Samurai (1965)

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Kihachi Okamoto
met Toshirô Mifune, Keiju Kobayashi en Michiyo Aratama

Een groep moordenaars staat op het punt de leider van de Ii-clan te vermoorden. Deze heeft een hoge functie in de Tokugawa regering die Japan al 300 jaar bestuurt. De moordenaars denken dat er een verrader in hun midden is en zij verdenken Niiro, een arme ronin die ervan droomt een samurai te worden.

Diesel
Hoe was Toshirô Mifune in deze film Ramon?

Extreem energiek of bloed serieus?

avatar van Ramon K
Eigenlijk een heel raar personage hier.
Mifune speelt een serieuze rol als domme, alcoholistische kortzichtige samurai-wanabe. Tegenovergestelde van Sanjuro eigenlijk. Maar hij acteert wel weer voortreffelijk! Geen Kikuchiyo rol ook. Vrij ingetogen eerder. Film is erg goed maar niet opzienbarend goed. Kan best zijn dat ik er een halfje af haal bij herziening. 4*

Diesel
Bedankt voor de toelichting

Ben meteen benieuwd naar de film, onder andere omdat Mifune, een van de beste acteurs ooit, meedoet.

avatar van wendyvortex
Prachtige film die doet denken aan het beste van Kurosawa. Wel iets minder actie als in The Seven Samurai, maar daar staan prachtige poetische beelden tegenover. Prachtig zich langzaam ontvouwend verhaal en de mooiste sneeuw die ik ooit gezien heb in een film.
Voor alle duidelijkheid wel meer voor de arthouse-liefhebbers dan voor de Kung-Fu-liefhebbers.

Nomak
Volgens de site van AnimEigo word deze film door velen gezien als de beste samurai film ooit gemaakt.

Nomak
Weeral een uitstekende samuraifilm. Animeigo brengt wel heel erg mooie films op de markt.
Toshirô Mifune schittert als Niiro Tsuruchiyo, het personage om wie de hele film draait. Ik wil het personage hier graag wat meer uitdiepen, maar dat ga ik toch maar niet doen. Niiro kan onmogelijk worden uitgediept zonder spoilers weg te geven over het gehele plot.
De film start sterk met dreigende muziek en een voice-over. Dit zorgt ervoor dat je meteen met je aandacht erbij bent. Zeker nodig in een verhaal dat wordt verteld met de nodige flashbacks.
Ook Takashi Shimura zien we weer even voorbijkomen. Het lijkt erop dat de man een abonnement heeft om in dit soort films een (bij)rol te spelen. Kan natuurlijk nooit kwaad, zo een topacteur mag van mij in elke film verschijnen.
Het einde is een spetterende finale waarbij je als kijker soms wel het overzicht dreigt te verliezen. Prachtige sneeuw en een ijzingwekkende wind zijn het decor voor een enorm bloedbad. Op het laatst komt Niiro als winnaar uit het slagveld. Triomferend met het hoofd van zijn slachtoffer op zijn katana. Niet wetend dat het slachtoffer zijn eigen vader is die hij nooit heeft gekend.
De muziek is ook erg goed, en aanwezig op de juiste momenten.
Ook de groep moordenaars waar Niiro deel van uitmaakt zijn allen uitstekend gecast en komen geloofwaardig over. Onnodig om erbij te vertellen (ik vertel het toch), is dat de sfeer subliem is. De mooie omgeving, de kledij en de traditionele kapsels ontbreken bij deze film natuurlijk niet. Net wat je verwacht van een goede film uit dit genre.
Heel erg mooi verhaal van een regisseur die ik zeer hoog heb zitten.
Kihachi Okamoto is een echte topregisseur.

avatar van Gizzmann
Woah, gave poster

avatar van LimeLou
Beetje een 'mixed bag' deze film. Het kent een van de meest epische eindgevechten allertijden in de geschiedenis van chanbara films, maar de rest van de film is allemaal vrij matig. Saaie dialogen waarvan ik het idee heb dat het er meer was om een soort idee te geven van de politieke sfeer in Japan van de jaren '60 in de 19e eeuw. Allemaal erg saai en gedocumenteerd gebracht. Wees ook niet verbaasd dat als je deze film wilt bekijken je voor meer dan 90% naar pratende mensen kijkt. Wel jammer, want als het verhaal mij persoonlijk zou aanspreken, zou deze film veel hoger gescoord hebben. De beelden daarentegen zijn p-r-a-c-h-t-i-g, met contrastrijk zwart-wit waar vooral de witte sneeuw opvalt.

Kortom: de acteurs doen het prima, maar het verhaal is niet boeiend gebracht en erg rommelig. De beelden hebben geweldige zwart-wit fotografie, ik zou me niet eens kunnen voorstellen hoe de film in kleur er uit zou zien, en het gebrek aan gevechten en bloed wordt goed gemaakt in het laatste kwartier

Lichte tegenvaller, ook al is het een prima film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nomak schreef:
Zou best wel eens voor mij kunnen gelden, ja.

Zou even moeten nadenken. Ik denk dat Bushido #71 in mijn Japanse toplijst ver komt - al is dat zeker geen "gewone" samoerai-film. Verder Harakiri (#88), maar deze maakt zeker kans. De film wijkt op plaatsen af van het bekende stramien, hoewel de plot redelijk gelijkaardig is als veel andere samoeraifilms.

Dat afwijkende, meer sociale achtergrond, meer vrouwenrollen, meer afwisseling in camerawerk en vooral meer sneeuw werken allemaal in het voordeel van deze film. Helaas is de Animeigo versie van de film een van de mindere transfers die ik zag. Tikkie blurrie, maar nog altijd goed hoor, maar niet zo hagelscherp als meestal.

avatar van McSavah
Mochizuki Rokuro schreef:

DVD Talk:
It may not look as bad from the small screen captures seen above, but this video transfer is downright terrible. As rough as this 2.35:1 anamorphic widescreen transfer looks, one could only imagine how bad a pan-and-scan version might be (*shudder*). It's roughly on the same level as a second or third generation VHS dub---in fact, a source from AnimEigo stated that a Betcam transfer was used after a more reliable print wasn't available. Besides for a fair amount of ghosting and smearing, the lack of image detail and a high amount of edge enhancement really kills this disc. I can't imagine why such an awful video presentation would be approved---

Toho Kingdom:
AnimEigo, a company that at one time was known for their attention to video quality, will now go down in history as having one of the worst looking Toho DVDs on the market. (...) To be blunt: the video presentation on this disc is simply awful. Nothing works here, and nearly every aspect is heavily flawed. Although the biggest problem is simply that the print looks very hazy, with hardly any sharpness to it; in fact, it looks as if the source for the transfer was re-recorded with cassette tapes numerous times until the quality rapidly declined. (...) To add insult to injury, the aspect ratio is even messed up on this disc. According to the package, the film is shown in a 2.35:1 ratio, but this transfer has clearly been cropped.

Voor betere kwaliteit moet je in Australië zijn, maar die dvd is zo te zien niet meer leverbaar. Deze dvd ziet er in ieder geval ongeveer zo uit. Ik heb er een tip voor de pindakaas bij, waarvoor dank.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nou zo erg was het ook weer niet, de AnimEigo is ook niet meer leverbaar trouwens. Ik weet niet hoe de andere zijn in deze serie, die heb ik nog liggen.

Ik heb andere samoerai titels van het Australische label, dat klinkt hoopgevend.