None Shall Escape (1944)

Alternatieve titel: Lebensraum

geregisseerd door André De Toth
met Marsha Hunt, Alexander Knox en Henry Travers

De Duitse oorlogsveteraan Wilhelm Grimm keert terug naar zijn geboorteplaats aan de Duits-Poolse grens. Hij pakt zijn vooroorlogse baan van onderwijzer weer op. Maar hoe verder de tijd strijkt, hoe verbitterder en cynischer Grimm wordt. Grimm denkt na over zijn grimmige verleden. In flashbacks zien wij, dat Grimm zich kan zich herinneren, dat hij een jonge studente heeft verkracht, nadat zijn verloofde hem verlaten heeft. Daarna is hij door de bewoners uit zijn dorp verbannen. Grimm voelt zich aangetrokken door het nationaal-socialisme en meldt zich aan bij de Gestapo. Nadat hij is opgeklommen tot een moordlustige commandant bij de Gestapo, keert hij terug naar zijn geboorteplaats. Na de Tweede Wereldoorlog moet Grimm verschijnen voor het Neurenberg tribunaal.