What Ever Happened to Baby Jane? (1962)

Alternatieve titel: Wat Is Er Toch van Baby Jane Terechtgekomen?

Drama / Horror

geregisseerd door Robert Aldrich
met Bette Davis, Joan Crawford en Victor Buono

Het ooit geliefde kindsterretje Baby Jane is nu een onevenwichtige volwassen vrouw, verslaafd aan whisky en krankzinnig werkend aan een comeback. Blanche van haar kant was een volwassen filmster tot een auto-ongeval haar verlamde en zij totaal afhankelijk werd van haar knettergekke zus Jane...

avatar van Bobbejaantje
Creepy sfeervolle film over de strijd tussen de twee zussen Joan Crawford en Bette Davis, met respectievelijk een fysieke beperking en een persoonlijkheidsstoornis. Goed script, prima acteerprestaties, mooie fotografie. Het thrillerelement wordt in deze vrij lange film doorbroken met de ietwat komische scènes rond Victor Buono, zeer welkom wat mij betreft.
Opvallend dat de film voornamelijk bevolkt wordt door vrouwen: naast de twee zussen zijn belangrijke rollen weggelegd voor de buurvrouw, de poetsvrouw en de moeder van V. Buono. De mannen komen er in deze film eerder bekaaid af. Victor Buono speelt de rol van een moederskindje die de zaak niet bepaald vooruit helpt, heeft ook weinig 'mannelijke' kenmerken.
Het gegeven van de film in de film, waarin de echte carrières van Davis en Crawford verweven, alsook de real life animositeit tussen beide actrices, draagt eigenlijk alleen maar bij aan het kijkplezier.
Te bekijken sixtiesklassieker.

avatar van IH88
“My name is Jane Hudson. Maybe you remember me? I'm Baby Jane Hudson.”

Wat is Bette Davis toch een geweldige actrice. Ik vraag me af of What Ever Happened to Baby Jane? wel had gewerkt zonder Davis’s inbreng, want het is haar acteerwerk dat de film boven de middelmaat doet uitstijgen. Een bepaalde twist tegen het einde op het strand mag er ook wezen, en het zorgt ervoor dat je alles wat er aan vooraf ging toch opeens met andere ogen gaat bekijken.

Joan Crawford acteert wat vlak en wordt overschaduwd door Davis, maar dat kan natuurlijk ook aan de rol liggen. Het verhaal is niet heel bijzonder en kent wat plotgaten (de lange speelduur is ook problematisch), maar toch bleef ik geïntrigeerd kijken naar Jane en haar psychopathische en manische acties en gedachten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Susan Sarandon als Bette Davis in Feud.

avatar van Ebenezer Scrooge
Bette Davis over Joan Crawford:

"I wouldn't piss on Joan Crawford if she were on fire."

"She has slept with every male star at MGM except Lassie."