They Shoot Horses, Don't They? (1969)

geregisseerd door Sydney Pollack
met Jane Fonda, Michael Sarrazin en Gig Young

Tijdens de depressiejaren in het interbellum wordt een dansmarathon georganiseerd in Hollywood. De film volgt de deelnemers die allen, wanhopig van de armoede, koste wat het kost willen winnen of de aandacht willen krijgen van de ceremoniemeester die tevens op zoek is naar talent voor in de filmindustrie. Niemand echter had zich een voorstelling kunnen maken van de gruwelijke, uitputtende en zelfs dodelijke competitie die begint - en alles voor het vermaak van een paar verveelde toeschouwers.

Een cynische en melodramatische tragedie (die nogal zwaar op de hand was) over een uitputtende wedstrijd, in de vorm van een dansmarathon, waaraan arme sloebers meededen in de hoop de hoofdprijs te winnen, tijdens de economische depressie van de jaren dertig. De productie zag er prachtig uit en had de beschikking over een goed spelende cast.

Dick2008
De goeie ouwe tijd (net wat u zegt). Of vroeger was alles beter. Kom zeg!, dat wordt bij deze film dan wel weer duidelijk, dat dat niet zo is.

Net als Zobra de Griek, jarenlang uitgesteld/danwel gewoon links laten liggen. Ik heb er geen belangstelling meer voor. En ik heb hem, naar ik dacht ook gewoon in zwartwit gezien. En zou niet eens zo gek zijn om hem op die manier te bekijken, om het beeld wat past bij deze "oude tijd", die van de depressie en met oude films, zoals de (Fred en Ginger) musicals of Laurel and Hardy/Chaplin-films om dat beeld nog wat te versterken.

Misselijke manier om mensen letterlijk geestelijk/lichamelijk kapot te maken. En zielig/droevig ook vaak, zoals hij al begint en met allerlei wanhopige mensen. Dat is zo'n beetje de strekking van de film. Ach ja, drama's het moet je liggen. Ik was wel benieuwd hoe hij eindigde. "Landradig", "traag" dat klopt dan wel en iets korter had ook wel gemogen. De film was een enorm succes destijds. Mooi gemaakt en muzikaal de tijd van (Guy Lombardo met) nummers als Coquette, hierdoor de tijd van vroeger terugbrengend en met goeie rollen van o.a. Sazzarin en Fonda... en met Red Buttons (ik ken hem vooral van zijn "Ding-dong" in The Longest Day), die ook nog een solo-dansnummer doet. Een film die nog redelijk goed de tand des tijds heeft doorstaan. 3.0

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een beetje de Requiem for a Dream van toen. Het begint allemaal nog relatief onschuldig, kleurrijk en optimistisch, maar langzaam maar zeker ontpopt They Shoot Horses, Don't They in een uiterst zwaarmoedige, deprimerende film. Een film waar je - zoals hier boven al zo treffend gezegd - als kijker net zo vermoeid en neergeslagen uitkomt als de dansers. Dansers, die tot het gaatje gaan voor geld, terwijl de organisatie - onder leiding van Gig Young - alles doet voor entertainment. Fascinerend om te zien hoe de dansvloer met discobol zich langzaam ontpopt tot een waar slachtveld met mensen die compleet krankzinnig worden. Er worden dan ook een paar hele sterke rollen gespeeld.

4 sterren.

Indrukmakende film met enkele zeer sterke en verbluffend goed geacteerde scènes over een onwezenlijk thema over mensen, wanhopig en onzeker over hun toekomst.
Tand des tijds behoorlijk goed doorstaan, deze film ik toch al een paar keer zag.
Gig Young als showverkopende, menselijk ongevoelige, presentator van de "contest" is effenaf schitterend.