• 11.775 nieuwsartikelen
  • 9.061.064 stemmen

What Ever Happened to Baby Jane? (1962)

Horror / Thriller | 134 minuten

Genre: Horror / Thriller

Alternatieve titel: Wat Is Er Toch van Baby Jane Terechtgekomen?

Geregisseerd door: Robert Aldrich

Met onder meer: Bette Davis, Joan Crawford en Victor Buono

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot What Ever Happened to Baby Jane?

"Sister Sister, Oh So Fair! Why Is There Blood All Over Your Hair?"

Het ooit geliefde kindsterretje Baby Jane is nu een onevenwichtige volwassen vrouw, verslaafd aan whisky en krankzinnig werkend aan een comeback. Blanche van haar kant was een volwassen filmster tot een auto-ongeval haar verlamde en zij totaal afhankelijk werd van haar knettergekke zus Jane...

Baby Jane Hudson

Elvira Stitt

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1927 berichten

Creepy sfeervolle film over de strijd tussen de twee zussen Joan Crawford en Bette Davis, met respectievelijk een fysieke beperking en een persoonlijkheidsstoornis. Goed script, prima acteerprestaties, mooie fotografie. Het thrillerelement wordt in deze vrij lange film doorbroken met de ietwat komische scènes rond Victor Buono, zeer welkom wat mij betreft.
Opvallend dat de film voornamelijk bevolkt wordt door vrouwen: naast de twee zussen zijn belangrijke rollen weggelegd voor de buurvrouw, de poetsvrouw en de moeder van V. Buono. De mannen komen er in deze film eerder bekaaid af. Victor Buono speelt de rol van een moederskindje die de zaak niet bepaald vooruit helpt, heeft ook weinig 'mannelijke' kenmerken.
Het gegeven van de film in de film, waarin de echte carrières van Davis en Crawford verweven, alsook de real life animositeit tussen beide actrices, draagt eigenlijk alleen maar bij aan het kijkplezier.
Te bekijken sixtiesklassieker.

avatar van IH88

IH88

“My name is Jane Hudson. Maybe you remember me? I'm Baby Jane Hudson.”

Wat is Bette Davis toch een geweldige actrice. Ik vraag me af of What Ever Happened to Baby Jane? wel had gewerkt zonder Davis’s inbreng, want het is haar acteerwerk dat de film boven de middelmaat doet uitstijgen. Een bepaalde twist tegen het einde op het strand mag er ook wezen, en het zorgt ervoor dat je alles wat er aan vooraf ging toch opeens met andere ogen gaat bekijken.

Joan Crawford acteert wat vlak en wordt overschaduwd door Davis, maar dat kan natuurlijk ook aan de rol liggen. Het verhaal is niet heel bijzonder en kent wat plotgaten (de lange speelduur is ook problematisch), maar toch bleef ik geïntrigeerd kijken naar Jane en haar psychopathische en manische acties en gedachten.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Susan Sarandon als Bette Davis in Feud.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Bette Davis over Joan Crawford:

"I wouldn't piss on Joan Crawford if she were on fire."

"She has slept with every male star at MGM except Lassie."

avatar van AGE-411

AGE-411

Film waar wel meer in zat als de speelduur een stuk korter was en als Blanche niet zo'n gemakkelijke prooi was. "Roep dan toch op je buurvrouw" dacht ik enkele keren.

Al bij al is de film redelijk spannend en wordt het nergens echt saai.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Film meets Bette Davis. Jezus Maria Jozef en nog een hele nest andere heiligen. Wat een actrice was Bette Davis. Ja het is theatraal, ja het is groots, ja het is drama, ja ... . Maar god damn wat kon die vrouw acteren. Ik ben onvoorwaardelijk fan, dit is een diva in al haar facetten (inclusief een jarenlang fight met collega hoofdrolspeelster Joan Crawford blijkbaar, het valt niet op hoor tijdens het kijken naar deze film, neuh) en de mindere die neem ik er dan echt wel zonder het minste probleem bij. Al na één scène is ze gewoon de boertige, onaantrekkelijke feeks die ze in deze film hoort te zijn en die blijft ze gewoon heel de film lang tot in de perfectie. Voor de rest ja succes dat eindig is, psychisch en fysiek lijden, er komt vanalles aan te pas en dat komt ook nog behoorlijk uit de verf zelfs, maar Bette fucking Davis, wat een vrouw, wat een actrice, ik zou ze nog twee uur kunnen zien acteren tegen een witte muur en ik zou me niet vervelen denk ik, ik zeg het 'iedere' (lees drie a vier) keer ik ze zie spelen maar ik moet dringend toch eens wat meer van haar gaan bekijken of herkijken.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Eenvoudig verhaal, maar met geslaagde spannende opbouw. Sommige scènes duren te lang, maar deze film uit 1962 is best een voorbeeld voor vele 'opvolgers'....

avatar van Shadowed

Shadowed

Net niet.

Ik had er vooraf maar weinig zin in. Een film uit 1962 die 134 minuten duurt, je moet er natuurlijk een beetje voor klaar zitten. Gelukkig wist ik totaal niet wat me te wachten stond. Ik heb veel klassieke horrorfilms gezien, maar deze was al die tijd onopgemerkt gebleven. Gelukkig heb ik alle spoilers tot dusver ontweken, maar niet dat het veel van de film overigens had geruïneerd als ik deze wel wist.

Ik heb wel een paar afbeeldingen gezien van de film, waar met name Davis me de stuipen op het lijf joeg. Wat een eng gezicht, echt geweldig gedaan. Helaas, eenmaal ze met spreken begint, is daar niet al te veel meer van over. Ik vond dat Aldrich haar eigenlijk wat teveel persoonlijkheid en vooral komische scenes gaf. Uiteraard is dat een controversiële en tegendraadse mening en ik weet maar al te goed dat dit dan een deel van het verhaal teniet had gedaan mochten deze dingen verminderd zijn. Toch wil ik nog even toevoegen dat de film er wel een stuk enger, mysterieuzer en spannender mee had kunnen zijn, want echte "Nightmare Fuel" zat er wel in.

Davis en Crawford houden elkaar mooi in evenwicht. Twee bijzonder sterke acteerprestaties die soms wat theatraal, maar over de grote lijn overtuigend uitpakken. Ze konden in ieder geval allebei moeiteloos mijn aandacht vasthouden. Dat Davis er met de prijs vandoor ging verbaast me echter niet, die speelt toch een veel complexer en uitbundiger personage dan Crawford. Waar het verhaal heenging vond ik wat teleurstellend (ik had een veel knapper einde verwacht), maar dit voldoet uiteindelijk wel.

134 minuten moeiteloos aan de buis gekluisterd. Bij vlagen creepy, maar in het algemeen is dit op de dag van vandaag moeilijk nog een horrorfilm te noemen. De situatie escaleert wat te snel en het zijspoor van Buono vond ik als komische interruptie eerder misplaatst, maar dat wil niet wegnemen dat de film goed in elkaar zit, een aangenaam tempo kent en twee hoofdrolspelers heeft die acteren alsof ze elkaar perse moeten overstijgen uit haat (en dat zelfs letterlijk probeerden).

P.S. Toen Davis Crawford naar bed probeerde te slepen hoor je wellicht stenen in de audio. Dat zou moeten kloppen, want Crawford stak er een aantal in haar jaszak om het Davis extra moeilijk te maken. Ze hadden tenslotte een hele lange ruzie, dus die twee deden er alles aan om elkaar het leven zuur te maken.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Op de gok opgenomen bij de BBC voornamelijk vanwege het goed cijfergemiddelde, maar dat dit een dermate oude film was had ik niet verwacht en vond ik eigenlijk wel een welkom verrassing en gaf het geheel iets extra's. Daarom gisteren dan ook met veel plezier voor deze film gaan zitten.

Het verhaal mag duidelijk zijn en de verhoudingen worden van meet af aan op scherp gezet tussen de onhandelbare Jane en de veel te stille en rustige Blanche. Duidelijk is echter dat de rollen omdraaien wanneer het kindstertijdperk erop zit, degene met het talent blijkt toch wel degelijk Blanche waar Jane verandert in een hinderlijk aanhangsel wat dat betreft. Een schimmig en onduidelijk auto ongeluk later vinden we de dames terug in een grote villa min of meer met elkaar opgezadeld. Jane kan in principe niet zonder Blanche, en Blanche met haar beperking kan eigenlijk niet zonder de hulp van Jane, het is in die zin het beginpunt van alle ellende, in een drama die zich wel een beetje laat vergelijken met Sunset Boulevard. Ook daar is het sprake van een gevallen ster nog dromend van een terugkeer, ook daar is min of meer sprake van een gijzeling en een zelf soort einde met 'publiek' om het zomaar te zeggen.

Subtiel worden daarna de spanningen tussen het tweetal opgevoerd met op het eerste oog kleine pesterijen die zich opbouwen naar grotere en ernstige zaken waar het er op neer komt dat Blanche geïsoleerd en gegijzeld raakt en aan de grillen is overgeleverd van de psychotische Jane. Wat er allemaal speelt tussen de twee karakters blijft de vraag, zeker is wel dat Crawford en Davis hun beste beentje voor zetten en vooral Davis opvalt in een erg sterke rol. Bijzonder is in dit geval de opleving van Jane aan de hand van Edwin, ondertussen vliegt ze de geknevelde en verzwakte Blanche net zo goed om de nek als ze het even niet meer weet, iets dat regelmatig gebeurt. Het tekent de ontoerekeningsvatbaarheid van karakter Jane.

Hoewel de pesterijen steeds psychologischer van aard worden, en soms te gemeen voor woorden, mis ik toch iets extra's. De spanning is subtiel, net als de streken van Jane, toch tot echte horror, gruwel of suspense lijkt deze film niet te komen en dat valt toch een ietsiepietsie tegen. Goed, ik snap dat dit eventueel in het tijdsbeeld van 1962 gezien moet worden dus daar laat ik het dan ook bij wat deze degelijke film betreft met goede acteerprestaties en sfeer.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een film met een naam als een klok, een klassieker ook, maar die mij naast de titel bitter weinig zei. Dat bleek ook al gauw, want van baby’s (en de ontvoering ervan) was eigenlijk geen sprake, integendeel zelfs. Baby Jane Hudson is de (artiesten)naam van een voormalig kindsterretje dat later in de schaduw stond van haar eveneens succesvolle zus.

Het is in dat licht dat Jane een groeiende en venijnige ziekelijke jaloezie ontwikkelt ten aanzien van haar zus. Sadistisch en meedogenloos wordt het zelfs. Niet alleen in haar acties is Jane een lelijke vrouw geworden, ook fysisch was ze niet langer knap, eerder verwrongen en afgeleefd, wat opgesmukt met slecht geprepareerde make-up.

Het web van leugens en de pesterijen worden met de dag erger. Gruwelijk soms om te aanzien. Het verbaasde me alleen hoe mak Blanche was. Ze had verschillende mogelijkheden om zich te laten horen, ook op een moment dat ze nog niet helemaal gebroken was. Vreemd.

Crawford en Davis acteren uitstekend. De speelduur van 134 minuten verveelde geen moment. De onderhuidse spanning was immer aanwezig en de topactrices deden de recht.

avatar van TMP

TMP

Een wat teleurstellende film, mede door de te lange speelduur. Er gebeurt niet genoeg om een speelduur van ruim twee uur te rechtvaardigen. Het begin is goed, de sfeer wordt goed neergezet en de karakters van de twee zussen worden goed uitgewerkt. Met Joan Crawford en Bette Davis beschikt deze film over twee uitstekende actrices. Crawford doet het prima. Davis doet het ook zeer behoorlijk, al vond ik haar acteerwerk soms wat tegen overacting aan zitten en haar personage daardoor iets te zeer een karikatuur. Ik moest bij haar personage denken aan Kathy Bates in Misery en dat vond ik wel een betere rol. Deze film moet het overigens wel echt hebben van Crawford en Davis, want de bijrollen stellen niet veel voor. Verder komt het verhaal soms wat ongeloofwaardig over, zo had Blanche alle gelegenheid om de huishoudelijke hulp of de buurvrouw om hulp te vragen. Ook de slotscène kon mij niet bekoren, een wat zwak einde met een compleet overbodige twist.