Joshuu 701-gô: Sasori (1972)

Alternatieve titel: Female Prisoner #701: Scorpion

Japan
Thriller / Actie

geregisseerd door Shunya Itô
met Meiko Kaji, Isao Natsuyagi en Yayoi Watanabe

Nima Matsushima (Sasori) wordt gevangene 701 in een vrouwenbajes nadat ze haar ex-minnaar, een undercover agent die haar oplichtte, met een mes aanviel. Matsu is vastberaden wraak te nemen, maar dan moet ze eerst ontsnappen uit de gevangenis, waar ze niet geliefd is en iedereen getergd is haar te breken.

avatar van JayLunar
Erg stoere film, exploitation op z'n best. Meiko Kaji is de bom.

avatar van Hemdale
Ik zag op IMDb dat Meiko Kaji ook de zangeres van de nummers The Flower of Carnage en Urami-Bushi van de Kill Bill soundtrack, dat lied in deze film klinkt anders ook wel wat op haar, zal die ook niet door haar gezongen worden? Het staat niet vermeld op IMDb.

avatar van JayLunar
Meiko Kaji zingt het "Song of Vengeance"-thema uit deze film inderdaad zelf.

Meiko Kaji ...enorme goede zangeres als actrice. In deze film heeft ze weinig tekst. Maar haar emotie druipt van haar gezicht weg. Echt fantastisch hoe Ito een extra dimensie geeft aan deze film. Op een gegeven moment versterkt hij bepaalde emoties door een extra sfeer tegeven hetzij met kleur of geluid. Een ware kunstwerk.

Goede cult film dat beslist bij de beste film aller tijden hoort.
een 5*

Ramon K
Inderdaad een erg cool filmpje dit. Wat gemartel, een hoop naakte vrouwen, een totaal geforceerde vrijscene tussen twee vrouwen (nooit mis natuurlijk), 3 mannen die aangerand worden door vrouwen, het nodige geweld en natuurlijk een vreselijk mooie, maar ook erg koele Meiko Kaji op een queeste naar wraak. Zeer vermakelijk. "Song of Vengeance" dat gezongen wordt door Kaji maakt het allemaal af.

Het is dan wel exploitation, maar ik verbaas me er iedere keer weer over hoe fijn de visuals zijn bij dit soort Japanse exploitationflicks. Erg hip! Camera zwiert lekker rond ooit en het gebruik van gekleurde, kitcherige, studio-achtergronden plus vreemde funky belichting geeft zo'n film een heerlijk 'cult'-sausje. Ben hier dol op!
Deze tweede film uit de serie beloon ik met 3,5 dikke *-en en ik ben benieuwd of de derde film (wat volgens velen de grote klapper uit de serie moet zijn) in aanmerking komt voor een nog wat hogere beoordeling.

Ramon K
Deze tweede film uit de serie

Schijnt toch de eerste te zijn.

Deze eerste film vind ik uiteindelijk toch beter. Ik ga naar 4*.

wei
Enorm gaaf filmpje en met behoorlijk wat stijl en een tof liedje. Verhaal is een opeenvolging van 'foute' scenes, waarin vrouwen flink mishandeld worden. Maar de mannen moeten het uiteindelijk net zo ontgelden naarmate de film vordert. Meiko Kaji is natuurlijk ook erg cool, terwijl ze eigenlijk alleen maar zwoel kijkt.

Mis wel een beetje een spanningsboog in de film, maar de film is veel constanter dan vele genregenoten wanneer het gaat om het amusementsgehalte. Aanrader.

avatar van wendyvortex
Aaah gelukkig is ARTE weer te vertrouwen met hun Trash-Kino en gelukkig: ondertitels!!
Deze was me al eens aangeraden, en een erg goede tip!
Normaal zijn W.I.P.-films nogal eens inwisselbaar, maar deze schiet er zowel qua sadisme, decors en FX in positieve zin bovenuit.
Volgende week het vervolg, maar dan heb ik de kids thuis (13 jaar) en voor hen lijkt me dit nog wat te gewelddadig en sadistisch...helas pour moi.

avatar van jeroentjuhhhhh
My god

Helemaal verliefd op dit subgenre. Geweldig 'coole' pinky violence, mooi begin van mijn duik in de W.I.P films. De stijl springt meteen in het oog, ik zie dat Ramon K het eigenlijk allemaal al heeft opgesomd dus ik zal niet teveel in herhaling treden!

Scene in de douche met het gebroken glas is absoluut één van de hoogtepunten, wát een bizarre switch in belichting en dat camerawerk is enorm bevorderlijk voor de vreemde sfeer. Zo zijn er wel meer gevallen waar ik zwaar van onder de indruk raakte. Een werkje met vele prachtige shots en 'trucjes', een waar feest om naar te kijken.

De rol van Meiko zal ik niet snel vergeten, wat kan ze goed acteren zeg. Haar gezicht spreekt boekdelen en dat resulteert in een enorm sterk personage, bijna een nieuwe heldin erbij. Dat zal nog moeten blijken in de volgende delen die ik z.s.m aan ga gooien.

Tony's Cinema Trash: Female Prisoner #701: Scorpion (1972) - tonypulp.blogspot.com

Meneer Bungel
Ben niet zó enthousiast, helaas. Die mooie achtergronden kwamen er niet zo veel in voor. Het was toch heel erg grauw allemaal, in tegenstelling tot een Furyô Anego Den: Inoshika Ochô (1973) of een Konketsuji Rika (1972), films die op de een of andere manier frisser overkomen. Qua heftigheid zag ik liever Dabide no Hoshi: Bishoujo-gari (1979). Het camerawerk was bij vlagen wel weer heerlijk (flashbackscene bijvoorbeeld).

Het acteerwerk waar ik normaal gesproken wel een oogje voor toe wil knijpen, was hier wel heel erg bedroevend (de vrouw met de soep, de meest inmates). Meiko was wel okay. Veel martelingen waren ook erg tam en nep (of daardoor juist tam?), zoals de genoemde douche-scene; het had wel wat, maar meer ook niet - wel grappig dat die bewaker doorgaat alsof hij zojuist níet in zijn oog gestoken was, meestal liggen ze direct kermend op de vloer.

Gelukkig bevat de film verder wel genoeg standaard genre-elementen om het interessant te houden en die liedjes zijn eigenlijk altijd om te smullen.

3,0*.

Nonfunctioneel naakt, amusant sadisme, koldereske absurde gebeurtenissen, een aardig gevangenis/wraakverhaal, typerende geluiden en soundtrack, bij vlagen creatief camerawerk, beeldkeuze en gebruik van kleur...: ik heb me vermaakt.

avatar van maxo922
Hier en daar verassend creatieve en pakkende cinematografie. Muziek subliem, maar dat kan ook niet anders aangezien ik vroeger nogal (en nu nog steeds eigenlijk) fan was van Meiko. Acteerwerk is houterig, op Meiko zelf na die prachtig doordringend kan kijken en niet meer nodig heeft om haar rol te tillen. Daarmee is het niet dat het algemene acteerwerk de film omlaag haalde, sterker nog het versterkte juist het 'sadistische' effect van de humor. Het verloop van het verhaal is sterk genoeg om pakkend te blijven en nergens echt in te dippen.
Helaas wel genoeg dingen die iets te amateuristisch overkwamen en daarmee moet ik ook zeggen dat naar mijn mening de tijd deze film wel heeft ingehaald. Ik had genoeg momenten, climax momenten, waarin ik realiseerde dat ik naar een film zat te kijken en dat haalde toch de spanning eruit. Maar... dat is ook wel weer een beetje de charme van deze film, het 'over de top'.

Voor nu houd ik het op 3,5 en ik ben benieuwd naar de vervolgen.

avatar van Black Math
Cheesy, maar op een vermakelijk manier.

De kracht van de film zit hem vooral in de hoofdrolspeelster, Kaji, die behalve haar uiterlijke gaven ook ontzettend veel uitstraling heeft. Die ogen alleen al.

Voor de rest is het veel vermakelijke pulp: geweld, bloed, bloot en lesboseks. Af en toe aardige beelden, met name hoe het verraad van de minnaar van het hoofdpersonage wordt uitgebeeld, waarbij zij op de voorgrond blijft liggen terwijl de achtergrond wegdraait en vervangen wordt door een andere setting. Als het hoofdpersonage in de kuil moet graven is er op een gegeven moment een prachtig rode achtergrond. En tenslotte af en toe mooi tegenlicht tijdens de entree in de gevangenis. Voor de rest vrij standaard beelden, maar ik ken films die ook zo gefilmd zijn en het zonder aardige momenten als hierboven genoemd moeten doen.

Al met al een krappe voldoende. 3*.

Misschien toch wel de beste in het genre. Vanaf de eerste minuten (de ontsnapping) zit je er al helemaal in. Prachtig van vorm, beelden, camerawerk en de uitstraling van Meiko Kaji. Maar zoals anderen al vaststelden, het overige acteerwerk is nogal houterig. Verder is het allemaal nogal over de top (hoort ook wel bij het genre, maar werkt bij mij contraproductief). Vond overigens de scène in de kuil (het scheppen van zand) wel erg lang duren en haalde voor mij de vaart er uit.

Maar er was nog iets waar ik me aan stoorde. Het geschreeuw en het sadisme van de gevangenisbewaarders. Zo moeten ze ook in de kampen tijdens de oorlog tekeer gegaan zijn, schoot het door mij heen. Dat wetend, zou ik me als acteur nooit toe lenen. Zo ver lag die oorlog in 1972 nog niet in het verleden en vrijwel iedereen die in deze film meespeelde had die oorlog meegemaakt.

keimpeS
Voor de 2e maal gezien en het blijft een plaatje van een film, pure cult en vast een inspiratiebron van Tarantino? Meiko Kaji ik was per direct verliefd, wat een mooie zachte vrouw die een keiharde rol speelt.
Binnenkort het 2e deel uit de trilogie maar gaan kijken. De muziek en bijbehorende tekst ook super, leuk om te lezen hier dat ze het zelf heeft gezongen!

Vooral dit bij de extra's valt op: "Unchained Melody: The Films of Meiko Kaji" - an upcoming book on the star by critic and author Tom Mes

avatar van McSavah
Ja, daar was ik al bang voor, net nadat ik de dvd's heb overgekocht en gezien. Dat doen we dus niet meer. Arrow gaat te hard de laatste tijd.

Tis wel een dure box...

avatar van jeroentjuhhhhh
Valt toch wel mee?

Ik ga dat simpele Female Prisoner DVD boxje maar eens vervangen

jeroentjuhhhhh schreef:
Valt toch wel mee?

Ik ga dat simpele Female Prisoner DVD boxje maar eens vervangen

Je krijgt er wel wat leuks voor, maar wacht weleens op een aanbieding ofzo...

MENEER L3GIOEN
Fascinerende film. Ik associeer het vooral met de 'wet van de sterkste' in een door masculiniteit gedomineerde wereld/ omgeving. Visueel een feest voor de ogen (die scene in die douche met dat stuk glas maar zo waren er nog wel meer dingen bijv. Kaji die ontmaagd wordt en als het ware uit een laken wordt getrokken en vervolgens die felrode belichting als ze beseft dat ze verraden is). Visuele schoonheid. Ik krijg ontzettend veel zin in de volgende delen.

avatar van FillumGek
Ik geloof dat het pas mijn tweede Pinky Violence filmpje is, maar het is wederom een geslaagde. Veel onfunctioneel naakt, geweld en pislinke wijven. De film voelt bij vlagen oubollig, maar vermakelijk is het nog steeds.

Wat niet oubollig is, is de cinematografie. Dat kwam echt als een verrassing en kunnen vele films een voorbeeld aan nemen. Er wordt veel met felle kleuren gespeeld die de situatie waarin Matsu op dat moment verkeerd, versterkt. Maar ook shots vanaf de onderkant van een persoon, alsof de grond er niet is, en het draaien van een stuk decor maakt het visueel erg interessant.

Meiko Kaji is enorm mooi en heeft bakken charisma. Als blikken konden doden... Ze zit opgesloten met tientallen vrouwelijke medegevangenen en dat zorgt regelmatig voor vechtpartijen waarvan de douchescene het hoogtepunt is. Het zorgt ook voor heel veel tieten, een lesbische vrijpartij en mannen die worden verkracht (boehoe). De oubolligheid laat zich vooral zien in de vele nepklappen en de plop, woosj en pieuw geluiden. Het komt ook door de leeftijd, maar soms ziet het er wel heel knullig uit. Krsssjjj, weer een shirtje gescheurd waar maatje B uit plopt.

Sommige scenes waren echter wat saai, zoals de graafpartij. Dat duurde op een gegeven moment wat te lang. Ook de gangsterpersonages waren niet interessant genoeg. Het mocht ook allemaal net wat bloederiger, ook al is het zo nep als wat. Verder een prima film die wordt gedragen door de uitstekende Kaji.