menu

Film / Spoilers / Twelve Monkeys (1995)

zoeken in:
The Last
Ook weer zo'n film die toch wel een eigen 'einde-topic' verdient vind ik.

Ik heb pas geleden dus Twelve Monkeys gezien, en het einde ervan beviel me behoorlijk goed. Niet alleen omdat er een prima plottwist in zit, maar dankzij het open einde (of was het toch afgelopen?) daarna, kun je de film ook nog eens op twee manieren bekijken: Was het allemaal echt? Of speelde het zich toch af in Cole's hoofd?

Ik denk dat dat wel de grootste vraag is die 'open' blijft. Maar wat denken jullie, hebben sommigen een bepaalde theorie, of denken jullie toch: ''no way, dit blijft onopgelost, je zult 'm op 1 van de 2 manieren moeten bekijken.''

Was het allemaal echt? Of speelde het zich toch af in Cole's hoofd? Is imo niet echt van toepassing, het was gewoon echt zoals ik het zie, de wwI kogel, de foto's, de bevestiging van Jose uiteindelijk.

De leukste vraag die de film opwerpt vind ik is of de epidemie nou voorkomen wordt of niet. In de eind-scene (nadat Cole zichzelf heeft zien sterven op het airport) zie je de virus-carrier (David Morse) in het vliegtuig zitten naast die vrouwelijke scientist, die heel dubbelzinnig zegt: I'm in Insurance.

The Last
Mad Man Mundt schreef:
Was het allemaal echt? Of speelde het zich toch af in Cole's hoofd? Is imo niet echt van toepassing, het was gewoon echt zoals ik het zie

Tuurlijk wel, je zegt het zelf: ''het was gewoon echt zoals ik het zie''
Dus jij denkt dat het allemaal echt was.

Pastichio Rocker
Als je het commentaar van Terry Gilliam had afgespeeld dan had je geweten dat de film slecht afloopt, ondanks dat die vrouw in het vliegtuig zat. Volgens Gilliam sterven er dus echt 5 biljoen mensen (ook zien mensen er liever een happy end in), en het verhaal van Cole bevindt zich in een lus; het gaat dus oneindig door...

Ja, daarom vind ik die andere vraag ook leuker, de scientists willen het imo helemaal niet voorkomen en hebben hun eigen agenda, de observers worden gewoon misbruikt om hun naar de unmutated virus te brengen. Heb ook vaker gelezen dat sommigen het een feel-good eind vonden, vanuit het perspectief van de scientists klopt dat ook, voor Cole en de rest van de mensheid pakt het toch best zuur uit.

The Last schreef:
Tuurlijk wel, je zegt het zelf: ''het was gewoon echt zoals ik het zie''
Dus jij denkt dat het allemaal echt was.

Laat ik het zo stellen, de film is voor sommige vaag genoeg om aan te nemen dat Cole echt lijdt aan paranoid-delusions, maar vaak genoeg zie je vanuit andermans perspectieven dat het wel degelijk 'echt' is (Cole's plotselinge verdwijning in het bos, de kogel, de foto's). Dus ben ik van mening dat het echt is, maar ook dat tijdreizen niet bijster goed voor je brein is, waardoor je net als Cole niet meer zo zeker wordt van je zaak. Female Psychologists helpen ook niet zo .

Maar moet zeggen de eerste keer dat ik deze in de bios zag (waar meer als de helft van het publiek wegliep ) zat ik ook nog uren met een vriend na te puzzelen. De tweede keer herken je echt veel details die het hele puzzeltje perfect in elkaar laten passen.
Dat maakt dit zo'n prachtig filmpje... En de stijlvolle innovatieve Gilliam-visuals natuurlijk... En de acteer prestaties van de hele cast... Gewoon 5*

The Last
Pastichio Rocker schreef:
Als je het commentaar van Terry Gilliam had afgespeeld dan had je geweten dat de film slecht afloopt

Ah, dat heb ik dus niet gedaan, wellicht bij herziening. Wel jammer dat Gilliam zoveel verklapt, had liever gehad dat de hele 'clue' onduidelijk bleef.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.