• 8.254.675 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Tony Richardson

Met onder meer: Dora Bryan, Robert Stephens en Rita Tushingham

Plot A Taste of Honey

"We don’t ask for life. We have it thrust upon us."

De film gaat over de persoonlijke geschiedenissen van de 'kleine lieden' in de grote steden. De camera ging mee de straat op en er werd gefilmd in de achterbuurten, niet in de dure wijken. De harde realiteit werd niet langer verzwegen, maar kreeg een plaats in de Britse cinema. In A taste of Honey is het de harde werkelijkheid van Jo (Rita Tushingham) en haar moeder Helen (Dora Bryan). Ze lijken tot elkaar veroordeeld, totdat Jo een eigen kamer vindt en een idyllische 'romance' beleeft met de homoseksuele Geoffrey (Murray Melvin).

imageimage

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

A Taste of Honey deed mee nog het meeste denken aan 'Les 400 coups'. Waar de jonge Léaud daar de show steelt is het de iets oudere Rita Tushingham die hier een enorme indruk maakt.

A Taste of Honey wordt gerekend tot de Britse New Wave en leunt daarmee tegen de Franse Nouvelle Vague aan. Echte mensen, veel opnames op straat en de harde werkelijkheid wordt zonder opsmuk getoond. De dialogen zijn scherp en vaak grappig, waardoor de film goed in balans bljift, het is niet een en al treurnis en daarom ook geen typisch Kitchen Sink drama.

Dikke aanrader dus, zeker voor liefhebbers van het werk van Truffaut. En voor de verandering eens geen Parijs als achtergrond maar Manchester.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

Als blik op de jaren 50 zeer aanbevelenswaard. Een echt boeiende film, met nogal zwart/ wit karakters, waarbij nu net de stereotype homoseksueel een van de minder eenduidige is.

avatar van Movsin

Movsin

"Angry Young Men"-film met schitterende vertolkingen van nieuwkomer Rita Tushingham, een mij onbekende Dora Bryan (Brenda Blethyn zou haar in haar rol niet verbeterd hebben) en Murray Melvin.

Het is rauw, sociaal realisme met ontroerende eenvoud gebracht, typerende scènes op straat en de snijdende dialogen tussen moeder en dochter.