Kozure Ôkami: Sanzu no Kawa no Ubaguruma (1972)

Alternatieve titels: Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx | De Bloedwraak van de Zwaardvechter

Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Kenji Misumi
met Tomisaburo Wakayama, Kayo Matsuo en Akiji Kobayashi

Ogami Itto vecht met vrouwelijke ninja's die voor de Yagyu clan werken. Hij krijgt ook te maken met een verrader die van plan is de geheimen van zijn clan prijs te geven aan het Shogunaat en die beschermd wordt door de "Gods of Death".

avatar van bennie jolink
Lekker overdreven samurai film, een stuk meer over-the-top dan het ietwat serieuzere deel 1. (babycart: sword of vengeance)

Coole zwaardgevechten en merkwaardige scenes met de babycart die velerlei wapens blijkt te bevatten maken deze film tot een must-see.

Zorg ervoor dat je een engels gedubde versie te pakken krijgt want dan hoor je al die megacoole 'wu-tang clan'-samples weer terug!

avatar van JayLunar
bennie jolink schreef:

Meen je dit serieus? Sarcasme mag ik hopen. Bedoel je trouwens met Engels gedubde versie Shogun Assassin?

avatar van Jordy
Lijkt mij ook fantastische om de bekende (Engelstalige) Wu-Tang Clan samples eindelijk met beeld te zien

avatar van ToNe
het zijn de samples van 'liquid swords', de eerste solo van gza/genius die in de schaamteloze 'shogun assassin' te horen zijn.

de andere zijn waarschijnlijk afkomstig van de old school wuxia's, al heb ik er nog geen gevonden.

Er zitten er al een hoop in The Killer bvb.

avatar van moviefreak#1
Deze film is het bewijs dat een vervolg beter kan zijn als het origineel. Deel 2 overtreft bijna op alle punten deel 1. Dat wil overigens niet zeggen dat deel 1 slecht is, allesbehalve, maar wil wel zeggen dat deze echt heel erg goed is. Voor fans van Kill Bill (en dan vooral volume 1) is dit een absolute aanrader. Maar vergeet de engelse dub en ga gewoon voor het originele Japans.

ruim 4,5 *

Over het geheel genomen minder dan deel 1. Hoewel het als geheel mooier was, kon de film mij minder boeien.

Een absoluut hoogtepunt was de scene waarin Daigoro voor zijn gewonde vader zorgt. Drama in zo'n soort film, het moet niet gekker worden . 3,5 *

avatar van feanaro surion
Vond deze stukken warriger dan Shogun Assasin. Typisch omdat dit bedoeld was als 1 film en 'Shogun' slechts met een voice-over aan elkaar geplakt was. Mooie scènes, ik vond Tomisaburo Wakayama een geweldige rol neerzetten die hier veel beter tot zijn recht komt dan in Shogun.. 3.5*

avatar van Legan
Net als zijn voorganger, geen artistiek meesterwerk zoals andere samurai films, maar weer heerlijk rauw, agressief en bloederig en 'gelaagder'. Maar tevens ook met mooie 'tedere' scènes tussen vader en zoon. Films als Kill Bill komen hier toch echt niet eens in de buurt!

avatar van Prudh
Al vanaf de meesterlijke opening van Babycart at Sanzu River wordt duidelijk dat het toch al zeer vermakelijke deel één overtroffen gaat worden.

Twee samurai vallen Lone Wolf and Cub aan op een verlaten brug. Met precisie plant Itto zijn zwaard door de hoed van de eerste, zijn hoofd op centimeters na rakend. De rekel tracht het wapen nog tegen te houden, tevergeefs: zijn schedel wordt gespleten. Zijn metgezel spring over de schouders van zijn stervende kompaan en haalt uit, natuurlijk om halverwege zijn vlucht ook neergesabelt te worden. Op zijn sterfbed stamelt de eerste samurai nog de onheilspellende tekst: "Wij Yagyu zijn over het gehele land verspreid: nergens zul je veillig zijn!" En hopla: een uiterst vette jaren 70 tune begeleid de aantiteling, de belofte van veel bloedvergieten is gemaakt.

Die belofte wordt natuurlijk ingewilligd. Wederom kunnen we bergen losse stukjes en liters robijnrood bloed verwachten. Heerlijk! De kinderwagen pakt bovendien nog toffer uit in dit tweede deel (letterlijik) en Daigoro ontpopt zich als een tof kereltje. Zo zouden alle filmkinderen moeten zijn. Verder is er zelfs nog ruimte voor spaarzame momenten van rust. Mooi. Leuk detail trouwens: de overduidelijke plakbaard en -wenkbrouwen van Retsudo Yagyu!

avatar van Baggerman
Legan schreef:
Films als Kill Bill komen hier toch echt niet eens in de buurt!

Nou en of! Beter dan zijn voorganger en die kon ik ook al waarderen. Liters rode verf....eh........bloed spuiten weer tegen het beeldschem en er wordt zelfs een kerel in tweeën gespleten!

Prudh schreef:
Daigoro ontpopt zich als een tof kereltje. Zo zouden alle filmkinderen moeten zijn.!

Aangeboren coolness! En inderdaad zouden alle filmkinderen zo moeten zijn: (vooral de) bek houden en koel handelen!

Op naar deel 4!

avatar van Ramon K

In Kill Bill toch ook? Zelfde shot. Een directe ode lijkt me.

avatar van Baggerman
Ramon K schreef:
In Kill Bill toch ook? Zelfde shot. Een directe ode lijkt me.

Hmmm? Ja. Zo kan je het natuurlijk òòk zien! Nog eens bekijken, dat Kill Bill dan maar....

Reinbo
Ook erg leuk. Kende de meeste slachtpartijen al uit Shogun Assassin, maar het is toch een erg vermakelijke reeks. Ook geweldig beeld, zo'n Samurai achter de kinderwagen.

Wederom kleine 4*

avatar van LimeLou
Aah, het vervolg op de eerste Kozure Ôkami. Dit lijkt me wel wat

avatar van nognooit
Een aardige actie film.
De actie is fantastisch. Over-the-top met veel bloed en bruut geweld, stoere gevechten, kortom; helemaal goed.
Het verhaal van dit tweede deel uit de Lone Wolf and Cub serie is alleen erg mager. Het tempo is ook vervelend, zo zitten er toch aardig wat taaie stukken in.

Voor mij is dit voorlopig het laatste deel uit de serie, ik kijk voorlopig uit naar andere samurai/ronin films.

avatar van Black Math
Lichte meevaller. Deze film is wat sfeervoller dan de vorige, niet in de laatste plaats vanwege de percussieve soundtrack. Ook visueel wat interessanter, waarbij men juist bij de gevechtsscènes de experimenten niet uit de weg gaat getuige één scène waarbij de overlays rijkelijk aanwezig zijn. Op andere momenten voelt het nog steeds een beetje amateuristisch aan, al is verouderd misschien een beter woord.

Ook leuk is dat het kind een wat belangrijkere rol krijgt, zeker als hij de wapens van het karretje, waarbij ik overigens een beetje aan James Bond moest denken, bedient.

Een ruime 2,5* in ieder geval voor dit deel. Ben benieuwd of de komende delen weer wat beter zullen zijn.

avatar van dvdcrusher
Best vermakelijke film al werkt de onbetekenende rol van het kind op de duur op de zenuwen en hoopte ik dat het eindelijk definitief in die bodemloze put zou verdwijnen. De actiescenes zijn goed zeker voor die tijd maar het verhaal is inderdaad wat mager. Het vervolg op deze film ligt hier klaar en ik kijk er wel een beetje naar uit dus dat is een goed teken. Er zijn inderdaad gelijkenissen met Kill Bill al vind ik die laatste stukken beter qua scenario. 3,5 sterren

avatar van joolstein
Het tweede deel is zowaar zelfs nog beter. Ogami Ittō en zijn zoon Daigoro vervolgen hun weg en komen ondertussen vrouwelijke ninja's van de Yagyu-clan tegen en tussen neus en lippen ook de opdracht aanneemt om een verrader van een clan te vermoorden. Wederom zijn er prachtige gevechten en kills. De trucjes van de kinderwagen kregen een prominentere rol en ditmaal zijn er ook iets meer beelden van vader en zoon. Waar deel 1 al een zeer goede mix tussen visuele pracht en martial arts was, overtreft deze film hem zelfs nog meer!