Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Alternatieve titels: For a Few Dollars More | Voor een Paar Dollar Meer

Italië / Spanje / West-Duitsland / Monaco
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Gian Maria Volonté

Een bende beruchte criminelen onder leiding van El Indio bereidt een bijzondere bankoverval voor. Twee premiejagers besluiten samen te werken om de bende op te rollen. Maar een van hen, Douglas Mortimer, heeft blijkbaar andere doelstellingen dan alleen de beloning.

avatar van Dogie_Hogan
deStef schreef:
Few Dollars More heeft misschien wel minder inhoud dan Good Bad & Ugly. Mijn gevoel vind Few Dollars het mooist. Maar de beste Western is nog altijd Once Upon.
toch wel 5*
Dan is het nu tijd om DEATH RIDES A HORSE te kijken, met ook Lee van Cleef.

Dogie_Hogan schreef:
Dan is het nu tijd om DEATH RIDES A HORSE te kijken, met ook Lee van Cleef.
Die film ken ik wel van heel vroeger. Deze moet ik eigenlijk wel nog een keer zien want kan me het maar vaag herhinneren.

Tos
Ik heb deze film kortgeleden na een lange tijd weer gezien. Ik vind het nog steeds een topper. Wat mij opviel is dat de film tijdloos lijkt te zijn en anno 2006 voor mij nog boven veel recente films staat. Dit in tegenstelling tot andere klassiekers als bij voorbeeld The Deerhunter. Die film vind ik duidelijk gedatteerd. Per Qualche Dollaro in Più: 4.5 Sterren!

Een prachtige western! Muziek is weer schitterend en Clint Eastwood speelt erg goed. Ik vond hem wel ietsje minder dan "The good, the bad and the ugly" maar dat was gewoon het uiterste. Zo is de muziek vind ik hier ietsje minder memorabel. Zelf ben ik niet zo'n fan van klassieke westerns (die met John Wayne) maar die van Segio Leone vind ik geweldig. De manier van filmen, muziek, settings, korte zinnen, close ups... allemaal TOP! Sterren: 4,5

jayytjee
ik heb de GB&U en A fistful of dollars al gezien en die vond ik zo goed allebei ( GB&U natuurlijk wat beter ) dus ik wil deze ook absoluut hebben maar ze verkopen um nergens meer...

Echt wel. Kijk eens goed in de Media Markt zou ik zeggen. Hij is ook online te bestellen.

basketballerke
Ik heb 'm bij Media Markt nog niet gezien, net als GBU.

jayytjee schreef:

Afgelopen week voor 4,95 de dubbel disc editie gekocht bij de plaatstelijke videotheek.

us_raider
timbo_ schreef:

Gisteren nog in de Media Markt geweest, en heb alleen C'era Una Volta Il West & Per un Pugno di Dollari kunnen vinden.

basketballerke schreef:
Ik heb 'm bij Media Markt nog niet gezien, net als GBU.

wat lul je nou GBU lag wel bij Media Markt. dezelfde dag als dat je Once upon a time kocht lag ook GBU er

Volgens dvd outlet komt er op 29-11 voor 18,49 een Sergio Leone collection dvd uit. Met daarin The good the bad and the ugly, For a few dollars more en a Fistful of Dynamite. Maar die laatste zou mijn inziens ook wel een fout kunnen zijn aangezien a Fistfull of dollars logischer zou zijn.

avatar van thunderball
Daar van liggen de rechten ergens anders, dus die zal waarschijnlijk nooit in een box met de rest verschijnen.

De rechten van A Fistful of dollars? Raar terwijl het toch als een trilogie wordt gezien. Maar in dan zal het waarschijnlijk toch gewoon a Fistful of dynamite zijn.

by_the_way schreef:

wat je nou GBU lag wel bij Media Markt. dezelfde dag als dat je Once upon a time kocht lag ook GBU er

Ik bedoel nu, niet toen. Deze film heb ik nog nooit gezien.
Dat jij uberhaupt nog weet dat ie er toen lag.

De rechten van Fistful of Dollars liggen overigens bij Quality film collection.

basketballerke schreef:

Ik bedoel nu, niet toen. Deze film heb ik nog nooit gezien.
Dat jij uberhaupt nog weet dat ie er toen lag.

Ja want toen twijfelde je nog.

basketballerke
Jij bent de enige die dingen van maanden terug nog weet

jayytjee schreef:

Ik was in maastricht en daar zag ik hem 2-disc S.E voor 14,95, maar verder heb ik hem nog nooit gezien bij BV de free record shop.

avatar van thunderball
Movie_fan# schreef:

Hoezo? Een jaar of twee geleden is ie als special edition uitgebracht en kon je hem gewoon overal krijgen (met mooi kartonnetje er rond). Wellicht dat deze inmiddels uitverkocht is dan.

Nee hoor in Rotterdam lag hij nog voor 12,99 bij Music Store

thunderball schreef:

Nee niet uitverkocht sorry

jayytjee
heb 'm dan eindelijk binnen..
en wat was dit een enorm sterke western !
het duo Van Cleef en Eastwood is geweldig ! de hele film is voor mijn gevoel ( NET ) wat minder dan GBU maar toch krijgt deze gewoon 5 steren van mij. Het prachtige acteerwerk, de schitterende beelden en de uiterst goede muziek ( deuntje GBU ) zorgen voor deze 5 *. Na de GBU vind ik dit de beste western.

orbit
Het is niet hetzelfde deuntje als GBU dacht ik..

lijkt er wel op hoor

Movie_fan#
Dat is wat anders jayytjee

avatar van Goodfella_90
Het lijkt er ook niet op, hoor ze maar eens na elkaar.

basketballerke
Van alle Leone's die ik heb gezien, vond ik deze het meest duister en het hardst. Maar dat neemt voor de zoveelste keer bij een Leone niet weg dat hij gewoon fantastisch is. Dat maakt hem eigenlijk zo goed. Eastwood en Van Cleef maken in deze een geweldig duo. Beide hebben een fantastische uistraling en kunnen ook nog eens acteren. Voor de rest bevat deze film natuurlijk zoals bij andere Leone's een prachtig begin, prachtige muziek, locaties en sets, shots en scène's. Vooral het eind is weer super. Kortom: een dikke 5* en ook een plaats in mijn top 10.

avatar van Friac
Fantastische western!
Het was al van mijn kinder/tienerjaren geleden dat ik nog eens een echte western gezien heb (behalve nog 'The Wild Bunch', maar die beschouw ik toch nog anders), en ik dacht dat het genre me intussen niet zo goed zou liggen.
Deze film overtuigde me echter dubbel en dik van het tegengestelde.

De film opent met een fantastisch shot, en na de tacky opening credits weet de film deze filmische kwaliteit te handhaven. Leone weet perfect de spanning bij duels en lege straten over te brengen op de kijker: de combinatie van zijn camerawerk en de fantastische muziek van Enio Morricone werkt 100%.
Hiernaast zijn ook de hoofdpersonages van de film erg kleurrijk en een genot om naar te kijken: Eastwood en Van Cleef zijn inderdaad een geweldig duo, zoals basketballerke al opmerkte.

Een film die zeker en vast niet aan mijn dvd-collectie mag ontbreken en tevens een film die me doet uitkijken naar andere klassiekers binnen het westerngenre (The Good, The Bad and the Ugly volgt binnenkort!).
Een meesterwerkje.

movie*freak
Erg goede vervolg veel beter dan de eerste, Lee Van Cleef die gozer is echt geweldig en hij is ook veel stoerder en sneller dan Eastwood, de muziek is ook geweldig en zeker wanneer ze tegen elkaar staan en de muziek begint, dat is gewoon zo spannend je kan gewoon voor paar seconden niet bewegen, alle scenes zitten ook goed in elkaar, acteerpresentaties zijn ook erg goed een van beste westerns ooit gemaakt, op weg naar The good, The bad and the Ugly.

4 sterren

movie*freak schreef:

Echt niet, Clint is de koelste

movie*freak
Nou sneller is die wel denk ik