Kozure Ôkami: Oya no Kokoro Ko no Kokoro (1972)

Alternatieve titels: Lone Wolf and Cub: Baby Cart in Peril | Shogun Assassin 3: Slashing Blades of Carnage

Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Buichi Saitô
met Tomisaburo Wakayama, Yoichi Hayashi en Michie Azuma

Ogami Itto wordt ingehuurd om een getattoeërde vrouwelijke moordenaar te vermoorden. Daarnaast levert hij strijd met Retsudo, het hoofd van de Yagyu clan en zijn zoon Gunbei.

Ik heb deel 1 in de babycart serie gezien en die was super, deel 1 en 2 zijn voor de amerikaanse markt samengevoegd als Shogun Assassin die op zichzelf ook helemaal te gek is. Er zijn geloof ik 6 delen als ik mij niet vergis, maar welke titel nou bij welk deel hoort weet ik niet. Dus uitkijken en checken bij imdb als je ze van plan bent te kijken en dat kan ik iedereen aanraden die houdt van een goed verhaal, mooie en vindingrijk geschoten plaatjes en bovenal geweldige vechtscenes waarin het bloed en de lichaamsdelen blijmoedig over het scherm dartelen.

avatar van ToNe
ze worden samen met wat andere chambara-films re-issued door Animeigo.

avatar van Dopke
Na het ietswat teleurstellende derde deel, maakt dit vierde deel zowat alles weer goed. De actie is alom aanwezig, interessante confrontaties met intrigerende personages, een vleugje dramatiek en de massale eindscene maakt het geheel compleet.

Enig commentaar is dat de over-the-top gore van het tweede deel nagenoeg niet aanwezig is. Ik miste een beetje het rondvliegen van ledematen en overdreven bloeduitspattingen. Geen idee of dit komt doordat iemand anders voor dit deel de regiestoel heeft overgenomen of dat het aan andere redenen lag. Deel vijf en zes zijn wel weer door Misumi geregisseerd, dus we zullen zien

avatar van Dopke
ichi schreef:

Lone Wolf and Cub 1: Sword of Vengeance (1972) 83'
Lone Wolf and Cub 2: Baby Cart at the River Styx (1972) 81'
Lone Wolf and Cub 3: Baby Cart to Hades (1972) 89'
Lone Wolf and Cub 4: Baby Cart in Peril (1972) 81'
Lone Wolf and Cub 5: Baby Cart in land of Demons (1973) 89'
Lone Wolf and Cub 6: White Heaven in Hell (1974) 84'

Waarbij alleen het vierde deel geregiseerd is door Buichi Saito, de rest door Kenji Misumi

En er schijnt dit jaar een remake uit te komen door Darren Aronofsky (Pi, Requiem for a Dream) maar wat ik me daarbij moet voorstellen o_0

Dit deel was beter dan deel 3. Leuk detail vond ik dat je een groot litteken ziet op de rug van Ogami Itto als verwijzing naar het eindgevecht in deel 3.

Het eindgevecht is weer erg gaaf in beeld gebracht. En je gaat steeds meer meeleven met Daigoro. 4*

avatar van Legan
Een andere regisseur en gelijk merkbaar. Stylistisch gezien helaas een stuk rustiger en naast het mindere camerawerk, is ook de soundtrack matig. Hoewel nog steeds goed, komt het qua sfeer, agressieviteit en zelfs tederheid niet in de buurt van zijn voorgangers. Waar zijn voorlopers dikke 4* kregen, haalt deze de 4* met moeite.

avatar van Prudh
Wat een geweldige opening kent deel vier. In het eerste shot zien we een close up van Kintaro getattoeerd op een vrouwenborst, die deel uit blijkt te maken van een bevallige en vooral topless dame. Met een paar ferme uithalen snijdt ze wat tegenstanders open, waardoor het bloed op haar boezem spettert. Kintaro blijft lachen, ik ook.

De tofste rol is in dit deel misschien wel voor Daigoro, die eventjes zijn vader uit het oog verliest. Natuurlijik vindt een Yagyu strijder hem, maar Daigoro laat zich niet van zijn stuk brengen.

Ben het verder allerminst eens met het bericht hierboven. Deel vier is prima geschoten, of doet in ieder geval niet onder aan de voorgaande delen. Sterker, ik vind Baby Cart in Peril tot zover misschien nog wel de beste, qua sfeer en agressiviteit. Vooral dat stukje in een tempel waar Itto een mannetje of twaalf in stukjes chopt is heerlijk bloedig. Als er dan ook nog een übercool jaren 70 deuntje wordt ingezet is de pret compleet.

Daarnaast krijgt zelfs Itto een wat menselijker karakter, hoewel hij natuurlijk wel een uiterst koele kikker blijft die volgens zijn eigen regels leeft. Coole eindscène ook, Itto mag zelfs even met Retsudo vechten. Die is nog best sterk voor een oude knar . Wel één minpunt: Na het eindgevecht is Itto meermaals neergestoken, er steekt zelfs een zwaard uit zijn lijf. Dat hij het overleeft is zelfs in deze reeks een beetje ongeloofwaardig. Ik zal het maar door de vingers zien.

avatar van Baggerman
Toch weer leuk. Gaandeweg in de serie worden de Lone Wolf & Cub steeds beruchter, wat ik wel gaaf vind. Bijvoorbeeld als Daigoro 'met de ogen van een strijder die velen heeft gedood' wordt gevonden door de Yagyu-outcast, die zich, na lang afvragen hoe dàt toch kan, ineens realiseert dat de jongen de Cub van Lone Wolf moet zijn!

Prudh schreef:
Wel één minpunt

Ja, vond ik ook. Ik dacht al: 'hij sterft toch niet? Er komen nog 2 delen?'. Ging een beetje over the top.

Ander minpunt vond ik een aantal zeer donker geschoten scènes. Net als in deel 3 met die ninja's. Je ziet alleen een zwart beeld en hoort wat gehack 'n slash, maar ziet geen ene flikker! Zo kan ik ook een samoeraifilm maken!

Het verhaal is wel aardig.

Legan schreef:
Waar zijn voorlopers dikke 4* kregen, haalt deze de 4* met moeite.

Volgens mij heb je helemaal geen cijfer gegeven, of ligt dit aan mij?

Reinbo
Weer een leuk deel.

Ook een kleine 4*

avatar van Black Math
Toch wat minder. Het positieve is dat er weer wat meer bloed in het rond spuit. Maar verder heb ik het idee dat de film een beetje op twee gedachten hinkt. Het eerste gedeelte leek namelijk wat meer introspectief te zijn, met de welp die alleen op pad was. Ook wat meer aandacht voor muziek, getuige de optocht van mannen met gong-achtige instrumenten, gevolgd door mannen met fluiten. En zelfs een liedje.
Maar dan valt de film toch terug in het oude stramien. De ouwe gek komt weer voorbij, gelukkig nu wel door een andere acteur gespeeld, eentje die wat minder irritant is. Maar dat is slechts één van meerdere plotjes die samen een beetje warrige indruk maken. De eindscène had ergens wat weg van de eindscène in de vorige film, ook niet echt een upgrade van het karretje.
Op het bloed na wat minder dan de vorige. 2*.

avatar van joolstein
In dit vierde deel heeft regisseur Kenji Misumi tijdelijk plaats gemaakt voor regisseur Buichi Saitô. Zoals het spreekwoord zeg: "Verandering van spijs doet eten." en inderdaad, wat een pracht van een beginscene, een vrouwenborst met daarop de tatoeage van Kintarō (volksheld uit de Japanse folklore). Later blijkt deze wulpse dame Oyuki ,een besshikime, een soort van vrouwelijke bodyguard. Ogami Ittō moet deze lieftallig dame helaas vermoorden. Ook hieraan kan je merken dat er het allemaal iets anders gefilmd is, want waar andere moordenaars, ook de vrouwelijke, oppervlakkig slachtvee waren, kreeg Oyuki veel meer een achtergrond. Ze komt namelijk van de Gomune, een verbond tussen de verschillende kunstenaars en (straat)artiesten. Daarnaast zijn het bloed en de rondvliegende ledematen weer terug. Echter de mooiste scenes komen dit keer van zoonlief Daigoro, als deze wat af dwaalt en zijn vader kwijtraakt. Na wat omzwervingen loopt hij de Yagyu Gunbei tegen het lijf. Andere regisseur maar een zeer sterk vierde deel!