menu

Escape from Alcatraz (1979)

mijn stem
3,78 (3028)
3028 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Thriller
112 minuten

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom

Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=j8c7vTZYVEw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
5,0
weer gezien na zoveel jaar.. blijft een klassieker.. en zoals His Holiness zegt.. clint is een koning..

wist u trouwens dat clint voor 1/4 Nederlands is?

avatar van Insignificance
3,5
Gemengde gevoelens. Op z'n best wanneer het zich puur richt op de ontsnapping. Veel van het overige komt dusdanig gescript over, dat het niet zoveel voorstelt. Dat geldt ook voor het sfeertje. In de opening wordt Alcatraz nog gepresenteerd als een uitzichtloze stenen homp in het water, maar het barre, koude gevoel dat De Rots zou moeten oproepen, is in het verdere verloop onvoldoende aanwezig.

Siegel is vooral druk in de weer met het kweken van sympathie en antipathie in z'n meest simpele vorm. Nu zit zoiets altijd wel opgesloten in films als deze, maar hij maakt zich er wel heel erg gemakkelijk van af met hetgeen Doc overkomt. Even rap drie scènes achter elkaar gooien en klaar. Blijkbaar niet genoeg, want later moet er nog eentje aan geloven. Bloemetje, muisje, het ligt er erg dik bovenop.

Een soortgelijk effect wanneer de spanning enkele keren kunstmatig wordt opgevoerd, bijvoorbeeld met de papieren kop. Als je het zo opzichtig doet, dan werkt het niet. Of zelfs averechts. Zo is er meer dat de film niet kan of in ieder geval niet hoeft te gebruiken. Had het lekker gelaten bij de voorbereidingen, het verkennen en het uitvoeren van het plan. Dat zou op zich al meeslepend genoeg moeten zijn.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

avatar van arno74
2,5
Tegenvaller. De hoge score en naam die de film heeft deed me een betere film vermoeden. Wel leuk om erachter te komen dat films als The Green Mile en The Shawshank Redemption eigenlijk helemaal niet zo origineel zijn als ze op het eerste gezicht leken, er is een hoop afgekeken van deze film.

Sfeer is prima, Eastwood speelt oké, en het tempo ligt hoog. De minpunten waardoor deze film me echter tegenviel zijn te vinden in het script, met name in het volstrekt ongeloofwaardige ervan. Het is niet één klein foutje, het zijn werkelijk talloze malen dat de film met onrealistische oplossingen komt om uit een gevangenis te ontsnappen. Domme bewakers, een directeur die een nagelknipper voor het grijpen legt en vervolgens niet mist, een maquette van de gevangenis tentoonstelt, gevangenen die bijlen mogen gebruiken, nep uitziende rasters die niet opvallen, gevangenen die muziekinstrumenten in hun cel mogen hebben, en dat valt allemaal nog wel mee. Toppunt vond ik een gevangene die met succes lucifers als solderbout gebruikt en daarmee een gereedschap in elkaar zet die in beton kan graven zonder te breken, ook kan hij met een ventilator boren en dat ook nog midden in de nacht in een muisstille gevangenis zonder dat iemand het hoort... Het is duidelijk dat Eastwood hier geen handleiding met echte ontsnappingstruuks wilde maken, van de kunstjes die uitgehaald worden moet MacGyver vast hard lachen. Al die onzin kost deze film wat mij betreft een volle ster.

Aardig om een keer gezien te hebben, maar bij lange na niet de topper die ik vermoedde. 2,5*

avatar van Cellulord
4,0
Dit was een van de eerste films die ik ooit op video zag begin jaren 80. Dat was toen echt een revolutie. Niet de film maar wel "Video" Je kon kijken wanneer je maar wilde. Heb hem toen ook meerdere malen gezien. Was een echte Clint fan in mijn tienerjaren.
Moet deze eens op mijn herzienlijst zetten. Herzien doe ik zelf eigenlijk uiterst zelden, tenzei iemand anders de keuze maakt. Toch waren verleden jaar 2 van de 3 5.0* herzieningen!

avatar van Donnienol
4,0
Vorig jaar Alcatraz bezocht, werd het verhaal ook verteld. Dat Block-D, in zo cel geweest, dat wil je echt niet. Heel klein en totaal geen licht.

Nu op tv. Wat een tegenvaller...Een film die de tand des tijds niet doorstaan heeft. Houterige , trage, gaperige, onrealistische sfeer, in een gevangenis die alleen maar aardige boeven herbergt.Stuk of 20???... er zaten er toch wel meer? Filosofisch ingestelde, kunstzinnige, aardige, lieve jongens...Geen zware jongens . Volop cliche's: de aardige cipier, de gemene cipier, de nare directeur...Clint draagt de film en is daarom de moeite waard toch te kijken....2 sterren. Hoef hem nooit meer te zien.Geef mij alle Dirty Harry's maar.....

avatar van nclo
2,5
Ja, zulke films worden nogal simpel een klassieker. In die ''poging te ontsnappen uit een desolate gevangenis'' films, kun je vrij weinig fout doen. Ten eerste is het vrij simpel om sympathie te kweken voor de gevangenen door de medewerkers en de gevangenisdirecteur als sociopaten af te beelden en de gevangen als slachtoffers van hun eigen daden weer te geven. Zo ook deze film, waarin alle mogelijke clichés als een sneltrein voorbijvaren. De hoofdpersoon is toerekeningsvatbaar (net als de mensen waarmee hij optrekt), hij wordt lastiggevallen door een opperklootzak binnen zo'n gevangenis en (natuurlijk onvermijdelijk) mensen om hem heen sterven of takelen mentaal af door het harde beleid van de gevangenisdirecteur die natuurlijk een antagonistische rol heeft.

De acteerprestaties van Eastwood zijn natuurlijk weer van een respectabel niveau, en het doet mij goed om te zien dat hij in deze film wat menselijke trekjes heeft (hij heeft genoeg rollen waar hij naar mijn mening een iets te kille personage speelt). De balans tussen de stoïcijnse en harde gevangene en de man die zich zichtbaar zorgen maakt om de mensen om hem heen (zoals Doc die zijn vingers er vanaf hakt omdat hij niet meer mag schilderen). Aan de acteerprestaties ligt het ook niet. Ik zie alleen weinig films waarin het script qua niveau zo verschilt van het acteerwerk. Ik kan mij namelijk heel goed vinden in de woorden van Insignificance. Het is allemaal zo geforceerd. Er worden willekeurige straffen uitgedeeld die niet nader worden toegelicht (zoals het ontnemen van de schilderspullen van Doc en het kapot maken van die bloem. Dat kwam dat nogal abrupt en het voelde alsof het puur werd gebruikt om de kijker te dwingen om een good guy en een bad guy in dit verhaal te bepalen) en het feit dat er zo weinig aandacht wordt geschonken aan de slachtoffers zorgt nou niet bepaald voor sympathie voor de bewakers. De beslissingen van de gevangenisdirecteur ogen daarbij nogal willekeurig. ''Morris praat nogal veel met Butt? Dan verplaatsen we hem maar naar een andere cel''. Alsof geen enkele gevangene in de geschiedenis van Alcatroz met zijn buurman praat om de tijd en de eenzaamheid te doden. Dat sociopatische karakter van die directeur kent ook zijn grenzen lijkt mij, want dan begint het nogal cartoonesk te worden. De keuze om het er zo dik bovenop te leggen is begrijpelijk, want de kijker moet de hoofdpersonages echt gunnen om te ontsnappen uit dat onmenselijke oord, maar het had allemaal wat subtieler gekund.

De finale was rete spannend, dat geef ik gelijk toe. Maar hoe snel en makkelijk de aanloop naar de ontsnapping wordt weergegeven is bijna een belediging voor de film. ''Ik zie dat ik iets los kan peuteren rond de ventilatieschacht. Laten we een dummy maken, via het dak ontsnappen en dan zien we wel verder''. Wanneer ze proberen te ontsnappen wordt het echter al snel duidelijk dat alles net genoeg meezit dat het hele plan wel zal werken. Het zou interessanter zijn geweest als het in eerste instantie niet lukte. De situatie wordt dan zo hopeloos dat de kijker extra zal meevoelen.

Nee, het voelde allemaal nogal geforceerd en voor een goede klassieker en een top 250 notering hoor je toch echt een betere script te hebben en een subtielere aanpak.

avatar van mnrk
4,0
Welcome to Alcatraz.

Blijft gewoon nog steeds een klassieker van Don Siegel..

Het verhaal is in orde en ook de sfeer die aanwezig bij deze film zorgt ervoor dat de film lekker weg kijkt...

Clint Eastwood is helemaal op zijn plek en acteert zoals we van hem kunnen verwachten, de overige cast vult het ook allemaal prima op...

avatar van baspls
3,0
"There's always the possibility that some asshole will be offended. Isn't there?"

Weer eens de top 250 afwerken, en omdat Eastwood erin speelt deze maar gekozen. Toch vraag ik me af waarom deze film in de top 250 staat. Ik heb betere films gezien van Eastwood die er niet in staan, Dirty Harry (ook van Don Siegel) bijvoorbeeld.

Toch is Escape from Alcatraz zeker geen slechte film. Het is alleen niets nieuws, alle bekende clichés komen weer opdagen en ik kwam er ook achter dat Prison Break een beetje is afgekeken van deze film. Het was natuurlijk wel erg vermakelijke hoe Eastwood reageert op alle bekende clichés, mooi hoe hij die flikker even liet weten wie de baas was en zich niets aantrok van het verschil in huidskleur. Ook geinig was die ouwe met zijn muis.

Wel een punt van kritiek is dat in de film door de strenge gevangenisdirecteur word verteld dat de gevangen nauwelijks privileges hebben en geen magazines krijgen. Terwel ik vind dat er juist erg veel privileges zijn, de mogelijkheid om te schilderen en zelfs een muziek-club... Ook vind ik het ongelofelijk dat ze niet zijn gezien toen ze over het dak van de gevangenis gingen, ze liepen toch echt een aantal keren in het licht.

De film is een beetje langdradig en dat kwam volgens mij toch grotendeels omdat de film maar erg weinig soundtrack heeft. Bovendien was het verhaal een beetje voorspelbaar.

De cinematografie van Siegel was weer prima, mooie beelden van The Rock.

Al met al denk ik niet dat Escape from Alcatraz thuis hoort in de top 250, al heb ik toch echt slechtere films gezien op de lijst. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Ruben24
3,5
Ik had deze klassieker nooit eerder gezien ,en zag hem toevallig voorbijkomen en dacht die ga ik even kijken . Je ziet wel dat het tempo wat lager is dan de meeste films van nu. Ondanks dat vond ik hem toch erg goed en bleef die voor mij boeiend tot het einde . Een aanrader. (En ook een waargebeurd verhaal)


avatar van Light-o
3,5
Interessant verhaal. Eastwood is altijd een genot om naar te kijken. Wel spijtig dat ik deze film pas kijk na het zien van Prison Break, The Shawshank Redemption en The Green Mile. Toch ben ik me op de een of andere manier meer bewust van de kernwaarde van deze gevangenisfilm voor deze genre. Ik zie verder veel opmerkingen over de tempo, maar dat trage ligt mij juist wel. Ik heb dan ook geen klachten over hoe de film is uitgepakt, maar wel over het script. Sommige scenes vind ik namelijk echt niet geloofwaardig bedacht. Er is mij een scene die me te boven schiet. Vond het nogal behoorlijk vervelend dat je als kijker op de verkeerde been wordt gezet met die gevangenisbewaker die grijpt naar het hoofd van Frank en dan blijkt het hem echt te zijn terwijl we hem zojuist zagen werken buiten zijn cel met een nephoofd in het bed. Einde mocht van mij verder wat meer spanning vertonen, de ontsnapping ging iets te soepeltjes. 3,5*

avatar van TornadoEF5
4,0
Duidelijk te zien waar films zoals The Shawshank Redemption (1994) en The Green Mile (1999) hun inspiratie haalden. Niet toevallig beiden gemaakt door Frank Darabont. Er is zelfs een scene uit TSR letterlijk gekopieerd van deze film.

Film dus rond één van mijn favoriete thema's: criminaliteit en meer bepaald: gevangenissen, waarbij we een minitieus tot de puntjes uitgevoerde gevangenisontsnapping zien (die ook centraal staat in de film) uit één van de toen zwaarst beveiligde gevangenissen van de wereld namelijk Alcatraz nabij San Francisco, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de beginjaren '60. Met Clint Eastwood als lead actor die voor mij zeker naar behoren acteerde. Nu op naar: Le Trou, Papillon en Midnight Express (andere gevangenisfilms). En ook deze Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)

cma
TornadoEF5 schreef:
Duidelijk te zien waar films zoals The Shawshank Redemption (1994) en The Green Mile (1999) hun inspiratie haalden. Niet toevallig beiden gemaakt door Frank Darabont. Er is zelfs een scene uit TSR letterlijk gekopieerd van deze film.


Hier sluit ik mij geheel bij aan. En dan die muis. Volgens mij heb ik die ook eerder in 1 van de twee bovengenoemde films gezien.

avatar van TornadoEF5
4,0
cma schreef:
Hier sluit ik mij geheel bij aan. En dan die muis. Volgens mij heb ik die ook eerder in 1 van de twee bovengenoemde films gezien.

Klopt, was ik alweer vergeten.

avatar van mcdaktari
TornadoEF5 schreef:
Duidelijk te zien waar films zoals The Shawshank Redemption (1994) en The Green Mile (1999) hun inspiratie haalden. Niet toevallig beiden gemaakt door Frank Darabont. Er is zelfs een scene uit TSR letterlijk gekopieerd van deze film.

Film dus rond één van mijn favoriete thema's: criminaliteit en meer bepaald: gevangenissen, waarbij we een minitieus tot de puntjes uitgevoerde gevangenisontsnapping zien (die ook centraal staat in de film) uit één van de toen zwaarst beveiligde gevangenissen van de wereld namelijk Alcatraz nabij San Francisco, gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit de beginjaren '60. Met Clint Eastwood als lead actor die voor mij zeker naar behoren acteerde. Nu op naar: Le Trou, Papillon en Midnight Express (andere gevangenisfilms). En ook deze Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)

De gelijkenis met de Green Mile, zie ik niet. Ja oke, het speelt ook in een gevangenis maar om dan te zeggen dat de film geinspireerd is op The Shawshank vind ik wel ver gezocht. Dan kun je ook wel zeggen dat Escape From Alcatraz zijn inspiratie van Papillon heeft.

cma
mcdaktari schreef:
(quote)

De gelijkenis met de Green Mile, zie ik niet. Ja oke, het speelt ook in een gevangenis maar om dan te zeggen dat de film geinspireerd is op The Shawshank vind ik wel ver gezocht. Dan kun je ook wel zeggen dat Escape From Alcatraz zijn inspiratie van Papillon heeft.


Ik ben het eens met Tornado. Als ik deze film eerder had gezien dan The Green Mile en Shawshank had ik deze film met minimaal een 4,5 gewaardeerd.

Zowel deze film als, The Shawshank Redemption, Papilllon, The Greenmile zijn echt allemaal absolute topfilms, zoals er tegenwoordig niet meer worden gemaakt. In principe allemaal een waardering tussen de 4 en 5 sterren.

Overigens nog een heel goed nieuw jaar en met boeiende films!

avatar van mcdaktari
Dat het allemaal topfilms zijn is dan ook de enige gelijkenis

MaartenTuinstra
Briljant meesterwerk met een bloedstollend slot.

Het ongelooflijke verhaal van de enige ontsnapping uitAlcatraz wordt op indrukwekkende wijze verfilmd door Don Siegel. De cast is fantastisch (wat kan die Eastwood toch acteren!) en de regie uitstekend. De film boeit van begin tot eind, ondanks (of juist dankzij) de weinige dialogen. De briljante wijze waarop de spanning wordt opgebouwd resulteert in een bloedstollend laatste stuk, die de film naar een nog hoger niveau tilt. Jammer is wel dat de bewakers niet bijster snugger zijn, maar het is en blijft een film. En wat voor een!

4.5*

avatar van JeroenFR08
4,0
Positieve verassing.

Positieve puntjes als Eastwood, sfeertje, verhaal en personages staan wel vast. Maar wat me het meest beklijft is de ontsnapping en de beleving ernaartoe. Duimpjes omhoog voor Siegel van mij.

Hierboven staan enkele zuurpruimen alles af te kraken wat Siegel heeft gedaan. Zoals dat de spannende momenten er wel erg dicht op worden gelegd. Ja, als je dit allemaal onder de loep gaat lopen nemen blijft er bij mij nog weinig filmplezier over. Mocht het nou echt tenenkrommend zijn, a'la. Maar nee, het werkte niet storend.

Prima klassiekert, die als basis diende voor The Green Mile, the Shawshank Redemption en natuurlijk de eerste twee seizoenen van Prison Break.

Toonaangevend geweest, en naar mijn idee ietwat ondergewaardeerd.

avatar van Maarten0402
3,0
Ongeveer 14 jaar geleden eens gezien bij een maat van me op videoband. Een beetje in de vergetelheid geraakt, toen vond ik het (na het zien van de film) erg goed. Later had ik films als The Shawshank Redemption, The Green Mile en Gaam Yuk Fung Wan 1&2 (Prison on Fire) gezien. Stukken beter en deden me ook veel meer waardoor ik deze film inhoudelijk niet eens meer herinnerde, maar het fenomeen Alcatraz bleef me wel fascineren.

Een paar weken geleden de blu-ray aangeschaft, omdat ik deze film nog eens wilde herzien. Niet slecht, maar toch wat tegenvallend en in mijn herinnering beter dan dat het werkelijk is. Ja er zitten elementen in die in The Shawshank Redemption een beetje te vergelijken zijn, maar de uitwerking is stukken minder interessant naar mijn idee. Nogal houterig en karig tempo en acteerwerk is ook niet diepgaand. Niet slecht, maar ook niet erg uitgesproken allemaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
3,0
Lang geleden al eens gezien, maar nu maar eens een nieuwe kijkbeurt aan gewaagd. De ontsnapping van het beruchte eiland Alcatraz is vrij legendarisch te noemen, helemaal doordat het eiland een jaar later ook gesloten werd. De bekendste verfilming is denk ik wel deze Eastwood klassieker, alweer bijna 40 jaar oud. Ik ben zelf ook eens op Alcatraz geweest als toerist en dan is het allemaal wel vrij herkenbaar om in de film te zien.

Gaaf dat ze daadwerkelijk vanaf Alcatraz hebben gefilmd, wat het allemaal een stuk authentieker maakt. Het verhaal is me dus wel bekend, maar wel jammer dat het harde en uitzichtloze gevangenisleven in de film niet erg goed naar voren komt. Wat ik bij mijn eilandbezoek mee kreeg destijds was dat mensen het er behoorlijk zwaar hadden. Veelal lange dagen in de hele kleine cellen waar bij de meeste cellen geen daglicht aanwezig was en waar het behoorlijk afzien was. Dat gevoel komt in deze film niet zo goed eruit.

Ook de gevangenen zijn hier redelijk sympathiek en netjes, terwijl er destijds toch wel vrij zware jongens opgesloten werden. Maar buiten dat zit de film goed in elkaar. Prima opbouw met een uitstekende Eastwood en ook voor de ontsnapping wordt ruim de tijd genomen. Het einde is iedereen die bekend is met het verhaal wel duidelijk, de 3 ontsnapte mannen zijn nooit teruggevonden. Ontsnapt of verdronken? Dat mag je zelf invullen. Het was een behoorlijk eind tot het vasteland en de stroming was er sterk. Kan me bijna niet voorstellen dat ze het overleefd hebben. Anderzijds is er ook helemaal niks teruggevonden, wat ook wel weer apart is.

Boeiende, maar ook wel iets te simplistische Alcatraz verfilming.

3* (was 3,5*)

(verwijderd)
Escape From Alcatraz scoort een voldoende maar het deed mij vooral verlangen naar het fenomenale Prison Break. Zelf deed mij het geen seconde denken aan The Green Mile of The Shawshank Redemption zoals ik hierboven veelvuldig zie staan.

Het verhaal verveelt geen seconde én is geen seconde beter dan prima. Een constant niveau van een 6je. Enkel het einde vond ik een tikkeltje negatief uit de toon, waar je hoopt dat die juist nog iets bijzonders heeft.

Op het acteerwerk, camerawerk en de soundtrack valt niets aan te merken, maar ook hiervoor geldt dat ik het niet gedenkwaardig vond.

avatar van Black Math
2,5
Afgelopen jaar ben ik in San Francisco geweest en heb ik ook Alcatraz bezocht, omdat iedereen me vertelde daar naar toe te gaan. Het was aardig om te zien, maar het had voor mij niet echt een diepere betekenis. Ik denk dat ik meer onder de indruk was geweest als ik eerst deze film had gezien. Aan de andere kant was deze film nu voor mij een feest van herkenning, en dat heeft ook wel wat.

Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, en bij het zien ervan moest ook ik denken aan The Shawshank Redemption, met name vanwege overeenkomsten in het ontsnappen, maar ook elementen als een verkrachting (hoewel hier niet tot uitvoer gebracht) en de omgang tussen de gevangenen in het algemeen. Wat dat betreft is deze film veel minder melig, want de aandacht gaat hier toch vooral naar het ontsnappen.

Die ontsnappingspoging heeft natuurlijk z'n spanning, wat soms ook (te) dik aangezet wordt getuige Eastwood die ineens toch in bed blijkt te liggen terwijl men de kijker laat denken dat de bewaker het nephoofd gaat ontdekken. Beelden zijn zoals vaker in die tijd verre van sprankelend, vooral registrerend. Acteerwerk is in orde, en zeker Eastwood mag ik toch vaak wel graag aan het werk zien. Hij kan toch altijd wel aardig de rol van een koele kikker neerzetten.

Allemaal aardig om te zien, zeker na Alcatraz zelf bezocht te hebben, maar niet meer dan dat. 2,5*.

avatar van IH88
4,0
“Welcome to Alcatraz.”

Sterke film. Ik moest bij het kijken naar Escape from Alcatraz vaak aan The Shawshank Redemption denken, want sommige scènes lijken wel identiek. Escape is wel een stuk donkerder en rauwer. Een perfecte film voor Clint Eastwood en de man is dan ook helemaal op zijn plaats.

Ik vond het wel goed dat je niet zoveel te weten komt over de personages en waarom ze in Alcatraz zitten. Alleen van Frank (Eastwood) weet je iets summiers. De voorbereiding is sterk gedaan maar de ontsnapping zelf is natuurlijk het hoogtepunt. Erg spannend en goed gefilmd door Siegel. De sfeervolle muziek helpt ook een handje. Je kan zien dat veel gevangenisfilms hebben afgekeken bij Escape from Alcatraz. Een terecht compliment.

avatar van Fisico
4,0
geplaatst:
Escape from Alcatraz is een herziening voor mij. Hetgeen ik me nog kon herinneren van de film bleef goed overeind. Deze film is een voorbeeld geweest voor talloze andere gevangenisfilms. Vele dingen zie je terugkomen zoals onder meer het lozen van steentjes uit de broekspijpen (The Shawshank redemption). Typisch voor vele gevangenisfilms (verder Lock up, The Green Mile, ...) is het feit dat je te doen hebt met een sympathieke bende die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren, uitgezonderd dan van één ruziemakende dwarsligger of sadistische directeur. Toch een beetje vreemd omdat Alcatraz zoals de film ook meegeeft vooral bedoeld was voor de grootste misdadigers van de VS waarmee geen enkele andere staatsgevangenis weg mee wist.

Escape from Alcatraz speelt zich volledig af op Alcatraz. Geen andere locaties of flashbacks. De film start met de aanmelding van Frank Morris (Eastwood) in het gevangeniscomplex. Met het geweld van de cipiers viel het ook best mee behoudens de brandslang. De terreur is eerder psychologisch en komt tradtitiegetrouw van de directeur. Eastwood doet zichzelf als koele (intelligente) kikker alle eer aan. Geweldige acteur!

De sfeer in het complex is goed neergezet. Technisch misschien wat gedateerd, maar dat stoort allerminst. De ontsnapping en voorbereidingen erop zijn best spannend en vormen het hart van de film. De MacGyver-achtige knutselwerken waren er misschien net over, maar was dit niet gebaseerd op waargebeurde feiten? Ook het achterblijven van Butt vond ik aangrijpend, de pure angst voor de onbekende vrijheid of de angst voor de gevolgen. Extra pijnlijk wordt het als je daardoor te laat op de afspraak bent en je kans verkeken is.

Voor mij is Escape from Alcatraz een klassieker waaruit andere films inspiratie hebben geput. Vandaar ook voor mij deze hoge quotering.

avatar van Filmkriebel
5,0
geplaatst:
Eén van mijn favoriete films met Eastwood. Soms zie je dat The Shawshank Redemption veel gehaald heeft uit deze klassieker. Ik zou het dan ook meer verdiend vinden dat Escape from Alcatraz op één staat want Shawshank is in essentie net hetzelfde verhaal is, maar dan met wat sentimenteel gedoe errond om een breed publiek te kunnen paaien.

Hier is de uitbraak van Frank Morris rauw, duister en to the point. Gelukkig geen "docu" over het leven in de Alcatraz-gevangenis maar een zuivere "prison break" film. Door zijn hoge IQ slalomt hij rond alle obstakels op zijn weg om zijn doel te bereiken. Een agressieve kolos die hem tot vriendje wil, de paranoïde gevangenisbewaarder, de voortdurende rondjes van de cipiers. De complexe ontsnapping is schitterend gebracht en geeft aanleiding tot enkele spannende momenten. Uitstekend!

avatar van PeckOlivier
5,0
geplaatst:
“No one has ever escaped from Alcatraz. And no one ever will.”

Escape from Alcatraz is typisch zo'n film die nooit te oud wordt. Naar mijn belevenis is het een ijzersterke Thriller. Dat begin vond ik vooral heel mysterieus. Wat mij opmerkte in de film is het gebrek aan dialogen. Je zult ook snel merken dat Frank Morris (Mr. Eastwood) geen prater is, maar daar heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Het straalt toch wat intelligentie uit.

Het acteerwerk vind ik goed, verhaal zeker (ook omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal). Zodra Morris en de gebroeders Anglin's ontsnappen, zul je ongeveer een kwartier lang misschien wel één van de beste scenes ooit zien. Het ziet er wel heel donker uit, maar dat maakt de scene juist zo spannend en uniek.

Kortom, Geniale film en erg ondergewaardeerd!

avatar van Shadowed
3,0
geplaatst:
Best leuk.

Laatst meegepikt vanwege de top 250 en omdat hij toch op Een kwam. Eastwood vind ik best een lollige acteur, maar of hij nou de sterren in de hemel speelt hier, nee. Geen enkel iemand was echt fenomenaal bezig, maar het was wel ok.

De film voelt nauwelijks gedateerd aan, behalve bij geweerschoten dan, maar dat maakt vrij weinig uit. Hij ziet er nog altijd beter uit dan bijvoorbeeld Eragon. Het eerste deel van de film is onderhoudend maar weinig materiaal waarvan je echt terug gaat denken.

Tweede deel (de ontsnapping) was natuurlijk erg leuk. Soms ook nog best spannend, en ondanks dat het allemaal redelijk donker was was het zo in beeld gebracht waardoor hij je pakt. Er zitten wat schoonheidsfoutjes in want je moet als bewaker wel erg stom zijn om te zien dat er alleen maar een kartonnen hoofd in het bed lag.

Ondanks dat een best leuke film.

avatar van Pecore
3,0
geplaatst:
Aardig filmpje. Het thema gevangenis ontsnapping zonder sentimentele poespas, ook wel eens lekker. Eastwood speelt weer als zichzelf, nors kijkend en af en toe wat stoers brommend. Niet de man zelf, maar de context om hem heen bepaalt of het te pruimen is. In dit geval is het in ieder geval niet storend.

De Alcatraz-gevangenis wordt geïntroduceerd als de best bewaakte van Amerika, maar dat blijkt heel erg mee te vallen. Het gehele plan verloopt daar veel te gesmeerd voor.

geplaatst:
Hele goeie film!! Ik ben zelf naar Alcatraz geweest voor een rondleiding met koptelefoon. En dan hoor je die geluid wat er in Alcatraz was en de verhalen van de mensen die daar waren en leefde. En om daarna de film terug te zien en te weten dat je er zelf heb gelopen is echt z'n kick!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.