• 8.518.146 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Sidney Lumet

Met onder meer: Rod Steiger, Brock Peters en Geraldine Fitzgerald

Plot The Pawnbroker

"The Most Talked About Picture!"

Een joodse pandjesbaas leeft in het verleden, wat voor hem de herinneringen aan het concentratiekamp zijn, en is volledig vervreemd van de realiteit. Als de spanningen in Harlem, waar hij woont en werkt, oplopen, wordt hij echter gedwongen terug te keren naar het heden.

imageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

Destijds maakte de film veel indruk. Rod Steiger zet alle zeilen bij. Maar ik vrees dat de film nu wat verouderd zal aandoen (de flashbacks van het kamp, e.a.). Er zijn gewoon betere films gemaakt, inmiddels, van het onderwerp.

Toch vier sterren, voor de herinnering.

Wat je over de flashbacks zegt klopt wel enigzins Hugo. Af en toe ligt het er te dik bovenop. Toch zijn die flashbacks de enige manier om de emoties en trauma's van de hoofdpersoon weer te geven en in zijn huidige omgeving te plaatsen. Ik had persoonlijk vooral vragen bij zijn stemmingsveranderingen in de tweede helft van de film. De aanleiding hiertoe ontging me een beetje. Niettemin is de film geweldig gemaakt, en het sfeerbeeld spreekt erg tot de verbeelding. En Rod Steiger is gewoon grandioos. Ik houd het toch op 3,5 ster omdat ik bepaalde aspecten van de hoofdpersoon niet helemaal begrijp.

avatar van EmDee

EmDee

Gisteravond was en een docu op tv over Hollywood en de holocaust waarin beelden uit deze film werden vertoond.

Daardoor staat hij nu erg hoog op mijn must see-lijst.

EmDee schreef:

Daardoor staat hij nu erg hoog op mijn must see-lijst.

We schrijven exact hetzelfde

otherfool

Het is er dan toch van gekomen.

Interessante film over onbeschrijflijk en feitelijk onleefbaar leed. Nazerman is een zwijgzame, nukkige, onverschillige, ja akelige man geworden, via flash-backs zien we de achtergronden van zijn gedrag, al is niet alles 1-2-3 te rijmen zoals kos hier al schreef.

Steiger zet een sterke rol neer en er zitten onvergetelijke scenes in de film (met name in de trein), maar de film krijgt strafpunten voor de werkelijk afgrijselijke soundtrack van Quincy Jones.

3,5*.

I object!

Overruled!

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Enorm zwaarmoedige film, maar een sterk portret van een joodse man die 20 jaar nadat hij in Auswitz heeft gezeten, en zijn gehele familie is verloren, totaal geen emotie of gevoelens meer heeft.

Sterke rol van Steiger en sommige memorabele scènes geven deze film een meerwaarde.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

De stiltes tussen de woorden van Sol Nazerman zijn om te snijden. Rod Steiger zet hier volgens mij een masterclass neer in 'understated' acteren.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Sterke rol van Rod Steiger zeg, uitmuntend.

*3.5

avatar van Movsin

Movsin

Veronderstel dat Sidney Lumet toch wel één van de eerste was om een film te wijden aan de psychische gevolgen van de holocaust en de jodendeportatie uit WO II. Vergeleken met latere films zijn de beelden van de gruwel niet zo expliciet aanwezig maar er wordt toch met een aantal korte flashbacks duidelijk gemaakt waarover het gaat.

Rod Steiger is de blikvanger in deze wit-zwart film met veel sfeer, emotie en tragiek.

BBarbie

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Movsin gelijk heeft dat dit de eerste film is die zich bezighoudt met naoorlogse trauma’s van een overlevende van Auschwitz. Net als in andere films neemt Sidney Lumet de tijd om op zorgvuldige wijze uit de doeken te doen hoe de lommerdbaas langzaam maar zeker gesloopt wordt door schuldgevoelens: “Strange, I could do nothing, there was nothing I could do.”
Diezelfde machteloosheid bekruipt hem opnieuw bij de fatale afloop van de overval bij het einde van de film.
Rod Steiger is fenomenaal in deze rol. Dat hem dat niet verder bracht dan een niet verzilverde Oscar-nominatie, zie ik als een van de vergissingen van de Academy.

scorsese

Goeie film over een joodse pandjesbaas die zijn verleden in het concentratiekamp maar geen plekje kan geven. Duidelijk een product van zijn tijd, die wellicht hierdoor wel wat aan kracht heeft ingeboet. De vele, korte flashbacks werken wel goed (vooral de scene in de metro en de scene met de prostituee). Rod Steiger doet het meer dan uitstekend in een toch wel lastige rol.

avatar van missl

missl

Mooie rustige film over een man die niet met zijn verleden kan leven. Sommige scènes oa in de metro zijn erg mooi.