Odd Man Out (1947)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad

geregisseerd door Carol Reed
met James Mason, Robert Newton en Kathleen Ryan

IRA-leider Johnny (Mason) raakt zwaargewond bij een mislukte overval. Hij slaat op vlucht voor de autoriteiten, die de stad afgrendelen om hem en zijn kompanen te kunnen grijpen. Johnny zoekt een schuilplaats terwijl zijn vriendin Kathleen hem probeert te vinden.

avatar van 606
Niet echt een volledige misdaad film alleen het begin.
Rest is eigenlijk gewoon drama / thriller zoals ik het zie.
Verhaal was best goed en acteurs ook.
Einde was best heftig.

3,5 ster

avatar van Dogie_Hogan
ROOSKY schreef:
Shit! Gemist op tv Wat een tijdstip ook voor zo'n film, 12.35 uur op de woensdagmiddag.
Nu volledig op Youtube te zien.

avatar van Insignificance
Mooie Belfast noir over een zwaargewonde, ijlende man op de vlucht, verteerd door schuld. Zijn lot lijkt bezegeld, iets dat wordt onderstreept door de invallende duisternis, het steeds guurder wordende weer en een klok, terwijl Johnny steeds dieper wegzakt. De fotografie is bij tijd en wijle prachtig, zeker wanneer de nachtelijke straten, stegen, schaduwen en sneeuw aan bod komen.

De verschillende reacties van de mensen die tegenkomt, voeden het innerlijke conflict, ook bij de kijker wellicht, maar daar schiet de film zichzelf onderweg toch een beetje in de voet. Alle goede bedoelingen ten spijt, zodra de schilder zich ermee gaat bemoeien, kraakt het de toon meer dan dat het toevoegt. De dubbele verlossing in het slot is dan weer van poëtische schoonheid.

avatar van Spetie
”In my profession there is neither good nor bad. There is innocence and guilt. That's all.”

Een erg mooie film noir, die vooral erg stijlvol en mooi geschoten is. Qua cameravoering wordt er goed gebruik gemaakt van de donkere steegjes en schaduwen, wat direct ook bijdraagt aan de sterke, soms zelfs onheilspellende sfeer van Odd Man Out. Het is in dat opzicht erg vergelijkbaar met The Third Man, die ook al zo mooi is in dat opzicht en ook van de hand van Reed is, die een duidelijke en sterke regie heeft.

Het verhaal is niet eens zo bijzonder, maar de uitwerking is erg goed. De acteurs spelen goed. James Mason speelt een uitstekende hoofdrol als de man op de vlucht, die ondanks zijn daad toch erg sympathiek weet over te komen. Hij is afhankelijk van de mensen die hij onderweg tegenkomt en dat maakt het verloop niet alleen onvoorspelbaar, maar ook nog eens behoorlijk spannend. Verder oogt het allemaal erg realistisch en zijn de keuzes die gemaakt worden verdedigbaar en vooral ook erg geloofwaardig.

Jammer van het onvermijdelijke trieste einde. Wel weer prachtig gefilmd, dat dan weer wel, maar stiekem hoopte ik dat Mason het zou redden. Het maakt de film er echter niet minder om. Het is prachtig gefilmd, met prima acteerwerk, een goed uitgewerkt verhaal en een groots einde.

4,0* dik

avatar van Biosguru
BASWAS schreef:
Even gecheckt: Het vermoeden dat Krasker ook het camerawerk gedaan heeft voor Brief Encounter (’45) blijkt te kloppen.

Dank! Gelijk eens wat meer films waar die Krasker aan meewerkte gaan kijken -edit- ah tof Billy Bud is ook van zijn lens.

avatar van de grunt
Fantastisch, Criterion komt met een bluray.

Benieuwd of deze nog mooier wordt dan de Network release

avatar van Prinz
Criterion release is fantastisch. Geweldige kwaliteit.

avatar van missl
Mooie film over een gewonde man die een schuilplaats zoekt. Je ziet mensen die er een slaatje uit willen slaan en zijn vriendin die naar hem op zoek is. Mooie film.

avatar van Vinokourov
Fijne film-noir hoor, al leek ie qua looks wel erg veel op The Third Man en heb ik bij al die film-noir-truken (schuine camerastandpunten, donkere straten) dat ik het wel allemaal eerder gezien heb. Wat dat betreft wordt dit genre soms een parodie op zichzelf, maar ik reken het Odd Man Out niet te zwaar aan. Vond het dus wel een aardig filmpje met eerst een zeer koel uitgevoerde overval en daarna een lange kwelling van James Mason, die gewond is geraakt bij die overval. Hij is continu op de vlucht en dat levert wat mooie scenes op. Goed, het deed wat theatraal aan, maar met zo'n dramatisch einde mag dat ook allemaal wel.

Edit: Ah ik ontdek nu dat deze film van dezelfde regisseur is als The Third Man. Dat verklaart

avatar van John Milton
Als ik al wist dat Belfast een Blitz had meegemaakt, dan was ik het weer vergeten. Maar het ziet er bijna even haveloos uit als in de Italiaanse neorealistische films van vlak na de oorlog, of de Duitse Trümmerfilme. Schaduwrijk vastgelegd door een fijne DoP, Robert Krasker.

Jammer dat er geen Netflix is die bol staat met dit soort films in Nederland, iets als FilmStruck. Je moet echt aan de fysieke schijfjes als je dit wilt zien, of aan het pindakazen. Niet on demand te kijken hier, zo te zien.

Al ligt het in lijn der verwachting dat hij eerdaags weer eens op BBC2 komt. They're overdue