
The Outlaw Josey Wales (1976)
Verenigde Staten
Western
135 minuten
geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Chief Dan George en Sondra Locke
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog zaaien bendes dood en verderf in het Wilde Westen. Het rustige leventje van Josey Wales, een landbouwer uit Missouri, wordt plots totaal verwoest, wanneer een bende guerrilla's zijn echtgenote en zoontje vermoorden. Terrill, de leider van de bende, laat Josey voor dood achter maar hij overleeft de slachtpartij. Hij sluit zich aan bij de rebellenleider Fletcher. Voortaan heeft hij maar één levensdoel: wraak nemen. Aan het einde van de burgeroorlog wordt aan de guerrilla's amnestie verleend. Fletcher en zijn mannen geven zich aan. Alleen Josey weigert dit te doen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=XeilzMzD-Y0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,8 / 65950)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 7,99 / huur € 3,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Die film zou ik erg graag hebben willen zien.
Nu is dat een minderwaardig goedkoop filmpje geworden met Michael Parks in de rol van Josey Wales.
Stoorde me alleen een beetje aan het verhaal waarbij een brave farmer die zijn familie uitgemoord ziet en terecht op vergelding belust is, plots omgetoverd wordt tot een echte revolverheld, in zodanig veel moordpartijen terecht komt dat de ware toedracht van zijn actie niet meer duidelijk is.
Met Eastwood kan er vrijwel nooit iets misgaan in een film, die man neemt je volledig mee in zijn verhaal. De huidige films moeten het teveel hebben van de CGI en het verhaal verdwijnt in een zwart gat. Neen dan geniet ik zoveel meer van een film van dit genre dan tonnen actie waarbij je niet kan volgen.
Voor mij blijft Eastwood de enige echte-beste acteur van de voorbije 50 jaar ! Hij staat dan ook voor mij op nummer 1 ! Wie zijn opvolgers zullen zijn weet ik niet maar Hugh Jackman kan in de buurt komen (die ook wel wat op een jonge Eastwood lijkt) en Jake Gyllenhaal past daar ook wel bij.
Heerlijk simpel verhaal, met een messcherpe scheiding tussen goed en kwaad, en zoals het hoort zonder ook maar de minste nuance. Waarbij zoals het hoort in het genre er adequaat en efficient korte metten gemaakt wordt met de bad guys, totdat die op zijn - en dan komt de aftiteling.
En ook zoveel meer nog. Want de pow wow met Ten Bears is schitterend, en het idyllische dal met de boerderij ook. Zo ontstaan de legendes over het wilde westen, en de stereotype figuren die er hier rondlopen passen wel heel perfect in dat plaatje.
Waarbij me dan nog een dingetje opviel in deze film - vroeger, zeg een jaartje of twintig geleden, was me niet zo precies duidelijk wat iemand nou in Sondra Locke kon zien, en meer to the point, wat Clint kennelijk in haar gezien heeft. Daar denk ik nou toch wel wat anders over. Mooie vrouw.
Het verhaal overtuigde niet. De acteurs waren redelijk, maar niet overweldigend... zelfs Clint Eastwood zelf vond ik teveel vertrouwen op zijn eigen succesformule.
Neemt niet weg dat het een leuke western was.... misschien ooit nog eens zien als ik weer in een Clint Eastwood fase beland...
Een 2*
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog wordt de familie van Josey Wales uitgemoord door Noorderse soldaten. Hij sluit zich aan bij rebbelen van het Zuiderse leger. Na de oorlog weigert hij zich over te geven en komt er een prijs op zijn hoofd...
Josey Wales is mischien wel het beste Clint Eastwood-personage. Een brute, onverschrokken gunfighter die alles en iedereen onder kitst (letterlijk), maar het toch niet kan laten iemand in nood te helpen.
Eastwood maakt een erg genuanceerde Western. Tegenwoordig horen we vaak negatieve dingen over het verleden van de Zuiderse staten, slavernij en dergelijke. Wat we minder vaak horen is dat het Noorden mensen heeft geëxecuteerd, genocide heeft gepleegd op enkele indianenstammen en de overige heeft 'heropgevoed' waardoor de cultuur van de Native Americans zo goed als verdwenen is. De film bekijkt de Burgeroorlog vanuit een Zuiders perspectief en heeft een realistische weergave van de indianen. De oude Indiaan Lone Watie wordt gespeeld door Chief Dan George, een echt opperhoofd geboren in 1899. Destijds waren de reacties van Native Americans dan ook erg positief op deze Western.
Opvallend is hoe modern The Outlaw Josey Wales overkomt. De film ziet er niet gedateerder uit als Pale Rider van 10 jaar later of Unforgiven van 20 jaar later. Goede cinematografie met prachtige beelden van de Amerikaanse natuur. De muziek van Jerry Fielding was prima, maar niet heel erg bijzonder.
De film lijkt in veel aspecten een soort tegen-reactie op de Spaghetti Western. Eastwood gebruikt bewust de mooie Amerikaanse natuur, die de in Spanje gefilmde Spaghetti Westerns niet hebben en voegt Amerikaanse volksmuziek toe om het allemaal nog authentieker te maken.
The Outlaw Josey Wales is een van de allerbeste Westerns. Een mooi avontuur in het wilde westen op realistische wijze gebracht en met Eastwood als onverschrokken gunfighter.
Clint Eastwood doet het altijd goed in zijn rollen van revolverheld. Ook hier wordt flink wat pruimtabak gespuwd, met een scherpe blik en zwijgzaam daagt hij uit of knalt hij neer. Geweldig en mythisch. Josey Wales, eerst keuterboer, daarna guerrillastrijder die de overgave weigerde, is op de vlucht voor blauwbloezen die zijn huid willen. Wales heeft een wraakmotief en heeft nog een appeltje te schillen met de moordzuchtige noordelijke kapitein Terrill. Hij krijgt het gezelschap van een praterige oude Indiaan en een aantal pioniers op weg naar een beter bestaan. Een grappig moment is nooit ver weg maar er wordt ook flink gemoord. De beelden van het wilde westen ogen nog steeds fantastisch en de film heeft werkelijk alles wat een western maakt : schietpartijen, Indianen, saloons, een onverschrokken held en hardnekkige achtervolgers. Tussen 4 en 4,5*
Prima Clint western dus die ook anno 2017 het kijken meer dan waard is.
- Are you a bounty hunter ?
- Well, a man ’s gotta make a living these days
- dying ain’t much of a living, boy
Yeeha, we zitten dus in een western. Mannen die leven volgens de code van de snelste ‘draw’, die eenzaam ronddwalen op de prairie. De man die verantwoordelijk is voor dit pareltje heet Clint Eastwood. Hij domineert reeds vanaf de jaren 60 de cinema als acteur (begonnen als The man with no name in de dollar trilogie van Leone gevolg door de koele cop Dirty Harry die met de slogan ‘go ahead, make my day’ nog steeds filmliefhebbers pleziert) naderhand ook als regisseur. De meerderheid zal zijn film Unforgiven aankruisen als de magnus opus van de western – en terecht ! - maar ik blijf trouw zweren aan TOJW wegens de humor (die hond !) en spanning (als een bende soldaten de rivier wil oversteken op een vlot doet aan de overkant Josey bijwaar een dutje). Dat deze film een beetje in de vergeethoek is geraakt, blijft jammer maar ook begrijpelijk. Zijn films in de periode ’70 en ’80 waren veelal middelmatig, Clint Eastwood regisseerde hier en daar wel een goede film (Play misty for me, Bird, Midnight in the garden of good and evil en vooral High plains drifter) maar er waren ook ‘en mineur’ bij. Pas vanaf jaren ‘2000 kwamen de meesterwerken op een rij. Mystic river, Million dollar baby, Flags of our father en Letters from Iwa Jimo. Beklijvende donkere films waren dit. In de galerie van groten der groten. En nog altijd is Eastwood niet uitgeteld. Op pensioen leeftijd maakt hij nog altijd relevante films die oscar nominaties in de wacht slepen en kunnen rekenen op goede recensies (trouwens, het Franse maandblad Positif nomineerde hem als beste regisseur van het decennia 2000-2009). Our man Clint is hier (als acteur én regisseur) in bloedvorm. De eerste 5 minuten van TOJW bv zijn meesterlijk verteld nl hoe de boer Josey Wales een outlaw wordt. Het is maar een detail maar zo’n belangrijk visueel detail in het montage fragment : we zien we eerst de bende in frontaal zicht, dan in een tweede fragment plots Josey voorop. De evolutie naar Outlaw zonder woorden in 1 seconde. Deze film raakt reeds een thema aan nl reputatie dat gemaakt wordt door roddels en pers + fotografie dat authenticiteit brengt door schaars verlichte kamers en weidse landschappen voor de lens te schilderen (door Bruce Surtees de vaste cameraman in de jaren ’70 en ’80) dat later allemaal in Unforgiven magistraal wordt uitgewerkt. Clint heeft ook altijd oog voor de dramatiek. De gruwelen van een oorlog, de ruwe pelsjagers, een ongelooflijke stille scene als de jonge Bottoms zijn lot aanvaard. In die wereld (vlak na de burgeroorlog waar gezag onbestaande is) is een mensenleven weinig waard. Josey is een held met wraakmotief, in wezen dus een klassieke film. Eastwood heeft dan ook nooit vernieuwing gezocht of gereageerd tegen stromingen. Het is een storyteller pur sang, een vakman zoals de oude garde van de Hollywoodstudio’s Ford of Hawks – scripts zijn steeds van derden, genres gaan van western over melodrama tot thriller. In die zin een atypische jaren ’70 film, misschien enkel flarden van de score van Jerry Fielding of het universum dat als sober en zonder glamour wordt afgeschilderd, herinnert aan jaren ’70. De western is nu een beetje een niche verhaal maar doorheen de filmgeschiedenis kregen we schitterende films geserveerd zoals Duel in the sun, High Noon, The man who shot liberty Vallance, Patt Garret and Billy the kid. We wisten het reeds toen we in de tuin in korte broek met onze speelgoed geweren aan het ravotten waren en nu terwijl we een biertje nuttigen in de sofa met TOJW in de DVD player, zijn we nog steeds overtuigd : cowboys zijn cool.
een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 86 : The outlaw Josey Wales
Dat deze film een beetje in de vergeethoek is geraakt, blijft jammer maar ook begrijpelijk.
Dat waag ik zeer te betwijfelen, tenminste voor zover het de western liefhebbers betreft (en dan heb ik het natuurlijk niet alleen over die hier op MM)
TOJW staat in de favoriete western lijsten van velen, en wordt vaak gezien als een van Eastwood's western toppers.
(Wat mij betreft de beste van zijn westerns, maar dat terzijde)
Verder is uw recensie een terechte ode aan deze film

Film 4,0
Beeld 4,5
Geluid 4,5
Extra's 4,0
"I reckon"is niet alleen in deze film een veelgehoorde uitdrukking, maar in het hele westerngenre.

Boneka
"I reckon"is niet alleen in deze film een veelgehoorde uitdrukking, maar in het hele westerngenre.

Okay het viel me echt op deze keer. Van howdy weet ik het wel dat dit typisch van deze tijd is.