Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Alternatieve titels: For a Few Dollars More, Voor een Paar Dollar Meer

3,91

Italië / Spanje / West-Duitsland / Monaco
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Gian Maria Volonté

Een bende beruchte criminelen onder leiding van El Indio bereidt een bijzondere bankoverval voor. Twee premiejagers besluiten samen te werken om de bende op te rollen. Maar een van hen, Douglas Mortimer, heeft blijkbaar andere doelstellingen dan alleen de beloning.

337 BERICHTEN 52 MENINGEN
geplaatst: 31 juli 2002, 19:06 uur [permalink]
Lee van Cleef is een tijdje bekend geweest door die spaghettiwesterns. Hij is volgens mij helemaal verdwenen daarna.
Hij was al heel lang bezig als edelfigurant. Wat de Amerikanen zo mooi noemen 'the man behind the man behind the gun'(vind ik een meesterlijke karakteristiek - toch ?). Hij zit bijvoorbeeld in de eerste minuten van High Noon, en wordt later doodgeschoten.

Hij leeft voort als schurk in Lucky Luke. En dat is ook wat waard.

geplaatst: 31 juli 2002, 19:20 uur [permalink]
Lee van Cleef is volgens mij helemaal verdwenen daarna.
Nee hoor, hij heeft nog meegespeelt in een biercommercial. Ik dacht Grolsch.

avatar van narva77
geplaatst: 31 juli 2002, 19:23 uur [permalink]
Was dat Van Cleef? Met die muziek van Toots Tielemans

FisherKing
geplaatst: 31 juli 2002, 19:47 uur [permalink]
Totdat Lee van Cleef opdook in een Bavaria-reclame. Hij stierf overigens in 1989.
Heeft ook nog wat met MasterNinja's gehad!

geplaatst: 1 maart 2003, 14:35 uur [permalink]
narva77 schreef:

Was dat Van Cleef? Met die muziek van Toots Tielemans

Wel Lee, niet Toots...

avatar van titan
geplaatst: 9 maart 2003, 01:11 uur [permalink]
Deel 2 uit de trilogie van Leone. Nu nog deel 1 zien en dan heb ik ze allemaal gehad. Het is een prima film, maar i.v.m. het geniale the good, the bad and the ugly is het allemaal net iets minder; iets mindere filmmuziek, minder eeuwigdurende close-ups, minder ongewassen en ongeschoren gezichten en minder onderling wantrouwen. 4,5*

geplaatst: 24 april 2003, 15:12 uur [permalink]
vond hem beduidend minder dan the good the bad and the ugly. eerlijk gezegd nogal mat.

avatar van U-96
geplaatst: 10 juni 2003, 14:28 uur [permalink]
Net zoals "The good, the bad and the Ugly" is deze film goed geacteerd en vooral dat leuke muziekje is wel leuk. Vooral dat muziekje uit dat klokje is zo goed.****

geplaatst: 6 mei 2004, 02:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ik vond 'A Fistful of Dollars' beter dan deze, maar deze mocht er ook zijn. Clint is weer de bink en Lee doet zeker niet voor hem onder. mooie showdown als ze op elkaars hoeden gaan schieten
heerlijke western, met zoals eerder gezegd een pakkend melodietje van het klokje.

geplaatst: 12 mei 2004, 13:18 uur [permalink]
Zeker niet Leone's beste werk, en ook niet dat van Eastwood. Maar hij blijft vermakelijk wanneer je hem eens in de paar jaar voorbij ziet komen.

Nog even terugkomend op het werk van Lee Van Cleef, had ik hem ook niet voorbij zien komen in Carpenters "Escape From New York", ook geen verkeerde film lijkt me.

geplaatst: 3 augustus 2004, 17:48 uur [permalink]
Naar mijn mening een van de aller leukste westerns ooit. Het heerlijke sfeertje dat constant aan de film hangt geeft me elke keer weer een goed gevoel van binnen, het lijkt net alsof ik in het Wilde Westen ben. De actievolle revolver scènes, de confrontaties tussen Eastwood en Van Cleef, de stijvolle score van Morricone, allemaal onvergetelijk!

4,5* -> 5,0*

geplaatst: 13 augustus 2004, 14:18 uur [permalink]
Wat ik ontzettend leuk vind aan Leone's westerns is dat de hoofdrolspeler niet echt een naam heeft.
In de Dollars-trilogy heet de hoofdrolspeler de ene keer Joe, andere keer Monco en dan weer Blondie terwijl hij dus "The Man with No Name" genoemd wordt. En in Once upon a Time in the West heb je Harmonica en in My Name is Nobody hoef ik het niet te vertellen.
Deze film is een heerlijke spaghetti-western en dat zegt genoeg, voor mij.

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 26 oktober 2004, 03:21 uur [permalink]
Deze gezien het was weer een sfeervol westerntje. Ik ben geen western liefhebber maar Leone's westerns blijven een genot om naar te kijken al vond ik deze niet zo geweldig als het geweldige C'era Una Volta il West. Dat is tot nu toe echt een top western voor mij (sfeervol, verhaal wat mij zeer boeide en natuurlijk de altijd stralende Cardinale). Hoe raar het ook klinkt, ik vind het al gauw een groot minpunt en gemis als zij niet in andere westerns zit. 4* voor dit werkje. Nu op naar a Fistful of Dollars en the Good, The Bad & the Ugly.

avatar van mikey
geplaatst: 8 november 2004, 16:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
FisherKing schreef:

Heeft ook nog wat met MasterNinja's gehad!

Yeah: The Master. cultserie uit de '80. Iedere brugpieper wilde toen van die levensgevaarlijke werpsterretjes hebben.

Geweldige film over 2 ubercoole revolverhelden/premiejagers tegenover een gemenerik die aan de drugs is en zijn legertje tuig. dat wordt knallen en incasseren! 5

avatar van De Knip
geplaatst: 10 november 2004, 15:36 uur [permalink]
Ow wat een lekkere western is dit, zeg! Mooiere ervaring dan Fistful of Dollars.
De altijd even stoere Clint en dan nog van Kleef erbij, smullen hoor!

****1/2

avatar van Captain Pervert
geplaatst: 10 december 2004, 19:38 uur [permalink]
Hele goede western met een wraakmotief dat helaas een beetje halfslachtig is uitgewerkt.

Opmerkelijk is trouwens dat Clint de coole gast was uit Fistful of Dollars (het vorige deel uit deze filmreeks), maar dat hij nu in coolheid werd geëvenaard door Lee van Cleef. Wat een meesterlijke vent is dat toch.

De film is in vergelijking met zijn voorganger vlotter, duidelijker (wie is wie) en leuker (scènes met Eastwood en Van Cleef). Ik geef 'm 4 sterren.

avatar van zoutzak
geplaatst: 20 februari 2005, 12:15 uur [permalink]
superfilm, waar muziek nog vaker en nadrukkelijker aanwezig is als bij de overige 'dollar' films, en daarmee heeft hij toch iets bijzonders.

Lee en Clint als allies; heerlijk. 4,5*

geplaatst: 25 februari 2005, 20:14 uur [permalink]
Zeer goeie western,Eastwood en Van Cleef vormen een superteam.Deze heb ik al erg vaak op vhs gezien,nu wordt het eens tijd dat hij op dvd komt.Dit vind ik ook de vlotste dollar film,GBU is toch weer wat trager en langer,maar die is weer een stuk mooier.

avatar van jay73
geplaatst: 26 februari 2005, 00:58 uur [permalink]
Deze film is overigens ook imdb's Top 250 binnengeslopen.

avatar van feanaro surion
geplaatst: 6 maart 2005, 13:34 uur [permalink]
Hoewel hij iets minder is dan de voorganger in de serie nog steeds een erg goede film. Alleen het begin was niet zo sterk en de muziek wist me daar zelfs even te ergeren. Maar het middenstuk en het einde zijn dan wel weer erg goed. Ook 4 sterren

geplaatst: 10 mei 2005, 20:49 uur [permalink]
Met mijn vorige post bedoelde ik uiteraard SE dvd.Nog 1 dag tot die hier uitkomt.

avatar van U-96
geplaatst: 10 mei 2005, 21:32 uur [permalink]
Weet je ook of de hele trilogie zo wordt uitgegeven? Wellicht later in 1 box?

avatar van AHWA
geplaatst: 13 mei 2005, 20:13 uur [permalink]
Net gezien. De muziek is wat minder dan in fistful of dollars ,maar het einde maakt dan weer alles goed.

4,5 ster

avatar van Toon1
geplaatst: 14 mei 2005, 12:32 uur [permalink]
De hele dollar-trilogie van Leone is fenomenaal. Perfecte muziek, mooie beelden, erg goede acteurs,... Je voelt je helemaal in het Wilde Westen. 5/5 geef ik deze fim.

geplaatst: 1 juni 2005, 20:16 uur [permalink]
De trilogie komt in oktober geloof ik uit,alle SE's.In de UK.

Zelf heb ik nu alle SE's,heel mooi.

Mijn cijfer blijft nadat ik deze gisteren weer gezien heb.

avatar van Pieter Montana
geplaatst: 29 juni 2005, 20:36 uur [permalink]
Prachtige locaties,uitstekende muziek,spannende scénes,de "Coolheid"van Eastwood en een geweldige Climax.Wat wil een filmliefhebber nog meer?

avatar van Figo
geplaatst: 4 juli 2005, 12:22 uur [permalink]
Geweldige western, maar haalt het niveau van "The good, the bad and the ugly" of "Once upon a time in the west" net niet. De soundtrack was weer vanouds en er zitten enkele fantastische scenes bij (de oude man die naast het treinspoor woont is erg komisch) en ook de bad guy mocht er wezen. Toch is de film als geheel niet te vergelijken met ander werk van Sergio Leone. Al met al, 4 sterren.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 15 juli 2005, 02:58 uur [permalink]
Geweldige Leone weer. Het eerste uur is fenomenaal, western in topvorm met een aantal fantastische shots, morricone als vanouds en geweldige introducties van de 2 hoofdpersonages. Het tweede uur is helaas iets minder, trager, maar alsnog goed. Wat FAFDM vooral mist is een personage als The Ugly uit The Good/Bad/Ugly, maar daarentegen is het geweldig om Eastwood en Van Cleef als team te zien opdraven, de 2 beste western-personages ooit. Na Good/Bad en Once Upon de beste western. 4,5*

avatar van Jonathan Crane

geplaatst: 26 juli 2005, 10:41 uur [permalink]
zeer goeie film. Eastwood is weer ijzersterk, pakkende muziek en van Cleef

avatar van De GeuS
geplaatst: 7 augustus 2005, 09:02 uur [permalink]
Nog niet eens bericht bij deze film. Prachtige western, vanzelfsprekend mooie muziek en 'van Cleef' die de show steelt; 4,5*