Never Take Sweets from a Stranger (1960)

Alternatieve titels: Never Take Candy from a Stranger | Vertrouw Geen Onbekende

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Cyril Frankel
met Gwen Watford, Patrick Allen en Felix Aylmer

De negenjarige Jean Carter speelt in het bos met haar twee jaar oudere vriendin Lucille, wanneer ze ontdekt dat ze haar beurs verloren heeft die wat geld voor snoepgoed bevatte. Lucille vertelt haar dat zij weet waar zij snoepjes voor niets kan krijgen en leidt haar naar een groot herenhuis, waarvan de eigenaar, Clarence Olderberry, een lange, magere man van 70 vanuit zijn venster op de meisjes heeft gelet. De nacht die erop volgt kan Jean niet slapen en gaat haar ouders vertellen wat ze moest doen voor een oude man om gratis snoepjes te krijgen. Haar ouders dienen onmiddellijk een klacht in, maar de baas van de lokale politie is sceptisch over het relaas van het jonge meisje en waarschuwt hen ook dat de familie Olderberry een aanzienlijke status heeft in de omgeving.

avatar van Mac Hammer Fan
Een sombere, beklemmende misdaadfilm waarbij de advocaat van de beklaagde tijdens de rechtszaak het onschuldige kind wel erg hard aanpakt. Haar ouders, die nog niet lang in het dorp wonen, worden zelfs door de politie tegengewerkt. De verdachte wordt vrijgesproken maar daarmee is het verhaal nog niet ten einde. Een obscure Hammer Film met een relatief weinig bekende maar knappe cast die ondanks de jaren nog steeds effectief overkomt.

avatar van mayhemblik
Geweldige film en oeijoei, wat is de lange magere man een engerd zeg, ik maak me best wel zorgen want ik wil geen vieze oude man worden maar ja de tijd tikt door, ooit was ik gewoon een vieze jongeman, bah!

Felix Aylmer is subliem in de rol van kinderlokker. Hij lijkt aanvankelijk een lief, oud mannetje, maar ontpopt zich later tot een waar monster. Heel eng en overtuigend gespeeld. De film deed me enigszins denken aan "Es geschah am helllichten Tag".

Uitstekende film waarin een meisje en haar vriendinnetje gratis snoepjes krijgen van een oude man. Ongetwijfeld een behoorlijk vooruitstrevende film voor die tijd. Hoe de hele gemeenschap met de zaak omgaat is goed uitgewerkt. De film heeft weinig aan kracht ingeboet, ondanks dat sommige zaken toch wat verouderd overkomen (zoals de rechtbankscene). Een sterke, spannende finale.