The Swimmer (1968)

geregisseerd door Frank Perry
met Burt Lancaster, Janet Landgard en Janice Rule

Een rijke reclame-man van middelbare leeftijd begint aan een reis door een buitenwijk naar zijn eigen huis. Hij reist van huis naar huis en in het bijzonder: van zwembad naar zwembad. Overal waar hij stopt komt hij in aanraking met een incident uit zijn verleden.

Vrij onbekende film van Frank Perry met een prima
Burt Lancaster alleen de film kon ik persoonlijk niet erg waarderen.

avatar van Metalfist
Friends are not deductible

Met The Swimmer ben ik bij de laatste film aangekomen uit het Burt Lancaster thema. Jammer genoeg niet naar From Here to Eternity geraakt, maar The Killers en Brute Force waren interessante films. The Swimmer leek me een nogal vreemde film te gaan worden, maar het zou niet de eerste keer zijn dat dat goed uitpakte dus toch wel met wat verwachting gisteravond voor gaan zitten. Uiteindelijk niet helemaal weggeblazen, maar het is duidelijk dat Frank Perry hier wel wat interessants mee doet.

The Swimmer gaat over Ned Merrill die het bizarre idee heeft gekregen om naar huis te zwemmen. Dit doet hij aan de hand van een aantal zwembaden die hij op zijn weg tegenkomt en elk zwembad brengt een bepaalde herinnering teweeg. Klinkt nogal fragmentarisch, maar gaandeweg begin je meer en meer te begrijpen wat er met Ned aan de hand is. Dat er überhaupt iets mis is, heb je al snel door en hoewel het op zich allemaal nogal voorspelbaar blijft, bleef ik wel tot aan het einde gefascineerd door de waas van mysterie die rond het personage hangt. Niet elke trip naar een zwembad is even goed geslaagd (wat was in hemelsnaam het nut van die scène waar Ned samen met Julie, zijn voormalige babysitter als paarden rondlopen?), maar over het algemeen vormt het een interessante puzzel. Wat op zich nog wel verbazend is, want er waren wel flink wat geldproblemen. Zo heeft Lancaster het producer Sam Spiegel altijd kwalijk genomen dat die gewoon wat gin zat te spelen in Cannes in plaats van zich met de film bezig te houden waardoor Lancaster zelf (nadat Columbia de stekker eruit had getrokken) nog een deel van de film uit eigen zak heeft betaald.

Vooral de moeite omdat Burt Lancaster weer erg lekker op dreef is. De voormalige circus artiest was ondertussen ergens begin 50, maar loopt de gehele tijd rond in een zwembroek en geraakt er wonderwel mee weg. Zijn fysiek blijft imposant, maar hij weet ook indruk te maken in zijn rol. Hier en daar misschien wat te theatraal (de confrontatie in het zwembad van zijn minnares onder andere), maar daar staan dan wel een paar erg geslaagde scènes tegenover. Een van de interessantste stukken is het segment waar hij met Janet Landgard, de voormalige babysitter, zijn reis langs de Lucinda rivier voltrekt. Landgard weet perfect die vertwijfeling (de bekentenis dat ze vroeger op hem verliefd was en zelfs één van zijn hemden heeft gestolen!) van een jonge twintiger te spelen. Klein bijrolletje ook nog voor Joan Rivers, praktisch onherkenbaar, maar de meeste aandacht gaat toch naar Lancaster.

In 2014 is er nog een documentaire uitgekomen over The Swimmer met als ronkende titel: The Story of the Swimmer. Met zijn 140 minuten duurt die een stuk langer dan de initiële film, maar dit is dan ook zo'n film waar veel over verteld kan worden.

Kleine 4*

avatar van xgogax
Zo , eindelijk gezien . Bijzondere en onvergetelijke filmervaring ! Ik ben dol op dit soort puzzelfilms . The Swimmer (1968) ziet er fantastisch uit . De structuur van deze geslaagde film doet een beetje denken aan Citizen Kane (1941) , Providence (1977) en zelfs Éloge de l'amour (2001) . En ik ben er nog niet over uit of het hier om de herinnering ( flashbacks ) gaat of dat alles zich gewoon in het hoofd van Ned Merrill afspeelt . Bij Éloge de l'amour (2001) zijn herinnering die als katalysator dienen . Alleen heeft GODard het zwembad door de trein vervangen . Echter , Éloge de l'amour (2001) vind ik veel artistieker , filosofischer en daarom ook beter dan The Swimmer (1968) .

**** / *****

avatar van HarmJanStegenga
Bijzondere film deze 'The Swimmer' van regisseur Frank Perry, die halverwege de handdoek in de ring gooide met het regisseren van deze prent. Sydney Pollack maakte het werk af. In beginsel heb je als kijker geen enkel idee waar dit heen gaat. Protagonist Ned komt met een idee om van zwembad naar zwembad te gaan, om zo vervolgens naar huis te ''zwemmen''. Het fundament is uitstekend; sfeervol, zonnig, mooie achtertuintjes van rijke lui, veel drank etc. Het begint allemaal luchtig en gezellig met de mensen.

Maar naarmate Ned z'n avontuur vordert worden dingen steeds wat onvriendelijker en lijken er steeds meer duistere dingen uit het verleden boven water te komen. Mensen lijken hem toch allemaal niet zo leuk te vinden, waar dit in het begin wel zo leek. Persoonlijk vond ik Ned steeds een meer instabieler persoon worden. Hij heeft erg veel dingen niet op een rijtje, maar hoe en wat? Dat is aan de kijker. Fascinerende film. Eén die je redelijk beklijft en niet zo snel vergeet, mede dankzij de sfeer. Dikke voldoende.

Uitstekende film over een man die besluit via de zwembaden bij mensen in de tuin naar huis te zwemmen. Een originele film in meerdere opzichten. De film bestaat uit korte ontmoetingen met ieder een ander karakter en prima dialogen waarbij je het hoofdpersonage langzaam leert kennen. Mooi camerawerk, mooie locaties en Burt Lancaster is uitstekend in de titelrol.