Papillon (1973)

Frankrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Steve McQueen, Dustin Hoffman en Victor Jory

De film vertelt het verhaal van Henri Charriere, een kleine crimineel die onterecht wordt veroordeeld voor moord, en een levenslange gevangenisstraf krijgt op Frans Guyana. Hij is vastberaden te ontsnappen, maar zijn eerste poging mislukt. Als straf wordt hij naar een gevangenis verplaatst waar nog nooit iemand van ontsnapt is.

avatar van xgogax
Heb dit meesterwerk minstens tien jaar ( misschien zelfs vijftien jaar ) geleden voor het laatst gezien , maar heb geen idee waarom ik de laatste tijd vaak aan deze film moet denken . De film gaat over de ultieme vrijheid van de mens , zijn doorzettingsvermogen om te overleven , om te leven in VRIJHEID ! Volgens mij is Papillon (1973) ook tevens een ode aan het leven en ' het menselijke bestaan ' .

Misschien wel de beste film ooit gemaakt over onszelf ; gemaakt door mensen over mensen voor mensen !

soundtrack

avatar van John Milton
Staat bij mij ook voor herziening op de agenda. Laatste keer was een brakke VHS koopvideo die zelfs voor die maatstaven gloednieuw van uiterst bedroevende kwaliteit is. Ik wist niet wat ik zag toen ik een nieuwe trailer van het geremasterde materiaal zag.

avatar van xgogax
Ik heb deze film een keertje twee keer in twee dagen gezien , toen keek ik naar films vooral voor een verhaal . Goede oude tijden en onschuldige jaren ... . Maar ben inderdaad benieuwd naar de gerestaureerde versie op Blu-ray .

avatar van eRCee
Het boek heb ik niet gelezen, maar ik vermoed dat de verfilming de tekortkomingen in het verhaal van Papillon uitvergroot doordat film noodzakelijkerwijze comprimeert. Dat breekt de film vooral in het tweede deel op. Eerst duikt er in de jungle een nauwelijks verhulde deus ex machina op in de vorm van de getatoeëerde man, dan volgt een groteske scene in een leprozenkamp, vervolgens laat Papillon z'n metgezellen onbekommerd achter en belandt uiteindelijk in een soort paradijselijke gemeenschap vol halfnaakte wilden die parels ruilen tegen kraaltjes en spiegeltjes. Misschien dat het narratief acceptabel zou zijn als je deze zaken veel langer zou uitrekken, maar als opeenvolging van gebeurtenissen is het gewoon belabberd. Het enige wat het verhaal in de tweede helft van Papillon nog overeind houdt is de hoofdpersoon zelf en zijn onbegrensde vrijheidsdrang. Papillon is al met al wel een leuke avonturenfilm die aangenaam kijkt, maar echt goed wordt het nooit, en de monomane intensiteit die veel andere ontsnappingsfilms kenmerkt is ingeruild door een wirwar van oppervlakkige zijpaadjes.

Prima klassieker, mooie beelden

avatar van HarmJanStegenga
Nog nooit op deze 'Papillon' gestemd. Heel vroeger al eens gezien, maar kon me er niet zoveel meer van herinneren. Heb genoten. Wat een prachtig sfeervol avontuur, waar ik helaas nét geen vier sterren aan kwijt kan. Dit komt echt door het laatste half uur. Naar het einde toe verliest deze prent haar kracht.

Best jammer, want ik zat grotendeels gekluisterd aan het scherm. Hoogtepunt is natuurlijk de weergaloos geacteerde isoleerscene. McQueen toont z'n kunsten. De hereniging met Hoffman daarna is best emotioneel. Vriendschap in gevangenschap. Erg mooi. Ja goede klassieker, spannend en meeslepend.

avatar van knusse stoel
Man oh man, wat een prachtige en mooie film is dit! Nu al driemaal gezien en krijg er geen genoeg van.
Ondanks de leeftijd van de film is deze nog steeds "up to date", daarmee zeg ik dat er voorlopig echt nog geen remake hoeft te komen en als reden wil ik aanvoeren dat het bijna allemaal perfectie is. Het enige wat ontbreekt is de HD, so what?
Nog niet gezien? Ga kijken want dit is een echte klassieker!
2 1/2 uur spanning en vermaak op hoog niveau!

Meesterwerk. Sterk en boeiend verhaal, prachtige beelden en prima acteerwerk. Zegt genoeg dat deze oldie anno 2016 nog steeds van begin tot eind weet te boeien.

avatar van JeroenFR08
Weer zin om eens een oude klassieker te bekijken. Een wel te verstaan die ik nog nooit had gezien. Ik herinnerde me de reclame van RTL 7 nog:'' Een van de grootste meesterwerken ooit". Muah.

McQueen en Hoffman zijn sowiezo de grootste troeven van de film. Vooral de eerstgenoemde speelt echt de pannen van het dak. Geweldig.

Aangezien het verhaal waargebeurd is, is het redelijk maar niet echt pakkend. Aardig verhaaltje, ik weet gewoon niet wat nog meer pluspunten waren. Het keek aardig weg, en boeide me wel. Daar houdt het dan ook op.

De soundtrack was echt niks. Geen menorabele muziek, gewoon gedateerd. Het bloed leek ook nergens op en leek maar paars/roze dan echt bloed. Hier zie je toch wel dat de sleet er enigzins op zit. Laatste minpuntje is toch dat de film inkakt, McQueen komt ineens bij een of andere Inca stam waar ze niet meer spreken. Dat was nogal van de hak op de tak. Een totaal nietszeggend stukje.

Het einde mocht er dan wel weer zijn. En was toch wel weer klasse.

Leuke klassieker, maar geen topper meer.

avatar van TornadoEF5
Tergend trage en langdradige film die niet aan mij was besteedt, gezien ik de film met verkeerde verwachtingen inging en het me uiteindelijk ook niet echt ligt, moet ik zeggen.

Tig keer gezien en het blijft een pareltje. Een van de allergrootste meesterwerken uit de filmgeschiedenis.

Heel veel respect voor deze film en absolute bewondering voor het spel van de acteurs, in de eerste plaats Steve McQueen.
Daarnaast betreft het een verhaal op ware gebeurtenissen gesteund, wat bedenkinegn over het scenario beperkt. Aldus is de filmische opzet en het acteertalent van de deelnemers zeer belangrijk.
Dat het in gevangenissen toen niet van de poes was is afdoende gekend. Heel indringende gegevens en effecten.
Diepgang in de karakters. Soms grappig uitgewerkt.

avatar van mcdaktari
Ik kijk nu ook wel uit naar de nieuwe remake van Michael Noer met Charlie Hunnam als Henri 'Papillon' Charrière en Rami Malek als Louis Dega. Het is natuurlijk een zware klus om McQueen en Hoffman te evenaren maar desalniettemin heb ik veel zin in deze nieuwe verfilming van een film die best lang in m'n persoonlijke top 10 heeft gestaan.

avatar van John Milton
mcdaktari schreef:
dear lord.

Het is al even geleden dat ik Papillon zag, maar op basis van hoe goed hij is in mijn herinnering, huiver ik bij de gedachte van Hunnam, die zich wat mij betreft echt nog niet bewezen heeft op dramatisch vlak, in de zes films en serie (SoA) die ik van hem zag. Hij is een leuk acteur, maar naast dat hij lastig een film weet te dragen, mis ik ook diepgang en nuance. Wat Malek ermee kan, maakt me dan wel weer een beetje nieuwsgierig. Tijd voor herziening, de remaster ligt al even klaar

avatar van mcdaktari
Ik vind het wel vreemd dat er nog helemaal niks van die nieuwe remake op Moviemeter staat, want als het goed is moet die toch in 2017 uitkomen. Als ik me niet vergis.

avatar van IH88
“Hey you bastards, I'm still here.”

IJzersterke klassieker die vooral qua acteerprestaties en sfeer hoge ogen gooit. Hoffman en McQueen zijn fantastisch op dreef en vooral het samenspel tussen deze twee geeft Papillon zijn emotionele kracht. Als je ze op het laatst als oude mannen op die rotsen ziet staan, dan kan je niet anders dan diep meeleven met deze twee topacteurs.

Maar ook qua sfeer heeft Papillon genoeg te bieden. De hitte is door het beeldscherm voelbaar en ook de viezigheid van de cellen is bijna tastbaar. De locaties zijn schitterend gekozen en regisseur Schaffner verdient alle complimenten voor een rauwe en realistische film. Papillon is heeft een lange speelduur, maar nergens voelt het echt stroperig aan (misschien alleen als McQueen bij de inheemse stam zit). Groots opgezette productie die nergens teleurstelt.