I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Paul Muni, Glenda Farrell en Helen Vinson

Als James Allen ten onrechte veroordeeld wordt voor diefstal, wordt hij naar een wrede gevangenis in het zuiden van de Verenigde Staten gebracht, waar hij, terwijl zijn voeten vastgeketend zijn, dwangarbeid moet verrichten onder slechte omstandigheden. Hij ontsnapt en vlucht naar Chicago, waar hij Marie Woods ontmoet. Als haar ter ore komt dat hij voortvluchtig is, dreigt ze hem aan te geven als hij niet met haar trouwt, wat problematisch is aangezien hij verliefd is op Helen.

avatar van filmliefhebber92
Toch jammer. Ik heb hem ooit via tcm gezien met Nederlandse ondertitels, maar had hem graag in mijn collectie gehad.

avatar van Spetie
Dit is een van de weinige favorieten, die ik niet persoonlijk in bezit heb. Ik vind het zelf ook jammer, dat er geen Nederlandse uitgave is. Misschien komt die nog een keer uit op blu-ray, al heb ik weinig hoop.

Leland Palmer schreef:
Thanks! Ben nog steeds druk wat achterstand in te halen, alle klassiekers zullen aan de beurt komen.

Dat is een mooie instelling. Ik moet ook nog zoveel zien. Blijft een geweldige hobby.

Vooroorlogse klassieker, die ik ook na herziening indruk blijft maken. Deze rauwe film, gebaseerd op een autobiografie van een ex-gevangene, is in feite één grote aanklacht tegen het rechtssysteem in het zuiden van de Verenigde Staten en de mensonwaardige behandeling van gevangenen daar.
Prachtige rol van Paul Muni, die helaas niet zo erg veel films gemaakt heeft, maar die hij gemaakt heeft klinken doorgaans als een klok! Volgens mij verplichte kost voor elke filmliefhebber met een beetje belangstelling voor het verleden.

Prototype van onschuldig-in-de-gevangenis-ontsnappen-weer-in-het-cachot-weer-ontsnappen-levenslang-op-de-vlucht-film en tevens zo'n beetje de eerste film noir en met een fantastische slotscene.

avatar van Grindhouse62
Ik heb in het verleden heel en dan ook heel veel klassiekers opgenomen van TCM en MGM. Maar mijn dvd recorder is nog steeds in orde hoor. Dus ook de bijna 90 jaar oude I Am a Fugitive from a Chain Gang hoort daarbij. Ik heb deze film vanmiddag voor het eerst gekeken en inderdaad het is een schitterende film en ga hem zeker na verloop van tijd herzien, Uiteraard was de film voorzien van nederlandse ondertitels die synchroon liepen. Bij TCM was de ondertiteling bij sommige films ronduit bagger. Nou ben ik gelukkig niet afhankelijk van ondertiteling. Ben wel blij dat ik destijds als een gek van TCM en MGM ben gaan opnemen, want allebeide zenders zijn helaas verdwenen. Ik kan volgens mij de rest van mijn leven vooruit met al de classics. Uiteraard speur ik nog wel naar classics op het internet en haal daar ook geregeld wel een classic weg. Leve de Golden Age of Hollywood.

Een interessant, op waargebeurde feiten gebaseerd verhaal, een vlotte vertelstijl, een charismatische hoofdacteur en goede regie geven het geheel een serieuze duw in de rug. Het duurt nochtans even voor de film op gang komt, maar nadat de harkerige introductie achter de rug is en de onfortuinlijke Allen in het werkkamp is beland schiet het niveau sterk de hoogte in. LeRoy heeft duidelijk lessen getrokken uit Little Caesar, want de stijfheid die zowat elk aspect van zijn vorige film kenmerkte is hier zo goed als nergens te bespeuren. Integendeel, de sterke acteerprestatie van Muni wakkert het inlevingsvermogen aan en zorgt ervoor dat je hem volledig toejuicht. Zowel zijn vrouw als de rechters op het einde worden op hun beurt duidelijk in een negatief daglicht geplaatst. Lees zeker eens het bizarre verhaal van Robert Burns, op wiens levensloop dit verhaal is gebaseerd en de impact die deze film had op het beruchte 'Chain Gang' gevangenissysteem. Wat mij betreft samen met M (1931) één van de beste vroege talkies.

avatar van Dutchfan
Deze film staat na 87 jaar nog steeds als een huis en wekt bij kijkers van nu nog steeds vragen en woede op over het (toenmalige) gevangenissysteem in het Zuiden van de VS.

Fantastische hoofdrol van Paul Muni, die dankzij deze rol een grote ster werd en een langdurig contract kreeg bij filmmaatschappij Warner Bros.
Ook kregen hij en de film een Oscar-nominatie.

De film werd een grote hit en schokte het 1932-publiek.
Dankzij de publieke opinie kwam er een toezicht en verandering in het gevangeniswezen in de Zuidelijke staten.

Paul Muni speelt James Allen , een man die -net zoals zo velen in die tijd-aan lager wal raakt door de werkeloosheid.
Als hij werk zoekt in het zuiden van de VS wordt hij daar vals beschuldigd van een overval en wordt veroordeeld tot 10 jaar in een strafkamp, waar gevangenen onmenselijk worden behandeld.

Regisseur Mervyn Leroy weet alles uit zijn acteurs te halen en maakt een meesterwerk van deze film.

avatar van Bobbejaantje
Een dijk van een film. Paul Muni speelt de sterren van de hemel in dit realistische portret van het leven in een Amerikaans ‘chain-gang’ strafkamp gesitueerd in de jaren ‘20. De bruutheid spat van het scherm en het lijkt me niet toevallig dat deze productie gemaakt werd bij Warner Bros. die sowieso wel meer de onderkant van de samenleving belicht.
Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen – van een veroordeelde die ten tijde van de productie nota bene nog vast zat in dergelijke gevangenis – en veroorzaakte ook een schok bij de publieke opinie van de Amerikaanse samenleving, en had een impact op het gevangeniswezen.

Bijna honderd jaar na release komt deze film me heel modern over. Alleszins was men zijn tijd vér vér vooruit met dit realistisch drama, geschoten op locatie, dat zich vér houdt van de pseudo-romantiek die doorgaans welig tierde in menig toenmalig Hollywoodproduct. Eigenlijk herinnert enkel de té propere samenzang van de gevangenen tijdens de arbeid eraan dat dit een stokoude film is (waar men toen belang hechtte aan dergelijke esthetiek). Verder had deze film ook vandaag gemaakt kunnen worden.
Strak tempo, spanning, emotionele betrokkenheid, een script dat over-the-top lijkt maar het blijkt dat de werkelijkheid straffer is dan fictie.

De vierde film van Mervyn LeRoy die ik te zien krijg, maar hij zal uit een héél straf vaatje moeten tappen om me nog verder van mijn sokken te blazen.