Twelve Monkeys (1995)

Alternatieve titel: 12 Monkeys

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Terry Gilliam
met Bruce Willis, Madeleine Stowe en Brad Pitt

Nadat in 1996 vijf miljard mensen uitgeroeid zijn door een virus, leeft in 2035 de mensheid (of wat er nog van over is) ondergronds. De veroordeelde James Cole wordt teruggestuurd in de tijd om onderzoek te doen naar het virus, zodat er aan een bestrijding gewerkt kan worden. Hij komt echter een paar jaar te vroeg terecht, in 1990, waar natuurlijk niemand zijn verhaal gelooft. Hij komt in een inrichting terecht waar hij Dr. Kathryn Railly ontmoet. Zij begint langzaam in z'n verhaal te geloven. Cole begint echter steeds meer aan z'n eigen verstand te twijfelen.

avatar van SmackItUp
nakada schreef:
Dat zijn er toch al gauw elf.
1 meer was nog mooier geweest.

Geweldige film. Origineel verhaal (tenminste in die tijd). Willis en Pitt op z'n best!
En ook alle bijtollen worden uitmuntend vervult.
bijrollen zijn goed.
Net geen 5 omdat het einde niet lijkt te kloppen.
in het vliegtuig zit één van de wetenschappers naast de bad guy. Dit duidt er op dat ze hem gaat tegenhouden. Maar als zij hem tegenhoudt kan Willis die droom nooit als kind hebben gehad en daar weer als kind aanwezig zijn? Want dan stopt het dus daar. De badguy wordt ontmaskerd en dus geen virus en Willis doodgeschoten.
Voor de rest een top film!

Wat een gave film!!de rol van brad pitt te gek!!

avatar van baspls
De poster van Twelve Monkeys is een beetje misleidend. Als je enkel op de poster af zou gaan zou je denken dat het een donkere Terminator-achtige Sciencefiction/Horror zou zijn, terwijl het eigenlijk een typische Terry Gilliam film is.

In 2035 leven de overlevenden van een virus ondergronds. James Cole wordt uitgekozen om terug in de tijd te reizen en de epidemie van 1996 te voorkomen. Eenmaal daar denken ze echter dat hij gek is en wordt hij in een inrichting gestopt. Terwijl zijn psychiater langzaam in zijn verhaal begint te geloven, begint Cole steeds meer aan zijn eigen verstand te twijfelen.

Bruce Willis speelt een sterke hoofdrol. Een keer wat anders dan zijn typische actie-rollen en Brad Pitt vond ik het - voor de verandering - ook nog best goed doen.

Gilliam's stijl is alom aanwezig; de maffe futuristische designs met beeldbuizen en absurdistische momenten die je erg aan Brazil doen denken. Toch is Twelve Monkeys een stuk minder tekenfilm-achtig als de andere films van Gilliam, dat komt uiteraard ook omdat de film niet voor hem is geschreven. De film is geïnspireerd door de korte film La jetée (1962) van Chris Marker. Uiteindelijk kreeg de film ook Hitchcock invloeden en waren er een paar geslaagde citaten uit Vertigo te zien. De film was mooi opgenomen en de special effects en toekomst zagen er goed uit. Ook de flashbacks waren sterk gedaan. Componist Paul Buckmaster, die verder aan geen enkele noemenswaardige film heeft gewerkt, maakt een uitstekende soundtrack die je niet zo snel bij een Sciencefictionfilm zou verwachten.

Heel veel plot-twists had de film niet voor mij. Er werden zoveel aanwijzingen gegeven dat de alerte kijker niet veel verassingen te wachten stond. Desalniettemin bleef de film wel van begin tot einde interessant en was de film aan het einde ook best spannend. Een bijzondere Sciencefiction-film met een interessant thema. Al vind ik het nog maar de vraag of zo'n virus nou zo slecht is, Gilliam roept dat gevoel ook een beetje op met zijn film vind ik. Zeker als je de dierenmishandeling ziet lijkt het me niet verkeerd als de mensheid maar eens flink uitgedund wordt en een tijdje ondergronds gaat leven.

avatar van tbouwh
Gooi Back to the Future, One Flew over the Cuckoo's Nest en de Orwelliaanse verhalen in een blender (m.n. Animal Farm, en naar ik zag ook Gilliam's eerdere werk Brazil), en je krijgt Twelve Monkeys. Een film met een interessant narratief concept, maar een tamelijk onsamenhangende en teleurstellende uitwerking.

Het was met name de incoherentie van het scenario waarmee ik moeite had. Ik kreeg sterk het idee dat de film primair draaide op de ronde cirkel van begin en einde, waarbij alles wat daartussen zat het slachtoffer was van willekeur (met name in de editing). Daarnaast wil regisseur Gilliam vooral veel thematiek aansnijden. Een beetje dystopie, een stukje eschatologie, tijdreizen, en loslopende dieren (vooruit, het levert een paar van de mooiste beelden uit de film op) om het af te maken. Maar daarmee genereer je nog niet automatisch een geheel dat boeit en urgentie uitdraagt. Een greep losse ideeën in één film, dat was Twelve Monkeys voor mij vooral.

Ik heb het dan nog niet gehad over het acteerwerk. Dat vond ik tevens tamelijk matig. Willis' character had meer narratieve uitdieping verdient (en ook gewoon nodig), Madeleine Stowe miste charisma en geloofwaardigheid. De overacting van Pitt liep hier en daar de spuigaten uit, en ook een aantal bijfiguren leken vooral gecast op hun vaardigheden een sociopaat te kunnen imiteren. Een laatste minpunt, dat ik niet onvermeld wil laten, betreft het wat onhandige sound design. Het is een tijdje geleden dat ik een film zag waarin de effecten, de scorenummers en de featured tracks zoveel dissonantie uitstraalden in verhouding tot de scènes waarin ze gebruikt werden.

Een slechte beurt dus voor Terry Gilliam, mij op dit moment nog een ietwat onbekende regisseur. De incoherentie tussen de plotdelen en de greep uit losstaande, beperkt aansluitende thema's dient uiteindelijk vooral hem verweten te worden. Dat steracteurs als Pitt en Willis dan niet hun beste rollen neerzetten, maakt het allemaal niet veel beter. Toch verdient het narratieve concept credits, en is Twelve Monkeys uiteindelijk ook een klein feest voor de liefhebbers van intertekstualiteit (met Hitchcock in het theater als hoogtepunt).

avatar van Elchapo
Ik zal het nooit vergeten, gezien in Antwerpen met een stel vrienden. Zij vonden hem geweldig ik vond het een drama, wat een onsamenhangend geleuter. Vreselijk, zo zie je maar smaken verschillen.

avatar van Roger Thornhill
Indrukwekkende film die me in de "retro-futuristische" laboratoriumscènes vaak aan Jean-Piere Jeunets La cité des enfants perdus uit hetzelfde jaar deed denken, met een zeer vermakelijk plot en mooie trieste ondertonen van nostalgie en verlangen. Prima spel van Willis, gelukkig zonder maniertjes (volgens de IMDb-trivia-pagina gaf Gilliam aan Willis een lijstje met te vermijden Willis acting clichés inclusief de steely blue eyes look – je moet maar durven met zo'n ster die –naar het schijnt– gratis voor je komt werken), maar bij de hier alom geprezen Brad Pitt heb ik wel zo m'n bedenkingen : aan de ene kant is hij hilarisch, met name bij zijn scènes in de inrichting, maar aan de andere kant zie ik hem wel èrg duidelijk acteren, met al z'n drukke beweginkjes en aformismen en mimiek. Maar goed, al met al toch een zeer sterke produktie, en leuk dat een film met zo'n aparte vormgeving en zo'n somber einde toch zo'n groot commercieel succes kon worden (met dank aan de voor Gilliams doen vrij strakke vertelstructuur).

een goeie film.een goeie cast.vooral willis en pitt.er is nu ook een serie van.nog niet gezien ben benieuwd.maar denk niet dat het bij deze film haalt.

Supernatural schreef:

De serie is een zeer slap aftreksel van dit meesterwerk.
Ik ben na een aflevering of 8 afgehaakt.

ElPablo schreef:

De serie is een zeer slap aftreksel van dit meesterwerk.
Ik ben na een aflevering of 8 afgehaakt.

oke. dat is jammer.had al zo'n gevoel.dat het niet veel zou zijn.

avatar van Fisico
Twelve monkeys zag ik ooit als tiener, maar ik herinner me nog dat ik hem niet heb uitgekeken. Pakweg twintig jaar later gaf ik hem nog eens een kans. Gelukkig kwam ik nu wel tot het einde, maar echt wild werd ik er niet van. Verwarrend, zo kwam de film bij me over, zowel inhoudelijk als niet in het minst de personages zelf (Brad Pitt en Bruce Willis).

Misschien komt het doordat het mijn tweede film van de avond was en ik niet meer zo aandachtig keek, maar het hele idee van de film zoog me helemaal niet mee. Hoewel je weet hoe het zal eindigen (niet onlogisch met dat tijdreizen) was er niet echt een climax. De sfeerschepping, context en acteerprestaties zitten wel erg goed (hoewel ik nooit echt fan ben geweest van Brad Pitt en hij ook hier bij vlagen aan overacting doet). Het beste gegeven van de film is wanneer Cole zich werkelijk zélf afvraagt of hij nu gek is of dit allemaal werkelijk aan het gebeuren is.

Mja, veel meer kan ik er voorlopig niet over kwijt. Ik ben zelf verward achtergebleven, maar dan eerder in de negatieve zin. I know, ik schreef al betere recensies dan dit ... Gezien de setting en het concept toch nog een nipte voldoende.

Film begint bizar/twijfelachtig met een overtuigende Bruce Willis en een (bewust) overacterende Brad Pitt. Voorbij dit alles schuilt echter een geweldig ondenkbaar plot: van het concept 12 Monkeys, over de telefoonboodschappen, tot de ultieme climax. Meer dan eens word je op een verkeerd spoor gezet; de keer erop geraak je zelf in de war (is het nu allemaal echt of niet?). Maar alles past perfect in het plaatje, en laat je verbijsterd achter. En ja; Bruce en Brad zijn top in hun rol! Ook leuk van enkele verwijzingen naar Vertigo. Topfilm...

avatar van debbietino
teacher schreef:
Geweldige film.
Voor de rest een top film!

Inderdaad een goede film en ik persoonlijk kan me ook niet vinden in sommige kritieken hieronder zoals het overacting van Pitt, ik vond juist dat hij dit heel goed deed. Maar ja, da’s smaak dus valt niet over te twisten.

Dat wat jij aanhaalt is verder natuurlijk het probleem van alle films met tijdreizen als onderdeel. Of het nu om Back to the future gaat of over Planet of the apes en dus ook deze 12 Monkeys. Op het moment dat er maar iets in het verleden veranderd dan klopt de toekomst per definitie niet meer omdat het leven dan een andere wending neemt en de toekomst niet meer die bewuste toekomst kan zijn. Je komt ook in een oneindige “loop” terecht. Hier moet je verder denk ik persoonlijk niet naar kijken anders is geen enkele film met dit onderwerp te behappen. Desondanks vindt ik wel dat ze dit tijdreizen zeer goed hebben neergezet en zeer goed hebben uitgedacht en uitgewerkt.

debbietino schreef:

Het einde klopt wel. Het plan was nooit om de infectie te stoppen, want zoals in de film meerdere malen wordt bewezen is het onmogelijk om de tijd te veranderen (elke 'wending' in het verhaal leidt uiteindelijk naar de exacte situatie die jonge Cole als kind zag plaatsvinden). Alles dat in de film gebeurt, is al gebeurd. Het doel van de wetenschappers is om een oorspronkelijke sample van het virus te krijgen zodat ze een antivirus kunnen maken in hun heden en mensen weer de aarde kunnen terugnemen. Willis zegt zelfs op een gegeven moment in de film letterlijk tegen Railly dat hij hier alleen is om te ontdekken wie er achter de virusverspreiding zat zodat de wetenschappers vervolgens terug kunnen gaan om het virus te onderzoeken.

Oftewel, Cole is geslaagd met zijn missie, ook al is hij dood. Hij heeft succesvol ontdekt wie er achter de verspreiding van het virus zat en de wetenschappers hebben Jones teruggestuurd om een sample van het oorspronkelijke virus terug naar de toekomst te nemen. Er is geen paradox, want dit gebeurt in de toekomst tijdlijn nadat Willis is teruggestuurd.

Remember, Jones zegt dat ze in 'insurance' zit, dit is belangrijk. Verzekeringen zijn er niet om te voorkomen dat iets gebeurt, verzekeringen zijn er om de slachtoffers/overlevenden op te vangen nadat er iets is gebeurd.

avatar van tbouwh
spoilertags?

avatar van de grunt

avatar van Bélon
Noem het (film)heiligschennis maar heb deze afgezet na dik een half uur: lelijk en rommelig, ben al geen fan van Bruce Willis en dan met een drukke Brad Pitt erbij, nee laat maar...