From Dusk till Dawn (1996)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Robert Rodriguez
met George Clooney, Quentin Tarantino en Juliette Lewis

De gebroeders Seth (George Clooney) en Richard (Quentin Tarantino) Gecko zijn op de vlucht richting Mexico, na een bloederige bankoverval in Texas. Maar ook onderweg laten ze een spoor van vernietiging en bloedvergieten na; vooral Richard kan zijn slechte kant maar niet beheersen. Om de grens ongemerkt over te kunnen gaan, gijzelen ze de getergde weduwnaar en dominee Jacob Fuller (Harvey Keitel) en diens kinderen Kate (Juliette Lewis) en Scott (Ernest Liu). Het plan slaagt en ze gaan alle vijf naar de 'Titty Twister', een ruige bar die tussen schemering en dageraad geopend is. Dat dat laatste niet zonder reden is, zal het gezelschap snel duidelijk worden...

avatar van El ralpho
From dawn to dust

Toen ik laatst hoorde over de nieuwe serie From dusk till dawn, sprak de trailer omtrent deze nieuwe productie mij gelijk aan. Echter was ik dan ook benieuwd naar het bron materiaal, dus besloot ik het origineel eerst maar eens een kans te geven. Ook ik heb dezelfde kritiek die ik hier vaak terug lees; tijdens het kijken traden ook bij mij gemengde gevoelens op. Het eerste deel is ronduit geweldig, met een grandioze shoot-out, een goede spanningsboog en aardige dialogen.

Maar dan komt het tweede deel, en dit is zo'n keldering van de eerder opgebouwde kwaliteit dat ik enorm teleurgesteld raakte. Herhalende scene's, slechte effecten en de spanning is hier heel ver te zoeken. Hoewel ik zelf zeker geen tegenstander ben van het toevoegen van horrorelementen, en zelfs het meest naar dit deel van de film uitkeek, is het wel van belang dat de uitvoering goed is. En hier wordt de plank flink mis geslagen. Heel de film voelt vanaf dit punt leeg en inspiratieloos aan en ik begon me dan ook constant af te vragen hoe ze tot deze belabberde uitwerking hadden kunnen komen.

Normaliter neig ik meer naar het werk van Rodriguez en ben ik minder gecharmeerd van Tarantino, maar hier waren de rollen precies omgedraaid. (gezien het eerste deel sterk een Tarantino sfeertje uitstraalt en de tweede helft overduidelijk het straatje van Rodriguez is) Tarantino raakt hier namelijk precies de goede noten, maar Rodriguez maakt er met zijn tweede helft een compleet vals pianospel van.

Ik weet nu na afloop dan ook niet zeker meer of ik de serie nog een kans ga geven getuige de matige beoordeling op Imdb, en de sterk wisselende producten die Rodriguez aflevert (machete kills was bijvoorbeeld ook niet bepaald zijn beste werk). Iemand wellicht al ervaringen met deze serie? Voor mij overheerst nu in ieder geval de nare nasmaak die de tweede helft van het origineel gebracht heeft, waardoor ik denk dat ik de serie ook maar oversla. Gemiste kansen, want met een sterkere uitwerking van de tweede helft had dit een onvervalste topper kunnen zijn! Voor de goede orde tel ik er nog wel een halve ster voor de performance van Hayek bij (Enough said)

avatar van Valii
Dit is typisch zo'n film die je hoort te beoordelen op zijn sterke kanten terwijl je enkele missers coulant wegdenkt.

Dat er de nodige banaliteiten om de hoek komen kijken (waaronder een aantal zeer platte dialogen) is, gezien het moordende tempo waarmee de broers Gecko zich over de Mexicaanse grens en door de Titty Twister bewegen, ook geheel niet verbazingwekkend. Hoogst vermakelijk prentje.

avatar van lars-pixar
Na een geweldige intro van tien minuten herkende ik meteen al de eigenschappen van Rodriquez en Tarantino, ruw geschoten scene's en kei harde actie wat zo over de top mogelijk wordt neergezet.
In de intro maken we gelijk kennis met de twee broers, George Clooney en Quentin Tarantino.
Goeie casting, zeker Clooney vond ik erg leuk om te zien in zo'n als deze, en Tarantino had ik al wat aantal keren gezien in zijn eigen films en deed het hier dan ook weer erg goed als onhandig figuur.
De twee broers willen naar Mexico en dwingen een gezin om hun te laten vervoeren over de grens, dit moet wel zo snel en onopvallend mogelijk want de politie is naar hun opzoek!

Dat is het verhaal wat je als kijker het eerste uur aan het volgen bent, voor mij idee was dit al gelijk een hoogte punt aan spanning en actie. Zo sterk dat je niet uit het verhaal wilt komen.
Toch maakt het verhaal een aardige wending, die je als kijker had moeten verwachten!
De roadtrip eindigt namelijk in Mexico bij de Titty Twister bar waar het allemaal gaat gebeuren!!
Het gaat nu allemaal om de vampieren die een bezoek nemen aan de bar.
De familie die gegijzeld is heeft inmiddels een betere band met de twee broers en helpen mee met het bestrijden van de bloed dorstige (ipv bier dorstige) vampieren.

De Tarantino & Rodriquez stijl blijft er nog steeds in zitten ondanks deze wending, het bloed blijft namelijk spatten en actie scene's zijn nog steeds ruig, daar bij voegde Rodriquez ook nog wat Spy Kids momenten aan toe, zo met die gewelddadige kinderen.
Mijn persoonlijke mening gaat uit naar een positieve voldoende!

Het komt niet vaak voor dat ik een film niet afkijk. From Dusk Till Dawn heeft de twijfelachtige eer wel tot dit select groepje te behoren. Op het moment dat de vampieren losbarsten viel deze -tot dat moment toch al matige film- helemaal door de mand. Wat een bagger.

principal2000 schreef:

Zit met een griep en had hem opgenomen dus draaien en...hahahhah...exact mijn reactie!!! Bij die vampierenflauwekul ben ik afgehaakt. Vond de film toch al balanceren tussen slecht en matig...Pretentieuze flauwekul met een paat grote namen. Haal je die grote acteurs weg dan is het een C-film. Wat een bagger.......

avatar van wimaroca
Wat een mooie film leek te worden eindigt echt in een zeeeer groot drama,tot dat ze dat bordeel binnen gingen , zou ik er 4 sterren gegeven hebben , wat een grote onzin,zeg !!!

0.5 omdat die vader en Clooney goed speelde en dat je geen 0 sterren kunt geven

zo ik heb gezegd!!

Wat een zonde. Het eerste deel van de film is top, terwijl het tweede deel (vanaf het moment dat de vampieren opdagen) in mijn ogen de film verpest. Er had veel meer ingezeten indien er werd voortgegaan op de verhaallijn van het eerste deel.

2* voor Clooney, Tarantino en de dansshow van Selma Hayek!

avatar van Fonzzz002
Als tiener was From Dusk Till Dawn één van mijn favorieten films. Na het herbekeken te hebben is het nog steeds een goede film, maar niet zo goed als ik me herinner.

De eerste drie kwartier van From Dusk Till Dawn zijn perfect, naar mijn idee een waar meesterwerk. Het is ijzersterk geschreven, sterk geacteerd, goed opgebouwde personagers, goede humor & spanning en het is bovenal immersief: de vijfenveertig minuten waren voorbij voor ik het wist. Daarna maakt de film een complete genre wisseling: ipv de Tarantino-achtige misdaad drama krijg je een over-the-top monster action movie. Hoewel beide genres werken begrijp ik de combinatie van de twee niet goed. Is het bedoeld als een monster action film en hebben ze een te sterk intro gemaakt? Was het bedoeld als een misdaad film maar sloegen ze halverwege het script om omdat ze niet zeker waren waar het verhaal heenging? Of is er bewust voor deze verschillende genres gekozen? (Gedurende Tarantino & Rodriguez kennende wel), ik zou graag een making-of willen zien om deze vragen beantwoord te krijgen.
Waarom mij dit stoort is omdat het tweede genre, naar mijn idee, zich niet goed aansluit op het eerste genre: het voelt alsof je een compleet andere film kijkt. Een film als Braindead, om een voorbeeld te noemen, liet in de eerste paar minuten zien dat je te maken hebt met een humor zombie film, daardoor ga ik de film kijken als humor zombie film en dat is precies wat de film van begin tot eind bied. From Dusk Till Dawn kiest er bewust voor het over-the-top monster actie genre te combineren met een serieus misdaad genre, waardoor het voor mij geen van beide echt word. Ze zijn niet verkeerd, maar sluiten elkaar niet goed aan.

Het klinkt alsof ik het actie gedeelte niet goed vind, maar dat is zeker niet het geval. Er komen meerdere hilarische gastacteurs & one-liners voorbij. De actie is heerlijk overdreven en B-film achtig. Voor wat het is werkt het, maar het feit dat dit gecombineerd is met een misdaad drama neemt van beiden genres af. Vooralsnog heb ik me bijzonder vermaakt met deze film.

avatar van housemoviewatch
Wat een verassings element in de film. Het einde had ik totaal niet verwacht. Sowieso niet gedacht dat het zo'n film zou worden. Toch wel erg van genoten.

avatar van missl
Het verrassingselement werkte voor mij helemaal niet. Wel leuk om een jonge George Clooney, Quentin Tarantino aan het werk te zien.

avatar van Brooklyn
principal2000 schreef:
Het komt niet vaak voor dat ik een film niet afkijk.

Stem dan ook niet

avatar van Roger Thornhill
Buiten Reservoir dogs en Inglourious basterds heeft het tussen Tarantino en mij nooit zo geboterd, en deze film heeft in die situatie geen verbetering gebracht. Het eerste deel was twintig jaar geleden al bijna een pastiche van zijn stijl, maar is nu nog wel vermakelijk. De tweede helft echter is bijzonder flauw, en wat de film wint aan punten door het lef om zo plotseling van genre te veranderen verliest hij weer door het totale gebrek aan spanning. Voornaamste pluspunt wat mij betreft is de overtuiging die de op groot scherm debuterende Clooney in zijn rol legt: zeer geloofwaardig als welbespraakte en serieus enge schurk.

avatar van Richard_Voorhees
Wat een heerlijk over-the-top filmpje is dit toch ook. Hoofdrolspelers George Clooney en Juliette Lewis doen het nog best aardig, maar dit is vooral een film die het moet hebben van diens geniale bijrollen.
Tom Savini met een pistool ter hoogte van zijn.... mannelijke pistool. Verder een heerlijk stoere Fred Williamson en nog een aardig bijrolletje voor Danny Trejo.
Verder weet Harvey Keitel te vermaken in zijn rol en is het jammer dat Tarantino's personate zo'n relatief korte screentime kreeg. want zijn perverse en psychopatische personage wist in het begin van de film toch wel voor de nodige vermaak te zorgen.
Een leuke en vlotte actiefilm.

avatar van Beffrey28
Dit meesterwerk na de zoveelste kijkbeurt verhoogd naar de volle 5*. Een film die elke keer weer leuker lijkt te worden. Rodriguez en Tarantino op hun best!

het mooiste van de film is Salma Hayek wat is dat een lekker ding.
het verhaal stelt niks voor en de special effects zijn ook slecht
de film is wel aardig maar zeker geen meesterwerk .

avatar van jippie2010
Sterk eerste deel, en uiterst matig tweede deel van de film.
Had van mij allemaal niet gehoeven.
Samen maakt het een krappe voldoende *3.0

avatar van Sideshow Bob
Het begon zo goed, maar het werd spontaan zo lachwekkend.

toffe film.

+ genretwist.
+ de actie.
+ dialogen.

- niks noemenswaardig.

Beetje slappe hap, wel goede animatie voor die tijd.. veel nieuwe slechte horror films komen niet in de buurt.

Leuke film voor een brakke dag als je naar de klote bent zoals ik nu... omdat er nul emotie inzit.. kijkt makkelijk weg.
Niet dat de acteurs het probleem zijn,.

Briljante onzin.

avatar van mcdaktari
Salma Hayek!!!! Wat een body zeg. kwijl kwijl

avatar van Brabants
Zeer geslaagd en meer dan een eenvoudige horrorfilm is deze productie met Robert Rodriguez als regisseur en Quentin Tarantino als scenarist. Vooral de overstap van misdaad naar horror zat sterk in elkaar en sloot naadloos op elkaar aan. Allebei de delen zijn sterk en qua opbouw gaat het vooral gepaard met enige spanning en een vleugje humor op z'n tijd. Een gerenommeerde cast speelt sterk en met name Salma Hayek met haar momentje(podiumoptreden) was de glorificatie van de vrouw uit mijn dromen.

avatar van dinhus
Film begon overigens vrij goed met de scène bij het wegrestaurant. Ook de ontvoering van het gezin was goed in beeld gebracht. Het leek wel alsof de regisseur op zijn achterhoofd was gevallen tijdens het maken van deze film, want eenmaal aangekomen in de 'Titty Twister', moesten er ineens zo nodig zombies op komen dagen. Ineens voelde het aan als een bombastisch, clichématig hollywoodconceptje met overdreven veel actie wat het grote publiek moet slikken als zoete koek. Nou, ik niet. Krijgt van mij *1 voor die belachelijke mooie dame met haar act. Jammer, want in de eerste instantie zou je haast denken dat Tarantino een dikke vinger in de pap had bij de regie.

avatar van Jusstinb
De film is in het begin gewoon super sterk. De beginscene in een typisch Amerikaans tankstation is geweldig en grappig. De ontvoering daarna blijft ook boeien. Maar iets wat een hele vette ontvoeringsfilm had kunnen worden moest helaas veranderen in een rare horrorfilm. Het tweede deel van de film is overdreven en saai. Er zit ook geen verhaal meer in vanaf de wending.

Zoals meerdere hier hun stem bepalen:
Deel 1: 4
Deel 2: 1

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Blijft een lekkere film, met een geweldige openingsscene, een spannend middenstuk en een belachelijke maar zeer vermakelijke finale. De leuke cast (en dan vooral de bijrollen van John Hawkes, Salma Hayek, Tom Savini en Fred Williamson) en de energieke regie van Robert Rodriguez zorgen ervoor dat het malle script van Quentin Tarantino de nodige klasse krijgt toebedeeld.

avatar van De zonderling
Tja, al vaak gezegd, maar het kan niet vaak genoeg: eerste deel is prima en spannend tot ze bij de Titty Twister aankomen. Voor mij houd het daar echt op, hoe erg ik ook mijn best doe om er bij te blijven...

avatar van GUNTHER-123
de meest populaire,de meest flitsende,de hipste en de beste FROM DUSK TILL DAWN!! de gebroers gecko overvallen een bank,ontvoeren een gezin die hun de mexicaanse grens oversmokkelen en komen terecht in een toplessbar de titty twister. er volgen keiharde gevechten met vampiers en er volgt een spetterende slachtparty de max

avatar van SmackItUp
IJzersterk eerste deel, absurd en zeer matig tweede. Met de sfeer zit het verder wel goed. Hele krappe voldoende.

avatar van alexspyforever
Voor ik aan deze film begon was ik me reeds van bewust dat het horrorgedeelte pas later zou komen. Eerst krijgen we een langgerekt ontvoering/misdaad verhaal met twee acteurs waar ik geen fan van ben. Eens dat de broers met hun gijzelaars terechtkomen in de strip-tease bar begint dus de horror waarvan de eigenaars en strippers vampieren blijken te zijn. Eigenlijk heb ik deze film vooral gekeken voor Salma Hayek die helaas maar een 10-tal minuten screentijd krijgt. Heel sexy maar geen naakt, daarvoor zal je een andere film moeten kijken. Hoe dan ook heb wel genoten van haar dans act. Daarna krijgen we de standaard actie horror waarin het 5-tal met de hulp van 2 andere zware jongens als volleerde vampierjagers de boel gaan uitmoorden . Goede speciale effecten dat wel, maar dit soort repetitief geweld gaat me al snel vervelen. Ik ben nu eenmaal geen fan van actiefilms. Het einde was zoals het immer uitdrukkingloze gezicht van Clooney, de overlevers gaan naar huis en laten nauwelijks een traan om het verlies van hun geliefden.

avatar van Walter S.
Pathé vertoonde hem vanavond ihkv het 20 jarig jubileum. De eerste helft geweldig is en de tweede helft... uuuuhhhhmmmm... anders is (maar ook te gek in zijn geheel over the top splatter) is en blijft het gewoon een klassieker. Te gek om deze film in de bios terug te zien!

avatar van Alathir
Vermoedelijk heb ik deze ooit al gezien want het zei me allemaal wel iets, het was hoe dan ook dan al heel lang geleden. Gisteren op CAZ gezien. Eerste deel is redelijk tot vrij goed met een aantal grappige dialogen alsof het van de hand van Tarantino zelf kwam. Eenmaal aangekomen in de Titty Twister komt zowel het hoogtepunt als het dieptepunt van de film. De sensuele en beroemde dans van Salma Hayek zal vele mannen hun mond doen openvallen. Helaas geen naakt of misschien is dat ook wel de sterkte van de dans. Hoe dan ook wat er daarna allemaal gebeurd is compleet van de pot gerukt en niet eens boeiend. Ik kan begrijpen dat sommige mensen dit soort absurde gevechten erg vermakelijk vinden maar mij ging het al snel vervelen. Er zaten wel een aantal leuke dingen tussen zoals dat pistool van Sex Machine
Ik heb de film uitgekeken maar wat een slecht laatste halfuur zeg. Meer dan 2.5* verdiend deze uiteindelijk dan ook niet.

een geweldige film.de eerste keer toen ik hem zag dacht een mooie actie/misdaad film.maar ja toen kwam er een tweede gedeelte wat ik niet had verwacht.daardoor vind ik de film juist nog leuker.ik weet het je moet er van houden.ik hou er van .bij de meeste rodriguez films is dat zo.en zoals ik al zei je moet er van houden.

avatar van Vidi well
Een bizarre film, en (voor zover mij bekend) uniek in zijn soort: misdaad verhaal slaat om in vampierhorror. De film voelt als twee delen en ergens heeft dat wel iets: Bij elke horrorfilm weet je vanaf het begin dat je vroeg of laat horror te zien krijgt. Vanaf het begin, ook als er nog niets aan de hand is, voel je de spanning.

Bij From Dusk Till Dawn echter niet. De horror komt hier volledig onverwacht. Is dat erg of juist heel realistisch? Want zeg nu zelf: mocht je ooit in een horrorsituatie belanden, dan voel je dat waarschijnlijk niet aankomen. Het komt als donderslag bij heldere hemel, en voor je het weet zit je er middenin. Dat is precies wat de makers hier hebben neergezet. Een gedurfde prestatie.