Papillon (1973)

Frankrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Steve McQueen, Dustin Hoffman en Victor Jory

De film vertelt het verhaal van Henri Charriere, een kleine crimineel die onterecht wordt veroordeeld voor moord, en een levenslange gevangenisstraf krijgt op Frans-Guyana. Hij is vastberaden te ontsnappen, maar zijn eerste poging mislukt. Als straf wordt hij naar een gevangenis verplaatst waar nog nooit iemand van ontsnapt is.

avatar van pierre18
Vreemd om hiervan een remake te maken. Dit origineel is niet te overtreffen. Je ruikt het zweet, voelt de machteloosheid en de woede door het verraad.
De vriendschap tussen de twee is ijzersterk.
Waar ik een beetje moeite mee had is het van de hak op de tak springen het laatste halfuur. De gebeurtenissen en omgevingen volgden elkaar in een te rap tempo op.
Maar al met al natuurlijk een terechte klassieker

avatar van Simon Belmont
Ik vond het wel een goede film, maar niet zo geweldig als ik dacht voordat ik hem ging kijken. Dat komt misschien omdat de film al weer wat jaartjes oud is. Maar goed, hij is wel fantastisch gefilmd, in de Frans-Gyaanse jungle. Dus ik kan de hype van destijds, zoals omschreven door mijn wijlen schoonvader, wel begrijpen, dat mensen voor de deur van de bioscoop lagen om hem te kunnen zien

avatar van Lakte
Hij komt eindelijk uit op bluray in Nederland!!

bol.com | Papillon (1973) (Blu-ray) | Dvd's

avatar van clubsport
Lange film met mooie prestaties van vooral Mcqueen maar ook van Hoffman .
Het gevangenisgedeelte is het meest boeiend natuurlijk al vond ik persoonlijk Escape from alcatraz als vergelijking beter .
Het weet wel sterk de ontmenselijking weer te geven van het strafsysteem en dat is de film zijn grootste verdienste .