Papillon (1973)

Frankrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Steve McQueen, Dustin Hoffman en Victor Jory

De film vertelt het verhaal van Henri Charriere, een kleine crimineel die onterecht wordt veroordeeld voor moord, en een levenslange gevangenisstraf krijgt op Frans-Guyana. Hij is vastberaden te ontsnappen, maar zijn eerste poging mislukt. Als straf wordt hij naar een gevangenis verplaatst waar nog nooit iemand van ontsnapt is.

avatar van xgogax
Heb dit meesterwerk minstens tien jaar ( misschien zelfs vijftien jaar ) geleden voor het laatst gezien , maar heb geen idee waarom ik de laatste tijd vaak aan deze film moet denken . De film gaat over de ultieme vrijheid van de mens , zijn doorzettingsvermogen om te overleven , om te leven in VRIJHEID ! Volgens mij is Papillon (1973) ook tevens een ode aan het leven en ' het menselijke bestaan ' .

Misschien wel de beste film ooit gemaakt over onszelf ; gemaakt door mensen over mensen voor mensen !

soundtrack

avatar van John Milton
Staat bij mij ook voor herziening op de agenda. Laatste keer was een brakke VHS koopvideo die zelfs voor die maatstaven gloednieuw van uiterst bedroevende kwaliteit is. Ik wist niet wat ik zag toen ik een nieuwe trailer van het geremasterde materiaal zag.

avatar van xgogax
Ik heb deze film een keertje twee keer in twee dagen gezien , toen keek ik naar films vooral voor een verhaal . Goede oude tijden en onschuldige jaren ... . Maar ben inderdaad benieuwd naar de gerestaureerde versie op Blu-ray .

avatar van eRCee
Het boek heb ik niet gelezen, maar ik vermoed dat de verfilming de tekortkomingen in het verhaal van Papillon uitvergroot doordat film noodzakelijkerwijze comprimeert. Dat breekt de film vooral in het tweede deel op. Eerst duikt er in de jungle een nauwelijks verhulde deus ex machina op in de vorm van de getatoeëerde man, dan volgt een groteske scene in een leprozenkamp, vervolgens laat Papillon z'n metgezellen onbekommerd achter en belandt uiteindelijk in een soort paradijselijke gemeenschap vol halfnaakte wilden die parels ruilen tegen kraaltjes en spiegeltjes. Misschien dat het narratief acceptabel zou zijn als je deze zaken veel langer zou uitrekken, maar als opeenvolging van gebeurtenissen is het gewoon belabberd. Het enige wat het verhaal in de tweede helft van Papillon nog overeind houdt is de hoofdpersoon zelf en zijn onbegrensde vrijheidsdrang. Papillon is al met al wel een leuke avonturenfilm die aangenaam kijkt, maar echt goed wordt het nooit, en de monomane intensiteit die veel andere ontsnappingsfilms kenmerkt is ingeruild door een wirwar van oppervlakkige zijpaadjes.

Prima klassieker, mooie beelden

avatar van HarmJanStegenga
Nog nooit op deze 'Papillon' gestemd. Heel vroeger al eens gezien, maar kon me er niet zoveel meer van herinneren. Heb genoten. Wat een prachtig sfeervol avontuur, waar ik helaas nét geen vier sterren aan kwijt kan. Dit komt echt door het laatste half uur. Naar het einde toe verliest deze prent haar kracht.

Best jammer, want ik zat grotendeels gekluisterd aan het scherm. Hoogtepunt is natuurlijk de weergaloos geacteerde isoleerscene. McQueen toont z'n kunsten. De hereniging met Hoffman daarna is best emotioneel. Vriendschap in gevangenschap. Erg mooi. Ja goede klassieker, spannend en meeslepend.

avatar van knusse stoel
Man oh man, wat een prachtige en mooie film is dit! Nu al driemaal gezien en krijg er geen genoeg van.
Ondanks de leeftijd van de film is deze nog steeds "up to date", daarmee zeg ik dat er voorlopig echt nog geen remake hoeft te komen en als reden wil ik aanvoeren dat het bijna allemaal perfectie is. Het enige wat ontbreekt is de HD, so what?
Nog niet gezien? Ga kijken want dit is een echte klassieker!
2 1/2 uur spanning en vermaak op hoog niveau!

Meesterwerk. Sterk en boeiend verhaal, prachtige beelden en prima acteerwerk. Zegt genoeg dat deze oldie anno 2016 nog steeds van begin tot eind weet te boeien.

avatar van JeroenFR08
Weer zin om eens een oude klassieker te bekijken. Een wel te verstaan die ik nog nooit had gezien. Ik herinnerde me de reclame van RTL 7 nog:'' Een van de grootste meesterwerken ooit". Muah.

McQueen en Hoffman zijn sowiezo de grootste troeven van de film. Vooral de eerstgenoemde speelt echt de pannen van het dak. Geweldig.

Aangezien het verhaal waargebeurd is, is het redelijk maar niet echt pakkend. Aardig verhaaltje, ik weet gewoon niet wat nog meer pluspunten waren. Het keek aardig weg, en boeide me wel. Daar houdt het dan ook op.

De soundtrack was echt niks. Geen menorabele muziek, gewoon gedateerd. Het bloed leek ook nergens op en leek maar paars/roze dan echt bloed. Hier zie je toch wel dat de sleet er enigzins op zit. Laatste minpuntje is toch dat de film inkakt, McQueen komt ineens bij een of andere Inca stam waar ze niet meer spreken. Dat was nogal van de hak op de tak. Een totaal nietszeggend stukje.

Het einde mocht er dan wel weer zijn. En was toch wel weer klasse.

Leuke klassieker, maar geen topper meer.

avatar van TornadoEF5
Tergend trage en langdradige film die niet aan mij was besteedt, gezien ik de film met verkeerde verwachtingen inging en het me uiteindelijk ook niet echt ligt, moet ik zeggen.

Tig keer gezien en het blijft een pareltje. Een van de allergrootste meesterwerken uit de filmgeschiedenis.

Heel veel respect voor deze film en absolute bewondering voor het spel van de acteurs, in de eerste plaats Steve McQueen.
Daarnaast betreft het een verhaal op ware gebeurtenissen gesteund, wat bedenkinegn over het scenario beperkt. Aldus is de filmische opzet en het acteertalent van de deelnemers zeer belangrijk.
Dat het in gevangenissen toen niet van de poes was is afdoende gekend. Heel indringende gegevens en effecten.
Diepgang in de karakters. Soms grappig uitgewerkt.

avatar van mcdaktari
Ik kijk nu ook wel uit naar de nieuwe remake van Michael Noer met Charlie Hunnam als Henri 'Papillon' Charrière en Rami Malek als Louis Dega. Het is natuurlijk een zware klus om McQueen en Hoffman te evenaren maar desalniettemin heb ik veel zin in deze nieuwe verfilming van een film die best lang in m'n persoonlijke top 10 heeft gestaan.

avatar van John Milton
mcdaktari schreef:
dear lord.

Het is al even geleden dat ik Papillon zag, maar op basis van hoe goed hij is in mijn herinnering, huiver ik bij de gedachte van Hunnam, die zich wat mij betreft echt nog niet bewezen heeft op dramatisch vlak, in de zes films en serie (SoA) die ik van hem zag. Hij is een leuk acteur, maar naast dat hij lastig een film weet te dragen, mis ik ook diepgang en nuance. Wat Malek ermee kan, maakt me dan wel weer een beetje nieuwsgierig. Tijd voor herziening, de remaster ligt al even klaar

avatar van mcdaktari
Ik vind het wel vreemd dat er nog helemaal niks van die nieuwe remake op Moviemeter staat, want als het goed is moet die toch in 2017 uitkomen. Als ik me niet vergis.

avatar van IH88
“Hey you bastards, I'm still here.”

IJzersterke klassieker die vooral qua acteerprestaties en sfeer hoge ogen gooit. Hoffman en McQueen zijn fantastisch op dreef en vooral het samenspel tussen deze twee geeft Papillon zijn emotionele kracht. Als je ze op het laatst als oude mannen op die rotsen ziet staan, dan kan je niet anders dan diep meeleven met deze twee topacteurs.

Maar ook qua sfeer heeft Papillon genoeg te bieden. De hitte is door het beeldscherm voelbaar en ook de viezigheid van de cellen is bijna tastbaar. De locaties zijn schitterend gekozen en regisseur Schaffner verdient alle complimenten voor een rauwe en realistische film. Papillon is heeft een lange speelduur, maar nergens voelt het echt stroperig aan (misschien alleen als McQueen bij de inheemse stam zit). Groots opgezette productie die nergens teleurstelt.

avatar van Fisico
Papillon, gebaseerd op het gelijknamige boek van Henri Charrière uit 1968, werd 5 jaar later verfilmd door Franklin J. Schaffner, eveneens gekend van Patton (1970), Planet of the apes (1968), maar vooral van het meesterwerkje uit 1957 “12 angry men”. Het boek van Henri Charrière kende een groot succes, maar is naar verluidt semi-autobiografisch. Zowel het boek als de film gaan over het personage Papillon, een naar eigen zeggen onschuldig veroordeelde moordenaar naar Frans-Guyana gestuurd om zijn straf uit te zitten.

Steve McQueen geeft een uitstekende vertolking weer van Papillon. Hij sluit vriendschap met de tengere Louise Dega (Dustin Hoffman) en er ontstaat een hechte vriendschapsband die als rode draad doorheen de film loopt tussen het zware leven van de strafkolonie door. Hoffman brak hiermee echt door waardoor andere toprollen zich aandienden zoals onder meer Kramer vs. Kramer en Rain man, hoewel hij voor mij écht al indruk maakte in het eerdere “The graduate” van Mike Nichols.

De film bestaat uit twee delen, enerzijds het leven in het strafkamp en anderzijds de ontsnapping. De mooie locaties zijn oogstrelend en steken in contrast af met de gruwelijkheden en de reputatie van en in de strafkolonie. Goede film en zeker de moeite waard, zeker het laatste deel was erg sterk en onderstreept het de vriendschapsbanden nogmaals. De film kon echter ingekort worden met een twintigtal minuten, voornamelijk de ontsnapping zelf dan, want de verschillende tussenfases hierin werden minder en minder boeiend.

avatar van tbouwh
Gemengde gevoelens. Papillon was één van die grote klassiekers die ik nog eens moest zien. Idealiter had ik me een paar jaar terug meteen voor het scherm gezet: destijds was ik over het algemeen nog een stuk meer van de gevangenisfilms (de Darabonts, Escape from Alcatraz) dan ik dat nu ben of zou zijn. Nu goed, het kwam er dan toch eindelijk eens van gister. Thanks voor het duwtje in de rug baspls.

Verfijnd filmpje, dat vooral scoort op details in het camerawerk en de belichting, met name wanneer de isolatie van McQueens personage haar hoogtepunt (of dieptepunt, 'tis maar hoe je het bekijkt) bereikt. McQueen is in die paar scènes ook gewoon ijzersterk. Gezichtsexpressie is hier een middel om de constante clash tussen ontreddering en hoop over te brengen. Als we met de personages buiten de muren treden wordt het snel minder. Ik kon minder met de wat schelle en bombastische score en het eenzijdige exotisme in de 'open' scènes. Aan het scenario kun je ook sterk merken dat Trumbo schreef, niet alleen in de moraal aan het einde, maar ook in de generale uitwerking van personages en de manier waarop de plotverloop altijd al een groter doel lijkt te dienen. Het programmatische karakter van de film bedreigt in dat kader menigmaal de geloofwaardigheid van het drama. Met Spartacus (1960) heeft Papillon zeker de nodige overeenkomsten.

Het einde is prettig iconisch, en over het algemeen is dit ook een film die te veel klasse heeft om ergens echt door de ondergrens te zakken. Als de zielloze/oriëntalistische romance met die local geschrapt was had ik nog wel tegen de 3,5* aangehikt.

avatar van slowhand
Remake zou schandalig zijn ,voor deze briljante film.

avatar van PeckOlivier
xgogax schreef:

Geniale opmerking en ik geef je groot gelijk!

slowhand schreef:
Remake zou schandalig zijn ,voor deze briljante film.

Remake stelt niks voor, dit is en blijft een meesterwerk.

avatar van Alathir
Een jaren '70 film is altijd even afwachten wat het gaat brengen. Sorcerer (1977) heb ik onlangs bekeken en kon ik wel smaken. Vele andere films uit dit decennia vind ik echter te traag. Avonturenfilms en survival vind ik echter geweldig om naar te kijken en daarom wou ik het er toch op wagen. Papillon heeft me niet teleurgesteld maar ook niet met een wauw gevoel achtergelaten. Het is vooral Steve McQueen die de film weet te dragen. Samen met Dustin Hoffman zijn zij toch twee eigenaardige zielen in het strafkamp. Twee rasechte karakterkoppen.

McQueen is op zoek naar vrijheid. Zijn wens naar vrijheid is zo groot dat hij er alles voor zou opgeven, maar ondanks de tegenslagen (2 en 5 jaar eenzame opsluiting) en dus een extra beperking in vrijheid, denkt hij zelden aan opgeven. Hoffman en McQueen sluiten een deal, maar de relatie blijft niet enkel puur zakelijk. Ze worden vrienden en ik denk dat hun onderlinge vriendschap de film ook zo sterk maakt.

Wat mij betreft hoeft er geen remake te komen - lijkt me zwaar onnodig, vermits de film er niet eens zo oud uitziet. 45 jaar oud maar doordat alles zich zo afgezonderd afspeelt merk je weinig van de ouderdom van de film. Je hebt heel weinig referentie. Ik vind Charlie Hunnam wel een goede casting, Rami Malek ken ik niet zo goed, enkel van enkele afleveringen Mr. Robot maar die serie sprak me niet aan. Als ik de trailer bekijk, lijkt het erg op dit origineel. Hopelijk toch een wat andere insteek dan enkel een modern jasje. Van mij krijgt deze originele Papillon alvast een 3.5*, al denk ik dat dit een groeiertje kan worden.

avatar van des1
De film die bewees wat voor een fantastische acteur McQueen eigenlijk was, die veelste vaak allerlei cool dudes speelde. Opmerkelijke film in die tijd ook, vanwege zijn harde realisme. Later bleek dat de auteur toch wel een erg dikke duim heeft gehad in het aandikken van zijn relaas, waarop de film is gebaseerd. En toch, al is een kwart ervan waar, is het de moeite waard om de film te gaan zien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Papillon is een mix van avontuur en een gevangenisfilm rond de figuren van Steve McQueen en Dustin Hoffman in sterke rollen. Spannend is het niet helemaal, daarvoor is het teveel Hollywood, maar wel boeiend en leuk om te zien. Er is voldoende interactie tussen de twee hoofdpersonages en het verhaal is best wel goed geschreven. Hier en daar wat gedateerd misschien, maar op zich wel een goeie film.

avatar van Shadowed
Ok.

De stemmen zijn duidelijk hoger, maar echt weggeblazen was ik hier niet van. Ik wist dat het een top 250 was, maar of ik het nou top 250 waardig vind.. Maar de film is ook zeker niet slecht en op sommige momenten inderdaad redelijk sfeervol.

McQueen en Hoffman acteren redelijk, van beide heb ik wel beter gezien. De film is boeiend, tot het laatste half uur waar het toch echt een deel van de kracht verliest en dat is toch wel jammer, want ik had anders 3,5* gegeven.

Sommige scenes zijn inderdaad bijna geniaal, zoals de isoleerscene, maar ook de sfeervolle guillotine scene. Echt een band krijg je niet met de hoofdpersonages, maar het verhaal heeft geen gaten. Duurt wel wat lang, maar uiteindelijk toch wel een prima gevangenis avonturendrama.

Ook leuk dat er duidelijk wat aandacht naar de prachtige natuur is gegaan.