Escape from Alcatraz (1979)

Drama / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom

Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.

avatar van Pecore
Aardig filmpje. Het thema gevangenis ontsnapping zonder sentimentele poespas, ook wel eens lekker. Eastwood speelt weer als zichzelf, nors kijkend en af en toe wat stoers brommend. Niet de man zelf, maar de context om hem heen bepaalt of het te pruimen is. In dit geval is het in ieder geval niet storend.

De Alcatraz-gevangenis wordt geïntroduceerd als de best bewaakte van Amerika, maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Het gehele plan verloopt daar veel te gesmeerd voor.

Hele goeie film!! Ik ben zelf naar Alcatraz geweest voor een rondleiding met koptelefoon. En dan hoor je die geluid wat er in Alcatraz was en de verhalen van de mensen die daar waren en leefde. En om daarna de film terug te zien en te weten dat je er zelf heb gelopen is echt z'n kick!

avatar van AJK
AJK
Leuk hoor.
Klassieker.
Eastwood met zijn mimiek.
Leuke eind jaren 70 film.
3.5

avatar van Elchapo
Op netflix nogmaals bekeken,en na al die jaren nog steeds even goed!!!! 4 stars.

Blijft een topper deze film. Na een bezoekje aan Alcatraz de film maar eens opnieuw gekeken, de film is dan een waar feest van herkenning. Goed acteerwerk, gevangenissfeer wordt mooi neergezet en Eastwood speelt zijn rol erg goed. Mooie van dit soort klassiekers is dat je na een paar minuten al vergeet dat je een relatief oude film kijkt, dat zegt ook genoeg over de film zelf.

avatar van Filmkriebel
Martijn89 schreef:
Mooie van dit soort klassiekers is dat je na een paar minuten al vergeet dat je een relatief oude film kijkt.

Of in één woord .... tijdloos.