A Face in the Crowd (1957)

geregisseerd door Elia Kazan
met Andy Griffith, Patricia Neal en Anthony Franciosa

Larry Rhodes is een zwerver die op straat zingt om aan zijn geld te komen. Hij wordt op een dag ontdekt door Marcia Jeffries, waarna hij uitgroeit tot een beroemdheid. Hierdoor krijgt hij steeds meer macht, een nieuw verschijnsel voor Rhodes. Hij wordt steeds egoïstischer en overweegt zijn macht te gaan misbruiken.

avatar van Paalhaas
Ondergewaardeerde film van Kazan over macht en corruptie die tevens een kritische kijk biedt op de domheid en het kuddegedrag van de massa. Uitstekend plot en mooie rollen van Andy Griffith, Patricia Neal en Walther Matthau (in volgens mij zijn eerste grote rol). Vooral de conversaties tussen de laatste twee zijn memorabel. 4/5

Helemaal mee eens! Prachtige film van Elia Kazan! Thema is nog steeds actueel: de opkomst en neergang van een mediaster. Andy Griffith is zeer overtuigend als de mediaster.
Erg geslaagd is de langzame overgang van het enthousiasme van het begin naar de ontgoocheling van het einde. Het einde zelf vind ik wel iets over de top. Dat is voor mij het enige zwakke punt van deze bijzondere film.

Inhoudelijk goede en kritische film. Helaas vond ik het naar het einde toe een beetje een vermoeiende zit worden. Dat komt vooral door de intensiteit van het eerste gedeelte, dat veel indruk maakt met scherpe, soms literaire teksten en snelle scènes.

Hier en daar ook wat aparte en experimentele stukken, zoals die spotjes voor Vitajax

Schitterende film, heel erg duidelijk Elia Kazan signatuur ook.

Ik weet niet of Andy Griffith al bekend was ten tijde van deze film, maar het was wel een geniale cast. Dat is toch het voordeel van zo'n acteur die je bijna nooit ziet, hij IS hier gewoon Lonesome Rhodes.

Leuk vroeg rolletje ook van Lee Remick als 17-jarig majorettevriendinnetje.

Uitstekende film waarin een zwerver uit de gevangenis een nationale held wordt als hij op radio en tv komt. Een kritische, maar ook vermakelijke film, over de invloed van televisie (deze film was er dus al vroeg bij in het televisie-tijdperk). Ruim 50 jaar na dato nog steeds actueel. Andy Griffith is hier sterk in zijn debuut als een man wiens succes hem naar het hoofd stijgt.

avatar van Vinokourov
Dit werk van Elia Kazan is niet heel bekend, maar het mag er zijn! A Face in the Crowd is een kruising tussen Network (wat betreft invloed van de media) en Being There (wat betreft omhoogvallende personages). Lonesome Rhodes is een klaploper die per toeval ontdekt wordt door een radiopresentatrice. Hij is een onbevangen kerel die recht voor zijn raap is en vol humor zit. Dit zorgt ervoor dat hij een geliefd bekend figuur wordt door heel Amerika.

Dit kan natuurlijk niet goed gaan en het tweede deel vond ik dan ook het beste deel van de film. Prachtig hoe maniakaal Andy Griffith zijn personage laat worden, echt een wereldrol. Qua pluspunten blijft het daar niet bij, want de dialogen zijn ook hip en vlot. Tot slot verrast Kazan de kijker met toffe scenes, waarbij een reclame waarin Rhodes een rol speelt van een of andere energiepil hilarisch gaaf is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Elia Kazan lijkt bij mij de ultieme 3.5* regisseur te worden. Valt eigenlijk nooit tegen, maar ik struikel altijd wel over iets of vind het net niet goed genoeg voor een 4.0*. A Face in the Crowd heeft twee dingen een beetje tegen. Het is nogal moralistisch en met name tegen het einde wel erg groots en weinig subtiel. En dat komt ook door Griffith. Ik hoor bij degenen die de eerste helft van de film beter vinden.

Maar voor dat einde krijgen we een verhaal dat zijn tijd opmerkelijk vooruit is (het thema verwacht je eerder in een seventies-film al grenst Billy Wilders Ace in the Hole, nog eerder gemaakt ook aan deze film), zoals altijd bij Kazan intelligent ook. Dat dynamisch verfilmd is.

Maar toch weer een 3.5* (op zes Kazan-films al de vijfde 3.5*)

avatar van royals
Jemig de pemig, wat is dit een schitterende ondergewaard meesterwerk. Ik vind het een beetje een mix tussen Days Of Wine And Roses en Walk The Line bijvoorbeeld. En geweldig gespeeld door Andy Griffith, wat kan die man zich inleven in die rol. Eén van de beste rollen die ik heb gezien. Ik begin fan te worden van Kazan's films. Heb nu America America (top 50 film van mij), East Of Eden, On The Waterfront en The Last Tycoon gezien, wat allen top films zijn.

avatar van wendyvortex
Behoorlijk sterke aanval op roem, massa-media en de mensen erachter en er lijkt weinig veranderd sinds 1957. Natuurlijk is de val vele malen mooier dan de opkomst en die had wat mij betreft iets meer screen-time mogen krijgen.
Één onderdeel houdt me er van af de film nog hoger te beoordelen en dat is het uitermate schreeuwerige karakter Lonesome Rhodes, al doet ie daarmee wel denken aan een handvol BN-ers die we zo van het scherm zouden willen lazeren.

Verrassend actuele film over manipulatie en massapsychose. Zou zo maar in Nederland anno 2014 kunnen spelen. Eerst roepen wat veel mensen denken, dan gaan mensen op den duur vanzelf denken wat je roept.
Pittig debuut van Lee Remick, dat het pad effende voor een flitsende carrière met een aantal erg mooie films. Jammer genoeg is daarin veel te snel de klad gekomen.

Een morele, controversiële en soms bijtende satire (inclusief een waarschuwing voor de kijker) over de op- en ondergang van een ster die enkel vol zat van zichzelf en de oppervlakkige wereld van de showbusiness, in zwart wit beelden, met een sterk einde.

Populariteit en succes worden onvermijdelijk uitgebuit en leiden naar verval indien het individu niet de nodige beheersing opbrengt.
Eigenlijk een klassiek verhaal uit de wereld van sterren en idolen, hier op sterke wijze in beeld gebracht door Elia Kazan, de sociale en humane inslag in zijn films getrouw.
Andy Griffith vertolkt uitstekend de rol van de lolmakende mooiprater (eigenlijk mooibruller) die de kortzichtige massa aan zijn zijde krijgt.
Mij niet zo bekende Patricia Neal speelt minstens even sterk en Walter Matthau lijkt nog erg jong maar zijn typisch gepraat en manier van bewegen zit er al dik in.