Where the Sidewalk Ends (1950)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Otto Preminger
met Dana Andrews, Gene Tierney en Gary Merrill

Agent Mark Dixon ligt constant overhoop met zijn bazen vanwege zijn onorthodoxe aanpak. Als hij dan ook nog per ongeluk een verdachte doodslaat, probeert hij dit af te schuiven op Scalise, een afperser aan wie hij een hekel heeft.

avatar van Dogie_Hogan
Waarom zo weinig stemmen
Cynische film-noir thriller met Gene Tierney en Dana Andrews. Spannend tot 't eind. 4.5*

Where the Sidewalk Ends zit trouwens in de FOX FILM-NOIR COLLECTION.

avatar van PaulieWalnuts
Verhoogd naar 4,5.

Ik heb 'm een paar dagen geleden weer 's gezien. Ik vind het verhaal erg sterk en vooral dat stukje wanneer Dixon die kastdeur opendoet en je dat lijk ziet liggen en hij tegen z'n collega zegt "there's nothing in there" vind ik echt meesterlijk.

Geweldige rol van Dana Andrews. Ook allemaal heel donker / 'noir', spreekt me erg aan.

avatar van boerenpummel
Net als enkele jaren eerder met "Laura" weet het trio Preminger - Andrews - Tierney opnieuw een sterke film-noir te maken. De formule wordt uitstekend uitgewerkt, maar de film is niet onderscheidend genoeg om als meesterwerk beschouwd te kunnen worden.

avatar van Pacino88
Inderdaad een sterk stukje, Paulie. Stom dat ik 8 minuten voor het einde ging slapen, maar het was alsnog een sterke climax, misschien wat kort. Nu wat meer noirs van Preminger zien.

Bovengemiddelde noir. Dana Andrews heb ik nog nooit van gehoord, erg goeie acteur. Het begin en middenstuk zijn sterk, het einde vind ik iets minder geslaagd. Nogal ongeloofwaardig dat Dixon toch besluit om toe te geven dat hij de boel belazerd heeft. 3,5*

avatar van louisvf
Besteld...

avatar van louisvf
Wist dat het u blij ging maken. Nu maar hopen dat hij me niet teleurstelt .

avatar van wendyvortex
Redelijke politie-noir, die het echter net niet haalt bij de beste films van regisseur Preminger.
En voor de perfecte film-noir verwachten we natuurlijk ook een norse cynische private eye van het formaat Philip Marlowe of Mike Hammer.
Bovengemiddelde kwaliteit zit hem met namen in het camerawerk en de bij vlagen geweldige (studio)-decors.

Prima film noir over een driftige politieman, die zich door zijn opvliegende karakter diep in de nesten werkt. De spanning wordt aan lieverlee aardig opgebouwd, maar helaas mist de tegenvallende ontknoping creativiteit. Goede rol van Dana Andrews en de mooie Gene Tierney speelt gewoon zichzelf. Daarvoor alleen al ging je vroeger naar de bioscoop.

avatar van The One Ring
Otto Preminger herenigd weer Dana Andrews en Gene Tierney, na dat eerder gedaan te hebben in Laura, een doorbraak voor alle drie. Ditmaal is het echter meer Andrews die straalt dan Tierney. Ik heb hem nog nooit zo goed gezien als hier, als een agent met veel opgeklopte agressie. Andrews is van nature een zeer ingetogen acteur, die niet veel heeft van de theatrale neigingen van zijn tijd en dat wordt hier erg sterk uitgebuit.

Preminger maakt er ook een soort karakterstudie van, van iemand die zijn zelfhaat omzet in een haat voor criminelen. In principe is dit een typisch verhaal over een hardvochtige agent die het niet zo nou neemt met de regels, maar toch duidelijk voor de goede zaak werkt (al was dit type verhaal nog niet echt prominent in 1950 zo ver ik weet). Preminger weet er echter veel gevoel in te leggen en het personage zeer menselijk te maken. Het verloop van het verhaal, waarin de agressie van de agent hem zwaar in de problemen brengt als hij iemand vermoord in een korte vlaag van woede, is boeiend, maar verloopt niet geheel onverwacht. Het is vooral een goede kapstok voor Preminger om dit karakter te volgen en enkele mooie terzijdes te leveren, zoals die in Andrews vaste restaurant. Wat helpt is dat Andrews hier nog meer dan menig ander noir-hoofdfiguur een dunne lijn bewandelt tussen held en schurk. Het is vaak moeilijk te weten wat je van hem moet denken.

Interessant is het einde, waar toegewerkt wordt op een zelfopoffering, maar het verandert in een happy end waarin Andrews met alles lijkt weg te komen. In plaats daarvan geeft hij zichzelf op. Toch niet iets wat je snel ziet en de confrontatie met het politieteam hierna verdient bijna een eigen film. Helaas moeten we het met name doen met de enorm begripvolle reactie van Tierney (die sowieso jammer genoeg niet meer krijgt te doen dat het lieve meisje spelen). Daar zat meer in, maar de reactie van de baas van Andrews is al sterk.

Een zeer goede noir. Geen Laura (lijkt er ook niet op verder), maar essentieel voor de genreliefhebber.

Een fascinerend, gestileerd, klassiek, stemmig en gevoelig psychologisch misdaaddrama/film noir over de donkere kant van het leven, waarin een zware politieman (in de betekenis van een zware jongen) gebukt ging over het feit dat zijn vader een crimineel was en geplaatst werd voor een moreel dilemma. De hoofdpersoon werd gekenschetst als eenzaam, onvast en gewelddadig en werd op een geweldige wijze neergezet door Dana Andrews.

avatar van Inland Rabbit
Veel en veel beter dan Fallen Angel (1945), die ik een paar dagen eerder zag. Die film kenmerkte zich door een, naar mijn mening flauw mysterie-plot, melodrama en soapy romantiek. Het kon me niet zo boeien, al maakte het laatste gedeelte van die film het weer een beetje goed.

Deze film hakt er al gelijk in, met een geweldadige en verbitterde detective, ongure criminelen en veel smoezelige achterkamertjes waar weinig licht door de ramen schijnt. Kijk, dan voel ik me al gelijk een stuk beter thuis. Het plot heeft ergens wel iets komisch, maar dat maakt het geheel des te vermakelijker.

Ik weet enkel niet wat ik van Gene Tierney moet denken. Ergens heeft ze wel wat menselijks en schattigs, maar aan de andere kant is juist zij degene die de film soms de over-the-top drama kant op duwt. Past wat mij betreft niet in een film die dat verder schuwt. Menselijk is de film sowieso wel trouwens, karakters lijken net even wat meer diepgang te krijgen dan gebruikelijk. Het werkt wel. Een kleine 4* kan ik hier wel aan kwijt, vooral door het fijne spel van Andrews en ook de criminelen waren lekker evil.

Geen idee of het aan de transfer lag of dat de film gewoon vrij low-budget is, maar de film zat wel vol vuiltjes en spikkeltjes en het geluid was niet super. Denk transfer problemen van die dvdbox, want Fallen Angel en Night and The City hadden het ook al ietsje. Het gaat om deze box in ieder geval

avatar van Dogie_Hogan
De Regio-1 transfer is geweldig: uitstekend gerestaureerd en met Engelse subs; zit in deze fantastische boxset reeks: Filmdragers en apparatuur >> Titels >> Film-Noir Classic Collection Vol. 1-5

avatar van Inland Rabbit
noir is voor mij nog een (uit de hand gelopen) uitprobeersel. Was te leen, maar de kans is er natuurlijk wel dat er ooit iets in huis komt. Deze is daar op zich een goeie kandidaat voor. Heb al gezien dat transfers erg verschillen, zal dat in de gaten houden hehe.

Preminger zet hier een stevige film noir neer met een spannend en aanneembaar verloop.
Toch is ook hier het slot wat bruusk en licht ontgoochelend en eigenlijk dus niet op het niveau van wat vooraf ging.
Er wordt goed geacteerd door zowat alle acteurs op de frontpage met natuurlijk mooie Gene Tierney en Dana Andrews voorop maar ook Gary Merrill en Karl Malden zitten goed in hun rol.
Otto Preminger die voorheen reeds met "Laura" dezelfde hoofdacteurs bracht, staat hier zeker in voor één van zijn betere films.