• 13.146 nieuwsartikelen
  • 169.908 films
  • 11.160 series
  • 31.930 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.435 gebruikers
  • 9.184.376 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Pawnbroker (1964)

Drama | 116 minuten
3,72 83 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 116 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sidney Lumet

Met onder meer: Rod Steiger, Brock Peters en Geraldine Fitzgerald

IMDb beoordeling: 7,6 (11.145)

Gesproken taal: Engels, Duits en Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Pawnbroker

"The Most Talked About Picture!"

Een joodse pandjesbaas leeft in het verleden, wat voor hem de herinneringen aan het concentratiekamp zijn, en is volledig vervreemd van de realiteit. Als de spanningen in Harlem, waar hij woont en werkt, oplopen, wordt hij echter gedwongen terug te keren naar het heden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Destijds maakte de film veel indruk. Rod Steiger zet alle zeilen bij. Maar ik vrees dat de film nu wat verouderd zal aandoen (de flashbacks van het kamp, e.a.). Er zijn gewoon betere films gemaakt, inmiddels, van het onderwerp.

Toch vier sterren, voor de herinnering.


avatar van kos

kos

  • 46434 berichten
  • 8649 stemmen

Wat je over de flashbacks zegt klopt wel enigzins Hugo. Af en toe ligt het er te dik bovenop. Toch zijn die flashbacks de enige manier om de emoties en trauma's van de hoofdpersoon weer te geven en in zijn huidige omgeving te plaatsen. Ik had persoonlijk vooral vragen bij zijn stemmingsveranderingen in de tweede helft van de film. De aanleiding hiertoe ontging me een beetje. Niettemin is de film geweldig gemaakt, en het sfeerbeeld spreekt erg tot de verbeelding. En Rod Steiger is gewoon grandioos. Ik houd het toch op 3,5 ster omdat ik bepaalde aspecten van de hoofdpersoon niet helemaal begrijp.


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Gisteravond was en een docu op tv over Hollywood en de holocaust waarin beelden uit deze film werden vertoond.

Daardoor staat hij nu erg hoog op mijn must see-lijst.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18497 berichten
  • 3399 stemmen

EmDee schreef:

Gisteravond was en een docu op tv over Hollywood en de holocaust waarin beelden uit deze film werden vertoond.

Daardoor staat hij nu erg hoog op mijn must see-lijst.

http://www.moviemeter.nl/film/33810

We schrijven exact hetzelfde


avatar van otherfool

otherfool

  • 18497 berichten
  • 3399 stemmen

Het is er dan toch van gekomen.

Interessante film over onbeschrijflijk en feitelijk onleefbaar leed. Nazerman is een zwijgzame, nukkige, onverschillige, ja akelige man geworden, via flash-backs zien we de achtergronden van zijn gedrag, al is niet alles 1-2-3 te rijmen zoals kos hier al schreef.

Steiger zet een sterke rol neer en er zitten onvergetelijke scenes in de film (met name in de trein), maar de film krijgt strafpunten voor de werkelijk afgrijselijke soundtrack van Quincy Jones.

3,5*.


avatar van brucecampbell

brucecampbell

  • 3285 berichten
  • 6885 stemmen

waar vind je deze film?


avatar van kos

kos

  • 46434 berichten
  • 8649 stemmen

otherfool schreef:

maar de film krijgt strafpunten voor de werkelijk afgrijselijke soundtrack van Quincy Jones.

I object!


avatar van otherfool

otherfool

  • 18497 berichten
  • 3399 stemmen

Overruled!


avatar van brucecampbell

brucecampbell

  • 3285 berichten
  • 6885 stemmen

Enorm zwaarmoedige film, maar een sterk portret van een joodse man die 20 jaar nadat hij in Auswitz heeft gezeten, en zijn gehele familie is verloren, totaal geen emotie of gevoelens meer heeft.

Sterke rol van Steiger en sommige memorabele scènes geven deze film een meerwaarde.


avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

  • 980 berichten
  • 0 stemmen

De stiltes tussen de woorden van Sol Nazerman zijn om te snijden. Rod Steiger zet hier volgens mij een masterclass neer in 'understated' acteren.


avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

  • 2221 berichten
  • 3435 stemmen

Sterke rol van Rod Steiger zeg, uitmuntend.

*3.5


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Veronderstel dat Sidney Lumet toch wel één van de eerste was om een film te wijden aan de psychische gevolgen van de holocaust en de jodendeportatie uit WO II. Vergeleken met latere films zijn de beelden van de gruwel niet zo expliciet aanwezig maar er wordt toch met een aantal korte flashbacks duidelijk gemaakt waarover het gaat.

Rod Steiger is de blikvanger in deze wit-zwart film met veel sfeer, emotie en tragiek.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Movsin gelijk heeft dat dit de eerste film is die zich bezighoudt met naoorlogse trauma’s van een overlevende van Auschwitz. Net als in andere films neemt Sidney Lumet de tijd om op zorgvuldige wijze uit de doeken te doen hoe de lommerdbaas langzaam maar zeker gesloopt wordt door schuldgevoelens: “Strange, I could do nothing, there was nothing I could do.”
Diezelfde machteloosheid bekruipt hem opnieuw bij de fatale afloop van de overval bij het einde van de film.
Rod Steiger is fenomenaal in deze rol. Dat hem dat niet verder bracht dan een niet verzilverde Oscar-nominatie, zie ik als een van de vergissingen van de Academy.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12476 berichten
  • 10597 stemmen

Goeie film over een joodse pandjesbaas die zijn verleden in het concentratiekamp maar geen plekje kan geven. Duidelijk een product van zijn tijd, die wellicht hierdoor wel wat aan kracht heeft ingeboet. De vele, korte flashbacks werken wel goed (vooral de scene in de metro en de scene met de prostituee). Rod Steiger doet het meer dan uitstekend in een toch wel lastige rol.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5522 stemmen

Mooie rustige film over een man die niet met zijn verleden kan leven. Sommige scènes oa in de metro zijn erg mooi.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6322 berichten
  • 4505 stemmen

The Pawnbroker werpt je vanaf de openingsbeelden in zijn bevreemdend universum: een schijnbaar idyllische flashback, gevolgd door een wat grotesk suburbia tafereel in Long Island. Vervolgens komen we in het hol van de leeuw terecht: het chaotische, ongrijpbare Harlem van de jaren '60, vol van braakliggende loten, bouwvallige tenements en schimmige handelspanden. Zo ook het winkeltje van the pawnbroker, gevestigd op 1642 Park Avenue. Laat je door deze straatnaam niet in de waan brengen dat het over een luxe pawnshop zou gaan, het glamoureuze deel van de laan begint slechts twee mijl zuidwaarts.
Deze pawnbroker, magistraal vertolkt door Rod Steiger, behoudt immer zijn koelte wanneer hij prullaria van de lokale junkies en daklozen in pand neemt. Zijn onverstoorbaar aura deed mij denken aan het flegma van de lokale videotheekuitbater hier vroeger. De pawnbroker verpinkt niet om een frauduleuze cheque uit te schrijven voor onbestaande renovatiewerken en ontvangt cash-money. Ook toen al waren louche handelszaken een draaischijf voor zwart geld en het zijn precies deze kleine ondernemingen, de ruggengraat van de economie, die grootsteden zo een fascinerende plekken maken!
Enigszins teleurstellend is dan ook dat de pawnbroker plots enorme wroeging krijgt, wat bovendien niet geheel geloofwaardig overkomt. We krijgen de indruk dat wij al twintig jaar haast permanent omgeven is door grootstedelijk verderf, maar plots komt hij tot inkeer en wij kijkertjes zijn daar bevoorrechte getuigen van? Nou moe! Ondanks de ultramoderne stilering van de film, de hectische jazz soundtrack die opzettelijk enerverend lijkt en het hyper-realistische karakter van de setting, krijgt de film vanwege deze voor de hand liggende story arc iets erg moraliserend. Je krijgt zelfs het gevoel dat The Pawnbroker het pad geëffend heeft voor hedendaagse Hollywood prestige films, die altijd een ergerlijke nadruk op martelaarschap leggen. Ik blijf de film relatief goed gezind, de symboliek ligt er immers niet té dik op. En dan jaagt het hoofdpersonage plots een nagel door zijn handpalm. Shop keep, hoeveel voor deze special edition Blu-Ray van The Pawnbroker? Eén dollar? Verkocht.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21898 berichten
  • 4751 stemmen

The Pawbroker is een van die films die een beetje trok aan de production code door hem gewoon zonder goedkeuring uit te brengem De film was toch al buiten de grote studios gemaakt en daardoor kon er meer. Meer naakt bijvoorbeeld. En een homoseksueel karakter. Maar de ster van deze film is Rod Steiger die een geweldige rol speelt als Joodse man met een zeer heftig oorlogstrauma (zijn gezin werd vermoord) die veel gevoel heeft uitgeschakeld om uberhaupt te kunnen functioneren. Hij leeft in suburbia met de zus van zijn vrouw en runt een pandjeshuis in een achterbuurtje in New York. Dat pandjeshuis wordt tevens gebruikt door een lokale crimineel om geld wit te wassen en in eerste instantie vind Nazerman dat allemaal wel best. Hij verliest zijn evenwicht als hij zich weer dingen toestaat te voelen. Verder krijgen we weer een fraaie soundtrack van Lumet regular Quincy Jones en een zeer sterk einde waarin Lumet al zijn kunde laat zien in het gebruiken van stedelijk decor.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 349 berichten
  • 970 stemmen

Joseph Losey’s ‘The Pawnbroker’ was midden jaren zestig in veel opzichten een grensoverschrijdende film op de Amerikaanse markt. De gevolgen van de Holocaust bezien vanuit een overlevend slachtoffer als onderwerp, de bijrol van Brock Peters als de homosexuele Rodriguez, de blote borsten van actrices Thelma Oliver en Linda Geiser en de Europese manier van filmen met uit de hand gefilmde straatscènes.

Rod Steiger maakt nog altijd indruk als de gebroken eigenaar van een pandjeshuis in Harlem die een muur van gevoelloosheid en onverschilligheid om zich heen heeft gebouwd.

De mooie soundtrack is van Quincy Jones