Het is hoog tijd om weer in het zadel te klimmen, want Deadline meldt dat er een remake aan zit te komen van A Fistful of Dollars, de iconische western van Sergio Leone met een hoofdrol die Clint Eastwood op de kaart zette. Aan het hoofd van de nieuwe productie staat de in Italië geboren producent Gianni Nunnari.
Veel is er nog niet over dit project bekend, mede vanwege het zeer vroege stadium van ontwikkeling waarin het zich bevindt. Zo'n vier jaar geleden kondigde producent Mark Gordon een bewerking voor televisie aan, maar die is vooralsnog niet van de grond gekomen. Het is zelfs nog niet bekend in welke taal de aankomende remake zal worden opgenomen. Regisseurs, schrijvers en de cast moeten allemaal nog worden aangekondigd, voor zover die al zijn aangesteld.
Nunnari is (uitvoerend) producent van onder andere The Departed, Se7en,From Dusk Till Dawn en 300. Hij werkt samen met Simon Horsman, die aan onder andere Magazine Dreams en Rob Peace verbonden was. In een statement zeggen de heren: "We zijn toegewijd aan het produceren van een remake die de klassieker van Sergio Leone alle eer aandoet."
A Fistful of Dollars
De oorspronkelijke film, A Fistful of Dollars - In het Italiaans bekend als Per un Pugno di Dollari - was van zichzelf al een remake van Yôjinbô, de samurai-klassieker van Akira Kurosawa. Sterker nog, laatstgenoemde schreef Leone persoonlijk en spande een rechtszaak aan. 15% van de opbrengsten van A Fistful of Dollars ging naar hem.
De film betekende de doorbraak van Hollywood-icoon Clint Eastwood en ontketende het subgenre dat bekend staat als de spaghetti-western: die naam is te danken aan het feit dat dit Europese producties zijn, meestal met Italianen aan het hoofd.
Over een verschijningsdatum van de nieuwe A Fistful of Dollars is nog niets bekend. Bekijk de trailer van de klassieke versie hieronder.
Ah yes, laten we de volgende klassieker verkrachten met een remake! Waarom nieuwe content maken als je ook bakken met poen kunt verdienen met het oppoetsen van bestaande films.
Ah yes, laten we de volgende klassieker verkrachten met een remake! Waarom nieuwe content maken als je ook bakken met poen kunt verdienen met het oppoetsen van bestaande films.
'Verkracht' is wellicht wat te heftig omschreven. Mijn persoonlijke ervaring is dat remakes vaak (niet altijd!) proberen mee te liften op de naam en het succes van het origineel, maar daar zelden of nooit in slagen. Puur omdat het origineel vaak een uniek recept is dat je maar één keer kunt maken. Je kunt namelijk niet afdwingen dat een film bepaalde gevoelens oproept, of die ontzettend specifieke sfeer heeft. Die smaken moeten als natuurlijk samen smelten.
Zo'n remake wordt vaak in een adem genoemd, gepromoot, vergeleken met het origineel. Als het dan tegenvalt (wat vaak het geval is), dan nodigt het zeker voor een jongere generatie niet bepaald uit om het origineel nog te zien, omdat het verhaal ze toch al tegen is gevallen. Zo werkte het in het verleden in ieder geval bij mij.
Geen idee of dit goed overbrengt wat ik in mijn hoofd bedoel te zeggen.
'Verkracht' is wellicht wat te heftig omschreven. Mijn persoonlijke ervaring is dat remakes vaak (niet altijd!) proberen mee te liften op de naam en het succes van het origineel, maar daar zelden of nooit in slagen. Puur omdat het origineel vaak een uniek recept is dat je maar één keer kunt maken. Je kunt namelijk niet afdwingen dat een film bepaalde gevoelens oproept, of die ontzettend specifieke sfeer heeft. Die smaken moeten als natuurlijk samen smelten.
Zo'n remake wordt vaak in een adem genoemd, gepromoot, vergeleken met het origineel. Als het dan tegenvalt (wat vaak het geval is), dan nodigt het zeker voor een jongere generatie niet bepaald uit om het origineel nog te zien, omdat het verhaal ze toch al tegen is gevallen. Zo werkte het in het verleden in ieder geval bij mij.
Geen idee of dit goed overbrengt wat ik in mijn hoofd bedoel te zeggen.
Prima uitgelegd hoor. Het ging me ook niet om de ‘heftige’ omschrijving maar vooral je punt zelf en die is wel helder nu. Al denk ik zelf dat het wel meevalt. Toevallig nu zelf de beide Road House films gezien in de verkeerde volgorde en van beide genoten. Maar denk dat ik het origineel ook had opgezet als de remake was tegengevallen hoor.
'Verkracht' is wellicht wat te heftig omschreven. Mijn persoonlijke ervaring is dat remakes vaak (niet altijd!) proberen mee te liften op de naam en het succes van het origineel, maar daar zelden of nooit in slagen. Puur omdat het origineel vaak een uniek recept is dat je maar één keer kunt maken. Je kunt namelijk niet afdwingen dat een film bepaalde gevoelens oproept, of die ontzettend specifieke sfeer heeft. Die smaken moeten als natuurlijk samen smelten.
Zo'n remake wordt vaak in een adem genoemd, gepromoot, vergeleken met het origineel. Als het dan tegenvalt (wat vaak het geval is), dan nodigt het zeker voor een jongere generatie niet bepaald uit om het origineel nog te zien, omdat het verhaal ze toch al tegen is gevallen. Zo werkte het in het verleden in ieder geval bij mij.
Geen idee of dit goed overbrengt wat ik in mijn hoofd bedoel te zeggen.
En als de film erin slaagt om genoeg dollars in het vuistje te brengen, zeker ook een remake maken van For A Few Dollars More en The Good, The Bad and The Ugly? Belachelijk gewoon! Laat deze klassiekers toch met rust.
Ah yes, laten we de volgende klassieker verkrachten met een remake! Waarom nieuwe content maken als je ook bakken met poen kunt verdienen met het oppoetsen van bestaande films.
Dikke duim omlaag.
Zo dacht Kurosawa waarschijnlijk ook toen hij de rechtzaak aanspande en geld wilde zien voor de remake van Yojinbo.
Zo dacht Kurosawa waarschijnlijk ook toen hij de rechtzaak aanspande en geld wilde zien voor de remake van Yojinbo.
Goed punt. Ik betwijfel echter of de adaptie van Leon in de eerste plaats bedoeld was om geld binnen te harken (ondanks dat het onverwacht een gigantisch kassucces werd). Winstoogmerk is natuurlijk van alle tijden, maar laten we wel eerlijk wezen, de laatste 20 jaar is de filmwereld wel extreem gericht op commercieel winstbejag. Volgens mij zijn we nog nooit zo dood gegooid met slechte remakes, onnodige prequels, sequels, spinoff films, serie adapties enzovoort. Dat is kenmerkend voor de oneindige uitmelk strategie die de filmwereld momenteel aanhangt.
Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat men 12 jaar na de laatste Scream film het idee had van, laten we eens een goed vervolg maken. Die reboot kwam er puur vanwege commerciële overwegingen, en met succes, want het leverde bijna 150 miljoen op. Een maatschappij ziet er brood in, pompt er wat eurootjes in en staat vervolgens met de hark klaar om de poen binnen te harken.
Zoals met zoveel dingen heeft men, uitzonderingen uiteraard daargelaten, de artistieke teugels laten vieren.
Goed punt. Ik betwijfel echter of de adaptie van Leon in de eerste plaats bedoeld was om geld binnen te harken (ondanks dat het onverwacht een gigantisch kassucces werd). Winstoogmerk is natuurlijk van alle tijden, maar laten we wel eerlijk wezen, de laatste 20 jaar is de filmwereld wel extreem gericht op commercieel winstbejag. Volgens mij zijn we nog nooit zo dood gegooid met slechte remakes, onnodige prequels, sequels, spinoff films, serie adapties enzovoort. Dat is kenmerkend voor de oneindige uitmelk strategie die de filmwereld momenteel aanhangt.
Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat men 12 jaar na de laatste Scream film het idee had van, laten we eens een goed vervolg maken. Die reboot kwam er puur vanwege commerciële overwegingen, en met succes, want het leverde bijna 150 miljoen op. Een maatschappij ziet er brood in, pompt er wat eurootjes in en staat vervolgens met de hark klaar om de poen binnen te harken.
Zoals met zoveel dingen heeft men, uitzonderingen uiteraard daargelaten, de artistieke teugels laten vieren.
A Fistful of Dollars is iets van 60 jaar oud. Dan mag zo'n film van mij best door een moderne regisseur in een nieuw jasje gestoken worden. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar er kan met gemak een andere versie van gemaakt worden.
Ik wacht liever eerst het resultaat af, voordat ik het ga afkraken.
Maar wat gaan we dan remaken? Het scenario is vrij simpel dus dat gaat het hem niet worden.
De Leone style is wel zo uniek dat die volgens mij niet te evenaren is.
Vraag mij ook af of het nieuwe (jonge) publiek nog gecharmeerd wordt van de tergend langzame regie van Sergio.
Tegenwoordig moet toch alles snel, lekker achteruitzakken en genieten van de beelden, de oneliners, de close-ups en de broeierige scenes is er niet meer bij.
Reacties (15)