I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Paul Muni, Glenda Farrell en Helen Vinson

Als James Allen ten onrechte veroordeeld wordt voor diefstal, wordt hij naar een wrede gevangenis in het zuiden van de Verenigde Staten gebracht, waar hij, terwijl zijn voeten vastgeketend zijn, dwangarbeid moet verrichten onder slechte omstandigheden. Hij ontsnapt en vlucht naar Chicago, waar hij Marie Woods ontmoet. Als haar ter ore komt dat hij voortvluchtig is, dreigt ze hem aan te geven als hij niet met haar trouwt, wat problematisch is aangezien hij verliefd is op Helen.

avatar van filmliefhebber92
Toch jammer. Ik heb hem ooit via tcm gezien met Nederlandse ondertitels, maar had hem graag in mijn collectie gehad.

avatar van Spetie
Dit is een van de weinige favorieten, die ik niet persoonlijk in bezit heb. Ik vind het zelf ook jammer, dat er geen Nederlandse uitgave is. Misschien komt die nog een keer uit op blu-ray, al heb ik weinig hoop.

HarmJanStegenga schreef:
Thanks! Ben nog steeds druk wat achterstand in te halen, alle klassiekers zullen aan de beurt komen.

Dat is een mooie instelling. Ik moet ook nog zoveel zien. Blijft een geweldige hobby.

Vooroorlogse klassieker, die ik ook na herziening indruk blijft maken. Deze rauwe film, gebaseerd op een autobiografie van een ex-gevangene, is in feite één grote aanklacht tegen het rechtssysteem in het zuiden van de Verenigde Staten en de mensonwaardige behandeling van gevangenen daar.
Prachtige rol van Paul Muni, die helaas niet zo erg veel films gemaakt heeft, maar die hij gemaakt heeft klinken doorgaans als een klok! Volgens mij verplichte kost voor elke filmliefhebber met een beetje belangstelling voor het verleden.

Prototype van onschuldig-in-de-gevangenis-ontsnappen-weer-in-het-cachot-weer-ontsnappen-levenslang-op-de-vlucht-film en tevens zo'n beetje de eerste film noir en met een fantastische slotscene.