Kozure Ôkami: Meifumadô (1973)

Alternatieve titels: Lone Wolf and Cub: Baby Cart in the Land of Demons | Shogun Assassin 4: Five Fistfulls of Gold | 子連れ狼 冥府魔道

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Kenji Misumi
met Tomisaburo Wakayama, Michiyo Ookusu en Akihiro Tomikawa

Vijf krijgers dagen Ogami uit voor een duel. Elk van hen heeft een vijfde deel van de beloning die op Ogami's hoofd staat en een vijfde deel van de informatie die hij nodig heeft voor zijn opdracht.

avatar van Dopke
Samen met het derde deel naar mijn mening de iets mindere van de serie. De vijf tegenstanders die in het begin zijn pad kruizen vormen niet echt een noemenswaardige bedreiging en dito de gevechten. De rest van de film is voornamelijk been there, done that. Niet dat dit echt stoort, het is nog steeds top amusement, maar de film stijgt daardoor niet boven zijn voortgangers uit.

avatar van Legan
In tegenstelling tot het vierde deel is Kenji Misumi weer de baas en hij laat dat gelijk zien ook. Toch kan hij niet zo bekoren als in de eerste drie delen.

Reinbo
Jammer dat de dvd die ik had van zo'n slechte kwaliteit was. De film ziet er wellicht mooi uit, maar nu niet. Soort 2e graads vhs.

film komt wat traag op gang en mist de snelheid van Shogun Assassin. Enkel op het eind komt het een beetje los met goede gevechten. Eindscene is duidelijk een van de inspiratiebronnen voor Kill Bill.

avatar van Prudh
Mee eens dat dit deel iets minder was dan de eerste vier. Ogami Itto is blijkbaar weer volledig hersteld na het eindgevecht van deel vier, terwijl hij daar nogal shishkebab werd. Verder is het begin wel cool, met de vijf krijgers die hij eerst moet verslaan om zodoende een hoofdopdracht te krijgen. Daarna kakt het verhaal wat in, om pas tegen het einde weer echt op gang te komen.

Het subplot met Daigoro en de zakkenrolster was wel erg cool. Het mist weliswaar wat geweld, maar Daigoro blijft één van de coolste filmkindjes die ik ken. Een geinig stoïcijns kereltje. Ook erg geestig als hij een leeftijdsgenootje tegenkomt en daartegen wat gekke bekken trekt van een afstandje.

Prima film, maar niet de beste uit de serie.

avatar van Baggerman
Prudh schreef:

Ik vraag me af of Daigoro hier weet en beseft dat het meisje onthoofd gaat worden? Dan is ie wel héél stoïcijns!

Zoals hier al gezegd: veel van hetzelfde. Maar dat vond ik toen ook al leuk. Nu nog steeds, want de film bevat toch weer leukigheden (De bodem uit de boot snijden! Het subplotje met Daigoro) en lekker wat nep-gore.

Van mij hadden ze nog best een aantal meer delen mogen maken dan de zes! Nog (maar) één te gaan!

Reinbo
Net herzien, toch een wat minder deel. Actie laat lang op zich wachten en verder gaat het er niet erg fout aan toe. Meer een gewone Samurai film zonder de exploitatie. 3*

(Laserdisc zag er wel veel (iets) beter uit dan de dvd die ik ooit zag)

avatar van Black Math
Wat mij betreft de minste van de reeks. De rol van de reeks zit hem toch vooral in dat het karretje steeds geavanceerder wordt. Nu was het al bij de vorige film zo dat er geen upgrade te bespeuren viel, hier wordt het karretje zelfs nauwelijks betrokken in de gevechten. Verder wel veel bloed, maar de gevechten zijn maar matig, weinig is echt goed te zien omdat iets of iemand tussen camera en de hoofdpersoon staat. Ook een aantal gevechten in het water, waar al helemaal niets te zien valt. Leuk voor het verhaal, maar minder voor de liefhebber van mooi gechoreografeerde gevechten.

Verder een verhaaltje waarbij het jongetje de show moet stelen door halsstarrig zich aan zijn belofte te houden. Deed ergens denken aan de scène in één van de vorige delen waarin zijn vader zelf een geseling op zich neemt om een vrouw te beschermen. Met dat in het achterhoofd voelt dit ergens als een herhalingsoefening.

Waar in andere delen de muziek nog wel eens positief opviel, is dat hier ongeveer alleen bij de openingscredits. Toch is niet alles matig, de scène met de mediterende priester had qua sfeer heel wat, en ook de beelden met tegenlicht van de ondergaande zon waren erg mooi.

Helaas slechts spaarzaam, deze hoogtepuntjes. Dit deel blijft dan ook op 1* steken.

Priester beelden tegen ondergaande zon

avatar van joolstein
Een jaar later pakte regisseur Kenji Misumi de draad weer op met het vijfde deel. In dit vijfde deel krijg Ogami Ittō te maken met vijf zelfmoord-krijgers (Ittō is natuurlijk geen match voor ze, vandaar zelfmoord!) die alle een gedeelte van de opdracht en beloning aan hem geven. Daarnaast is er nog de mooie dame Hamachiyo die hem ook inhuurt. Door al die intriges moet er dus heel wat afgemoord worden voor de Ronin. De eerste is een Monnik die een soort boeddha-Jedi-Samoerai gedachtetruc bij hem doet. Hierna komt naar mijn mening het mooiste stukje uit de film, als de kleine Daigoro in een verlaten steeg de dievegge Oyô tegenkomt. En als goede zoon van zijn vader zijn mond houdt ondanks alles wat hij moet ondergaan. Het is een van de spaarzame momenten dat er minder actie is en er iets dieper op het karakter van Daigoro in gegaan wordt. Gelukkig is dat bloed en gechoreografeerde gevechten er wel,al kampt deze film vooral met de afwezigheid van een paar ingrediënten zoals de kinderwagen, hij is er wel maar wordt minder gebruikt, en het ergste van allemaal Waar zijn de boobs?