ad
  • 8.083.055 stemmen

Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Western | 132 minuten
3,90 1.742 stemmen

Genre: Western

Alternatieve titels: For a Few Dollars More / Voor een Paar Dollar Meer

Oorsprong: Italië / Spanje / West-Duitsland / Monaco

Geregisseerd door: Sergio Leone

Met onder meer: Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Gian Maria Volonté

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Oorspronkelijke titel: Per qualche dollaro in più

Releasedatum: 10 mei 1965

Over Per Qualche Dollaro in Più

"The man with no name is back... the man in black is waiting... a walking arsenal - he uncoils, strikes and kills!"

Een bende beruchte criminelen onder leiding van El Indio bereidt een bijzondere bankoverval voor. Twee premiejagers besluiten samen te werken om de bende op te rollen. Maar een van hen, Douglas Mortimer, heeft blijkbaar andere doelstellingen dan alleen de beloning.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Tucumcari Station Clerk

avatar van des1

des1

thunderball schreef:

Ik kan je verzekeren dat Benny Hill NIET in For a few dollars more zit.

Met heeel veel fantasie lijkt die hotelmanager er inderdaad ietwat op, maar ik heb dat zelf tijdens het kijken nog nooit eerder gedacht.

Ik had geen idee wie het wel was en heb het even opgezocht: ene Kurt Zipps,

een Oostenrijkse acteur, die in Wenen is geboren op 3 augustus 1922 en in 1988 in München is overleden. Behalve dat hij in "knallers" zat als "Der Graf von Luxemburg" en in afleveringen van Derrick en Tatort, deed hij ook veel tekenfilms in het Duits inspreken, zoals Wicky de Viking en Maja de bij.

Heb vaker dat gerucht gehoord dat Hill in de cast van een Sergio Leone film zit. Maar nergens blijkt dat uit. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat Leone die (alleen al uit kostenoverwegingen) voor de rest Italianen gebruikte, een Brit zou hebben laten invliegen voor een piepklein rolletje.

avatar van thunderball

thunderball

Het bleek niet zo te zijn.

avatar van shrink

shrink

Persoonlijk vind ik dit met afstand de beste Sergio Leoni film die er is. Een duidelijk verhaal, mooie sfeer, fantastische beelden, af en toe humor en een mooi einde.

avatar van Basto

Basto

Dit blijft toch wel een ijzersterke Spaghetti western. Heerlijke stand offs tussen Eastwood, Van Cleef en Kinski. Leone steekt hier al in topvorm.