Miyamoto Musashi Kanketsuhen: Kettô Ganryûjima (1956)

Alternatieve titel: Samurai 3: Duel at Ganryu Island

Japan
Avontuur / Drama

geregisseerd door Hiroshi Inagaki
met Toshirô Mifune, Koji Tsuruta en Kaoru Yachigusa

Als Takezo door een machtige Shogun wordt gevraagd een leraar te worden en tegen de kundige Sasaki Kojiro te vechten, zegt Takezo dat hij binnen een jaar tegen Kojiro zal vechten, maar dat hij de baan afslaat. In plaats daarvan vestigt hij zich aan de rand van een rustig dorpje en gaat groente verbouwen. Aan het eind van het jaar wordt het dorp echter aangevallen door een groep bandieten die de oogst willen stelen.

avatar van blabla
Beste deel uit de samurai trilogie, komt echter omdat de eerste twee delen het voorbereidende werk doen en de echte klimax volgt in dit deel.
Je moet de drie films niet als afzonderlijke delen zien maar als een totaal en dus eigenlijk alle drie achter elkaar bekijken.

Was dit een soort LOTR/Matrix-marketing stunt avant la lettre?

avatar van blabla
Blijkbaar
Kan natuurkijk ook zijn dat ik het helemaal fout zie

avatar van Ramon K
Wat een geweldige climax heeft deze prachtige trilogie van Inagaki! Dat laatste duel kun je toch wel 1 van de hoogtepunten uit het samurai-genre noemen. Prachtige locatie, schitterend in beeld gebracht duel, enorm sfeervol en uitermate bevredigend.

avatar van John Doe
Inderdaad. Nogal abrupt einde van de film daarna, vooral voor wat ik gewend ben van trilogieën. Toch werkt het juist goed op deze manier. Verder ook niet gewend om bij een dergelijk hoofdduel de held tegen een andere good guy te zien vechten. Wel meer gebeurtenissen zijn licht speciaal gebracht ten opzichte van mijn ervaring met andere films. Dit maakt het iets verassender en interessanter. Hoogst vermakelijke reeks dit.

avatar van as
as
blabla schreef:
Mee eens. Allemaal even intrigerend, met mooie beelden en gevechten. Het eindduel is iets te snel aan de kant en er worden wat verhaallijntjes abubt tot een eind gebracht, maar heerlijk einddeel met weer een mooie rol van Mifune.

Ramon K schreef:

inderdaad, en de balans van de films tussen romantiek en de zoektocht van Musashi naar roem vind ik grandioos.

De manier waarop Musashi tot rust komt waarna hij toch weer gedwongen wordt om het zwaard op te pakken is het hoogtepunt van deze serie.

Nomak
Prachtige afsluiter van waarschijnlijk de beste trilogie die ik ooit heb gezien. Het laatste duel was echt zeer goed en Musashi laat zien dat hij zeer slim is. Niet voor niets beslist hij om op dat tijdstip aan te komen op het eiland.

Het was echt een legendarisch duel waarover men talloze boeken heeft geschreven, een duel dat ook vaak verfilmd is geworden.

Musashi was niet zomaar een bloeddorstige vechter zonder gevoelens. Integendeel hij was een mens, met emoties die zijn weg zocht in het leven en dat wordt in deze trilogie prachtig in beeld gebracht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vorige week met twee vrienden die bekend zijn met het boek de hele trilogie op een dag gekeken.

Ben toch wel verbaasd over de hoge waardering hier. Het is een beetje de Japanse Gone with the Wind als je het mij vraagt. Weinig overtuigende psychologische karaktertekening (hoewel je daar in 500 minuten toch alle tijd voor hebt), bijzonder povere Samurai gevechten (met uitzondering van het slotduel op Ganryu Island - met dank aan de opkomende zon) en behalve wat mooie travelling shots is er met zo'n 4:3 beeld visueel ook niet veel eer te behalen.

Wel prima vermaakt overigens hoor, maar dat doe ik met Gone with the Wind en The Sound of Music ook. Eerste delen 3.0*, slotdeel 2.5*.

Daarnaast was voor een Criterion uitgave de kwaliteit van de transfer ook wel erg pover: met name toch erg donker en toch wel flinke krassen en vlekken en onstabiele kleuren.

avatar van Ramon K

Gone with the Wind vergelijking heb ik al eens vaker gemaakt zien worden en ergens kan ik die vergelijking qua toon nog wel begrijpen. Die film vind ik ook mooi, dus zo raar is mijn hoge score niet.

Waarom je The Sound of Music noemt is me niet duidelijk verder...

Verder vind ik de trilogie simpelweg een mooi verteld verhaal. Er zijn schijnbaar eerdere verfilmingen gemaakt die qua diepte en karakterschets beter zijn.

Ramon K schreef:
Waarom je The Sound of Music noemt is me niet duidelijk verder...
Nou gewoon, omdat dat ook zo'n lange zit is, maar wel zo onderhoudend, luchtig en vermakelijk dat je m kunt uitzitten. Dat geldt voor deze Miyamoto Musashi ook. Het viel mij dus wat tegen, met name omdat de worsteling en ontwikkeling van het Mifune-karakter zich niet in beeld voltrekt (en je dat maar moet aannemen) en als het wel in beeld was, was het zeker in het donker .

Heb Sword of Doom en Seppuku nog in de voorraad liggen, dus ik heb vertrouwen in een stijgende lijn van samurai films in 2009

avatar van Ramon K

Misschien wel typisch Inagaki.... Ik zag pas zijn Samurai Banners en dat is weer een film met Mifune in de hoofdrol, wederom met een lange speelduur, en opnieuw blijft Inagaki daar qua karakteruitdieping aan de oppervlakte terwijl de film verhalend wel weer erg goed is.

Overigens ben ik er van overtuigd dat jij vooral Seppuku een stuk beter zal vinden.

avatar van Legan
Een heerlijke (iets te korte) film waarin imo al het goede uit de voorafgaande delen samenkomt. De cinematografie, art direction, de verhaallijnen en de personages alsmede de diepgang en motivaties van beide zaken. Het hoogtepunt is natuurlijk het eindduel in de opkomende zon. Echt een pareltje!
Grootste minpunt blijft de technische kwaliteit van de film (en van de gehele trilogie). Echt zonde dat Criterion hier niets aan heeft gedaan (kleuren, krassen, te donker, ...) want dit gaat echt ten koste van de algehele belevenis.

avatar van Zavo
Duidelijk het beste deel van de drie, eindscene is zeer sterk. Uiteindelijk maar besloten deze op 3* te zetten en de andere twee op 2,5*. Qua verhaal schiet de serie echt te kort, visueel wel heel mooi.

edit:
Wat betreft de stijl van de films viel het me op dat Inagaki veel gebruik maakt van bomen op de voorgrond en een tafereel op de achtergrond. Een beeld dat blijkbaar diep geworteld zit in de Japanse kunst, je ziet het bijvoorbeeld ook veel in Ukiyo-e (houtsnedes). Zoals deze bijvoorbeeld.

avatar van Verhoeven
Eens met de kritiekpunten van Legan en Mochizuki Rokuro.

Allereerst wil ik klagen over de kwaliteit van de transfer van Criterion. Voornamelijk veels te donker. ‘s Nachts viel er op momenten niets te zien. Overdag waren het vooral de kleuren rood en geel die veels te onstabiel waren. Dat viel vooral op bij de haperende tracking shots. Denk daarbij ook nog eens behoorlijk wat krassen en vlekken in beeld en je hebt de ultieme Criterion uitgave. De belevenis was al naar de klote voordat ik begon…

De film op zich was ook al niet echt hoogstaand. Nauwelijks sprake van uitdieping van karakters (en dat voor drie films), zichtbaar matige samurai gevechten, schreeuwerige karakters en nauwelijks binding met dat zooitje ongeregeld daar in Japan.

avatar van kinjutsu
Ik weet niet of het al een keer eerder gemeld is, maar dit is de poster van deel 2.

avatar van The One Ring
kinjutsu schreef:

Lijkt me sterk. De afgebeelde scène zit gewoon in deel 3.

Die scène is ook het hoogtepunt van de trilogie, zoals het ook hoort natuurlijk. Het is een geweldig gefilmd duel, met een van de mooiste zonsondergangs ooit. Helaas is vormt dit duel slechts 10 minuten van de film.

De rest is, met uitzondering van een gevechtje hier en daar, weer weinig bijzonder, iets wat juist zo'n overal bovenuitstijgende scène alleen maar extra benadrukt. Ik vond het al kunstmatig hoe Otsu en Musashi aan het eind van deel 2 uit elkaar gehouden moeten worden, maar om voor een derde maal een volle speelduur te kunnen krijgen moeten er wel meer zaken uitgesteld worden op een onwaarschijnlijke manier. Dat de twee rivalen niet na een half uur al hun duel hebben heeft volgens mij geen andere reden dan dat de film dan te kort was. Wat volgt voelt voor een groot deel aan als tijdsvulling en is weinig boeiend. Als het niet voor dat duel geweest zou zijn zou ik dit het minste deel gevonden hebben.

Vervelend hoe Otsu van het boeiendste personage in de eerste film verandert is in het meest irritante karakter van de trilogie. Haar melodramatische gejammer en slechte teksten worden na drie delen een beetje vervelend. Daarnaast is het vreemd dat twee enorm belangrijke karakters uit de vorige twee episodes ineens totaal afwezig zijn. Waar is die vriend van Musashi gebleven met wie hij op het begin van deel 1 vertrok? Was zijn verhaal al afgesloten? En die priester die Musashi op het rechte pad hielp heeft toch op het minst recht op een cameo zou ik zeggen.

Ach, ik heb ook weer niet helemaal het gevoel dat ik mijn tijd verspilt heb met deze trilogie. Het keek aardig weg. Alleen is het zo jammer dat het zo gemakkelijk beter gekunnen had. Met name in filmisch opzicht zit hier gewoon veel meer in.

Nomak
The One Ring schreef:
Lijkt me sterk. De afgebeelde scène zit gewoon in deel 3.
De poster is ondertussen ook gewijzigd.

avatar van The One Ring
Ah, ik dacht al.

The One Ring schreef:
Het is een geweldig gefilmd duel, met een van de mooiste zonsondergangs ooit.
Het is een zonsopkomst! - maar mooi is-ie wel...

avatar van Querelle
Met veel moeite de hele trilogie uitgekeken. Erg traag, lelijke cinematografie, minder donker dan de eerste twee delen, maar niks dat me echt opwindt. Het eindduel is wel aardig, maar was die hele verwikkeling er naar toe nu echt nodig? Veel plotelementen in het verhaal: de liefdes van Musashi, de training om het duel uit te stellen, de rovers voelden aan als gezeur en niet erg relevant. Het eindeloze gezeik van Otsu en die andere dame kwam net zoals in het tweede deel echt mn keel uit. En de geestelijke gesteldheid van Mushashi vond ik vaak niet overtuigend in beeld gebracht. Al doet Mifune het op zich wel goed. De film drijft voor mij vooral op zijn charisma en op dat van zijn tegenstander.
Overschatte trilogie en erg verouderd in mijn ogen.

Beste deel, al zegt dat niet heel veel. Inagaki weet telkens wel met wat verbeterpuntjes te komen, al overtuigd hij me nog steeds niet helemaal. Cinematografie was een verbetering t.o.v. van voorgaande delen, met als hoogtepunt het prachtig gefilmde duel. Film werkt daar wel 1,5 uur naar toe en in die periode gebeurd inhoudelijk weer niet veel.

Het drama wil in deze film ook niet van de grond komen. Ik stoorde ik me net als andere mensen opnieuw aan Otsu, die werkelijk in elke scene zit te janken. Werkte echt op de zenuwen. Mifune doet gelukkig wel zijn ding en er zijn tussendoor nog een aantal vermakelijke battles.

Al met al een wat teleurstellende trilogie. Er zit telkens een stijgend lijntje in de films, maar met de score kom ik uiteindelijk ook weer op 3*.

avatar van Metalfist
Hoe Takezo evolueerde in Miyamoto, deel III

Ik was nog niet wild van de Samurai trilogie. De eerste twee delen waren degelijk vermaak, maar ik bleef het gevoel hebben dat er meer in zat. Elk deel had wel zijn eigen aparte foutjes en aangezien het derde deel als het beste wordt aanschouwd, hoopte ik op een film die de kleine euvels van de voorgaande delen ging kunnen doen vergeten. Het is duidelijk dat de verwachtingen dus redelijk hoog gespannen stonden.

En jammer genoeg is ook dit deel niet perfect. Al verschillen de meningen daar overduidelijk in, want mijn broer vond dit een erg sterk deel. Dit slotstuk gaat voor mij een tikkeltje de mist in bij de keuze om het gevecht tussen Musashi en Kojiro een jaar uit te stellen. Daar kan ik op zich nog mee leven, maar ik ben eerlijk gezegd het plot rond een samoerai die een dorpje verdedigt een beetje beu gezien.. Je kunt natuurlijk het gevecht tussen Musashi en Kojiro niet aan het begin van de film steken, dat zou nogal belachelijk zijn, maar ik had liever iets minder standaard gezien. Of ik heb gewoon toevallig een aantal samoeraifilms gezien die gebruik maken van dit thema en is het eigenlijk helemaal niet zo'n cliché uitgangspunt, dat kan ook natuurlijk. Gelukkig blijft de invulling op zich nog altijd wel degelijk en kan de film rekenen op een dijk van een finale. Het gevecht tussen de twee samoerai is weliswaar vrij kort, maar wordt wel schitterend in beeld gebracht met de zonsopgang. Vond dit derde deel sowieso visueel wel superieur aan zijn voorgangers. Het lijkt wel alsof Inagaki tussen het eerste en het derde deel enorm veel heeft bijgeleerd. Wat best wel vreemd zou zijn, want het is nu niet dat de Samurai trilogie één van zijn eerste stappen in de cinema is.

Het interessantste aan heel deze trilogie blijft toch veruit Toshirô Mifune. Dit was nu de 9e film die ik heb mogen aanschouwen van de Japanner en werkelijk elke keer is hij degelijk. Al moet ik toegeven dat hij in een Le Soleil Rouge of Grand Prix niet echt op zijn plaats is. Al ligt dat eerder aan die films die de acteur niet het niveau kunnen geven dat hij verdient. Soit, het samoerai personage blijft een kolfje naar zijn hand en er is niets op zijn performance aan te merken. Kôji Tsuruta wist zich in het tweede deel al goed recht te houden tegen Mifune en hij weet deze keer met een grotere rol tot nagenoeg hetzelfde niveau als Mifune te geraken. Een interessant personage en de invulling van Tsuruta mag er wezen. Kaoru Yachigusa en Mariko Okada keren ook wederom terug voor hun rollen van Otsu en Akemi en weten deze keer de gehele film lang de juiste snaar te raken. Wel vreemd trouwens dat Sachio Sakai nog gecrediteerd staat als Matahachi, die heb ik dan toch compleet gemist blijkbaar. Wat ik best wel vreemd zou vinden, want ik vond het zonde dat ze zo weinig met zijn personage hebben gedaan doorheen de drie films.

Degelijke trilogie, maar het mist elke keer net dat beetje extra om echt fantastisch te zijn. Pas op, ik ben enorm blij dat ik ze op het grote scherm heb kunnen aanschouwen, maar dan vind ik de andere geziene samoerai films toch nog net iets interessanter. Vooral vanwege Mifune en Tsurata de moeite waard.

avatar van korenbloem02
Inderdaad beste van de drie, zoals aantal hierstellen Toch denk als de regisseurs had gekozen om de drie echt als een film uit te brengen het geheel als gemiddeld hoger zou uitvallen of dat ik er op kon stemmen als trilogie misschien wel een van de beste trilogieen aller tijde