Jeremiah Johnson (1972)

Western

geregisseerd door Sydney Pollack
met Robert Redford, Will Geer en Delle Bolton

Jeremiah Johnson is een ex-soldaat die besluit een rustig leven te gaan leiden in de bergen van Colorado, rond 1850. Hij ontmoet een bergbewoner die hem er leert te overleven. Na een tijdje heeft hij zich aangepast en leidt een vreedzaam leven met de plaatselijke berg-stam. Dit verandert als de Amerikaanse cavalerie hem dwingt hen door de bergen te geleiden om blanke kolonisten te bevrijden.

"Dances with wolves" avant la lettre, maar dan ontdaan van "Oscariaanse" franjes.
De film deed me op één of andere manier echt de sfeer van die periode (midden 19de eeuw) beleven, met een volgens mij vrij realistisch relaas van hoe Indianen en de eerste settlers met elkaar trachtten te leven of in de clinch gingen.
De mooie muziek en mooie plaatjes brengen me op een verdiende
**** 4 op 5 ****

Zeer mooie film met een prachtige rol van Robert Redford. Een echte aanrader

avatar van rondh
Tonyvdb schreef:

De eerste settlers waren er al veel eerder

Gebaseerd op een "mountain-man" met de naam Johnston
Bijzonder sfeervol beeld over het leven in de bergen.

Het was de bedoeling dat Clint Eastwood de hoofdrol op zich zou nemen, met Sam Peckinpah als regisseur. Het geeft niks dat het er uiteindelijk zo uit zou komen te zien. Mooie rol van Redford en ook de andere rollen zijn goed.
Een film die je vaker kan zien, zonder dat hij minder wordt.

avatar van Bruens
Jammer maar 4 berichten op 81 stemmen, maar wat ik lees zeer positief, snel maar eens kijken

avatar van geoffreys
Mooie en geslaagde film.

avatar van Sergio Leone
Mooi.

Hoewel Jeremiah Johnson alles heeft om interessant te zijn, vind ik het eerste uur best moeizaam. Het blijft allemaal afstandelijk, de personages zijn niet bijster interessant en het is pas na het intermezzo dat de film een hoog niveau kan halen. Dat niveau blijft tot het einde aan.

Robert Redford kan het eerste uur maar weinig gevoel in zijn rol leggen. Ik vind hem er ook te glad uitzien, de volle baard ten spijt. Een acteur genre Clint Eastwood/ Paul Newman/ Kris Kristofferson had misschien beter gewerkt. Maar eerlijk is eerlijk: na het intermezzo stijgt het niveau van Redford zienderogen en staat hij fantastisch te acteren.

Cinematografisch is alles top. De omgeving is niet western pur sang, maar wel heerlijk avontuurlijk. Qua kostuumdesign had e.e.a. beter gekund - in de laatste scènes lijkt Redford wel Jezus met die baard en dan die klederdoeken.
Op muzikaal vlak kan Jeremiah Johnson zich niet echt onderscheiden. Geen enkel muziekstukje blijft hangen, en dat zou toch wel mogen bij een westerndrama.

"His name was Jeremiah Johnson. They say he wanted to be a mountain man."

In het begin van de 19de eeuw keert de avontuurlijk aangelegde Jeremiah Johnson (een sublieme Robert Redford) de beschaving de rug toe om als trapper in de bergen te gaan leven. Als pelsjager heeft hij vage contacten met de Indianen, maar wanneer hij de Cavalerie door hun heilig gebied loodst, krijgt hij het zwaar met hen aan de stok en wordt hij een Indianandoder wiens naam legendarisch werd...
Jon Milius schreef het scenario naar de boeken Mountain Man en Crow Killer en effende zo het pad voor de mythische avonturenfilm Jeremiah Johnson, waarin Robert Redford de besneeuwde bergen van Utah intrekt. En de majestueuze natuurbeelden die hieruit voortvloeien accentueren de ecologische ondertoon van een film die begint als een soort survivaltocht en overgaat naar een drama die de Indianencultuur ten tonele brengt. De samenwerking tussen Redford en Pollack bewijst nog maar eens zijn degelijkheid.

avatar van SnakeDoc
Redford als de perfecte vrijbuiter Jeremiah. Prachte plaatjes van de omgeving en indrukwekkende scenes die zich wel in een iets te hoog tempo achter elkaar opvolgen.

avatar van Dogie_Hogan
Loopt momenteel op ARTE.
Trage verhaal lijkt ondergeschikt aan de mooie landschapsopnamen.
Voordat ik bij de film in slaap val, voortijdig maar gestopt met kijken en deze site gaan bezoeken...

Prachtig verhaal juist. Voor mij bij herhaling een reden een halfje er bij te doen.

avatar van Brix
Destijds heb ik de film in de bioscoop gezien, en daarna nog enkele malen op TV.

Recent weer naar zitten kijken, op ARTE TV, en het besluit genomen dat de DVD er nu maar eens moet komen.
Ik vind het een indrukwekkende film.
Redford heb eigenlijk nooit liever in een film gezien dan hierin.

De stripliefhebbers zullen ongetwijfeld de link met de stripverhalen van Buddy Longway leggen.

avatar van Spetie
Jeremiah Johnson is voor mij zo’n typische western, die alles vrij goed doet, maar nergens echt weet uit te blinken en vooral opvalt door zijn degelijkheid en de prima rol van Robert Redford.

Redford weet de film goed te dragen en dat is in het eerste gedeelte wel nodig ook, want verhaaltechnisch is het allemaal nog niet zo heel interessant. Het is vooral de cinematografie die daar opvalt, waarbij de schitterende omgeving aldaar, vaak ook erg mooi in beeld wordt gebracht. Toch oogt het allemaal van afstandelijk en is het moeilijk om enige feeling met de personages te krijgen.

Het wordt in feite pas echt interessant als de Mounties opdagen en Redford vragen om hen te begeleiden. Vanaf dat moment schiet Jeremiah Johnson in een lichte stroomversnelling en wordt het zowaar ook nog redelijk spannend. De actie in het laatste half uur mag ook gelijk gerekend worden tot de betere scenes van de film. Ook de manier waarop alles eindigt kon mij wel bekoren. De muzikale ondersteuning vond ik soms niet helemaal passend. Het was niet lelijk, maar daardoor kreeg ik soms het idee dat ik niet alles serieus moest nemen, terwijl dat in feite wel het geval was.

Al met al best een leuke film, maar niet goed genoeg voor een echte top beoordeling.

Knap verfilmd verhaal. Meer dan een western.
Het laatse gedeelte met de vele vechtpartijen lijkt mij minder dan wat voorafging en waarin plaats was voor meer diepmenselijkheid, en waar karaktertekeningen, spanningen en ontladingen en ook een vleugje humor mooi ineenvloeien.
Ongetwijfeld prima acts en heel veel aandacht voor de mooie natuur.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > TCM > 15:00 uur

avatar van mr rumson
Voor mij was deze film iets te langdradig .
Waardoor ik niet de hele film boeiend vond .
Vooral het begin is af en toe saai .
Maar deze film is zeker ook niet slecht .
Er viel nog genoeg te genieten ondanks ik hem wat langdradig vond .
Dat is vooral te danken aan het schilderachtige landschap .
Ook de indianen zijn een lust voor het oog om te zien of ze nu wel of niet echt waren .
Voor mij kwamen ze realistisch over .
Een dikke zeven voor deze mooie film .
En wie weet komt hij met de volgende kijkbeurt wel hoger uit .

Setting en verhaal komen zelden zo mooi samen als hier. Het verhaal is sterk in zijn eenvoud en geeft Redford alle ruimte om te schitteren. Het drama wordt nooit sentimenteel en de actie nooit over de top. De bijrollen zijn aardig en zorgen voor wat humor, maar de setting en de sfeer maken deze film echt tot een juweeltje.

Wie Into the Wild goed vindt, moet deze film zeker zien. Geweldige film. Fascinerende beelden en landschappen vooral. Grappig dat Jeremiah de wildernis op zoekt (niet helemaal duidelijk waarom) om weg te komen van mensen en vervolgens in niemandsland de hele film toch betekenisvolle ontmoetingen heeft, vriendschappen sluit, zelfs trouwt en een kind adopteert (die laatste twee bij aanvang al dan niet tegen zijn wil). Het knapst is dat Jeremiah Johnson zo’n goed uitgewerkt personage is zonder dat de film ook maar een minuut uitleggerig is. Zijn ontmoetingen en handelingen zeggen veel meer dan allerlei achtergrond informatie dat de boel ophoudt.

Ik vond het tempo heerlijk meanderend om na de intermission toch nog in een stroomversnelling te komen. Ben geen fan van Redford, maar hij heeft met Pollack (en toch eigenlijk ook met Hill) enkele fantastische films gemaakt. Had een aardige film verwacht, maar het was een dijk van een film. Heerlijk en een mooi voorbeeld waarom ik het western genre heel fijn vind (avontuurlijk, fraaie landschappen, zowel dramatische mogelijkheden als actie).

Matige film over een ex-soldaat die zijn bestaan wil opbouwen in de bergen. Een film over mens en natuur, en de opnames van de (besneeuwde) bergen zijn dan ook zeker prachtig. Echter het ontbreken van enige verhaallijn, maakte dit een behoorlijk langdradige zit voor mij. Eén van de mindere in de samenwerking Redford/Pollack.

avatar van Airbakke
Jeremiah Johnson: “How does the war go?”
Lt. Mulvey: “Which war?”
Jeremiah Johnson: “The war against the President of Mexico.”
Lt. Mulvey: “Why, it’s over.”
Jeremiah Johnson: “Who won?”

Een man ontsnapt de Mexicaanse Oorlog en besluit in de bergen te gaan wonen. Hij start een familie, maar spijtig genoeg worden zijn inheemse bruid en kind brutaal vermoord. De film wint aan kracht door het wondermooi cinematografisch weergeven van Robert Redford's eenzame en diep existentiële momenten. De Utah landschappen en het diepe personage dat we voorgeschoteld krijgen, zorgt dat de film vol trots naast andere revisionaire western klassiekers kan staan als McCabe & Mrs. Miller (Altman, 1971) en Little Big Man (Penn, 1970).

Meer over deze film en een top 25 aan vergeten New Hollywood meesterwerken kan je vinden op:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

Een soort van one man show met Robert Redford in het centrum. Deze legende over een legendarische pelsjager is een overlevingstocht en een bedaard, langdradig en simpel verteld verhaal, zonder al teveel pretenties, over de strijd van de mens in door god verlaten oorden. De sfeer was onheilspellend, had iets onaangenaams. De plaatsjes van de afgelegen bergstreken waren prachtig en bij regelmaat adembenemend mooi.

avatar van Filmkriebel
Prachtige western en survival film, die dichter aanleunt bij The Revenant dan bij klassiekere westerns. De film toont het harde bestaan van een "mountain man", die ervoor koos om in de bergen te gaan leven. Tussen de dreiging van de Indianenstammen, de wilde dieren en het ruwe klimaat kent Johnson momenten van vreugde en verdriet... Eén van de grootste rollen van Redford wat mij betreft dat is helemaal waar Brix. De productie van deze film kende heel wat problemen: slechte klimatologische omstandigheden, tekort aan budget waardoor Pollack in eigen buidel is gaan tasten. En toch hebben ze het project met pijn en moeite rondgekregen.. Het resultaat mag er zijn. Vooral het landschappelijk schoon deed m'n hart sneller slaan.