• 8.670.578 stemmen

Per un Pugno di Dollari (1964)

Western | 99 minuten
3,68 1.533 stemmen

Genre: Western

Alternatieve titels: A Fistful of Dollars / For a Fistfull of Dollars / Voor een Handvol Dollars

Oorsprong: Italië / Spanje / West-Duitsland

Geregisseerd door: Sergio Leone

Met onder meer: Clint Eastwood, Marianne Koch en Gian Maria Volonté

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Viaplay Bekijk via Viaplay
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Per un Pugno di Dollari

"In his own way he is perhaps, the most dangerous man who ever lived!"

De gevaarlijke Man Zonder Naam rijdt een stad in, waar oorlog blijkt te zijn tussen twee groepen: de Baxters en de Rojo's. In plaats van te helpen, zoals veel anderen zouden doen, probeert hij de twee groepen tegen elkaar uit te spelen om hier financieel beter van te worden.

avatar van Pecore

Pecore

Qua plot en karakters vind ik het allemaal weinig bijzonder. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, de muziek en de mooie close-ups.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

Deze maar weer eens opgezet nadat ik de Man with no name Trilogy op DVD op de kop had getikt. Allereerst de DVD, helaas geen full screen uitvoering, zwarte randen aan alle kanten, alleen Engels ondertiteld, beeld is ok maar ook niet meer, geluid is ook matig, als liefhebber kan je beter de gerestaureerde blu ray kopen.

Dan de film, het is een "vroege" Leone, die in sommige opzichten laat zien wat er aan zit te komen, maar het komt er nog niet helemaal lekker uit. Cinematografie is best goed maar nog vrij degelijk, de latere lange shots zijn er nog niet en de close ups zijn nog minder uniek en intens dan later.

Het verhaal is voor zijn tijd niet slecht, de "held" zet twee rivaliserende bendes tegen elkaar op, redt de mooie dame om haar vervolgens veilig weg te sturen. Dialogen zijn helaas matig tot redelijk, maar vooral de gesynchroniseerde stemmen zijn soms echt irritant, het huilende kind is al genoemd, je zou bijna willen dat ze die jengelkoter afknallen.

Maar voor 1964 al bijzonder is de uitwerking van de rauwe "gritty" wereld, geen opgepoetste helden en bad guys die na een lange rit zo fris als een hoentje arriveren bij de saloon (ik kijk naar jou John Wayne)

Al met al nog steeds een kijkwaardige spaghetti western, maar de latere films zijn zonder meer beter. Leuk om mee af te trappen als je de trilogie wil zien..

avatar van thunderball

thunderball

Voor alle zekerheid hier ook maar even melden:

Het Amerikaanse label Kino Lorber heeft inmiddels alle drie de films van de dollar trilogie uitgebracht op 4K, dus ook deze A Fistfull of Dollars en hij ziet er werkelijk fantastisch uit, kan gewoon niet beter. Aanrader!

avatar van Basto

Basto

thunderball schreef:

Voor alle zekerheid hier ook maar even melden:

Fijn, hij is al onderweg.

avatar van Basto

Basto

Het was buiten al dik 30 graden, toen deze vanochtend op de deurmat viel. De ideale film voor bij zo’n temperatuurtje.

En wow! Wat heeft de 4k uhd van Kino Lorber een fantastische transfer. Denk niet dat de film er ooit zo mooi uitgezien heeft. Werkelijk prachtig.

De film zelf blijft mijn minst favoriete western van Leone. Zijn eigen stijl vol stoere close ups en strakke composities is al daar, maar het verhaal pakt me nooit helemaal. Ook nu weer niet.

Maar verder genoeg moois voor 3,5*

avatar van FMS2020

FMS2020

Vroeger konden ze goed spaghetti westerns maken, zeker Clint Eastwood was de koning van zo 'n westerns. Deze film was nog eerder dan de bekende: "The Good, the Bad and the Ugly". Zalig om naartoe te kijken, zeker die blikken van de acteurs en de stilte in de woestijn....

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Zeker niet Leones beste film. Een standaard spaghetti western. Ben je er fan van, dan zal je hier plezier aan beleven. Wil de alleen de beste zien, dan kun je beter andere films van Leone kiezen zoals The Good, The Bad And The Ugly en Once Upon A Time In The West. Het verhaal boeit minder en camerawerk is wat meer standaard. Sommige acteurs konden blijkbaar geen Engels en zijn nagesynchroniseerd wat irriteert (het dieptepunt daarmee is het kleine jongetje waarbij ze niet eens moeite hebben genomen om stem en mond gelijk te laten lopen... de stemacteur is trouwens ook dramatisch... nog nooit een jongetje zo vreemd horen huilen). Clint Eastwood speelt wel weer erg goed en de muziek van Morricone is geweldig. Beeld en geluidskwaliteit van de in 2014 gerestaureerde 1080p versie is niet best. Als ik de berichten zo lees, kun je waarschijnlijk beter voor de 4K versie gaan. Al met al drie sterren.