Escape from Alcatraz (1979)

Drama / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom

Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.

avatar van Pecore
Aardig filmpje. Het thema gevangenis ontsnapping zonder sentimentele poespas, ook wel eens lekker. Eastwood speelt weer als zichzelf, nors kijkend en af en toe wat stoers brommend. Niet de man zelf, maar de context om hem heen bepaalt of het te pruimen is. In dit geval is het in ieder geval niet storend.

De Alcatraz-gevangenis wordt geïntroduceerd als de best bewaakte van Amerika, maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Het gehele plan verloopt daar veel te gesmeerd voor.

Hele goeie film!! Ik ben zelf naar Alcatraz geweest voor een rondleiding met koptelefoon. En dan hoor je die geluid wat er in Alcatraz was en de verhalen van de mensen die daar waren en leefde. En om daarna de film terug te zien en te weten dat je er zelf heb gelopen is echt z'n kick!

avatar van AJK
AJK
Leuk hoor.
Klassieker.
Eastwood met zijn mimiek.
Leuke eind jaren 70 film.
3.5

avatar van Elchapo
Op netflix nogmaals bekeken,en na al die jaren nog steeds even goed!!!! 4 stars.

Blijft een topper deze film. Na een bezoekje aan Alcatraz de film maar eens opnieuw gekeken, de film is dan een waar feest van herkenning. Goed acteerwerk, gevangenissfeer wordt mooi neergezet en Eastwood speelt zijn rol erg goed. Mooie van dit soort klassiekers is dat je na een paar minuten al vergeet dat je een relatief oude film kijkt, dat zegt ook genoeg over de film zelf.

avatar van Filmkriebel
Martijn89 schreef:
Mooie van dit soort klassiekers is dat je na een paar minuten al vergeet dat je een relatief oude film kijkt.

Of in één woord .... tijdloos.

Ik heb me lekker vermaakt met deze film. Shawshank heeft ook echt veel dingen meegenomen uit deze film, alleen gaan ze in die film veel meer in op de personages en hier meer het proces van ontsnappen. Een 3.5

avatar van HK Senator
Naast Shawshank hebben ze ook bij The Green Mile uit deze film gejat. Denk maar aan die opa met zijn muis.

avatar van Boneka
Escape from Alcatraz is de basis geweest voor de vele gevangenisfilms daarna. De muis in the Green Mile en de bibliotheek in Shawshank Redemsky. De sadistische directeur ook in Shawshank maar ook in Locked up met Stallone. Het zand wegmoffelen via de mouw heb ik in latere films ook wel eens gezien dus je kunt wel zeggen dat deze film de grondlegger was van vele films daarna.

Escape from Alcatraz is een trage film maar verder wel goed in elkaar gezet. De opbouw is goed en redelijk spannend tot het eind. Karakters worden goed gegeven en Clint speelt zoals hij altijd wel doet. Stoïcijns maar serieus. Wel jammer dat de film bijna geen muziek kent. Zodoende voelt ie af en toe wat doods aan. Verder prima film die zich vooral in het duister afspeelt.

Film 3.5
Beeld 3 5 blu ray goed wel regelmatig ruis
Geluid 3.5
Extra's geen

avatar van pocalan
Dat ik nog twee uur lang zit te lezen over de achtergrond van de film maakt in ieder geval duidelijk wat voor effect de 'mythe' ervan op mij heeft. Juist het ongeloofwaardige maakt het voor mij interessant gezien het op waarheid berust. Zoals iemand al eerder zei, zijn de beelden eerder registerend. Dat hoeft niet verkeerd te zijn en maakt de film naar mijn idee juist sterker omdat een geromantiseerd beeld (zoals in latere gevangenis-films) naar mijn gevoel niet klopt. Deze stijl is meer rechttoe rechtaan, wat ik beter vind passen bij dit genre. En compleet gevoelloos is het ook weer niet.

Wel jammer vind ik dat je niet veel mee krijgt van de achtergrond van de personages. Maar dat had de film nog langer gemaakt dan het al is. En eerlijk gezegd past het mysterieuze wel bij Frank Lee Morris als je over zijn achtergrond leest.

Ik heb net zoals anderen het idee dat er nogal veel clichés in zitten. Gezien die clichés van latere films komen kun je misschien wel zeggen dat deze film juist vernieuwend was voor zijn tijd. Al heb ik nog geen oudere gevangenis-films gezien dan deze. (Staan wel nog op mijn lijstje!)

jordandejong schreef:

Over de film. Zeer sterk acteerwerk van Eastwood maar ook zeker van Blossom. De gevangenissfeer zit er goed in. Erg goed uitgedacht die ontsnapping. Wel een beetje zielig voor Butts die te laat was.

Dat zette mij ook aan het denken. Want is het wel zo zielig als de drie mannen het niet gehaald hebben?

avatar van jono
San Francisco, 1960. Een gedetineerde (Clint Eastwood) komt onder zware bewaking aan land op Amerika's meest beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz: een gevangenis waarvan gezegd wordt dat er geen ontsnapping mogelijk is. Samen met een aantal medegevangenen bereidt hij toch een plan voor om te ontsnappen van Alcatraz.

Escape from Alcatraz is een spannende thriller, ook al weet je gezien de titel al hoe het verhaal afloopt. 4*