ad

Geregisseerd door: Michael Curtiz

Met onder meer: Joan Crawford, Ann Blyth en Zachary Scott

Releasedatum: 20 oktober 1945

Over Mildred Pierce

"The kind of woman most men want - BUT SHOULDN'T HAVE!"

Mildred Pierce Baragon (Joan Crawford) is een liefdevolle moeder die zich opwerkt tot succesvol zakenvrouw. Haar hebzuchtige dochter Veda Pierce Forrester (Ann Blyth), die het op zowel geld als stiefvader heeft voorzien, wordt haar bijna fataal.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Inspector Peterson

Miriam Ellis

avatar van killerfreak

killerfreak

Interessante whodunit-film waarbij je gaandeweg denkt alles te weten, maar op het einde toch nog verrast wordt. Uitstekende vertolkingen, enkele grappige momenten, plotwendingen, verrassende tegenstrijdigheden (ze zegt tegen man haar kinderen altijd voor te laten gaan, maar vervolgens begint ze restaurant waardoor ze er zelf vervreemd van geraakt en de problematiek eigenlijk net begint), alsook "levenslessen" (don't spoil, maar leer ook wat verantwoordelijkheid is). Filmpje dat me ten zeerste heeft weten te boeien en daarom 4*

avatar van Movsin

Movsin

Een kranige moeder-verwaande dochter-relatie is het thema van deze sterke film uit de veertigerjaren.

Mogelijks kunt ge u wat storen aan de al te vlotte manier waarop relaties tot stand komen en dan weer worden afgebroken, zich dan weer herpakken...,maar heb al dikwijls vastgesteld dat zulks regel was in de films uit die tijd in de States.

Het intrige is echter toch wel de moeite waard om volgen, houdt een zekere spanning in, knappe enscenering en zorg voor allerlei details, zoals de belichting, zeker heel kunstig op het gelaat van Joan Crawford of de songs in verband brengen wat er te gebeuren staat (het mooie "It can't be wrong)"...

Heel degelijke acteerprestaties, als vanzelfsprekend met Joan Crawford op kop.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Amerikaans melodrama over een 'selfmade woman' die wordt gedreven (en geruïneerd) door een verblindende moederliefde. Aanvankelijk neigt het naar een klassieke film noir, maar het verandert al vlug in een volbloed 'weepie' met allerlei extreme familiale conflicten. Het hoofdpersonage Mildred Pierce wordt afgebeeld als het typische onschuldige lammetje dat doorlopend vervalt in romantiek die gedoemd is te falen. Het enige dat de historie enigszins interessant houdt is de vooropgestelde moord als overkoepelend verhaalelement. Over het algemeen is het verhaal echter simpel en de dialogen zijn tamelijk flets. De personages steken voortdurend op kinderachtige wijze messen in elkaars rug en maken vaak op nog geen vijf minuten tijd een totale emotionele ommekeer. Echt meeslepend of diepgaand kan het niet genoemd worden. Crawford doet weliswaar haar best en qua regie en belichting mag er niet geklaagd worden. In zijn geheel vind ik deze zogenaamde klassieker jammer genoeg erg overgewaardeerd.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik kwam deze film tegen in de lijst van de top 1000 van 2015, alhoewel die de lijst van 2017 niet meer haalde. Het leek me een film noir, zoals er wel meer zijn uit die tijd. De opening alleen al neemt je als kijker meteen bij de aandacht: de moord op Monte Beragon. . We krijgen een who-dunit verhaaltje waar je als kijker stilaan toch al door hebt who het dan gedunit heeft. De kern van deze fil mis hoe het zover is kunnen komen.

We blikken terug in de tijd naar het leven van Mildred Pierce. Ik ga hier niet verder in detail, je moet de film maar kijken. We krijgen wel enkele opvallende momenten te zien: de dood van de jonge Kay, de opening van haar eigen restaurant, het moment na de rechtszaak als het tot een conflict komt tussen moeder en dochter, … Mildred wordt het slachtoffer van de 2 mensen die ze het liefst heeft gezien: dochter Veda en Monte, wat de ondergang zal blijken van haar restaurants die ze zelf opbouwde. Ze verloor haar dochter, ging werken om Veda alles te gunnen, begon haar eigen restaurantketen om nog meer voor haar te verdienen en als de keten failliet ging door de schulden die Veda (en Monte) maakten trouwde ze met die Monte om voor de status te zorgen die Veda terug bracht. Zelfs als Veda dan terug komt door die status om aan te pappen met Monte zal ze later de schuld op zich nemen als Veda uiteindelijk Monte vermoord.. Het toont aan hoe ver je kan gaan als moeder voor je eigen kind.

De film is vooral heerlijk acteerwerk met de vrouwen op de eerste plaats. Van de schitterende Joan Crawford die terecht een Oscar won. Maar ook Eve Arden als de vriendin Ida, Ann Blyth als de materialistische dochter Veda en zelfs Butterfly McQueen, die ondanks haar irritante stem toch voor heerlijke scènes zorgt. Boeiende film dat vooral een sterk drama is. Een ware klassieker!

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

De film opent met een intrigerende en spectaculaire scene die de kijker met zijn neus onmiddellijk in het zaakje duwt. Een visueel hoogstandje waarbij gevierd regisseur Michael Curtiz en cameraman Ernest Haller (die ook meewerkte aan o.a. Gone With The Wind en Whatever Happened To Baby Jane) meteen alle registers opentrekken, resulterend in een hapklare brok die de gemiddelde noirliefhebber met plezier oppeuzelt.

Logischerwijs wordt er nadien wat gas teruggenomen en neemt men de tijd om het verhaal op te bouwen. Ook als kijker moet je dan wat gas terugnemen. De film start 'veelbelovend' met een moord, maar nadien lijkt er zich in eerste instantie een melodrama te ontwikkelen rond een disfunctionele familie waar een legertje psychiaters zoet mee gehouden zou kunnen worden. Elk lid van de familie lijkt wel geestelijk dood, behalve de jongste dochter die jammerlijk aan haar eind komt.

Joan Crawford schittert in de hoofdrol in een toch wel dubbelzinnige rol. Enerzijds is zij de sterke vrouw die voor haar familie zorgt, anderzijds laat ze zich doen door haar extreem verwende en materialistische dochter Ann Blyth. Je ziet al van mijlen ver dat dit niet goed kan komen. De mannen in het verhaal komen er evenmin goed uit. Het meeste sympathie had ik nog voor Bruce Bennett, als ex van Crawford, die zich ook maar laat leiden door zijn pietje maar op het eind van de film nog zijn kar keert. Zowel Jack Carson als Zachary Scott fladderen op narcistische wijze rond Crawford heen, waarbij Scott als een soort slijmerige Casanova de typische rol speelt die we van hem gewend zijn.

De verhaalstructuur steunt op lange flashbacks waarin Joan Crawford haar verhaal uit de doeken doet, wat we uiteraard wel meer zien in de film noir. Echt spannend wordt deze film niet, hoewel steeds interessant genoeg om de aandacht gaande te houden, met voor mij uiteindelijk toch een verrassende ontknoping.

De dialogen en lichte humor, die af en toe wordt rondgestrooid, kon ik verder wel appreciëren.

De film eindigt met een prachtig shot in de gang van het politiedepartement, waar enkele poetsvrouwen op noeste wijze de vloer schrobben, terwijl Crawford haar ex tegemoet treedt. Die ode aan de arbeid lijkt me typisch horend bij de toenmalige Warner Brothers, als filmmaatschappij voor een arbeiderspubliek, in een film die draait rond materialisme, de weg naar de top en terug.

avatar van Brix

Brix

Bobbejaantje schreef:

Het meeste sympathie had ik nog voor Bruce Bennett,

avatar van pjmj

pjmj

De dochter is een heerlijk, onuitstaanbaar kreng. Een filmkarakter dat ik niet gauw meer vergeet.

scorsese

Goeie film waarin een vrouw met twee dochters gaat scheiden en een baan probeert te krijgen. Het begint als een moordmysterie (mooi schaduwspel tijdens de opening), maar is uiteindelijk meer een drama. Een goed verhaal waarin misschien iets te veel gebeurd (in dat opzicht vond ik de latere miniserie net wat beter werken). Mooi verteld en prima acteerwerk van de gehele cast. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Corran

Corran

Heel sterk drama met een fijne verzameling van sterk neergezette, maar ook sterk geschreven personages. Crawford steelt vooral de show, maar haar egoïstische dochter en al bij al nog vrij sympathieke ex-man moeten niet veel onder doen. Goed gebruik van flashbacks en geen al te ingewikkeld plot, vrij rechtlijnig met geen vergezochte twist op het einde. Altijd wel een zwak gehad voor het betere melodrama dat niet té dramatisch wordt.

avatar van TMP

TMP

Prima film. Een zeer behoorlijk verhaal, met enkele goede wendingen, en zeer vlot acteerwerk. Het sterke begin zorgt ervoor dat je aandacht meteen gegrepen wordt en de film blijft tot het eind boeien. Goed acteerwerk, met name van Joan Crawford en Ann Blyth. Wat een kreng is die Veda, erg goed neergezet! De decors en het camerawerk zijn eveneens goed verzorgd. Een klassieker die zeker de moeite waard is.