Les Diaboliques (1955)

Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Simone Signoret, Véra Clouzot en Paul Meurisse

Twee vrouwen verdrinken de sadistische directeur (die getrouwd is met één van de twee) van een kostschool in een badkuip en gooien hem in het vieze zwembad van de school. Als het zwembad wordt drooggelegd is het lijk echter verdwenen.

avatar van SnakeDoc
Geweldig, Geweldig! Ik kon het niet laten na het zien van deze film even in de benen te gaan om het een staande ovatie te geven, ook al was ik alleen.

Super spannend en heerlijk mysterieus. Verhaallijn biedt veel variatie in shots en scenes waardoor de verveling onmogelijk kan toeslaan. De beide dames zijn ook heel leuk om naar te kijken.

Les Diaboliques kent vervolgens ook nog eens een uitermate goede sfeer waardoor je in het verhaal gezogen lijkt te worden.
Het einde is natuurlijk om je vingers bij af te likken. Ik zag het in ieder geval totaal niet aankomen.

Mijn tweede film van Clouzot, en mijn tweede 4,5.

Voor mij, de perfecte Zondag film. Prachtig! Gaat gelijk de top 10 maar in!

avatar van Davidus
Goeie psycho thriller. Heerlijk die jaren 50 franse sfeer. Ouderwets dorpsschooltje, die typisch franse huizen, verlaten dorpjes, armoedig maar toch ook weer stijlvol. Alleen hier al kan ik van genieten. En dat gecombineerd met een mysterieus sfeertje en geweldig spel van de twee hoofdrolspeelsters geeft een zeer interessante en onderhoudende film

avatar van mayhemblik
Prachtig!!!

TMP
Aardige thriller van Clouzot, de eerste film die ik van hem zie. Prima sfeer en een vlotte verhaallijn. De film verveelt geen moment, maar echt spannend wordt het nou ook weer niet. Het plot zit aardig in elkaar, op de zeer overbodige laatste paar minuten na. Die plottwist werkt niet en wordt vervolgens ook niet meer uitgewerkt. Het einde zie je al een tijdje aankomen, vooral door de plotselinge afwezigheid van madame Horner. Geen topper, maar wel een onderhoudende film.

avatar van Edamboy
Mooie Franse thriller. Ondanks dat de film al bijna 60 jaar oud is, verveelt ie niet. Door Hitchcock beïnvloed of andersom?

avatar van missl
Het mysterie gedeelte in deze film is prima uitgewerkt, je weet lange tijd niet wat er nou eigenlijk aan de hand is en dat komt de film wel ten goede.

JvB Lucas
Edamboy schreef:

Daar zijn inderdaad al jarenlang twijfels over.

JvB Lucas
Les Diaboliques
alternatieve titel: Diabolique, The Fiends, Demonen

Briljante film dit.

Alfred Hitchcock wordt soms de 'Master of Suspense' genoemd maar Henri-Georges Clouzot mag oprecht wel 'maître de tension' genoemd worden want wat hij hier afgeleverd is een pareltje van ijzersterke horror cinema. Ik durf oprecht wel te zeggen dat Hitchcock het in z'n broek deed na het zien van deze film: dit is namelijk spannend.

Les Diaboliques opent meteen geniaal! De opening credits laten zien in een plas water, het zet meteen de juiste toon met de sfeervolle score van Georges Van Parys. Wat daarna volgen zijn een aantal ijzersterke scènes op een kostschool waar we de personages leren kennen. Let vooral op dat vanaf dan al de sfeer aanwezig is in deze kostschool, terwijl het idee van het verhaal dan nog niet eens begonnen is. Maar de locatie is sterk, en zet ook meteen een naar sfeertje op gang. Wanneer de twee vrouwen de moord hebben gepleegd, begint het pas echt eng te worden. Er gebeuren allemaal kleine dingetjes waardoor we kunnen vermoeden dat de directeur misschien nog leeft. Bijvoorbeeld die schoolfoto; dat ze een schim van de man opvangen of wanneer dat jochie claimt dat hij hem gezien heeft. De spanning bouwt op en we kunnen oprecht zeggen dat de kostschool (de locatie) niet meer veilig is. Constant kreeg ik kippenvel. De laatste 15 minuten tijdens de nachtscènes vond ik meesterlijk. Damn, dan is het gewoon echt eng! Het zogenoemde "twist-ending" was dan misschien er maar geforceerd bijgehaald, maar het doet absoluut geen afbreuk aan de film. Dat laatste shot van dat jochie die dan claimt dat hij de dode directrice heeft gezien geeft misschien aan dat er nog steeds iets rondspookt op de school. Het laatste stuk met de "Agatha-Christie"-a-like titelkaart wist een glimlach op mijn gezicht te toveren.

Een sfeervol meesterwerk van Henri-Georges Clouzot met een aantal briljante, doodenge horror-scènes. Alfred Hitchcock kan hier nog een puntje aan zuigen , wat hij natuurlijk overduidelijk gedaan heeft.
*4,5

avatar van kevin_vp
wow dit was me wel een verassing, in de positieve zin wel te verstaan.

Dit is een echt een ongekend meesterwerk, die (zoals Lucas al aangaf) het oeuvre van Hitchcock met glans overstijgt.
Begrijp me niet verkeerd, Hitchcock is een geweldige regisseur, maar ik heb nooit zo gespannen zitten kijken tot aan het einde van een film. ok de intro kon wat sneller, maar dat neem ik deze film die in 1955 gemaakt is niet kwalijk. Zeer goed geacteerd ook door de 2 mooie dames en de heer Paul Meurisse die hun personages perfect geloofwaardig doen overkomen. Wat ik nog zo goed vind aan deze film vind is dat er ook nog zo'n heerlijke zwarte humor inzit. En als laatste wil ik zeggen dat de eindscene mij ook bijna een hartaanval bezorgde. wooww dat was even schrikken!!!!

Deze film is een zéér grote aanrader. Samen met The Shining vind ik dit de meest angstaanjagende en hypnotiserend spannende film ooit !

Een dikke 4,5 ster. Een herziening tilt die 4,5* zo goed als zeker naar een 5*

avatar van knusse stoel
Prachtige film, had eigenlijk ook niet anders verwacht van deze regisseur! Het komt inderdaad iets traag op gang maar als de vaart er eenmaal inzit.....!
Jammer dat je voor dit soort meesterwerkjes steeds in het verleden moet zijn, net alsof men tegenwoordig bang is dat de kijker niet meer het geduld ervoor kan opbrengen. Er moet gelijk tempo in zitten, anders is de kijker verdwenen zo lijken de filmmakers te denken.

avatar van ILDIB
Tijdgeest meegenomen, maar de echte top en spanning ontbreekt toch. Daarvoor is t toch te "amateuristisch" gefilmd.

avatar van kevin_vp
ILDIB schreef:

Ah zo zit dat. En The Blair Witch Project dan ???

avatar van ILDIB
kevin_vp schreef:

Ah zo zit dat. En The Blair Witch Project dan ???

Zal me iets verduidelijken, niet zozeer de opnames maar de algehele kwaliteit van acteren, monteren, geluid etc..

ILDIB schreef:

Clouzot neemt inderdaad zijn tijd om de dingen te vertellen, en houdt het eenvoudig. We zijn dat niet meer gewoon, waardoor het soms even doorbijten is. Maar dat valt in geen enkel opzicht te verwarren met amateurisme. Hell no.

Neem nu de finale, dat is wat mij betreft een meesterwerkje. Suspense zoals je het zelden tegenkomt, mooi, geduldig en contrastrijk in beeld gebracht.

Les Diaboliques is ondertussen 60 jaar oud, vergeet dat niet.

avatar van Insignificance
Enigszins vergelijkbaar met Clouzot's andere klassieker, Le Salaire de la Peur. In die zin dat het gebruik maakt van een nogal forse opbouw en daarna de bal aan het rollen krijgt. Verschil is dat dit eerste uur wordt bevolkt door minder interessante personages en het tweede deel daar onder te lijden heeft. Ik heb vooral wat moeite met vrouwlief, Véra Clouzot.

Beetje te dik aangezet, het tere tantetje met twijfels. De zwakste schakel van het plan, maar ook die van de plot. Zal er ook mee te maken hebben dat Signoret wel thuis geeft en, zeker in eerste instantie, juist een sterk en gedreven karakter neerzet. Neemt niet weg dat het spel tussen beiden niet zo geraffineerd is en Clouzot dat met een ruzie onderstreept.

Zoiets knaagt dan aan het mysterie dat gaat draaien wanneer het lijk verdwijnt en aan de suspense die daaruit voort moet vloeien. De status van de film kan het wat dat betreft pas waarmaken in de eindfase. Nog niet eens vanwege hoe de climax tot stand komt, maar de horror scène in de badkamer mag er zijn. Wel jammer dat het jongetje nog iets te melden heeft.

avatar van alexspyforever
Ja, dit was echt wel een knappe mystery thriller die spannend was van het begin tot het eind. Het leek eerst nog even op een anti-climax uit te draaien op het einde maar daar werd alsnog door die politie-inspecteur een stokje voor gestoken. Het einde was toch niet helemaal wat ik had gehoopt anders had ik deze nog een iets hogere score gegeven.

avatar van DVD-T
Een erg goed geregisseerde film met erg goed acteerwerk.

Clouzot wordt wel eens vergeleken met Hitchcock en andersom las ik ergens. En net als Hitch is Clouzot ook een meester in het creëren spanning. En dat laat hij zeker zien in deze geweldige film. Als eerste hebben we de opbouw naar de moord waarin we erg sterk acteerwerk van de twee actrices krijgen te zien. Dan is er de moord zelf Toch wel gedaan op een originele manier. Dan krijgen we het vermiste lijk. Zorgt toch voor een hoop spanning, leuke scenes en verandert als het ware in een whodunnit. Maar naar het einde toe gaat Clouzot echt full-out en een van de spannendste scenes die ik in een lange tijd niet meer heb gezien. Het kippenvel stond in elke minuut van deze nagel bijtende scenes op de armen. Wat een einde. De manier waarop het geschoten is, het gebruik van visual cues en geluid. Allen geweldig in deze scenes. Maar dat geld eigenlijk ook gewoon voor de rest van de film. Zorgt voor een erg sfeervol geheel.

avatar van Donkerwoud
Alcohol en kleinburgerlijkheid

Tirannieke schooldirecteur (Paul Meurisse) regeert met ijzeren vuist over de verschillende klassen, rangen, geslachten en standen op zijn prestigieuze internaat. Zowel schoolkinderen als personeelsleden dienen zich te schikken naar zijn hardvochtige tucht en orde, waarmee het systeem draaiende gehouden wordt. Iedereen kent zijn plek in de hiërarchie. Voor de leerlingen een braaf ‘ja en amen’ als meester of juffrouw wat van hen vraagt. Volwassen leerkrachten moeten zich ook conformeren naar de sociale spelregels; met als grappigste fragment een gefrustreerde leerkracht die toestemming vraagt voor het derde nipje alcohol tijdens de gemeenschappelijke schoollunch. Dezelfde figuur is later extatisch blij als de verdwenen schooldictator zijn drankgebruik niet meer kan toetsen.

Simone Signoret en Véra Clouzot spelen de twee grootste slachtoffers van de onderdrukkende patriarchale tirannie. Exotische echtgenote (Christina Delassalle) is in een innerlijk conflict verwikkeld als zij wil scheiden van haar maniakale bruut van een echtgenoot, terwijl zij in de knoop ligt met haar eigen religieuze overtuiging van huwelijkse trouw als belangrijke kernwaarde in de echtelijke gemeenschap. Maîtresse (Nicole Horner) neemt steeds het voortouw om de getrouwde schelm te ringeloren binnen haar eigen plannetjes en doelstellingen. Deze twee contrasterende personages (daadkrachtige intrigante, rustig muurbloempje) zijn fijn op elkaar ingespeeld als 'fatale vrouwen' die - als ware het een revenge flick - hun vrijheid opeisen. Jammer genoeg wordt juist dat uitgangspunt verpest met de moralistische wending waarbij 'het goede' uiteindelijk wint van 'het kwade'. Hitchcock zou soortgelijke thematiek meer gelaagd verbeelden.

Zelfs voor een film uit de jaren vijftig oogt het bijzonder gedateerd en kneuterig, maar op een overdreven manier dat het bijna niet anders kan dan dat Henri-Georges Clouzot het heeft bedoeld als een ironische knipoog naar een kleinburgerlijke provinciementaliteit. Vrouwen als slavinnen voor de mannelijke lusten en geneugtes, op het absurde af. Volwassen mannen zijn hier dan ook zonder uitzondering: klepzieke roddeltantes; opdringerige, seksueel gefrustreerde egoïsten; of volgzame figuren, die onmachtig zijn om zelf na te denken.

Volgens mij is deze film één grote speelse knipoog naar een kleinburgerlijk Frankrijk waar alcohol rijkelijk vloeide om aan de rigide, discriminerende klassenmaatschappij te kunnen ontsnappen.

Sterke film. Qua opbouw, qua acteren en een verrassende doch uitstekende plot(wending). Straf filmpje; zeker een aanrader!!

avatar van baspls
Naar Les Diaboliques was ik heel nieuwsgierig, vooral omdat de film wordt geroemd als een Hitchcockiaans meesterwerk.

De echtgenote van een tiranniek schoolhoofd besluit samen met diens minnares om hem om het leven te brengen. Alles is zorgvuldig doordacht, maar dan is het lijk verdwenen...

De film is gebaseerd op het boek Celle Qui N'était Plus van Pierre Boileau en Thomas Narcejac. Clouzot was net op tijd met het kopen van de rechten, want Alfred Hitchcock wilde het boek ook verfilmen. Ondanks dat de film voor hem was weggekaapt werd Hitchcock wel een bewonderaar van de film en zou hij ooit hebben gezegd dat de film hem heeft geïnspireerd voor Psycho. Pierre Boileau en Thomas Narcejac schreven later speciaal voor Hitchcock D'entre les Morts, wat hij verfilmde als Vertigo.

Les Diaboliques laat een slim opgezette moord zien en houd zich verder bezig met de moeilijkheden die gepaard gaan met het wegwerken van het lijk na de moord. Wat dat betreft is het inderdaad erg Hitchcockiaans. Heel spannend wordt het echter nergens en door het compleet ontbreken van filmmuziek wordt de film bij vlagen een beetje langdradig.

Echt horror is het niet, de man wordt netjes verzopen (al was dat wel heerlijk gruwelijk in beeld gebracht) en hoewel het op een spookverhaal leek uit te draaien was het uiteindelijk toch echt een Thriller. Ik moet wel zeggen dat ik het einde niet zag aankomen, al is het natuurlijk wel een heel omslachtige manier om iemand om het leven te brengen door te doen alsof je zelf bent vermoord en dan te gaan lopen 'spoken'. Ook briljant dat na afloop werd verzocht om het einde niet te verklappen.

Op een of andere manier komt Frans wat minder theatraal over als bijvoorbeeld Nederlands of Duits, en in die tijd ook Engels wel. Het acteerwerk was in ieder geval dik in orde. De zuid-Franse setting gaf een soort Kuifje-achtige sfeer met de Renaults en Citroëns. Verder is alles ook uitstekend in beeld gebracht, mooie 4:3-fotografie.

Alles bij elkaar is Les Diaboliques niet wat ik ervan had verwacht, maar wel een zeer degelijke Hitchcockiaanse Thriller uit de Franse cinema.

Van een thriller gesproken.
In dit verband vind ik dit zelf kilometers boven bijvoorbeeld Hitchcock's "Psycho".
Knap script. Interessant, boeiend en verrassend van het begin tot het einde ook mede door het schitterend spel van alle acteurs, de misterieuze Paul Meurisse op kop.

avatar van Pieter Montana
Ma petite ruine!
Indien u dit leest, bent u al te ver. Verdwijn van deze pagina, en kijk de film gewoon zonder ook maar enige info vooraf. Ja, zelfs zonder de niet-spoilers te lezen, zonder de trailer te bekijken, of ook maar enig anders. Dit sterk staaltje Franse cinema overklast mening Hitchcockfilm of Agatha Christie-boek en u zal haast draaierig worden van telkens weer op het verkeerde been gezet te worden. 4*

Is het trouwens niet beter als het laatste zinnetje in de bovenstaande MM-plotomschrijving wordt weggehaald? Voor mij 'start' het verhaal bij de moord en de intentie van de vrouwen om deze verborgen te houden. Het feit dat het lijk uit het zwembad verdwijnt is toch al de eerste grote twist die de kijker beter niet weet?

avatar van joolstein
Ondanks veel lovende woorden, hoge scores en posities in lijstjes, vond ik de film tegenvallen. Deze film over de twee leraressen op een jongensschool die samen een plan bedenken om de directeur die de man van de één en minnaar van de ander is te laten verdwijnen, is mij helaas niet bevallen. De opzet was verschrikkelijk traag. Langzaam de tijd nemen is voor mij niet erg maar deze traagheid zonder enige spanning was toch te veel van het goede. Je mag eerst 45 minuten lang aan zien hoe de vrouwen het plan bedenken waarna er een half uur komt met het wegwerken van het lijk, om vervolgens in de resterende minuten tot ontknoping te komen? Een conclusie die naar mijn mening ook nog veel te omslachtig was. Daarnaast irriteerde ik me nogal aan Christina of het acteerwerk van Véra Clouzot, daar ben ik niet helemaal over uit? Niet alleen was ze voor mij irritant maar ook geven ze door de nadruk te liggen op haar aandoening (dat werd wel tig keer herhaald) met haar de clou weg. Maar er was meer waar ik niet zo te spreken over was. Zo zijn er nogal wat scenes die het onnodig langer maakte. Of de verschrikkelijke praatjes tussen die twee mannelijke leraren. Moesten die nu voor een luchtige noot zorgen? Geen idee? Het werkte bij mij in ieder geval niet. Al die elementen zorgde bij elkaar ervoor dat ik me al gauw stierlijk aan het vervelen was.