je blijft op het puntje van je stoel zitten. En niet te vergeten Deborah Shelton. Wat een mooie vrouw! Gecombineerd met een ordinaire Melanie Griffith, de muziek van Frankie Goes To Hollywood en niet te vergeten de regie van Brian de Palma, maakt deze film zeker 4,5 ster waard.

avatar van 93.9
Vandaag gezien op VHS. Slecht geluid, matig beeld. Nemen we op de koop (25 cent op de rommelmarkt) toe. Waanzinnig 80s uitziende film. Spannend met dubbele bodems die schijnbaar niet door iedereen gekend wordt hier.
Palma is een uitstekend regisseur met " een ouvre ".

avatar van Gerlof1378
Goed gemaakte thriller van Brian de Palma met een sterk verhaal, cast, muziek en sfeer en met een flinke plottwist erin. Het verhaal word goed verteld en niks is wat het lijkt, de cast met Craig Wasson Melanie Griffith, Deborah Shelton en Gregg Henry spelen goed. De muziek in de film vind ik ook erg mooi gedaan, vooral Frankie Goes To Hollywood dus wil je een goede thriller zien dan raad ik je hem van harte aan enjoy.

avatar van Alathir
Body Double. Fantastische film van De Palma. Zeer goede sfeerschepping en het lijkt wel een remake op Rear Window maar het is wel een pak interessanter.

De plottwist was enerzijds te verwachten, toch dacht ik helemaal niet na over wat er komen zou. Je zat echt de film te beleven samen met Jake. Samen lekker gluren. Mooie vrouw(en), Gloria is eigenlijk wat femme fatale achtig. Een dingetje vraag ik me af: Waarom moest haar man die key card stelen uit haar handtas? Was het niet eveneens zijn huis dan? Misschien heb ik dat gemist. Een klein foutje ook wel dat hij de telescoop zo veel verschuift. Een minimale verschuiving is al genoeg op zo'n afstand maar goed. Al de rest neigt naar perfectie. Een stuk beter dan Rear Window en ook beter dan Disturbia. Volgens mij is dit mijn zesde film van De Palma en stijgt hij nog wat verder in mijn achting.

avatar van dvdfreak123
Gisteren gekeken deze Body Double en echt genoten van deze De Palma film. Film die boeit van het begin tot het einde. Heerlijke mysterieuze sfeer en verhaal. Is natuurlijk weer te zien aan de muziek en de gewelige shots en aan het verhaal dat De Palma zijn inspiratie gehaald geeft bij Hitchcock weer,maar De palma voert dit altijd geweldig uit dat ik hem het liever zie doen Of ik het Hitchcock zag doen want zijn bitter weinig films die ik van hem goed vind terwijl ik De Palma wel geweldig vind. De sfeer, de dreigende muziek, acteerprestaties alles is super. Enige wat mij de film wat minder doet scoren is het einde geeft hij alles gedroomt?. Dat had voor mij anders gemogen. Op naar de volgende De Palma film en deze scoort een dikke 8,5/10 bij mij.

avatar van goongumpa
dvdfreak123 schreef:

Nee hoor.

avatar van dvdfreak123
goongumpa schreef:

Nee hoor.
. Waarom zien we dat dan zowel? Dat hij ineens op de filmset in de kist ligt. Snap gewoon niet waarom het einde zo moest gaan anders echt een topfilm.

avatar van chiel
dvdfreak123 schreef:
Snap gewoon niet waarom het einde zo moest gaan anders echt een topfilm.

Brian de Palma speelt vaak met droom en werkelijkheid, je kúnt het zo interpreteren, of niet, dat is aan jou

avatar van mikey
Droom? Ik dacht dat het een sprongetje in de tijd was?

avatar van baspls
mikey schreef:
Droom? Ik dacht dat het een sprongetje in de tijd was?

Zo had ik het ook geïnterpreteerd.

93.9 schreef:
Palma is een uitstekend regisseur met " een ouvre ".

Haha er zijn misschien ook mensen die 80s films expres op VHS bekijken, met geluid dat vervormd raakt en soms ruis in het beeld. Voor het retro gevoel. Maakten ze Kung Fury ook een leuke knipoog naar.

Ik ga deze film ook eens checken, maar dan wel dichter bij blu-ray kwaliteit!

avatar van FlorisV
Lekker foute film, een soort van guilty pleasure. Gluren, stalken, porno, de blote bips van Melanie Griffith. Toch is het verhaal wel erg maf en vergezocht op het einde. Ongeloofwaardigheden stapelen zich op na de eerste helft. De ontknoping doet ook knullig aan.

Erg ouderwetse, op zich mooie soundtrack die echter niet altijd in harmonie is met het decadente milieu dat de film toont.

Bomberman54 schreef:
Zit er veel naakt in ? want daar houd ik van

Genoeg, maar het is gedoseerd. In het begin erg weinig, zelfs bij het gluren. Die scene waarin hij zijn vrouw betrapt zie je nog het meest. Maar op een gegeven moment kun je de bips van Melanie goed bestuderen. Helemaal op het eind bij de aftiteling kun je nog de mooiste tetten bewonderen. Dit soort films zijn natuurlijk totaal achterhaald voor dat doel maar vroeger was dit bij de videotheek nog acceptabel als je geen porno durfde te huren. Dat hele erotische thriller genre is toch wel zowat verdwenen. Internet heeft een hoop veranderd.

Neuken? Check.
Moorden? Check.
Tieten? Dubbel check.

"Geniale" film dus!

avatar van Grindhouse62
Voor mij een klein klassieker. Goeie regie. Beklemmend sfeertje. Lekker erotisch voor die tijd. Was in de videotheek ook een hit.

avatar van Bob Gray
Toffe film met een fijn sfeertje. Mooi gefilmd met wat leuke over de top scenes. Beetje jammer allen van de on-charismatische hoofdrolspeler, haalde mij af en toe een beetje uit de film.