Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Alternatieve titels: For a Few Dollars More | Voor een Paar Dollar Meer

Italië / Spanje / West-Duitsland / Monaco
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Gian Maria Volonté

Een bende beruchte criminelen onder leiding van El Indio bereidt een bijzondere bankoverval voor. Twee premiejagers besluiten samen te werken om de bende op te rollen. Maar een van hen, Douglas Mortimer, heeft blijkbaar andere doelstellingen dan alleen de beloning.

avatar van thunderball
Erg goede film, een vd allerbeste spaghettiwestern ooit!

Leone volmaakte zijn typische stijl en de film is duidelijk nog beter dan A fistfull of Dollars.

Net als bij al zijn films is ook deze weer net iets te lang, maar dat mag de pret niet drukken.

Van Cleef is uitermate cool en steelt de show. Zeer opmerkelijk eigenlijk dat Clint niet aan de final shoot out zelf meedoet, maar al kijkende naar de film is het geen gemis, maar juist een perfect einde.

4,5 ster!

avatar van maxcomthrilla
Een western die mij beviel. Dat staat vast.

Jammer alleen dat het sterkste punt van deze film, toevalligerwijs ook een van de sterkste punten uit andere spaghetti westerns van Leone; de muziek, vaak wat willekeurig wordt ingezet. Mooi deuntje, al vind ik de timing ervan dus wat magertjes. De muziek doemt soms op en wordt soms alweer na 10 sec. afgebroken.

Verder opmerkelijk genoeg veel vertier. Sommige scènes kwamen mij zelfs bekend voor. Schijnbaar vroeger toch wel eens op tv gezien. Herkenningspunt was vooral dat bewaken van die bank en het appelschieten. Clint Eastwood speelt gelukkig ook geen heldenrol, waardoor hij eens niet ver boven iedereen verheven is. Verder ook weinig cowboys die trucjes uithalen om eer te verkrijgen. Slechts het hoeden opraap incident tussen de 2 bounty hunters was allemaal wat onnodig.

Vooral een fijne sfeer in deze film. Mooi openingsshot gelijk, waarna er diverse spanningen optraden met bijbehorende actie. Soms best wel fijn in beeld gebracht. Natuurlijk ook wat shots van cowboys op paarden die rijden in de woestijn, maar van een grote afstand gefilmd waardoor het ruige landschap dat doorkruist werd optimaal benut werd en gelijk een wat avontuurlijke dimensie aan het geheel meegaf. Het verhaal dat mij aansprak hielp ook mee in de acceptatie van deze western. Het verhaal werd verteld met veel vaart. En soms mooie, zelfs bijna naar het poëtische neigende momenten. Bv. met dat klokje.

Verder een handjevol grappige personages, zoals die oude opa in dat krakkemikkige huisje dat te lijden had onder de trein. Moest gelijk aan Se7en denken.

Ik kreeg zelfs al een impuls om Once Upon a Time in the West maar weer eens een keertje te kijken. Tot dan toe, is deze film voorlopig voor mij Leone `s beste. 3,5*

avatar van italian
Leone heeft met de dollarstrilogie niet alleen ongelofelijke cult op deze wereld gebracht, maar daarboven is het nog een mijlpaal geworden van de filmgeschiedenis.

Hij begon een jaar voor deze film, met Per un Pugno di Dollari, en in vele opzichten vind ik deze film de beste uit de trilogie. Het is moeilijk uit te leggen, maar het bevat een zeker evenwicht, alle typische kenmerken van de spaghettiwesterns lijken perfect gedoseerd te zijn: het verhaal is naar gewoonte niet moeilijk, maar ook net niet te simpel, de mannen zien er ruig genoeg uit zonder er belachelijk uit te zien, het landschap is sfeervol in beeld gebracht, het dubben is slecht maar aanvaardbaar slecht, de hoeveelheid liters zweet is juist afgemeten, het tempo zit lekker, en ga zo maar verder...

Voor mij zijn de mankementen en gebreken die deze film toont juist de troeven van dit genre, noodzakelijk om zich van de klassieke western te onderscheiden en zo een totaal ander beeld te geven van het westen. Het leven is hard en draaid rond de dood, het is een overlevingstrijd van de geboorte tot de dood...Dat is, denk ik, de reden waarom deze films zo relatief eenvoudig zijn: het gaat om het alledaagse leven in onherbergzame en onveilige streken en niets meer dan dat. Daarrond wordt dan het eigenlijke verhaal opgebouwd. Het verklaart dan volgens mij ook het slomend tempo, dat eigenlijk gewoon het ritme is van het leven.

Je zal deze films maar ongeloofwaardig, overdreven of onnozel vinden, maar volgens mij geven die wel een correcter beeld weer van 'het wilde westen'. En Per Qualche Dollaro in Piu is daar het perfecte voorbeeld van!

avatar van sinterklaas
Alweer een steengoede Leone-film. Western zoals het hoort. Dit is inmiddels al de 2de deel van de Dollars-triologie. (had eerst deel 1 gezien en toen deel 3 en eergister deel 2(deze dus) ). FAFDM is ietsje beter dan A Fistful of Dollars. Maar The Good the Bad and the Ugly blijft altijd de beste van de 3.
Ook hierin maakt Clint Eastwood er weer iets prachtigs van. De Soundtrack is ook weer erg mooi.

Lee van Cleef had ook een erg mooie bijrol. Vooral leuk hoe Eastwood en Cleef op bij hun eerste ondmoeting een duel doen door op elkaars hoeden te schieten, en daarna vrienden worden die samen de gezochte zoeken voor [i]een paar dollars meer.

Gewoon weer een schitterende western. Helemaal weer op Leones stijl: mooie soundtracks (vooral dat fluitje en die snaarinstrument blijven leuk in Leones films) en weer prachtige acteurs en heerlijke meeslepende sfeer. Ook de achtergronden waren weer mooi. Jammer dat ik nu alles van Leone heb gezien: hij heeft te weinig films gemaakt en ik wil alleen nog maar meer. Eigenlijk moet ik alleen nog Rhodos zien maar die is helaas niet in Nederland uitgekomen.

Maar voor deze prent:

avatar van HarmJanStegenga
Redelijk goede western van grootheid Sergio Leone. Ondanks dat de film wel te doen is moet ik zeggen dat hij me toch lichtelijk is afgevallen. Morricone produceert een redelijke score, Eastwood is aardig op dreef en het verhaal kijkt opzich aardig leuk weg. De sfeer is weer geweldig en in cinematografish opzicht is de film ook prachtig. Leuke personages en ook erg goed camerawerk. Jammer dat het verhaal me lang niet altijd kon boeien en dat het tempo vaak te laag lag naar mijn mening, maar al met al geeft ik deze ook zeker een voldoende.

* * *

Wordt maar eens tijd dat ik een Western ga kijken die niet door Leone geregisseerd is, want veel variatie zit in zijn films niet in lijkt mij zo.

Wel de beste van de drie, al is het maar omdat deze een uur minder lang duurt. Verder is dat horlogemelodietje wel schattig en zit er een mooi shot in van de wegrijdende Van Cleef. Daarmee is het positieve alweer gezegd.

Leone toont twee zaken. Close-ups van acteurs die enorm moeilijk proberen kijken, en overzichtsshots van vreselijk lelijke en verdorde landschappen. Ieder zijn ding maar ik vind dat niet spannend, mooi of leuk. Gewoon lelijk.

Clintwood is gewoon barslecht, Van Cleef zette in het begin nog een aardig mysterieus personage neer maar verglijdt halverwege de film in gebrekkig stoer acteerwerk. Die melige twist op het einde maakt het allemaal nog wat erger, waardoor ook zijn personage niet veel meer waard is als de film is afgelopen.

Ik vind het gewoon helemaal niks. Verhaaltje dat nergens over gaat, gerekt tot 2 uur terwijl er niks te zien is behalve wat lelijkheid van erg dichtbij en erg veraf.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prachtige spagetti van meester Leone zelf. Eastwood is formidabel in vorm evenals de heerlijke filmschurk Van Cleef. Niet de allerbeste uit de serie westerns van Italië's grootmeester, maar ontzettend vermakelijk en sfeervol. Zeer goed.

avatar van %%%%%%
Prima film van Sergio Leone maar kan niet tippen aan Once upone time in the west
Maar dat is geen schande

Verder kijkt deze goed weg met een prima Eastwood en die Colonel ken die acteur niet
Leuk verhaaltje en aardige muziek

3.50

Aleen een vraag Hoe kwam Eastwood aan die klokje op het einde

Ook een mooi einde

Een goede film, daar niet van, maar ik mis de lol van het kijken die ik bij TGTBATU wel had.
Het verhaal is nergens verrassend, noch wordt het ergens in de film flink spannend.
Mooie muziek en mooi gefilmd allemaal, dat dan weer wel.
In tegenstelling tot meerdere films met van Cleef, vond ik hem hier wel erg goed, net als in TGTBATU eigenlijk.
Vermakelijk al met al, maar niet hoogstaand.

De oude westerns met Clint Eastwood waren altijd een genot om te kijken. Zo ook deze. Ze mogen hem best nog eens uitzenden want het is al een aantal jaren geleden dat ik hem voor het laatst zag.

avatar van lykathea
Goede western, maar net als z'n "voorganger" A fistful... zeker niet de superieure film die ik eigenlijk wel van Leone verwacht had, zeker gezien z'n latere films.

Lee van Cleef geeft in mijn optiek de enige noemenswaardige acteerprestatie in deze film. Clint is Clint, en dat is vaak genoeg, maar het was wel weer behoorlijk automatische piloot, waardoor van Cleef nog meer ging opvallen. De rest van de cast wordt uitstekend gebruikt door Leone, waardoor ze nooit irriteren, maar acteren kunnen ze allerminst. Ook het verhaaltje is maar wat slap en mak uitgewerkt, maar daar tegenover staat een sfeer waar je u tegen zegt. Zoals wél echt gewoonlijk is de muziek van Morricone weer prachtig en de vele mooie beelden met toepasselijke close ups maken de film toch een mooie, alhoewel lege, ervaring.

avatar van ®Tc
Het cowboy-leven kon me ook in deze prent weinig boeien.

Per Qualche Dollaro in Piu of For a Few Dollar More is voor mij net zoals de andere westerns: Saai verhaal, belachelijk laag tempo, lelijke setting. Ik mag nog zoveel westerns een kans geven altijd krijg ik hetzelfde op de boterham, zal nooit mijn favoriet genre worden. Alhoewel ik van die hoed-schiet-scène wel genoten heb.

Grootste pluspunt aan deze Leone is opnieuw met straatlengtes voorsprong Enrico Morricone. Echt een talent die man jammer dat zijn soundtrack altijd tot op het puntje wordt leeggezogen door Leone. Net zoals in de andere westerns is de theme goed maar ben je die tegen het einde van de film strontbeu gehoord.

avatar van BjornH
Naar mijn mening een stuk beter dan A fistfull of dollars, maar nog steeds niet zoals ik had gehoopt. Dat komt mede door het verwarrende plot en de weinig overtuigende personages. begrijp me niet verkeerd....ik vind de kolonel en de slechterik in de film hele toffe personages, maar ze nemen beslissingen in de film die niet navolgbaar zijn. Dit maakt ze niet geloofwaardig. Zoals bijv Indio die gewoon iedere gewone bandiet aanneemt en alles toevertrouwt zoals ook bij de kluis die hij gewoon effetjes door een vreemdeling laat openmaken

Daarnaast komt de slechterik in de film op mijn een beetje als een mietje over xD.

Desalniettemin zette Eastwood weer een respectabele bountyhunter neer en mag ik de kolonel in mijn meest favoriete rij van filmpersonages inlijsten. Ook de muziek excelleerde weer en waren de omgevingen de sfeer om van te smullen. Daarnaast waren de eindscene en de hoed-wegschiet-scene echt fantastisch.

3.5* vooral vanwege rare acties van de personen. Anders was t punt boven de 4* uitgekomen.

Natuurlijk lang niet zo goed en onovertroffen als "The good, the bad and the ugly' maar bijna nét zo legendarisch, mede dankzij de bijdrage van de charismatische figuren als Gian Maria Volontè, Lee van Cleef en uiteraard Clint Eastwood in deze tijdloze klassieker. Het is met name de mimiek van de acteurs, de prachtige close ups van de filmers die samen met de sterke muziek een film plaatsen die staat als een huis. En dan mis je dialogen of zelfs een diepgaand verhaal niet.

We krijgen gewoon een verhaaltje te zien, die door grimmige spanning, humor, en actie volkomen voldoet aan alle verwachtingen van een goede Western. Zelfs na 4 keer kijken nog even boeiend. Geweldige scénes als de ontmoeting tussen Clint Eastwood en Lee van Cleef, maar ook de brute Gian Maria Volontè, en helemaal de geweldige bijrollen, zoals de stokoude man die naast de spoorbaan woont, gewoon een absolute must voor liefhebbers van Western, een 'must see' deze film, die zonder meer top de top van het genre gerekend mag worden!

avatar van chevy93
Op aanraden van AddictedToMovies heb ik deze film gekeken.
AddictedToMovies op 16 oktober 2009 schreef:
Tip: Kijk For A Few Dollars More. Die vind je vast ook geweldig en heeft ook een mooie eindconfrontatie (weer met zo'n machtige Morricone score!).
Bedankt daarvoor, want het was inderdaad een prachtige film!

Alweer zo'n zoektocht net zoals in The Good, The Bad & The Ugly.
En Clint Eastwood, wat een superacteur is het toch. Hij heeft voor mij een soort idolenstatus. Zo machtig als hij zijn rol neerzet!

Ik moest wel even wennen aan het feit dat Lee van Cleef opeens een helper was, aangezien ik hem toch ken als The Bad in de nagenoeg gelijknamige film .

Misschien ga ik zelfs van dit genre houden?

Gewoon de volle mep! 5,0*

'Where life had no value, death, sometimes, had its price.'

avatar van otherfool
Heerlijke kerstavond gehad met Clint, Lee en een blik vol vuig kijkende Italianen. Onvergetelijke scenes te over (het meesterlijke hoedje schieten spande de kroon), maar het is vooral de algehele sfeer die over de film hangt die het hem doet. Zwetende mannen, een hoop wapengekletter en de onmisbare Morricone; zo worden ze niet meer gemaakt!

4,5*.

avatar van Roel Bogers
Zo dat was 'm dan! Fantastische Western, met veel verbeten gezichten, opwaaiend stof, oneliners in de saloon, en een verukkelijke Leone/Clint/Morricone mix! Precies zoals ik ze wil, de enige echte spaghetti Westerns. Smullen hoor!

Ik heb het gevoel dat Sergio Leone met For a Few Dollars More helemaal op gang gekomen is. A Fistfull of Dollars was een uitstekende western maar Sergio heeft blijkbaar wel fouten kunnen ontdekken want hij heeft heel wat geleerd! Meneer Leone schittert voor het eerst écht, met deze film.

Deze film laat als geen ander zien hoe beeld en geluid kunnen versmelten tot een meesterwerk. Morricone schreef wederom een fantastische score zoals we dat in latere films van hem gewend zijn, en ik noem hem dan ook zonder aarzeling 1 van de briljantste muzikanten ooit! Dat we nog vele jaren van nieuwe composities mogen genieten.
Daarnaast was en is Leone natuurlijk een meester van kadrering, en weet hij uitstekend gebruik te maken van achtergrond/voorgrond en natuurlijk de close up. Deze 2 eigenschappen vooral maken deze film tot een genot voor ogen en oren.

Leone heeft ook erg goed gecast. Clint speelt de rol die op zijn lijf geschreven is uitstekend, en ik was net zoveel te spreken over Van Cleef, fantastische prestaties op acteergebied, geweldige casting!

Verder moet ik nog even melden dat ik zeer te spreken was over mijn aankoop. Ik ben namelijk voor de, wat duurdere, special edition gegaan. Heb gesmuld van leuke extra's die ik eerlijk gezegd niet had verwacht met zo'n oude film. Het ging dan ook vooral over recente interviews met crew, Eastwoord en filmkenners die terugblikken op For a Few Dollars More. Vond ik wel iets hebben, leuke bonus.
Ik ga hier met vier en een halve ster strooien, dik verdiend!

avatar van Vinokourov
De opmaat voor The Good, The Bad and The Ugly . Deze western mag er eveneens wezen. Het heeft typische Leone-momenten: close-ups, weinig dialoog en dan plotselinge actie, lekker explosief dus.

avatar van dave
Dit zogezegd vervolg op A Fistful of Dollars heb ik altijd als het zwarte schaap van de trilogie beschouwd. Bij deze herziening bleek dat onterecht.

Het grote verschil met het eerste deel is natuurlijk dat Eastwood hier nu een tegenspeler naast zich heeft die bijna evenveel charisma uitstraalt als hijzelf. Lee Van Cleef is schitterend gecast en zet hier een zeer overtuigende premiejager neer. Hij geeft de prent meer karakter en zorgt voor veel kijkgenot, met die legendarische smoel van hem.

Het verhaal is op zich erg boeiend en kent wel een leuk uitgangspunt, maar kon naar mijn mening toch anders en misschien wel beter zijn uitgewerkt. Het is natuurlijk leuk om deze twee helden te zien samenwerken, maar nooit is er iets van onderhuidse spanning te merken. Jammer. Een paar merkwaardigheden zijn ook niet zomaar voorbijgegaan. Denk aan het moment waarop ze de buitenmuur van de bank opblazen en het kastje naar buiten sleuren. Hoe wisten ze perfect waar dat stond?
Verder een vrij eenvoudig plot dat eigenlijk niet zo belangrijk is. Zolang je de essentie van het verhaal kent, is het in orde. Wat mij betreft kon die hele historie omtrent die horloges achterwege worden gelaten. Waar het echt om draait is wat je rechtstreeks te zien krijgt. Ook hier zijn de schietscènes weer prachtig in beeld gebracht. De beste op het einde, naar goede gewoonte. Leone neemt veel tijd om alle aspecten van het gevecht in beeld te brengen, alweer in samenspraak met alweer een uitblinkende score van Morricone.

Verrassend veelzijdige muziek overigens. Meer dan in het eerste deel worden er verschillende deuntjes gebruikt. Soms vallen ze wat tegen, maar over het algemeen topmuziek.

Leone heeft hiermee bepaald welke weg hij inslaat. Je kan al zien dat alles de goede richting op gaat. Dit deel is zonder twijfel een goede western, maar dat hij een opzet kon geven naar het juweeltje The Good, The Bad and The Ugly, dat had niemand verwacht.

4,00 (3,75)

avatar van movie acteurs
Ook dit was weer een sterke film van Leone. Wat me vooral opvalt bij deze spaghetti-westerns van Leone, dat ze een speciale sfeer hebben (Het beeld lijkt belangrijker te zijn, dan het verhaal). In ieder geval zie ik dat niet bij andere westerns. Vooral de sets zien erg mooi uit.

Net zoals The Good, the Bad and the Ugly en A Fistfull of dollars is dit het kijken zeker waard. 4,0.

avatar van 606
Wat een prachtige western dat met zoveel zorg en sfeer gemaakt is.
Acteurs allemaal in top vorm, verhaal is genietbaar.
Shoot outs zijn prachtig en de settings zijn ook meer dan prima.

4,5 ster

avatar van rep_robert
Woow, een stuk beter dan A Fistful of Dollars eigenlijk. Dat komt vooral door het verhaal, het is veel leuker en bevat ook lekker veel actie. Ook is de sfeer fenomenaal, de spanningen tussen de fantastische van Cleef en Eastwood is in het begin echt om te snijden. Mede dankzij de ook weer fantastische score die Morricone in For A Few Dollars More levert.
Ook zijn er een heleboel battles in die mooi in beeld zijn gebracht en een lekkere langzame opbouw hebben, het deed me wat meer denken aan het meesterwerk Once Upon A Time in the West.

Helaas zitten er i.t.t. de andere westerns van Leone wat meer dramatiek in, een paar onnodige flashbacks die het iets zoeter maakt.

Prachtige film weer en duidelijk dat er een stijgende lijn in de westerns zit van Leone.

avatar van Pitakaas
Als je For A Few Dollars More (FoFDM) met zijn voorganger A Fistful of Dollars (aFod) moet vergelijken, heb je een beetje hetzelfde wat Snatch. is op Lock Stock and Two Smoking Barrels. Een regisseur die een kunstje probeert te herhalen en zijn technieken nog wat te verfijnen. Zoals Richie daar bij Snatch in mijn mening in geslaagd is, lukt dat Leone met deze Western ook zeker. De recepten van aFoD zijn ook in deze film weer aanwezig: goede Western sfeer, paar bandito's, een stoere kerel die weinig woorden nodig heeft en natuurlijk de nodige pistool actie en dat alles begeleid door een heerlijke soundtrack.

Het verhaal in deze film is wel iets beter dan in zijn 'voorganger', wederom gaat het om list en bedrog, maar een heuse plottwist is ook van de partij. Wat ik ook zag, is dat Leone in deze zelfs wat (leuke) humor heeft gestopt, zonder dat het irritant gaat worden. Ik vond het in ieder geval grappig.

Afgezien van die dingen, kan ik eigenlijk precies hetzelfde melden als wat ik heb geschreven bij de andere westerns: de sfeer is fantastisch, de muziek is spanningsverhogend en de koppen van de bandito's en helden spreken allemaal boekdelen. En wat is het landschap toch schitterend daar in de buurt van de grens!
Ik heb weer genoten.

avatar van Justinw
Toch weer net even iets beter dan zijn voorganger. Dit komt vooral door de toevoeging van 'Van Cleef'.

Had hem al een paar dagen geleden bekeken, en heb nu weinig inspiratie om iets te schrijven. Er is overigens al genoeg over geschreven.

* * * * Toppertje weer...

avatar van Boogeyman
Alhoewel dit de tweede film in de "Dollars" triologie is (ook wel genaamd de "Man With No Name" triologie), is Leone's tweede Western geen vervolg van het eerste deel, A Fistful of Dollars. Het is eerder een vervolg van de stijl en setting, met dezelfde acteurs in een andere rol. Clint heeft nog evenveel succes met het pistool en rookt nog steeds sigaren, terwijl Gian Maria in de rol van "ruwe bandiet" blijft.

In een tijd van bounty hunters in het wilde westen, werken een eigenwijze jonge knaap genaamd Manco (Eastwood) en een oudere ex-militair, die jaagt onder de naam Mortimer (Lee Van Cleef, High Noon), samen voor een grote bounty, die rust op het hoofd van een ontsnapte moordenaar, El Indio (Volonte) en zijn bende, die van plan zijn om een kasteel van een bank in El Paso te vervallen. Gezien het aantal bendeleden, besluiten ze hun krachten te bundelen, om vervolgens de buit te verdelen.

De "Dollars" triologie is één van de weinige series die beter wordt na elk deel, aangezien Leone meer tijd in het plot, karakteruitdiepingen en motivatie steekt dan hij deed in zijn internationale debuut. Het plot heeft een aantal leuke twists,
en de karakters leven, zowel de "good guys" als de bende bandieten die ze te pakken proberen te krijgen. De complexiteit van de karakters zet deze film boven de rest van het Western spaghetti pak dat explodeerde in de jaren 60, met fantastische actie en goed gedoceerde humor om het duister en bruut geweld een gemoedelijk sfeertje te geven. Leone's oog voor camerawerk is ook snel verbeterd, hij gebruikt zowel long shots als close-ups, en eigenlijk heel veel shots die bijde elementen bevatten.

For a Few Dollars More, de film tussen de film die verantwoordelijk is voor de spaghetti van Westerns, A Fistful of Dollars, en het meesterwerk, die de kroon draagt in het Western genre, The Good the Bad and the Ugly, daardoor wordt haar kwaliteit vaak vergeten.

TMP
Zeer goede western. Eastwood speelt prima, evenals van Cleef en Volonte. Het verhaal steekt prima in elkaar en blijft van begin tot eind boeiend.

avatar van DiKKe_OsCaR
Wederom een regelrechte topper. Ook deze film had ik als fervent Western-liefhebber jaren terug al gezien, maar ik ben weer helemaal into Sergio Leone en kornuiten dus ben ze allemaal opnieuw aan het kijken. Waarbij ik ontdekte dat ik deze film nog nooit eerder had gewaardeerd op MM.

Bij deze dus. Hij is voor mij van hetzelfde niveau als de eerste film in de trilogie, A Fistfull of Dollars. De eerste had iets meer sfeer, deze film heeft onwijs veel meer humor! Zo heerlijk droog, ik kan hier geweldig van genieten. Komend weekend komt mijn all time favourite weer aan de beurt, The Good, The Bad and the Ugly. By far de beste film ooit gemaakt. Dat zal ongeveer de 8e keer worden. Ik zie er nu al naar uit.

Jammer is dat ik hiermee de beste Clint Eastwood westerns heb gehad, en dat films als Pale Rider straks gaan volgen die eigenlijk allemaal net wat minder zijn.. Gelukkig heb ik ook nog Once Upon a Time in The West om op niveau te blijven!

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhoudende western, maar ook deze titel mag nog niet in de schaduw staan van de 3e uit de reeks; The Good, The Bad and The Ugly.

Ik vind deze For a few Dollars more net zo goed als de voorganger A Fistfull of Dollars. Beiden zijn erg sfeervol en kennen een aantal prachtige scenes. Beiden zijn fantastisch vormgegeven en kennen geweldige shots. Maar ze zijn beiden ook gewoon duidelijk minder dan het pronkstuk van de trilogie.

Eastwood is weer lekker op dreef in deze film en het is echt genieten van Lee van Cleefs rol als Mortimer. Wat een geweldige ongure kop heeft die Van Cleef toch zeg! Schitterend. Lee biedt erg goed partij aan de wederom sterke Eastwood. Hun schietpartij op elkaars hoed was een prachtig moment!

Helaas kent ook deze film weer een aantal delen dat ik het redelijk stil vond vallen en het soms een wat lange zit was. Gelukkig komt er vaak dan snel weer een boeiend stuk, maar het neemt niet weg dat dit zeker geen perfect plot is. Hier had A fistfull of Dollars ook al last van. TGTBATU kent dit probleem weer helemaal niet; die blijft van minuut 1 tot einde gewoon fascineren.
Gelukkig weet deze For a few Dollars more wel erg boeiend te eindigen met het duel waarbij Eastwood zelfs niet aan meedoet. Prachtige inzoom momenten met de camera levert dat slot ook weer op.

Wat me trouwens ook een beetje teleurstelde was de soundtrack. Ik vond hem bij de 2 andere films veel mooier. Zo af en toe had je wel prachtige muziek, zoals bij het laatste kwartier, maar regelmatig vond ik het ook gewoon niet passend genoeg.

Net als bij de voorganger ook 3,5* voor deze film.

avatar van Montorsi
Weer een zwakke Leone.

Hoe meer ik er van hem zie, hoe minder het me bevalt. Geen wonder dat ik The Good, The Bad and The Ugly nog steeds (verreweg) de leukste vind, dat was de eerste die ik van hem heb gezien. Na laatst A Fistfull of Dollars gezien te hebben, is For a Few Dollars More maar een fractie beter.

Ik stoor me gewoon aan te veel dingen om te genieten van zulke Westerns. Neem alleen al het acteerniveau. Van Cleef en Eastwood zijn gewoon goed, maar de rest is echt diep triest. Misschien dat het ook door het dubben komt, maar het ziet er echt niet uit als je die Indio eerst een enorm 'stoere' blik ziet opzetten, om vervolgens bij de dialoog een totaal onlogisch mimiek te moeten zien. Dat dubben vind ik er bij vlagen sowieso echt niet uitzien en het klinkt zo mogelijk nog slechter.

Dan heb je ook nog die schietscenes, waar de slachtoffers steevast een pirhouetje maken als ze geraakt worden. Neem alleen al die shoot-out op het eind. Wat begon als de beste scene van de film, eindigt met Indio die neergeschoten wordt, alle kanten op vliegt, maar net zo snel weer bij de les lijkt te zijn... tot hij werkelijk als uit het 'niets' zijn laatste adem uitblaast en als een pudding in elkaar zakt. En zo worden door de film heen wel meer scenes met potentie de nek omgedraaid door echt gewoon té amateuristische choreografie.

Buiten dat trekt de setting me al nooit in de Spaghettiwestern, maar met wat geluk bevalt het me soms wel. Hier was het simpele verhaaltje ook niet eens meer dan van A, via B naar C, dat door de cliché bandieten ook geen interessante invalshoek wist te bieden (ondanks die redelijk genante flashbacks over Indio's verleden). En ook de personages van Eastwood en Van Cleef waren veel te braaf in vergelijking met in The Good, The Bad and The Ugly en boden niet zo veel extra.

Al met al een film die echt tegen viel. Afzonderlijke elementen zoals een paar aardige deuntjes in de soundtrack, en het feit dat het voor 130 minuten aardig wegkijkt, maar vond het grotendeels echt ondermaats.

avatar van martijn011
Deze film grenst tegen het perfecte aan!

Lange tijd was ik in de veronderstelling dat Once Upon a Time in the West met afstand de beste western was ooit gemaakt.
Bij herziening van de Sergio Leone-trilogie kom ik daar op terug.
Daar ik het eerste deel nog net een voldoende vond, komt 'For a Few Dollars More' dicht in de buurt van de volle score.

Ook hier heerst de absolute westernsfeer als nooit tevoren. Prachtige plaatjes, je maant je echt in het Wilde Westen!
Eastwood, van Cleef en Maria Volonte zijn fenomenaal, echt genieten!

Er zitten een paar fantastische scenes in de film ondersteunt door de weergaloze soundtrack van Morricone. De scenes met de shoot-out tussen El Indio en zijn verrader waardoor hij in de bak zat, het schieten op de hoeden, de prachtig opgezette bankoverval en natuurlijk de shoot-out tussen Mortimer en El Indio zijn memorabel!
Het horlogemuziekje en de orkestrale muziek wisselen mekaar op de juiste tijden af en vormen een fantastische climax.

Ik moet alleen The Good, The Bad and The Ugly nog herzien en ben benieuwd of er voor die film ook een verhoging inzit.
Voor mij is deze film moeilijk te overtreffen en ik sluit niet uit dat deze ooit Once Upon a Time in the West benaderd.
Verdienen doet deze film het in ieder geval!
Heerlijk!